Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-29@11:28:01 GMT

خاورمیانه مدیون کتاب های بختیارعلی است

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۱۰۷۴۱

مریوان حلبچه ای گفت:بختیارعلی نویسنده ای است که خاورمیانه و مردمانش به خاطرکتابهایی که درباره کردها و جنگ نوشته به او مدیون هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در اصفهان، مریوان حلبچه ای در نشست نقدو بررسی کتاب«دریاس و جسدها»در شهرکتاب اصفهان گفت :خوشحالم که افراد زیادی را اینجا می بینم که رمان را خوانده اند و دوست دارم بیشتر شنونده حرف های مخاطبان درباره کتاب باشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از بیست و یکسال بیشتر است که کارهای بختیارعلی را از «غروب پروانه»شروع کردم و تا مدتها به کردی هم ترجمه نشده نبود وتنها نسخه انگلیسی آن موجود بود .«آخرین انار» هم با سانسور چاپ شد.

وی ادامه داد:رمان «دریاس و جسدها» در شهری  می گذرد که نامی ندارد ومی تواند هرکجای این دنیا باشد و به نظر ملاحظاتی در کار بوده است،اسم شهری که اتفاقات درآن می افند را نمی دانیم.

این مترجم گفت:حجم سانسور زیاد کارهای بختیار علی را با چالش مواجه می کند.کتاب داستان دوبرادر با دونگاه متفاوت است و سرنوشتی با اتفاقات مختلف برای این آدمها رقم می خورد. داستانی مدام در حال تغییر درمقابل اتفاقاتی مانند جنگ است که برای مردم خاورمیانه خیلی آشناست.

وی در ادامه با بیان این که کتابهای چاپ نشده من بیشتر ازکارهای چاپ شده ام است،گفت:یکی از کارهای من بعد از 14سال با عنوان «شهرموسیقیدانان سپید» با تن دادن به سانسور به زبان فارسی ترجمه شده و به نمایشگاه کتاب می رسد.چند ترجمه از فارسی نیز به کردی دارم که به زودی منتشر خواهد شد.

حلبچه ای گفت:داستان تخیلی نیست و اسم ها اساسی و حساب شده انتخاب شده اند اما هرجای خاورمیانه از ایران تا عراق می تواند باشد در آخرین انار دنیا جاهای را می فهمیدیم کردستان است اما در این کتاب تاکیدی بر منطقه نداشته و به نظر حتی می تواند در افریقا بوده باشد.ژنرال و برادر دوقلوی او دو ذهنیت متفاوت دارند.ژنرال دیکتاتور بوده و برادر دوقلوی او متفاوت است و با کشته شدن ژنرال مردم را به قیام می رساند.

حلبچه ای گفت: ترجمه این رمان های بختیارعلی من را آرام کرد و باعث شد که دیگر در فضایی مانند فیس بوک مطلب منتقدانه ای ننویسم.بختیارعلی در حد بزرگترین نویسنده های دنیا بر من اثرگذاشته وبه نظر من نعمتی برای مردم خاورمیانه است حتی در شعرها وکتاب های نظری او همه چیز حساب شده است.من کارهای چاپ نشده دیگری نیز از بختیارعلی آماده دارم.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کتاب ادبیات فرهنگ حلبچه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۰۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتکار و انجام کارهای جدید که به چشم مردم می‌آیند اولویت مسئولان باشد

ایسنا/کردستان نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: ابتکار و انجام کارهای جدید و نو که به چشم مردم می‌آیند اولویت تک تک مسئولان و مدیران در سطح استان باشد لذا هرآنچه در توان دارید در مجموعه شورا و شهرداری در این راستا بکار بگیرید.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی امروز چهارشنبه در دیدار با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر سنندج اظهار کرد: امسال سال آخر دولت سیزدهم و شوراهاست لذا می‌طلبد که در این سال پایانی تلاش بیشتری در خدمت به مردم صورت بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان افزود: مسئولان باید از این فرصتی که در اختیار دارند به نحو احسن در راستای خدمت به مردم استفاده نمایند. 

حجت‌الاسلام پورذهبی تصریح کرد: مسئولان باید مردم را همانند فرزندان خود دوست داشته باشند و دلی به آنها خدمت نمایند و با این روند موجب امیدآفرینی در جامعه شوند.

وی تاکید کرد: مسئولان وقت بیشتری برای خدمت و پاسخگویی به مردم بگذارند و با شناخت و مطالعه کافی و اولویت‌بندی نیازها در مسیر خدمت به جامعه گام بردارند.

وی گفت: در سال جاری با هدف شناخت بیشتر از وضعیت و احصای ظرفیت‌ها و مشکلات شنیدن مطالبات مردم، بازدیدهای میدانی و حضور در شهرستان‌ها را دنبال خواهیم کرد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان تصریح کرد: هدف‌گذاری امسال بازدید از بخش‌ها و شهرها با اولویت بخش‌هایی است که کمتر مسئولان آن سرکشی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام پورذهبی با بیان اینکه راهبرد و استراتژی ما به عنوان نماینده ولی فقیه این است که برای مردم و خدمت به آنها بیشتر وقت بگذارم، گفت: عمر مسئولیت‌ها کوتاه است و اگر آنگونه که باید در خدمت مردم نباشیم، پشیمان خواهیم شد.

وی اضافه کرد: ابتکار و انجام کارهای جدید و نو که به چشم مردم می‌آیند اولویت تک تک مسئولان و مدیران در سطح استان باشد لذا هرآنچه در توان دارید در مجموعه شورا و شهرداری در این راستا بکار بگیرید.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان توسعه و ارتقای فضاهای عمومی به ویژه حوزه کتاب‌خوانی و توسعه کتابخوانی از نکاتی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد، اذعان کرد: در احداث پارک‌ها اقدامات فرهنگی و توسعه و تقویت کتابخوانی با ایجاد ظرفیت‌های مختلف مد نظر قرار گیرد چرا که تقویت و توسعه کتاب و کتابخوانی و اقدامات فرهنگی در هر جامعه‌ای رونق همه جانبه را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در اجرای پروژه‌های مختلف باید پیوست‌ها فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگهداری نسخ قرآن کریم به ۷۹ زبان دنیا در کتابخانه آستان قدس رضوی
  • شماره یک تیم ملی حق حسینی است | ۳ امتیاز بازی با ترکمنستان را مدیون دروازه بان استقلال هستیم
  • صنعت نفت در دولت سیزدهم با اقدام‌های جهادی به صنعتی پویا بدل شد
  • کارهای فرهنگی منحصر به چند منطقه شهر نباشد
  • لذت یک رکوردشکنی ادبی و اشعاری که ذوق آقا را به همراه داشت
  • بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران تضعیف شده است
  • شکوه بزرگ‌ترین آبشار خاورمیانه در نیریز پس از بارش
  • ابتکار و انجام کارهای جدید که به چشم مردم می‌آیند اولویت مسئولان باشد
  • پدران و مادران شهدا در لامرد تجلیل شدند
  • رونمایی از ترجمه‌ کتاب «داستان‌های منتخب شاهنامه» به اردو