Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست بررسی ویژگی‌های مجلس تراز در گام دوم انقلاب و انتظارات جوانان از جوانان راه یافته به مجلس نشستی با حضور جمعی از دانشگاهیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به منظور بررسی ویژگی‌های مجلس تراز در گام دوم انقلاب اسلامی و انتظارات جوانان از جوانان راه یافته به مجلس نشستی با حضور محسن محمدی حسنلوئی دبیر میز اشتغال مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج(ماهر)، آرش پاک اندیش مدرس دانشگاه و محمد زادمهر دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروح این نشست در ادامه آمده است:

* مجلس باید پرچمدار نظام انقلابی باشد

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چه دیدگاهی را برای جوانان مطرح کرده و چه چشم اندازی را برای جوانان بیان کرده است؟ 

پاک‌اندیش در پاسخ به این سوال ضمن گرامیداشت حضور پرشکوه و عزت آفرین مردم در انتخابات گفت: بیانیه گام دوم انقلاب همانطور که در محتوای آن وجود دارد بیش از ۴۰ بار کلمه جوان تکرار شده و مخاطب اصلی جوان مومن و انقلابی است که مقام معظم رهبری مسائل مفصلی را در آن مطرح کرده‌اند در گام دوم انقلاب محوری‌ترین و راهبردی‌ترین موضوع تمدن است.

وی ادامه داد: نگاه رهبر انقلاب در آغاز چله دوم انقلاب ناظر بر این است که ارکانی که می‌بایستی کشور را به سمت دولت اسلامی سوق دهند بارش بر دوش جوانان است. مجلس نقش ریل گذاری و راهبردی دارد برای رسیدن به دولت انقلابی و و تمدن آفرین. مجلس باید پرچمدار نظام انقلابی باشد.

علت تاکید بیانیه بر جوانان چیست؟ 

محمدی حسنلوئی در پاسخ به این سوال گفت: اگر نگاهی کلی به بیانیه گام دوم بیندازیم این بیانیه را می‌توان  به نقشه راه چله دوم انقلاب تعبیر کرد و می‌بینیم که نسل اول و دوم انقلاب تقریبا ماموریت‌های خودشان را انجام داده‌اند و مسئولیت‌ها را بر عهده داشتند و لوکوموتیو انقلاب را به این ایستگاه رسانده‌اند.

وی افزود: از این به بعد نیروی محرک و نیرویی که بتواند این انقلاب را پیش ببرد جوانان خواهند بود به عبارتی باید شاهد این باشیم که نسل سوم و چهارم مسئولیت‌ها را برعهده بگیرند و مجری اهداف و آرمان‌های انقلاب باشند.

محمدی حسنلوئی تاکید کرد: خواه یا نا خواه این اتفاق خواهد افتاد و نیروی جوان بر سر کار خواهد آمد اما مهم این است که چه طور و با چه ساز و کاری مدیریت را به دست جوانان بسپاریم تا ما ساز و کاری یا تدبیری داشته‌ایم که این مدیریت را منتقل کنیم آیا توانستیم تجربیات را به خوبی منتقل کنیم.

وی گفت: در بیانیه گام دوم به صورت مبسوط ظرفیت ها اشاره شده گذشته و راهی که پیموده شده گفته شده و چه باید انجام دهیم هم آمده و به همین خاطر جوانان مخاطب اصلی قرار گرفته‌اند و همینکه مسئولیت‌های سنگینی برعهده خواهند داشت در ادامه راه انقلاب اسلامی 

علت تاکید بیانیه بر جوانان چیست؟

محمد زادمهر در ادامه گفت:  اوایل انقلاب نیز اغلب نیروهای خدوم چه در حوزه مدیریت کشور و چه در جنگ ۸ سال دفاع مقدس فرماندهان ما اغلب جوانان بودند که این تجربه اوایل انقلاب تجربه موفقی بود که از همان تجربه می‌توان در گام دوم که رهبر تاکید می‌کنند از این ظرفیت استفاده کرد.

وی افزود: وقتی رهبر انقلاب این اعتماد و اطمینان را به جوانان دارند و در بیانیه هم خطاب قرار می‌دهند به عبارتی باید کشور به این سمت حرکت کند و مسئولین نیز به دنبال اعتماد به جوانان باشند جوانگرایی به معنی واگذاری صرف و همه جانبه بدون بررسی تخصص و تجربه فرد صرف جوان بودن نیست بلکه مد نظر گام دوم جوانی است که هم از نظر علمی تخصص دارد و هم از نظر تجربه کافی در آن رشته.

* مجلس یازدهم قابلیت تبدیل شدن به مجلس تراز انقلاب اسلامی را دارد

داشتن مجلسی جوان در کنار تجربه چه قدر می‌تواند راهگشا باشد؟ 

پاک اندیش در ادامه گفت: آرایی که مردم در صندوق‌ها انداختند و مجلسی که شکل می‌گیرد ثمره خون حاج قاسم است که نباید فراموش کرد افراد علی رغم مشکلات اقتصادی که داشتند پای صندوق‌ها آمدند و بلا استثنا آحاد آن‌ها می‌گفتند ما به عشق رهبری و حاج قاسم آمده‌ایم و خون حاج قاسم در کشور وحدت آفرین شد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: بنابراین مجلس یازدهم باید مراقبت کند از امانتی که در اختیارش قرار گرفته که اکثریت افرادی که ورود پیدا کرده‌اند جوانان انقلابی هستند که این جوانان مهم‌تدین سرمایه در جهت تمدن‌سازی نوین اسلامی هستند پس مجلس یازدهم قابلیت تبدیل شدن به مجلس تراز انقلاب اسلامی را دارد.

* مسئولیت جوانان بیشتر شده است

محمدی حسنلوئی در ادامه گفت: جوانان در مجلس دهم مطالبات زیادی داشتند ولی هر بار که به در بسته می‌خوردند و به افرادی بر می‌خوردیم که منافع آن‌ها در پیگیری مطالبات دیگری بود و قطعا پیگیری مطالبات جوانان نبود.

وی افزود: نماینده‌ای که دغدغه‌ش این است که بعد از استفاده ۲۰ سال از حق تالیف خانواده این حق را به ۵۰ سال برساند قطعا دغدغه جوانان را ندارد اما خوشبختانه شاهد هستیم که مردم اقبال نشان دادند.

محمدی تاکید کرد: جوانان پای کار آمدند و مسئولیت جوانان بیشتر شده و حالا این جوانان از جنس همان جوان‌هایی هستند که دغدغه و مشکلات دارند و برنامه دارند برای حل این دغدغه و مشکلات و انتظار می‌رود جوانان پیگیر مصوباتی باشند که دردی از مردم دوا کند و نظارت به گونه‌ای باشد که به دنبال منافع مردم باشد و به خاطر اینکه داماد خود را در مقام مدیریتی نگه دارند یا فرزندان‌شان را از یک سازمان به سازمان دبگه منتقل کنند طرح استیضاح و لابی کنند.

وی گفت: بررسی صلاحیت‌ها نشان داد که حدودا جمع بیشتر نمایندگان فعلی ردصلاحیت شده مشکلات اقتصادی داشته‌اند می‌بینیم که اقتصاد درد این نماینده‌ها بود اما اقتصاد خودشون نه اقتصاد مردم.

محمدی حسنلوئی تصریح کرد: مجلس یازدهم از آنجایی که بیشترین افرادی که رای داده‌اند قشر جوان هستند قطعا مطالبه خود را از نمایندگان قطع نمی‌کنند و مطالبات خود را پیگیری خواهند شد.

* اولویت مجلس آینده بحث معیشت و اقتصاد است

زادمهر در بخش دیگری از سخنانش افزود: قطعا پیگیری اولویت‌های مجلس آینده از سوی جوانان منطقی تر و باسرعت بیشتری انجام خواهد شد اولویت مجلس آینده بحث معیشت و اقتصاد است و اصلاح ساختار بودجه می‌باشد و فکر جدی برای معیشت مردم بکنیم؛ نظارت بر مجلس ناقص است و نظارت بر نمایندگان را به خود نمایندگان واگذار کردیم و نماینده علیه نماینده عجیب و بعید است.

* انتظارات از مجلس یازدهم بسیار بالا است

راهکار اجرایی برای جوانان راهیافته به مجلس یازدهم در راستای تحقق بیانیه گام دوم چیست؟ 
پاک اندیش در پاسخ به این سوال گفت: انتظارات از مجلس یازدهم بسیار بالا است که در نگاه اول موضع اول این است که مسائل معیشتی و اقتصاد مقاومتی را این مجلس باید در دستور کار خود قرار دهند باید نگاهی داشته باشد که کشور باید از درون ساخته شود همان نگاهی که رهبر فرمودند که ایران باید قوی شود که مولفه‌های قوی شدن اقتصاد قوی است پس نگاه مجلس باید این باشد که چه قوانینی می‌تواند در دستور کار خود قرار دهد.

* لزوم اخذ مالیات از خانه‌های خالی

محمدی حسنلوئی گفت: منتخبین مردم باید از اتاق‌های دربسته بیرون بیایند و تصمیمات خود را پشت درهای بسته نگیرند .

وی افزود: ما در ایام تبلیغات می بینیم کاندیداها به جاهایی می‌روند که در ۴ سال بعدی مسیرشان هم به آنجا نمی‌خورد. به روستاهایی سر می‌زنند و در جمع‌هایی حاضر می‌شوند برای اخذ رای که در ۴ سال بعدی شاید اسمش را هم نشنوند، این موضوع نباید تکرار شود.

محمدی حسنلوئی گفت: نمایندگان نباید ۴ سال به ۴ سال فکر ارتباط با مردم و ارتباط با گروه‌های فکر و جوانان باشند از همین حالا شروع کنند ولی مشخصا چندین مسئله مهم است که نمایندگان محترم در نظر داشته باشند که اکثرا اعلام می‌کنند معیشت بحث داغ و مهم است اما موضوع این است که نمایندگان مجلس باید در نظر داشته باشد که زمینه ساز بهبود معیشت و طرح‌ها در مجلس یا راکد مانده توجهی به آن نشده است.

وی افزود: در بحث ساماندهی نظام بانکی ما شاهد هستیم بانک‌های خصوصی هر طور که می‌خواهند جولان می‌دهند و در باز سرمایه و تامین مالی شرکت‌ها و کسب و کارها در یک رقابت ناسالم در افزایش سود سپرده‌ها هستند که ضربه نهایی به کسب و کارها وارد می‌شود.

محمدی حسنلوئی افزود: قانون جامع بانکداری در مجلس بررسی شد و احتمالا بررسی و قطعی شدن آن به عهده مجلس یازدهم باشد که نگاه کارشناسی و بلند مدت داشته باشند قانون بهبود فضای کسب و کار یکی از قانون های کلیدی و اصلی حوزه اشتغال و معیشت است که در سال ۹۰ در مجلس تصویب شده ولی در ۸ سال گذشته ما در رتبه بندی های بین المللی بهبود آنچنانی نداشتیم.

وی ادامه داد: بحث مالیات بر خانه‌های خالی مالیات بر فعالیت‌های اقتصادی غیر مولد بشدت مورد نیاز است در وضعیتی که فروش نفت خام دچار مشکل است یا اگر هم دچار مشکل نباشد نباید دولت‌ها روی آن حساب کنند.

محمدی حسنلوئی تاکید کرد: مالیات بهترین جایگزین است به جای آنکه طرفدار منافع عده‌ای خاص باشند مثل افرادی که میلیاردها سرمایه خود را در خانه‌های خالی یا فعالیت‌های اقتصادی غیر مولد دارند خرج می‌کنندمنافع این افراد را در نظر نگیرند و منافع عموم مردم در نظر باشد.

 * باید وظیفه نماینده را مشخص کنیم

زادمهر در ادامه گفت: ابتدا باید وظیفه نماینده را مشخص کنیم، نمایندگان بعضا در کار شهرداری، آموزش و پرورش دخالت می‌کنند در کار فرمانداری دخالت می‌کند یعنی به عبارتی نماینده وقتی هم تهران است به دنبال اینکه بودجه‌ای بگیریم برای فلان پل البته به دنبال رد این برنامه‌ها برای حوزه انتخابیه نمایندگان نیستم اما آسفالت کوچه‌ها و اسم انتخاب کردن برای خیابان و ... حوزه اختیار نماینده به صورت مستقیم نیست.

* لزوم التزام عملی نمایندگان به شعارهای انقلاب اسلامی

اولویت‌های مجلس یازدهم چیست؟

پاک اندیش در پاسخ به این سوال گفت: اولین اولویت مجلس یازدهم باید التزام عملی به شعارهای انقلاب اسلامی باشد در حوزه‌هایی مثل عدالت خواهی، آزادی خواهی،پیشرفت گرایی؛ ورود به مسئله حقوق های نجومی که متاسفانه هنوز هم داریم که شکل و شمایل قانونی بعضا به خود گرفته‌اند.

* جوانان راه یافته به مجلس دریافتی‌هایشان را از همین حالا اعلام کنند

محمدی حسنلوئی تاکید کرد: از جوانان راه یافته به مجلس دعوت می‌کنیم در بحث شفافیت دریافتی‌هایشان را از همین حالا اعلام کنند، امتیازاتی که مشمول نمایندگان می‌شود، اینکه یک نماینده بعد از یک دوره نماینده شدن می‌تواند بدون آزمون و طی تشریفاتی که افراد عادی دنبال می‌کنند می‌توانند پروانه وکالت بگیرند جزو اولین مصوبات خود قرار دهند.

وی گفت: به مردم قول دهند که این امتیازات ویژه را بردارند و مثل مردم عادی باشند و بعضا تعارض منافعی که وجود  دارد نمایندگان مجلسی که استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه ها هستند همزمان با وظیفه نمایندگی که یک شغل و کار تمام وقت است چه طور می‌توانند بحث راهنمایی پایان‌نامه ها و در رساله ها را داشته باشند پس تعهد دهند که ۴ سال آینده همزمان این کارها را انجام ندهند.

محمدی حسنلوئی تاکید کرد: بعضی از پزشکانی که در مجلس هستند چه طور می توانند هم در مجلس باشند و مقاله ISI چاپ کنند هم حقوق دریافت کنند و هم کارانه پزشکی خود را دریافت کنند که تضاد منافع پیش می آورد وقتی پزشکی کارانه بالای ۷ میلیون و گاها بالای ۱۰۰ میلیون دریافت کند چه طور می توانند به من جوانی که فعلا لنگ یک کار با حداقل حقوق و دستمزد ۱ میلیون ۷۰۰ هزار تومان هستم بتوانند برای خود هضم کنند و قانون مناسبی وضع کنند.

وی تاکید کرد: مردم ایران با حضور در پای صندوق های رای حماسه‌ای در دوم اسفند رقم زدند، انتخابات مجلس شروای اسلامی اولین انتخابات بعد از صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب محسوب می شود، نتایج اولیه یا قطعیاکثر حوزه های انتخابی کشور حاکی از راه یافتن تعداد زیادی از جوانان و نیروهای انقلابی دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جوانان مجلس انقلاب اسلامی انقلاب پاسخ به این سوال گام دوم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ادامه گفت پاک اندیش مجلس یازدهم گام دوم مجلس تراز چه طور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۱۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبریک رهبر انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی 

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی قهرمانی تیم‌های کشتی فرنگی و آزاد در مسابقات قهرمانی آسیا در بیشکک قرقیزستان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی از جوانان کشتی‌گیر قهرمان صمیمانه تشکر کردند.

متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

از جوانان قهرمان کشتی فرنگی و مدال‌آوران کشتی آزاد که با توانایی و اراده‌ی خود دل‌های مردم را شاد کردند، صمیمانه متشکرم.

سیدعلی خامنه ای

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر 6080804 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • تبریک رهبر انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی 
  • مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد
  • «لایحه امنیت زنان» در هزار توی آمدن یا نیامدن به صحن علنی مجلس
  • وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات اخیر؛ قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم چند بود؟
  • سرلشکر باقری: تراز جدیدی از اقتدار نیرو‌های مسلح به جهان نشان داده شد
  • لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم تعیین تکلیف شد
  • سرلشکر باقری : عملیات " وعده صادق " تراز جدیدی از اقتدار دفاعی نیرو‌های مسلح ایران را به جامعه جهانی نشان داد
  • تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم
  • قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم ۱۸ هزار تومان بود امروز بالاتر از ۶۵ هزار تومان! /وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات ۹۴ و ۱۴۰۲