Web Analytics Made Easy - Statcounter

« کرونا »، ویروسی که ناشناخته ای که از شهر ووهان چین سر برآورد و هم اکنون موجی از نگرانی و اضطراب را در سطح جهان بوجود آورده و این روزها افکار زیادی را درگیر خود کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، کروناویروس‌ها (نام علمی: Coronaviruses)، خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعۀ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


در دسامبر ۲۰۱۹، در شهر ووهان چین، جدیدترین گونه از کروناویروس به نام 2019-nCoV با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد و تا کنون ابتلای بیش از 77 هزار نفر به این ویروس در ۳۰ کشور از جمله در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا، سنگاپور، نپال، ویتنام، اندونزی، آلمان، روسیه، فیجی، فرانسه، ایران و آمریکا تایید شده است.

 

علایم بیماری کرونا شامل تب و گاهی مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، تندنفسی و گلودرد و آبریزش بینی می باشد و ممکن است قبل از بروز نشانه‌های اصلی، بیمار برای چند روز سرفه‌های بدون دلیل داشته باشد. در موارد حاد، مشکلات گوارشی نیز پدید آمده و اسهال به سراغ بیمار خواهد آمد و در گزارش‌هایی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا جدید ووهان چین، اختلالات انعقادی و نارسایی‌های کلیوی نیز گزارش شده است.

 

علائم اصلی بیماری شباهت زیادی به سرماخوردگی دارند، به همین دلیل بسیاری از مبتلایان در ابتدا قادر به تشخیص دقیق نوع بیماری خود نیستید و به وسیله نمونه‌برداری از مخاط بینی و گلو، نمونه برداری از خون یا دیگر انواع آزمایش، ریشه بیماری مشخص خواهد شد.

 

در حالت معمول و خوشبینانه، انتظار می‌رود علائم بعد از چند روز از بین بروند، اما در صورتی که ویروس کرونا به دستگاه تنفسی تحتانی (نای و ریه) سرایت کند، مخصوصا در افراد دارای سن بالا، بیماری‌های قلبی ایجاد کرده و در افرای دارای سیستم ایمنی ضعیف، به ذات‌الریه منجر می‌شود.

 

 

طبق گفته‌های « عرفانی »، رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت، نزدیک به 70 درصد افراد مبتلا به نوع ویروس جدید، بین پنج تا 7 روز بعد رو به بهبودی رفته‌اند، در 30 درصد بقیه ممکن است علائم شدیدی در سیستم تنفس فوقانی و تحتانی ظاهر شود، تعداد کمی از بین این 30 درصد، با وخامت اوضاع رو به رو شده و نیازمند بستری شدن در قسمت مراقبت‌های ویژه خواهند بود، از بین افرادی که کارشان به بخش مراقبت‌های ویژه کشیده می‌شود، نزدیک به 70 درصد بهبود پیدا کرده و مرخص می‌شوند. ولی 30 درصد بقیه به خاطر شدت بیماری به کام مرگ کشیده خواهند شد.

 

وی، میزان بیماری‌زایی و کشنده بودن کرونای نسل جدید را در مقایسه با آنفولانزای H1N1 کمتر می‌داند.

 

دکتر«  فاطمه نوروزیان »، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگویی خبری ضمن رد شایعات فضای مجازی، اظهار کرد: دو بیمار مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌های شهید محمدی بندرعباس و پیامبر اعظم(ص) قشم بستری هستند.
 

 

وی افزود: در صورت مثبت شدن بیماری به ویروس کرونا اطلاع رسانی می‌شود.
 

 

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: مهم‌ترین راه انتقال این بیماری تماس با اشیاء یا محیط آلوده و فرد بیمار است.
 

 

 

وی افزود: این بیماری ممکن است از راه تنفس نیز از فرد بیمار به فرد سالم منتقل شود.
 

 

دکتر نوروزیان عنوان کرد: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بهترین راه جلوگیری از شیوع کرونا ویروس است.
 

 

وی گفت: شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و رعایت فاصله بیش از یک متر با فرد بیمار ضروری است.
 

 

نوروزیان افزود: درصد مرگ و میر ویروس کرونا تنها ۲ درصد و یک سوم ویروس آنفولانزا است، اما سرعت شیوع بالایی دارد.
 
 

 

وی از همه هرمزگانی خواست از سفر و حضور غیرضروری در مکان‌های عمومی و شلوغ خودداری کنند.

 

 

 

« علی علیزاده »، مدیرکل بیمه سلامت هرمزگان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بندرعباس افزود: با توجه به افزایش استفاده از ماسک، ماده ضدعفونی کننده و تجهیزات پزشکی پس از اعلام شیوع کرونا در کشور، برخی ها از شرایط موجود سوء استفاده کرده و نسبت به احتکار و گران‌فروشی این اقدام کرده اند که موجب نارضایتی شهروندان و بیمه شدگان شده اند.

 

 

وی تصریح کرد: درصورت مشاهده چنین اقداماتی در مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت، نسبت به لغو قرارداد با آنها اقدام می شود.

 

 

مدیرکل بیمه سلامت استان هرمزگان گفت: با کسانی که به هر طریقی بخواهند با جان و سلامتی شهروندان بازی کنند و سلامتی مردم را به خطر بیندازند، برخورد خواهد شد.

 

 

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از بیمه شدگان، چنین تصمیمی اتخاذ شده است، اظهار کرد: اجازه سوء استفاده به هیچ قشری در حوزه سلامت مردم داده نمی شود.

 


علیزاده تعداد بیمه شدگان سلامت هرمزگان را 998 هزار نفر اعلام کرد و افزود: 53 درصد از بیمه شدگان در استان هرمزگان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

 


به گفته وی، حدود 99 درصد از افراد شرکت کننده در آزمون وسع طرح اجباری بیمه سلامت، مشمول یارانه دولت شدند که نشان از محرومیت استان دارد و مردم توانایی پرداخت هزینه های چندبرابری را برای خرید تجهیزات پزشکی جهت مقابله با بیماری کرونا را ندارند و برخورد با متخلفین ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

 

 

 

حجت الاسلام « احمد پهلوانی »، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان نیز از اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به عنوان بخشی از کارکردهای متنوع مساجد یاد کرد و گفت: مساجد همان گونه که در عرصه های مختلف ازجمله تبیین ضرورت حضور مردم در صحنه های مختلف سیاسی و اجتماعی نظیر انتخابات نقش آفرینی می کنند در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی رعایت اصول بهداشتی پیشگیری از بیماری ها ازجمله کرونا نیز می توانند نقش بسزایی داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه مساجد با اجرای برنامه های متنوع و مورد نیاز در طول سال در جهت سلامت روحی جامعه تلاش می کنند، افزود: مساجد با فرهنگ سازی می توانند در زمینه سلامت جسمی افراد جامعه نقش آفرین باشند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان ادامه داد: شبکه عظیم کانون های فرهنگی هنری در سطح کشور و استان وجود دارد که می توانند در زمینه مباحث پیشگیری از بیماری کرونا در دو عرصه فضای مجازی و در مساجد فعالیت کنند.

 

پهلوانی عنوان کرد: اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد باید از نظرات کارشناسی شده و مورد تایید وزارت بهداشت که از طریق رسانه های رسمی اعلام می شود جهت ارائه آموزش به مخاطبان در فضای مجازی استفاده کنند.

 

وی پیشنهاد داد: برنامه های غیرضروری مساجد و کانون ها نظیر کارگاه های آموزشی، نشست ها و دوره های علمی فرهنگی آموزشی تا اطلاع ثانوی لغو شود و افراد نمازگذار برای اقامه نماز در مسجد نیز مهر و جانماز به همراه داشته باشند و الزامی هم برای دست دادن بعد از نماز وجود ندارد.

 

 

 

طبق بررسی‌ها مشخص شده است که انتقال این ویروس از طریق تماس مستقیم با فردی که دارای علائم ابتلا به آن است و از طریق قطرات تنفسی و دست دادن، امکان پذیر است.

 

 

متاسفانه هنوز هیچ راه درمان قطعی و واکسنی برای آن وجود ندارد و درست همانند زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوید، باید به طور مطلق استراحت کرده و مایعات زیادی مصرف کنید و دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید و هرگز انگشتانتان را به چشم، بینی یا دهان خود نمالید، روبوسی نکنیم و از افرادی که سرماخورده خورده اند، فاصله بگیرید.

 

 

شستن مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون، به طوری که 20 ثانیه زمان ببرد. در زمان شستن دست‌ها باید قسمت‌هایی از مچ را نیز شسته و نباید به شستن کف دست اکتفا کرد.

 

سالمندان، مادران باردار، بیماران تنفسی، کبدی، قلبی و عروقی، مبتلایان به دیابت و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.

 

متاسفانه پس از انتشار اخبار مربوط به مشاهده افرادی مبتلا به ویروس کرونا در ایران، موجی از ترس و وحشت بین مردم راه افتاده و همه را نگران کرده و دلیل آن نیز ناشناخته بودن این بیماری است و با رعایت موارد بهداشتی مورد تاکید وزارت بهداشت می توانیم این بیماری را نیز شکست دهیم.

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: ویروس کرونا کانون های فرهنگی هنری مساجد پیشگیری فرهنگ سازی کانون های فرهنگی هنری ویروس کرونا بیمه سلامت فرهنگ سازی بیمه شدگان بیماری ها کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۹۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است

یک نظرسنجی بین‌المللی که بنابر اعلام «گاردین» آخر هفته آینده منتشر می‌شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوآنزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، «جان سلمانتون گارسیا» از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد: این باور که آنفلوآنزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.

این کارشناس افزود: اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوآنزا به اندازه کافی مقابله شود و آن‌ها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند، اما این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.

جزئیات این نظرسنجی شامل ارزیابی نظر ۱۸۷ دانشمند جهانی قرار است در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ESCMID) فاش شود که آخر هفته آینده در بارسلونا برگزار می‌شود.

براساس بخشی از اطلاعات منتشرشده از این پژوهش، ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند، اعتقاد دارند محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری پس از آنفلوآنزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است.

آن‌ها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است، ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.

سایر میکروارگانیسم‌های کشنده - مانند ویروس‌های لاسا، نیپا، ابولا و زیکا – تنها از سوی یک تا دو درصد از پاسخ‌دهندگان به‌عنوان تهدید‌های جدی جهانی ارزیابی شدند.

به گفته «جان سلمانتون گارسیا»، مسئول این مطالعه جهانی آنفلوآنزا تا حد زیادی تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.

این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوآنزای پرندگان (سویه اچ۵ان۱ H ۵ N ۱) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.

این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاو‌های اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.

«اد هاچینسون»، ویروس‌شناس دانشگاه گلاسکو در این زمینه گفته است ظهور ویروس آنفلوآنزای پرندگان در گاو‌ها تعجب‌آور است، زیرا خوک‌ها تاکنون به این ویروس مبتلا شده بودند، اما تا همین اواخر گزارشی از ابتلای گاو‌ها نبود و این موضوع را نباید دست‌کم گرفت.

به گفته او، ابتلای گاو‌ها به ویروس آنفلوآنزای پرندگان به این معنا است که خطر ورود ویروس به حیوانات مزرعه بیشتر شده و نگرانی درباره انتقال از حیوانات مزرعه به انسان نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به گزارش‌ها درباره شیوع آنفلوآنزای پرندگان، دانشمندان نسبت به چشم‌انداز یک بیماری همه‌گیر آنفلوآنزا هشدار می‌دهند. اگرچه آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که واکسن‌هایی علیه بسیاری از گونه‌های آنفلوآنزا از جمله آنفلوآنزای پرندگان قبلا ساخته شده است و می‌توان امیدوار بود که غافلگیری کووید-۱۹ رخ ندهد.

در عین حال کارشناس دانشگاه کلن و انجام‌دهنده این مطالعه جدید، نسبت به فراموش کردن رعایت نکات بهداشتی هشدار داده و گفت: مردم به عادت‌های قبلی نظیر سرفه کردن در دستانشان و سپس دست دادن با افراد دیگر بازگشته‌اند. ماسک زدن کنار گذاشته شده و به بسیاری از عادت‌های خطرناک قبلی برگشته‌ایم؛ این‌ها ممکن است ما را پشیمان کنند.

دیگر خبرها

  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • قیمت روز رابیتس و هر آنچه باید درباره آن بدانیم
  • قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری‌های صعب العلاج
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری های صعب العلاج
  • مسجد طراز اسلامی در سایه تعامل حداکثری متولیان مساجد محقق می‌شود
  • فعالیت ۵۳۶کانون فرهنگی هنری در لرستان
  • درباره مزایا و معایب جراحی چاقی بیشتر بدانیم
  • بهره‌مندی از ظرفیت مدارس جهت پیشگیری از بیماری‌ها