Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با یک نشریه آمریکایی از طرح گسترده دولت آمریکا برای مقابله با ایران و تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور خبر داد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی «واشنگتن فری‌بیکن» از طرح گسترده دولت «دونالد ترامپ» برای مقابله با ایران پرده‌برداری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که دولت ترامپ، تلاش چندمنظوره‌ای را با هدف مقابله با گسترش ایران در سراسر منطقه غرب آسیا آغاز کرده است که از آن جمله می‌توان به تلاش‌های واشنگتن در سازمان ملل برای تضمین بازگشت‌ تحریم‌های جهانی علیه ایران اشاره کرد که این امر ضربه مرگبار نهایی به برجام وارد می‌کند.

پامپئو بعد از دیدار اخیر خود با خاندان سلطنتی ریاض، در مصاحبه‌ای مفصل با فری‌بیکن تصریح کرد علیرغم آنکه دولت ترامپ با چالش‌های بسیار زیادی در مقابله با تهران روبرو بوده است اما همچنان در دستیابی به یک ائتلاف جهانی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، استوار بوده است.

پامپئو در این افشاگری تأکید کرد که گام‌های بعدی دولت ترامپ، از بین بردن نفوذ ایران در کشورهای کلیدی عربی از جمله یمن، سوریه و لبنان است.

پامپئو تصریح کرد که در ماههای آتی، قرار است به همراه رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم مهمی درباره مطرح کردن درخواست از سازمان ملل برای استناد به «مکانیسم ماشه» برای بازگشت مجموعه‌ای از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که در نتیجه برجام لغو شده بودند، اتخاذ خواهند کرد.

پامپئو تصریح کرد، گرچه ترامپ هنوز تصمیم نهایی درباره مکانیسم ماشه در سازمان ملل اتخاذ نکرده است اما از قبل زمینه را برای این اقدامات فراهم کرده است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «بعنوان یک موضوع سیاسی، ما به وضوح اعلام کردیم که لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران غیرقابل پذیرش است. ما می‌دانیم که این ضرب‌الاجل‌ها و بخش‌های بند غروب در حال نزدیک‌ شدن است. اولین مورد که مورد بسیار مهمی است، در ماه اکتبر از راه می‌رسد (منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران)».

وی در ارتباط با احتمال لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اکتبر 2020 گفت: «فقط به این فکر کنید (که تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود). ما [موشک‌هایی] داشتیم که از یمن به سمت عربستان سعودی پرتاب می‌شدند و هشت ماه دیگر، فروش این موشک‌ها به ایران قانونی می‌شود. ما مصمم هستیم تا اقدامی علیه این وضعیت صورت گیرد و ما مصمم هستیم که چنین چیزی متوقف شود. ما با شرکای آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی خود در اینباره حرف زدیم، آنها نیز می‌دانند و این تهدید را احساس می‌کنند».

پامپئو با اینحال تأکید کرد که کشورهای اروپایی همچنان پیوند خود با برجام را حفظ کرده‌اند و در موضوع ایران با ایالات متحده آمریکا چندان همسو نیستند و توضیح داد: «آنها اساساً معتقدند که ماندن در آن توافق (برجام) به بهترین شکل در راستای منافع آنها است».

پامپئو توضیح داد: «حرف ما این است: ایران تا حد زیادی مهم‌ترین مؤلفه‌های‌های [توافق هسته‌ای] مربوط به غنی‌سازی هسته‌‌ای را نادیده می‌گیرد».

این دیپلمات آمریکایی درباره تلاش‌های آمریکا برای مقابله با ایران گفت: «مهم است که ائتلافی داشته باشیم که حتی‌الامکان همسو باشد. ما از قبل با سازمان ملل وارد همکاری شدیم تا این بحث را پیش ببریم. امیدوارم که روس‌هاو چینی‌ها نیز این مسئله را درک کنند. شما از حق وتو آنها حرف می‌زنید. ما چنین فرضیه‌ای نداریم. ما معتقدیم که روسیه و چین نیز نگرانی مشترک ما را دارند که ایران قادر به خرید سامانه‌های تسلیحاتی مهمی است که اساساً برای اینجا در خاورمیانه (غرب آسیا) ثبات‌زدا است».

دولت (ترامپ) احتمالاً از سازمان ملل خواستار بازگشت کامل تحریم‌ها (فعال شدن مکانیسم ماشه) را داشته باشد. این امر، تمامی کشورهای عضو را از تلاش برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی بازمی‌دارد».

وزیر خارجه آمریکا در بخشی از مصاحبه خود به حمایت آمریکا از لبنان اشاره کرد و گفت: «کشورهای عربی و ایالات متحده به طور متحد می‌گویند که "ما از حمایت از لبنان در زمانیکه آمادگی داشته باشد تحت کنترل نفوذ ایران و حزب‌الله نباشد، خرسندیم».

وی ادامه داد که بعید است کمک نظامی آمریکا علیرغم مخالفت‌های کنگره به لبنان متوقف شود توضیح داد: «رئیس‌جمهور و دولت ما تا امروز همچنان معتقدند که حمایت از نیروهای مسلح لبنان، نهادی که کمترین تأثیرپذیری را از حزب‌الله، دارد داشته باشیم تا در نهایت فرصت امنیتی را به دولت بعدی لبنان بدهد».  

وزیر خارجه آمریکا در ارتباط با حمایت از نیروهای مسلح لبنان ادامه داد: «دفعه بعد، تصمیماتی درباره نه تنها میزان و چگونگی کمک‌ها اتخاذ می‌کنیم بلکه بررسی می‌کنیم که آیا تداوم کمک‌ها به نیروهای مسلح لبنان مناسب است یا خیر. ما مجدداً این مسئله را ارزیابی می‌کنیم. عناصر خوبی درون لبنان هستند که چیزی جز جدا شدن از حزب‌الله نمی‌خواهند. ما خواستار حمایت و تشویق آن افرادی هستیم که ازحقوق اساسی مردم لبنان دفاع می‌کنند».

ائتلاف عربستان سعودی و آمریکا علیه ایران

وزیر خارجه آمریکا در خصوص روابط «ویژه» و خاص میان واشنگتن و ریاض به خصوص در موضوع ایران گفت: «این کلمات مفهوم بزرگی دارد. این روابطی که ما در منطقه داریم، خواه روابط با سعودی‌ها، اماراتی‌ها،...، تمامی افرادی که در این ائتلاف هستند، درک می‌کنند که اگر ما بتوانیم جمهوری اسلامی (ایران) را وادار کنیم تا به شیوه‌ای که غیرانقلابی رفتار کند، شانس افزایش رشد و رفاه در منطقه را خواهیم داشت».

پامپئو در پاسخ به سؤالی مبنی بر ادامه همکاری واشنگتن با ریاض علیرغم انتقاد گروههای حقوق بشری ادامه داد: «ما اساساً تصمیمات درستی برای ادامه همکاری با پادشاهی (ریاض) گرفتیم تا امنیت و ایمنی را برای مردم آمریکا فراهم آوریم».

عربستان سعودی در سالهای اخیر، به دلیل حملات تهاجمی علیه مردم یمن به شدت مورد انتقاد گروههای حقوق بشری و حتی برخی مقام‌های آمریکا قرار گرفته است.

پامپئو با بی‌توجهی به موجی از انتقادات گفت که آمریکا هیچ تردیدی برای ادامه همکاری با عربستان سعودی برای مبارزه با اقدامات تروریستی ندارد.

وی در خصوص تشکیل ائتلاف برای مقابله با ایران گفت: «بحث مسلمان و مسیحی و یهودی مطرح نیست. بحث امنیت منطقه مطرح است. آنها یک هدف مشترک و تهدید مشترک از سوی ایران دارند و با شناخت کامل از تاریخ منطقه آمادگی دارند کنار هم قرار بگیردند اما کنار هم قرار می‌گیرند تا این تهدید مشترک را پس بزنند».

منبع: فارس

منبع: ساعت24

کلیدواژه: برای مقابله با ایران تحریم های تسلیحاتی وزیر خارجه آمریکا خارجه آمریکا عربستان سعودی علیه ایران سازمان ملل تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۲۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، خبرنگار سرشناس اسرائیلی گفته است که ما آنگونه که نتانیاهو ادعا می‌کند به پیروزی نزدیک نیستیم!

«الموگ بوکر»، خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این ارتبا تاکید کرد: داستان حقیقی این روزهای نوار غزه این است که ما آنگونه که نتانیاهو می‌خواهد ادعا کند، به پیروزی نزدیک نیستیم.

با وجود گذشت ۲۰۰ روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی عملیات‌های مقاومت فلسطین علیه نظامیان، جنگ‌افزارها و شهرک‌های صهیونیستی ادامه دارد.

گردان‌های «ابو علی مصطفی» اعلام کرد که مبارزان این گردان‌های در پاسخ به جنایت‌های اشغالگران علیه ملت فلسطین نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی را در شرق «جبالیا» و اطراف «نتساریم» با خمپاره سنگین هدف قرار داده‌اند.

گردان‌های «شهدا الاقصی» نیز تاکید کرد که مبارزان این گردان‌ها جنگ‌افزارهای ارتش رژیم صهیونیستی را در شرق گورستان شرقی واقع در شمال نوار غزه هدف حمله خمپاره‌ای قرار داده‌اند.

نیروهای «شهید عمر القاسم» نیز اعلام کرد که ظهر امروز شهرک صهیونیستی «نیر عام» واقع در اطراف نوار غزه را با موشک‌های سنگین هدف قرار داده است.

علاوه بر این ظهر امروز گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که شهرک‌های صهیونیست‌نشین سدیروت و نیرعام و چند شهرک دیگر را در مجاورت نوار غزه در پاسخ به جنایت‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه ملت فلسطین، موشک‌باران کرده است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز از به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک اشغالی سدیروت در مجاورت نوار غزه خبر دادند.

این رسانه‌ها اذعان کردند که سدیروت و مناطق اطراف آن هدف حمله‌های موشکی از شمال نوار غزه قرار گرفته و پس از این حملات صدای دست‌کم سه انفجار شنیده شده است.

در جبهه شمال نیز، حزب الله لبنان اعلام کرد شهرک مرگلیوت در شمال فلسطین اشغالی را با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف حمله قرار داده است.

در همین ارتباط مقاومت اسلامی حزب الله اعلام کرد که در واکنش به کشتار حنین، شهرک «مارگلیوت» با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف قرار گرفت.

مقاومت اسلامی حزب الله همچنین اعلام کرد که سربازان دشمن اسرائیلی در شهرک المناره در ساختمانی که در آن مستقر بودند، هدف گرفته شدند.

رسانه‌های نظامی در مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرده‌اند که تا کنون ۱۹۹۸ عملیات در جبهه‌های پشتیبانی لبنان، یمن و عراق طی ۲۰۰ روز انجام شده است.

پیشتر نیز حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌هایی از حمله‌های جدید خود علیه نظامیان و مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر داده بود.

اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله لبنان در این بیانیه تاکید کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۲:۳۵ عصر امروز سه‌شنبه بیست‌وسوم آوریل ۲۰۲۴ تجمع نظامیان دشمن اسرائیلی را در اطراف موضع العاصی با تسلیحات مناسب هدف گرفتند و آن را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

همچنین در بیانیه دیگر حزب‌الله لبنان آمده است: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۴:۱۰ عصر امروز سه‌شنبه بیست‌وسوم آوریل ۲۰۲۴ موضع الرادار در مزارع اشغالی شبعا را با تسلیحات موشکی هدف گرفتند و آن را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

علاوه بر این موضع صهیونیستی «رویسات العلم» واقع در تپه‌های اشغالی کفرشوبا نیز از سوی حزب‌الله لبنان هدف حمله موشکی قرار گرفت.

همچنین نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه‌های اشغالی «حرش رامیم» و «تله الکرنتینا» واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی از سوی حزب‌الله لبنان با گلوله‌های توپخانه هدف قرار گرفتند.

کد خبر 6087110

دیگر خبرها

  • به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
  • آمریکا: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
  • وزیر جنگ اسرائیل: در حال انجام «عملیات تهاجمی» گسترده علیه کل جنوب لبنان هستیم
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند