Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس فوتبال»
2024-03-29@15:32:36 GMT

پاسخ حقوقی به ابهام درباره ماجرای استوکس

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۱۰۴۵۹

پاسخ حقوقی به ابهام درباره ماجرای استوکس

گفته می شود آنتونی استوکس مهاجم ایرلندی پرسپولیس به بهانه شیوع ویروس کرونا هنوز به ایران نیامده و به دنبال فسخ قرارداد خود است.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

استوکس که با یک مرخصی یک روزه رفته بود هنوز به ایران بازنگشته و طی روزهای گذشته گفته شده که او به بهانه شیوع ویروس کرونا ممکن است که دیگر برنگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ارتباط از منظر حقوقی نگاهی داریم به اینکه آیا استوکس می تواند به این بهانه از ادامه همکاری با پرسپولیس سرباز بزند:

یکی از شرایطی که در روابط کارگر-کارفرمایی (مانند رابطه بازیکن و باشگاه) می تواند مورد استناد قرار بگیرد تا با اعمال آن یکی از طرفین انجام تعهدات قراردادی خود را متوقف نماید، استناد به وجود قوه قهریه یا فورس ماژور که معمول ترین آن ها امور طبیعی شامل طوفان، گردباد و زلزله هستند.

در حال حاضر یکی از بحث هایی که در جامعه ورزشی وجود دارد، آن است که آیا بازیکنان به خصوص بازیکنان خارجی حاضر در لیگ فوتبال ایران میتوانند به علت شیوع ویروس کرونا، با استناد به وجود شرایط فورس ماژور از انجام تعهدات قراردادی خود امتناع نمایند؟

در ابتدا باید گفت که پاسخ کلی و روشنی به این موضوع وجود ندارد، چرا که موارد مهمی از جمله نحوه نگارش بند قراردادی در خصوص شرایط فورس ماژور تعیین کننده بوده و در مرحله بعد، در صورت بروز اختلاف مشخص نیست که داوران رسیدگی کننده در مراجع حل اختلاف چه تفسیری راجع به این مفهوم داشته باشند.

اما برای کمک به روشن تر شدن این موضوع، نگاهی می اندازیم به یکی از آرای دیوان داوری ورزش که در خصوص شرایط اعمال فورس ماژور، مواردی مطرح شده است.

در پرونده ۲۰۱۵/A/3909 رسیدگی شده در دیوان داوری ورزش، دیوان در خصوص فورس ماژور این گونه بیان نموده است:

“مفهوم حقوقی فورس ماژور در جاهای مختلف و به صورت بین المللی پذیرفته شده است و در حقوق سوئیس قابل اعمال و معتبر تلقی میشود.

همچین در رسیدگی های دیوان داوری امری تثبیت شده است. به طور خاص طبق رویه دیوان داوری، فورس ماژور دلالت دارد بر وجود یک مانع عینی (و نه ذهنی)، خارج از اختیار شخص متعهد، غیر قابل پیش بینی، که امکان مقاومت (یا خودداری) از آن وجود ندارد و انجام تعهد را غیر ممکن میکند.

با این وجود، رویه دیوان داوری تاکید دارد که وجود فورس ماژور به صورت محدود یا مضیق تفسیر میشود.”

حال تفسیر این موضوع که آیا شیوع ویروس کرونا تمامی این شرایط را دارا است یا خیر، موضوعی است تفسیری و قابل بحث.

نویسنده: امیر ارسلان اسکندری

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: آنتونی استوکس پرسپولیس تهران شیوع ویروس کرونا دیوان داوری فورس ماژور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۰۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری بیش از ۴۰ دادگاه علنی برخط در خراسان جنوبی

اسماعیلی معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری خراسان جنوبی به برگزاری ۴۷ دادگاه علنی در دادگستری استان اشاره کرد و گفت: با توجه به سیاست‌های کلان قوه قضاییه و در زمینه اصل ۱۶۵ قانون اساسی (برگزاری محاکمات به صورت علنی)، این مجموعه اقدام به برگزاری دادگاه با موضوعاتی کرده است که جنبه عمومی داشته و عامه مردم با آن سر و کار دارند تا جلوه‌ای از اصل ۱۶۵ قانون اساسی محقق شد.

او با اشاره به روند برگزاری دادگاه علنی برخط در این دادگستری به تشریح اهداف برگزاری دادگاه‌های علنی برخط پرداخت و افزود: به منظور حداکثر استفاده از دانش، تجربه و تخصص قضات تجدیدنظر، در مرحله اول پرونده‌های ارجاعی به شعب محاکم دادگاه تجدیدنظر استان مدنظر بوده و در اولویت برگزاری قرار می‌گیرند.

اسماعیلی ادامه داد: دادگاه‌های علنی برخط جهت افزایش آگاهی عمومی و ترویج فرهنگ حقوقی، هم اکنون عناوین حقوقی دارای فراوانی در استان که بیشتر جنبه کاربردی و پیشگیری دارد مانند اعتراض به برگ تشخیص، فسخ قرارداد، تسلیم مببع (در دعاوی پیش فروش ساختمان) مطالبه وجه بابت انجام کار یا تعهد الزام به انجام تعهد یا قرارداد برگزار می‌شود.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری خراسان جنوبی گفت: به منظور بهره گیری بیشتر اساتید و دانشجویان از برگزاری دادگاه‌ها سعی می‌شود پرونده‌هایی که دارای وکیل یا نماینده حقوقی باشند انتخاب شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • انتقاد تند یک امام جمعه از داوری زنان در مسابقات فوتبال /کنایه به اعراب منطقه از تریبون نماز جمعه
  • ماجرای خنده دار پیدا کردن اسکناس درشت ؛ تا آخر ببینید!
  • کابوس ایران، داور فینال غرب آسیا می‌شود!
  • شماره یک تیم ملی حق حسینی است | ۳ امتیاز بازی با ترکمنستان را مدیون دروازه بان استقلال هستیم
  • درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون؛ برای ما VAR بگذارید!
  • برگزاری بیش از ۴۰ دادگاه علنی برخط در خراسان جنوبی
  • ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد | ماجرای سرقت نفت ایران توسط آمریکا
  • دو نکته حقوقی از زبان وکیل ملکی: الزام به تنظیم سند رسمی و خلع ید
  • ابهام در واگذاری پرسپولیس؛ سازمان بورس به بانک ملت نامه زد + عکس
  • ماجرای جالب آشنایی و ازدواج امیرعلی نبویان و همسرش (فیلم)