Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار وزیر امور خارجه اتریش، روابط تهران و وین را بسیار خوب و دوستانه خواندو افزود: دو کشور ظرفیتهای خوبی بویژه در زمینه‌های اقتصادی برای همکاری دارند و امیدواریم اتریش در توسعه همکاری‌ها به فشارهای غیرقانونی و نادرست آمریکایی‌ها اعتنا نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس جمهوری با بیان اینکه برجام و توافق هسته‌ای فقط تعلق به ایران، اروپا و یا کشورهای ۱+۵ ندارد، بلکه می‌تواند برای امنیت و صلح منطقه و جهان تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: ما هنوز هم بر این باور هستیم که می توانیم برجام و این توافق را حفظ کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای می‌توانست پایه خوبی برای ایجاد اعتماد جدید بین ما و غرب از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا باشد، گفت: ایران به سهم خود به این توافق متعهد بوده است.

رییس جمهوری با اشاره به تحریم مواد غذایی و دارو از سوی آمریکا علیه مردم ایران در کنار تحریم های اقتصادی ایران، اظهارداشت: اعمال این تحریم‌ها یک اقدام تروریستی است و انتظار داریم اتحادیه اروپا در این زمینه به وظیفه انسانی خود عمل کند.

روحانی با تاکید بر اینکه امنیت منطقه ما باید توسط کشورهای خود این منطقه تامین شود، گفت: امروز امنیت آبراهه‌های منطقه نسبت به گذشته کاهش یافته و بسیاری از کشورهای منطقه ما همچون یمن، عراق، سوریه و افغانستان در شرایط امنیتی مناسبی قرار ندارند.

رییس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران «طرح صلح هرمز» را با هدف برقراری صلح و امنیت در منطقه ارائه کرده و این طرح با استقبال روبرو شده است، تصریح کرد: همه مشکلات منطقه ما ناشی از مداخلات غلط و غیرقانونی آمریکا در مسائل این منطقه است.

روحانی تاکید کرد: معتقدیم امنیت این منطقه در امنیت اروپا و همچنین امن بودن مسیر انرژی برای همه جهان و اروپا اهمیت دارد.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد: همکاری های ایران و اتریش در زمینه های مختلف دو جانبه و منطقه ای بیش از پیش گسترش یابد و با سفر وزیر خارجه اتریش به ایران شاهد تحول مثبت در روابط دو جانبه و روابط با اتحادیه اروپا باشیم.

طرح صلح هرمز می‌تواند نقشه راه ایجاد صلح و ثبات در منطقه باشد

همچنین در این دیدار «الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش با ابلاغ سلام گرم رییس جمهوری و صدر اعظم کشورش به رییس جمهوری ایران، روابط دو کشور را دوستانه و دیرینه توصیف کرد و بر تلاش برای توسعه و تعمیق این روابط در همه زمینه ها بویژه روابط تجاری و اقتصادی تاکید کرد.

شالنبرگ با اشاره به میزبانی وین از مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، برجام و توافق هسته‌ای را نقطه عطفی در اعتمادسازی در منطقه و جهان عنوان کرد و افزود: حفظ برجام سیاست اصلی ما و اتحادیه اروپا است و برای آن همه تلاش خود را انجام خواهیم داد.

وزیر امور خارجه اتریش تاکید کرد: معتقدیم که برجام در حفظ آرامش و ثبات منطقه نقش مهمی دارد و حفظ آن ضروری است و همچنین ایران نقش مهمی برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه ایفا می‌کند.

شالنبرگ با اشاره به طرح «صلح هرمز» از سوی ایران برای برقراری صلح و آرامش درمنطقه و خلیج فارس گفت: از نظر ما طرح صلح هرمز می تواند نقشه راه ایجاد صلح و ثبات در منطقه باشد و اتریش از این طرح که در جهت اعتمادسازی ارائه شده استقبال می‌کند و علاقه‌مند است نقش مثبت خود را در این پروسه ایفا کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: روحانی تحریم های آمریکا علیه ایران اتحادیه اروپا خارجه اتریش رییس جمهوری صلح هرمز هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۹۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله موشکی رژیم صهیونیستی به کنسول‌گری ایران در سوریه، واکنش‌های متفاوتی را در میان کشورهای عربی برانگیخت. برخی کشورهای عربی مانند سوریه، لبنان و یمن از عملیات ایران دفاع کردند و برخی هم مانند کویت بر ضرورت رسیدگی به علل ریشه‌ای درگیری‌های منطقه تاکید کردند اما برخی کشورهای دیگر که رژیم صهیونیستی را دشمن خود نمی‌دانند و در سال‌های اخیر حتی گام‌هایی نیز برای عادی‌سازی روابط برداشته‌اند یا سکوت کردند و یا از این رژیم حمایت کردند.

بیشتر بخوانید؛ صبر استراتراتژیک ایران، پاسخ هوشمندانه اما دردناک است

در میان، واکنش عربستان سعودی و اردن بیشتر از سایر کشورهای عربی حائز اهمیت است زیرا جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی پس از چند سال روابط نه چندان دوستانه؛ سرانجام تصمیم به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک گرفتند و در این راستا هم گام‌های مثبت و موثری از سوی هر دو کشور برداشته شد که از جمله آن‌ها بازگشایی سفارتخانه‌ها بود.

پس از بالارفتن سطح تنش میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی بیم آن می‌رفت تا این کشور با جانب‌داری از رژیم صهیونیستی، روابطش با کشورمان را به دوران پیش از تنش‌زدایی بازگرداند، برخی خبرها نیز در ساعات اولیه عملیات حاکی از همکاری عربستان با رژیم صهیونیستی بود اما ریاض برخلاف چنین اخبار و تحلیل‌هایی، از این خطای راهبری فاصله گرفت.

در مقابل دولت اردن با قرار دادن آسمان کشورش در اختیار رژیم صهیونیستی رسما در زمین بازی این رژیم قرار گرفت و موجی از انتقادها را برانگیخت. در چنین شرایطی وزیر امورخارجه اردن به انتقادها واکنش نشان داده و گفته است: «اردن در مسیر آتش قرار دارد و هر موشک یا پرتابه‌ای ممکن بود سقوط کند و می‌توانست به این کشور خسارت وارد کند بنابراین ما باید کاری می‌کردیم. ما صرف‌نظر از این‌که این پهپادها از چه جایی آمده بودند، این کار را انجام دادیم»

در راستای ارزیابی مناسبات آتی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی پس از عملیات وعده صادق، با شهریار حیدری؛ نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، فداحسین مالکی و مهدی سعادتی بیشه‌سری از اعضای این کمیسیون به گفتگو بپرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

سیاست خارجی ایران منطبق بر واقعیت‌های میدانی است

فداحسین مالکی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: پس از عملیات وعده صادق ایران که با حجم وسیعی انجام شد و دنیا را متحیر کرد، واکنش کشورهای منطقه را ارزیابی کردیم، برخی از آن ها در برابر این عملیات سکوت کردند و برخی از آن‌ها رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. از دید ما کشورهایی که در کنار ایران قرار گرفتند و حمایت کردند حتما در معادلات آتی ایران جایگاه خاصی دارند زیرا سیاست خارجی ایران منطبق بر واقعیت‌های میدانی است و البته با آن‌هایی که از رژیم صهیونیستی حمایت کردند هم به گونه دیگری رفتار خواهیم کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: موضع‌گیری عربستان در برابر عملیات وعده صادق تا این‌جا خوب بود زیرا این کشور نه پایگاهی به آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها داد نه اجازه داد تحرکاتی از خاک کشورش علیه ایران انجام شود و حمله رژیم صهیونیستی به کنسول‌گری ما را نیز محکوم کرد بنابراین گسترش روابطمان با عربستان را در چشم انداز سیاست خارجی کشور ادامه خواهیم داد.

شهریار حیدری نیز درباره موضع‌گیری کشورهای عربی به عملیات وعده صادق و چشم‌انداز روابط آن‌ها با جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: کشورهای عربی متاسفانه همواره تحت تاثیر لابی‌های صهیونیستی بوده‌اند و در چهل و پنج سال عمر جمهوری اسلامی این موضع به صورت ثابت اما با تغییر تاکتیکی در برخی از کشورهای عربی البته نه همه آن‌ها دیده شده است.

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: کشورهایی مانند عراق، عمان، قطر و سوریه به مواضع جمهوری اسلامی ایران اعتماد داشتند و همکاری کرده‌اند. برخی کشورهای عربی که تحت تاثیر اعراب و صهیونیست‌ها بوده‌اند در سال‌های اخیر متوجه شدند که جمهوری اسلامی، دشمن آن‌ها نیست و می‌تواند هم‌پیمان خوبی برای کشورهای عربی باشد بنابراین تغییر رویه داده‌اند و شاهد مثال آن بازگشایی سفارت عربستان در ایران است.

رژیم صهیونیستی با تنش‌زایی بین ایران و کشورهای منطقه می‌خواهد ذهن دنیای اسلام را از مساله فلسطین غافل کند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: این تغییرات ناشی از نوعی آگاهی‌بخشی و پی بردن به صداقت ایران و بی‌صداقتی رژیم صهیونیستی است اما واقعیت این است که رژیم صهیونیستی دست بردار نیست و در تلاش برای تنش‌زایی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه است و می‌خواهد ذهن دنیای اسلام را از مساله فلسطین غافل کند. تنها کشوری که در برابر رژیم صهیونیستی قرار گرفت و ایستادگی کرد جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مبارز منطقه بودند.

در همین راستا مهدی سعادتی بیشه‌سری به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفـت: قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی نه تنها کشورهای منطقه بلکه سایر کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است. دفاع مشروع و همه جانبه بر اساس اصل ۵۱ قانون منشور سازمان ملل، حق مشروع جمهوری اسلامی ایران بود.

عربستان عاقل‌تر ار آن است که حق دفاع مشروع ایران را نادیده بگیرد

وی افزود: تلاش می‌کنیم با تمام کشورها از جمله عربستان سعودی روابطمان را گسترش دهیم و تصور می‌کنم کشورهای عربی از جمله عربستان عاقل‌تر از آن هستند که بخواهند حق دفاع ایران را نادیده بگیرند و به سمت بر هم زدن مناسبات بروند زیرا آن ها بیشتر به ما نیاز دارند تا این که ما به آن‌ها نیاز داشته باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: کشورهای عربی مدت طولانی است به این نتیجه رسیده‌اند که نباید با طناب پوسیده رژیم صهیونیستی به چاه بروند. کشورهایی مانند عراق، سوریه، افغانستان متقاعد شده‌اند که امنیت منطقه باید به دست کشورهای خود منطقه تامین شود و عمل به وعده صادق ما کشورهای منطقه را هشیارتر کرد تا در جهت وحدت گام بردارند. استراتژی ایران در سیاست خارجی از جنس عزت، مصلحت و حکمت است و در این راستا با کشورهای عربی که برای منافع ملی خطری ایجاد نکنند، مشکلی نداریم.

قبل از آغاز عملیات به کشورهای منطقه اعلام کردیم همکاری با رژیم صهیونیستی را برنمی‌تابیم

وی درباره موضع‌گیری اردن در حوادث اخیر تصریح کرد: قبل از انجام عملیات به همه کشورهای منطقه به خصوص کشورهایی که پایگاه آمریکایی‌ها در آن‌جا است، اعلام کردیم هر نوع همکاری با صهیونیست‌ها را بر نمی‌تابیم بنابراین اردن باید پاسخگوی رفتارش باشد. عملکرد این کشور در کمیسیون سیاست خارجی مجلس و شورای امنیت ملی بررسی و در جایگاه خودش به آن رسیدگی خواهد شد. فقط هم اردن نیست، کشورهای دیگری هم بودند و برایشان برنامه داریم و باخبریم که به چنین کشورهایی فشار سنگینی وارد شده است.

سعادتی بیشه‌سری در پایان گفت: پیش از حمله وعده صادق از سوی کشورهای غربی به ایران پیام داه شده که فعلا دست نگه دارید و چند هفته صبر کنید اما جمهوری اسلامی ایران دید که این درخواست فریب است و به آن اعتنایی نکرد.

انتهای پیام/

فاطمه نورنژاد کد خبر: 1227577 برچسب‌ها سپاه پاسداران

دیگر خبرها

  • واکنش کنعانی به بیانیه‌ سران اروپا و گروه هفت علیه ایران
  • واکنش به ادعاهای مطرح شده در بیانیه‌ سران اروپا | تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی قرار نمی‌گیریم
  • سخنگوی وزارت خارجه : تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی بانیان شرایط موجود در منطقه و جهان قرار نمی‌گیریم
  • اگر اعضای گروه هفت دنبال ثبات هستند، با تجاوزها مقابله کنند
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعا‌های اخیر سران اروپا و وزرای گروه هفت
  • ایران پاسخ اتهامات آمریکا اتحادیه اروپا و گروه 7 پس از تنبیه اسرائیل را داد/ سخنگوی وزارت خارجه: تا زمانی که اراده‌ای برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و نقض فاحش مقررات بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها نباشد، چشم انداز روشنی در مسیر صلح پایدار متصور نیست
  • چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است
  • امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر
  • اتحادیه اروپا امروز اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی می‌کند