Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@12:20:30 GMT

نمونه‌گیری از ۶ گلستانی مشکوک به کرونا

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۱۱۶۰۷

نمونه‌گیری از ۶ گلستانی مشکوک به کرونا

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا بهرامی: پس از گسترش و اپیدمی آنفلوانزا در کشور و گلستان در پاییز، هم‌اکنون شیوع بیماری کرونا و اخبار ضد و نقیض در خصوص مبتلایان به این بیماری و به ویژه نبود داروی خاص برای درمان آن، رعب و وحشت در بین مردم ایجاد کرده است.

طبق آمار منتشره از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکنون نمونه ۶ بیمار مشکوک به کرونا ارسال شده است و هنوز نتایج آزمایش‌ها مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شنبه هفته جاری کارگروه سلامت و امنیت غذایی گلستان، جلسه فوق العاده تشکیل داد و با تصمیم این کارگروه دانشگاه‌های استان تا پایان هفته و مدارس به مدت دور روز تعطیل شد.

مردم از نبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده گلایه و مسئولان بر پیشگیری برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تأکید دارند.

با سراج الدین عارف نیا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به گفتگو نشستیم و وی با بیان اینکه که زنجیره انتقال کرونا از حالت وارداتی خارج و هم‌اکنون این بیماری بومی کشور شده است از مردم خواست برای ماسک و مواد ضدعفونی کننده تقاضای القایی ایجاد نکنند.

*وضعیت استان در خصوص شیوع بیماری کرونا نگران کننده است؟

وضعیت نگران کننده است اما ترس شدیدی نداریم و باید آموزش دهیم و در حوزه پیشگیری بیشتر کار کنیم. تا چند روز قبل فقط مرزها را کنترل می‌کردیم اما زنجیره انتقال ویروس کرونا از حالت وارداتی خارج شده و بومی کشور و استان شده است. تا چند روز قبل فقط مرزها را کنترل می‌کردیم.

*گلستان از استان‌هایی بود که مراکز درمانی زیادی برای درمان و قرنطینه بیماران مشکوک به کرونا در آن پیش بینی شده، وضعیت استان در مقایسه با سایر استان‌ها چگونه است؟

آمار مقایسه‌ای وزارتخانه را نداریم اما اکثر استان‌ها درگیر شده‌اند؛ کرونا در حال تبدیل شدن به بومی کشور است و اگر مباحث بهداشتی رعایت نشود آمار مبتلایان تساعدی بالا می‌رود.

*شایعاتی مطرح است که نمونه آزمایش کرونای ۲ نفر در گلستان مثبت بوده است؟

۶ نمونه از افراد مشکوک مبتلا به کرونا از گلستان ارسال شده است، اما حجم نمونه‌ها زیاد است و هنوز نتایج اعلام نشده است؛ در روزهای گذشته تعاریف در خصوص بیماری کرونا در کشور تغییر کرده است؛ تا ۲ روز قبل اگر با شما گفتگو می‌کردم حتماً در پاسخ به شما می‌گفتم مورد مشکوکی از کرونا در گلستان گزارش نشده است ولی الان نمی‌توانم این را بگویم، چراکه تعاریف تغییر کرده است.

*چه تغییری؟

هم‌اکنون از هر بیماری بدحال تنفسی نمونه می‌گیریم. تاکنون از بیماران بدحال آزمایش آنفلوانزا می‌گرفتیم الان کرونا؛ بیماری شایع‌تر ما همچنان آنفلوانزا است اما به کرونا هم شک می‌کنیم.

*چند مرکز درمانی برای درمان بیماران مشکوک به کرونا و قرنطینه در گلستان آماده شده است؟

اینکه بیمارستانی را برای قرنطینه خالی کرده باشیم چنین شرایطی نداریم ولی در مراکز درمانی استان ظرفیت‌هایی را برای زمان شلوغی و تهاجم بیماران در نظر گرفته‌ایم که یک دفعه دچار چالش نشویم. در بیمارستان ارتش گرگان ۲۴ تخت آماده کرده‌ایم که تاکنون برای بهره برداری لازم نشده، ۷۹ تخت در بیمارستان ۵ آذر دیده شده و تاکنون مریضی در آن بستری نشده، در سایر شهرها مانند گنبدکاووس، کلاله و … ظرفیت سازی شده تا بتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم. شاید به شرایطی برسیم که به سوله و بیمارستان صحرایی هم نیاز پیدا کنیم که این مرحله استثنایی است. در واقع هم‌اکنون در حال فراهم کردن ظرفیت‌های مرحله اول هستیم.

*قطعا این موضوع در کارگروه سلامت استان روز گذشته (شنبه) تصمیم‌گیری شده است؟

بله هم در بخش بستری و هم در بخش سرپایی. نخستین کلینیک ویژه بیماری‌های تنفسی استان در بیمارستان دزیانی راه اندازی می‌شود و همه شهرستان‌ها هم موظف شده اند تا پایان هفته شرایط راه اندازی کلینیک‌های ویژه بیماری‌های تنفسی را فراهم کنند.

در حوزه آموزش و پیشگیری فعالیت‌ها چشمگیرتر می‌شود و به زودی شماره تلفن برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات هم استانی‌ها عزیز معرفی می‌شود؛ در واقع با راه اندازی سامانه تلفنی مردم می‌توانند هر سوالی در خصوص تأمین ماسک، دارو، مکان بستری، ظرفیت مراکز درمانی و … دارند بپرسند و در کوتاه‌ترین زمان پاسخ بگیرند.

*ژل ضدعفونی کننده و ماسک در استان نایاب شده است؟ در این خصوص هم تمهیداتی اندیشیده شده است؟

وزارتخانه تصمیم گرفته مواد ضدعفونی کننده و ماسک را به طور رایگان در بین مردم توزیع کند و فروش در داروخانه‌ها ممنوع شود، اما چه زمانی محقق می‌شود از آن اطلاعی ندارم. همه مردم نیاز به ماسک ندارند و تقاضا داریم تقاضای القایی ایجاد نکنیم تا عامل گرانی و سوءاستفاده سودجویان نشود.

*چه کسانی به استفاده از ماسک نیاز دارند؟

سه گروه شامل افراد بیمار، خانواده بیماران و کادر درمانی که با این بیماران در ارتباط هستند، وگرنه استفاده ماسک در خیابان فایده‌ای ندارد. تاکید می‌کنم تنها راه جلوگیری از شیوع بیماری رعایت نکات بهداشتی و کار کردن روی پیشگیری است. روبوسی، دست دادن و بغل کردن باید حذف و شستشوی مداوم دست‌ها و رعایت نکات بهداشتی به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا درمان شماره تلفن گرانی مراکز درمانی وزارتخانه انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی مشکوک به کرونا ضدعفونی کننده بیماری کرونا شیوع بیماری استان ها هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۱۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایلان ماسک: موشک‌ها را باید به فضا پرتاب کنیم، نه به سوی یکدیگر

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و مالک شبکه اجتماعی "ایکس" ساعاتی پس از حمله منتسب به رژیم اسرائیل به اصفهان در حساب شخصی خود به انتقاد از جنگ پرداخت .

وی در توییتی نوشت: «موشک‌ها را باید به فضا پرتاب کنیم، نه به سوی یکدیگر.»

دیگر خبرها

  • ایلان ماسک: موشک‌ها را باید به فضا پرتاب کنیم، نه به سوی یکدیگر
  • تولید و ذخیره سازی ۴۳ هزار تن بذر گندم در گلستان
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توجه ویژه به قیمت گندم از انتظارات کشاورزان گلستانی است
  • راهپیمایی گلستانی‌ها در حمایت از مردم غزه و فلسطین
  • حمایت گلستانی ها از مردم غزه و فلسطین ؛ فردا با راهپیمایی پس از اقامه نماز جمعه
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد