Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:11:48 GMT

تلفات گورخر ایرانی در مهریز تکذیب شد

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۱۱۵۹۸

تلفات گورخر ایرانی در مهریز تکذیب شد

نیره پورملائی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از هفته گذشته تاکنون هیچ گونه تلفاتی از این گونه جانوری در هیچ یک از مناطق استان گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: هفته گذشته سه راس گوزن‌ زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش این گونه جانوری در شهرستان خاتم تلف شدند که نمونه برداری از قسمت های مختلف لاشه انجام و علت تلفات توسط تیم دامپزشکی متشکل از دامپزشکان این اداره کل و دامپزشکی استان تحت بررسی است و نتایج تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پورملائی خاطرنشان کرد: همچنین یک تیم ۱۶ نفری متشکل از کارشناسان و محیط بانان در روز جاری،  سایت یادشده  را رصد و پایش کردند که تلفات جدیدی مشاهده نشد.

در سال۱۳۷۶، تکثیر و پرورش گورخر ایرانی و بازگشت آن به طبیعت استان در دستور کار حفاظت محیط زیست یزد قرار گرفت و سایت تکثیر و پرورش گورخر منطقه گوراب مهریز با هدف اولیه تکثیر و پرورش این گونه، رهاسازی و بازگشت آن به طبیعت بود.

سایت تکثیر و پرورش گورخر گوراب مهریز به مساحت ۱۳۰ هکتار در ۳۰ کیلومتری جاده مهریز - انار قرار دارد.

همچنین نخستین گونه گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۸۵ به تعداد شش راس از دشت ناز ساری به یزد انتقال یافت که ۲ راس تلف شدند و تنها چهار راس زنده ماند.
 گوزن زرد ایرانی، گونه خاصی است که فقط در ایران زندگی می کند زیستگاه های اصلی این گونه در گذشته در جنگل های گرمسیری خوزستان و جنگل های متراکم زاگرس بوده است.

منطقه حفاظت شده باغ شادی خاتم به مساحت ۱۱ هزار و ۶۶۰ هکتار بخشی از عرصه های جنگلی استان فارس و یزد است که در جنوبی ترین محدوده یزد و در شهرستان خاتم واقع شده است.

بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۷۰ نوع پرنده، ۶۰ نوع پستاندار وحشی و بیش از ۴۰ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است .
۶۰ نیروی محیط بان، یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.

برچسب‌ها مهریز سازمان حفاظت محیط زیست یزد خاتم فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهریز سازمان حفاظت محیط زیست یزد خاتم فارس مهریز سازمان حفاظت محیط زیست یزد خاتم فارس تکثیر و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۱۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت چیدن لاله واژگون

انشاءالله کولانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه لاله واژگون جزو گونه‌های گیاهی در معرض انقراض است، گفت : اگرچه لاله واژگون هنوز در منابع طبیعی کرمانشاه فراوانی دارد، اما اگر به عنوان یک ذخیره‌گاه ژنی حفاظت نشود، در معرض انقراض قرار خواهد رفت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه برای حفاظت از لاله واژگون محدوده رویشگاهی این گونه‌های کمیاب را در استان قُرُق اعلام کرده‎‌ایم، گفت: اجازه چرای دام را در محدوده رویشگاهی لاله‌های واژگون نمی‌دهیم و از گردشگران هم انتظار داریم هنگام حضور در طبیعت هوای این گونه‌های کمیاب را داشته باشند و به هیچ عنوان لاله واژگون نچینند.

وی تصریح کرد: مردم باید خودشان از این سرمایه طبیعی حفاظت کنند و مانع انقراض این گونه گیاهی شوند. مسوولین نیز باید اهتمام جدی برای حفاظت از این گونه گیاهی داشته باشند.

کولانی با اشاره به ممنوعیت چیدن لاله واژگون، گفت: با توجه به کمیاب بودن این گل‌ها چیدن آن ممنوع است و با سودجویانی که اقدام به چیدن لاله واژگون کنند، برخورد قانونی می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند چیدن گل‌های لاله واژگون در عرصه‌های منابع طبیعی را با شماره ۱۵۰۴ به منابع طبیعی گزارش بدهند، ادامه داد: یگان حفاظت این اداره با افرادی که اقدام به چیدن گل‌های لاله واژگون کنند، برخورد قانونی خواهد کرد.

کولانی با اشاره به کوتاه بودن عمر لاله واژگون، گفت: این گل بیشتر از یک هفته دوام نمی‌آورد، لذا چیدن آن به هیچ عنوان به گردشگران توصیه نمی‌شود. بهترین کار این است که طبیعت گردان بجای چیدن این گل‌های کمیاب فقط با آنها عکس یادگاری بگیرند. 

کولانی با بیان اینکه ارتفاعات امروله در شهرستان صحنه و ارتفاعات شهرستان دالاهو اصلی‌ترین رویشگاه‌های لاله‌های واژگون در استان کرمانشاه هستند، گفت:در دیگر ارتفاعات استان هم کم و بیش لاله واژگون می‌روید.

وی یادآور شد: در استان کرمانشاه دو گونه قرمز و سفید لاله‌های واژگون را داریم که فراوانی گونه قرمز بیشتر است.

کولانی با بیان اینکه اردیبهشت ماه فصل گل دهی لاله‌های واژگون است، گفت: از اواسط این ماه شاهد خودنمایی لاله‌های واژگون در منابع طبیعی استان هستیم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ممنوعیت چیدن لاله واژگون
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در مهریز 
  • افزایش تعداد گونه گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان
  • تحویل ۲ بره میش وحشی به اداره محیط زیست تایباد
  • مولدسازی وقف در گلستان؛ نخستین مرکز تکثیر و پرورش دام سبک نژاد «رومن» در مرکز استان افتتاح شد
  • نجات یک قطعه لاک پشت سبز در میناب
  • توسعه دام سبک صنعتی رومن در گلستان
  • مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در این استان
  • ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان
  • (ویدیو) ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان