Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@18:42:13 GMT

مردم نگرانی در مصرف نان نداشته باشند

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۸۹۰۶

دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار شفقنا زندگی، ضمن بیان این مطلب به مهم تربت توصیه های پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه این بیماری از راه دهان، چشم و بینی وارد بدن انسان می شود، مهمترین توصیه این است که دست هایتان را قبل از زدن به چشم، دهان و بینی حتماً با مایع دستشویی و آب مرتب چند بار در روز شستشو بدهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر در جایی بودید که به آب دسترسی نداشتید، حتماً از مایع و ژلهای شستشودهنده استفاده کنند و فراد وقتی در وسایل نقلیه عمومی سوار می شوند، مواظب باشند که بعد از رسیدن به منزل دست خود را با آب و صابون بشویند.

وی تاکید کرد: اگر افراد در محیط ورزشی متوجه شدند که فردی آب ریزش بینی، سرفه یا عطسه دارد، سریعاً وی را از محیط جدا و روانه منزل کنند. خود قرنطینگی اینگونه افراد موجب کنترل و عدم انتقال این بیماری به فرد دیگر می شود همچنین نکته دیگری که باید مدنظر داشته باشیم، این است که اینگونه افراد در محیط های عمومی مثل ورزشگاه ها حاضر نشوند؛ زیرا ممکن است بیماری به افراد دیگری سرایت کند. توصیه می شود که افراد مبتلا هنگام عطسه یا سرفه دست خود را جلوی دهان نگذارند، بلکه از دستمال کاغذی یکبار مصرف استفاده کنند؛ سپس آن را داخل سطل زباله بیاندازند و دست خود را با آب و صابون بشویند.

عضو کمیته کشوری انفولانزا به تشریح میزان کشندگی کرونا ویروس پرداخت و اظهار کرد: میزان کشندگی کروناویروس جدید دو درصد است، این درحالی است که میزان کشندگی بیماری سارس ۱۰ درصد بود که طی دو الی سه ماه در دنیا متوقف شد و بیماری مِرس ۳۵ درصد مرگ‌ومیر داشت، اما این بیماری دو درصد مرگ‌ومیر داردو افرادی که به دلیل ابتلا از این بیماری از بین رفته‌اند، افرادی هستند که سن بالا داشته و مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و سایر بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند.

مردانی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد عفونت کروناویروس بی‌علامت است،‌ افزود: در ۲۰ درصد موارد علامت بیماری آشکار می‌شود که ۲.۵ درصد افراد مبتلا دچار علائم شدید شده و ۱۳درصد از آن ۲.۵درصد ممکن است جان خود را از دست بدهند.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا تاکید کرد: ویروس کرونا ویروسی  شناخته شده است که بعد از رینو وویروس‌ها دومین علت عفوت های دستگاه تنفسی فوقانی محسوب می شوند. دو نوع از این ویروس به نام بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ در  تمام دنیا اپیدمی شد که در همان بازه زمانی ۷۷۴ مورد مرگ و میر را به خود اختصاص داد. همچنین در ادامه نوع دیگر این ویروس در عربستان شیوع پیدا کرد و موجب مرگ و میر ۸۸۵ نفر شد، بعدها مشخص شد شتر و شیر شتر می‌تواند از عوامل انتقال این بیماری باشد.

به گفته وی، این بیماری واکسن و درمان اختصاصی خاصی ندارد. بنابراین لازم است برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بهداشت فردی و اجتماعی را مورد توجه ویژه  قرار دهیم. ضمن اینکه احتمال انتقال این بیماری از حیوانات زنده مثل گرگ، خفاش، خرگوش، نهنگ سفید و مار گزارش شده است و افرادی که با این حیوانات سر و کار دارند باید مسایل بهداشت فردی و اجتماعی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

مردانی با تاکید بر اینکه شدت آلودگی ویروس به شدت بالا است، افزود: دوره آلوده کنندگی از زمان شروع علائم کروناویروس آغاز شده و تا پایان دوره بیماری می‌تواند همراه بیمار باشد و این ویروس از ۲ ساعت تا ۹ روز می‌تواند روی سطوح بماند به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی از ضروری‌ترین مسائل است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه استفاده از ماسک برای تمام مردم ضروری نیست و خاطرنشان کرد: به مردم توصیه می‌کنیم اقدام به خرید تعداد بالای ماسک و ذخیره سازی آن نکنند؛ در حال حاضر کارخانه‌های تولید ماسک در سه شیفت در حال فعالیت هستند تا مشکلی برای تامین آن به وجود نیاید. عمر مفید ماسک‌های یک لایه حدود ۲ تا ۳ ساعت است و عمر مفید ماسک‌های فیلتردار n۹۵  بین ۸تا ۱۲ ساعت است البته،‌ این نوع ماسک بهتر است توسط کسانی مصرف شود که با افراد دارای علامت بیماری سر و کار دارند.

وی با تاکید بر اینکه کرونای خفیف معمولا با درمان‌های دارویی مرتفع می‌شود، خاطرنشان کرد: البته در صورتی که بیماری به سطوح ریوی انتشار پیدا کند،‌ می‌تواند سبب بروز سینه پهلو یا پنومونی شود. در موارد شدید پنومونی باعث نارسایی تنفسی شده که منجر به بستری شدن بیمار در بیمارستان می‌شود. همچنین در موارد بسیار شدیدتر بیمار به آی‌سی‌یو منتقل خواهد شد.

وی در خصوص کسانی که در خطر بیشتری برای ابتلا به کروناویروس هستند، اظهار کرد: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران دیابتی، سرطانی، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، سالمندان، ‌کودکان و زنان باردار در خطر بیشتری برای ابتلا به کروناویروس هستند.

این متخصص عفونی با تاکید بر اینکه مردم نگرانی در مصرف نان نداشته باشند گفت: حرارت می‌ تواند ویروس را از بین ببرد به همین دلیل مردم می‌ توانند بدون نگرانی به شرطی که بدون واسطه نان را از نانوایی خریداری کنند، اقدام به تهیه و مصرف نان کنند.

وی در توصیه ای با بیان اینکه مردم از حضور بی مورد در مکان های عمومی دوری کنند، گفت: در شرایط خاصی مانند حالا شاید لازم باشد افراد از حضور در باشگاه ‌ها و استخرهای شلوع، آرایشگاه ‌ها و… خودداری کنند و تردد با وسایل نقلیه همگانی در صورت لزوم صورت گیرد. رعایت این نکات می‌ تواند به حفظ سلامت آن ها کمک کند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۸۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام بیماری ترانه علیدوستی اعلام شد

آفتاب‌‌نیوز :

اخباری مبنی بر بیماری ترانه علیدوستی در روز‌های گذشته منتشر شده که موجب نگرانی جامعه سینمایی و مخاطبان شده است. بطور معمول در این مواقع واکنش‌های احساسی و معمولا تلخی منتشر می‌شود که عمده آن‌ها هم تحت تاثیر فضای مجازی و تحلیل‌ها و تفاسیر منابع نامعتبری است که اطلاع‌رسانی دقیق در دستور کار آن‌ها نیست.

ترانه علیدوستی از مدتی پیش دچار بیماری به نام سندرم (Drug Rash with Eosinophilia and Systemic Symptoms) با نام اختصاری (DRESS) شده است که یک نوع واکنش شدید ناشی از حساسیت به مصرف برخی دارو‌ها است.

این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که «سیستم ایمنی» واکنش بیش از حدی به برخی دارو‌ها نشان می‌دهد. در نتیجه این امر باعث ایجاد علائم متعددی مانند تب، ناهنجاری‌های خونی و التهاب اعضاء در سراسر بدن می‌شود.

بر اساس این گزارش خوشبختانه ترانه علیدوستی به موقع متوجه وجود این سندروم شده و درمان‌ها و مراقبت‌های لازم را از ماه‌ها قبل در سکوت انجام داده و پس از پی گرفتن چندین روش درمانی و دارویی، در نهایت توانسته این سندرم را کنترل کند و به شرایط نرمال نزدیک شود و این درمان‌ها به صورت دوره‌ای و برای رسیدن به سلامتی کامل ادامه دارد.

ضمن اینکه حضور چند روزه این بازیگر در بیمارستان کسری تهران که موجب نگرانی‌ها هم شده بود، در ادامه همین مراقبت‌ها بوده که البته به دلیل کاهش اکسیژن خون چند روزی به طول انجامیده و ترانه علیدوستی در حال حاضر شرایط خوبی دارد.

منبع: سینما اعتماد

دیگر خبرها

  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • نام بیماری ترانه علیدوستی اعلام شد
  • کاهش وزن ناگهانی سبب این بیماری می‌شود
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید