Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@15:03:44 GMT

آغاز به کار پارک علم و فناوری سلامت مشهد

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۱۲۳۱۹

آغاز به کار پارک علم و فناوری سلامت مشهد

ایسنا/خراسان رضوی پارک علم و فناوری سلامت مشهد، در محل پژوهشکده بوعلی آغاز به کار کرد

دکتر محسن تفقدی، امروز، 4 اسفند ماه در نشست خبری آغاز به کار پارک علم و فناوری سلامت مشهد که در محل پژوهشکده بوعلی برگزار شد، اظهار کرد: ما در حوزه سلامت، اقتصاد فعالی داریم و یکی از فعال‌ترین حوزه‌های اقتصاد در بسیاری از کشورها اقتصاد سلامت است که می‌تواند شامل حوزه‌هایی چون دارو، تجهیزات پزشکی و سایر زمینه‌های پزشکی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با قدمت 70 ساله‌ خود، هشت سال فعالیت در زمینه فناوری سلامت را هم در کارنامه خود دارد و در حال حاضر نیز 900 هیأت علمی، 9 هزار دانشجو که از این تعداد چهار هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند، در این دانشگاه فعالیت دارند.

تفقدی عنوان کرد: در راستای ماموریت‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای خود قائل بوده، فناوری سلامت است که متولی اصلی این حوزه در سطح استان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و وزارت بهداشت است که ما با پیگیری‌های متعددی که از سال 92 در خصوص پارک علم و فناوری سلامت و در حوزه وزارت بهداشت داشتیم، با فراهم شدن مقدمات و زیر ساخت‌های لازم، در نهایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق شد که مجوز پارک فناوری سلامت را از شورای گسترش وزارت بهداشت در سال 97 بگیرد و کار رسمی خود را از چندی پیش با مصوبه هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای استقرار پارک فناوری سلامت در مجموعه فعلی را که پژوهشکده بوعلی است، آغاز کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در حوزه فناوری سلامت عمدتا بر روی دارو، تجهیزات پزشکی، آی تی سلامت و زیر مجموعه آی تی که در این گروه‌ها وجود دارد، مانند بایو تکنولوژی، نانو تکنولوژی، فناوری سلامت، انفورماتیک پزشکی، علوم شناختی که در زیر مجموعه این‌ها فعالیت می‌کند؛ متمرکز هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه خوبی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه فناوری دارد، حدود 100 شرکت فناور در مراکز رشد در این مکان مستقر است و حدود 15 شرکت از شرکت‌های مستقر در مجموعه فعلی نیز شرکت‌های دانش بنیان هستند، همچنین محصولات متعددی را در این مرکز داشتیم که به عنوان مثال می‌توان به اولین محصول مبتنی بر فناوری نانو در کشور در حوزه دارویی، تحت عنوان داروی سینا لوکسوزون اشاره کرد که حاصل فعالیت‌های همین مرکز بود و  در حال حاضر نیز این دارو در سراسر کشور توزیع شده است.

تفقدی افزود: علاوه بر این نیز چند داروی دیگر با همکاری سازمان بهداشت جهانی در حوزه نانو فناوری برای درمان سالک و بیماری‌های دیگر با دانش فنی به دست آمده که در این مرکز به تولید رسیده و در کشور نیز توزیع می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شرکت‌های فناوری که در مراکز رشد ما مستقر هستند، محصولات متعددی دارند که بسیاری از این محصولات مجوز لازم را گرفته‌اند و وارد بازار شده‌اند و برخی نیز طبق ماموریتی که مراکز رشد ما دارند برای روانه کردن محصولات به بازاز، نیاز به حمایت‌هایی دارند.

وی با بیان اینکه پژوهشکده بوعلی همواره فضایی بالغ بر پنج هزار هکتار دارد که فضای بسیار مناسبی برای انتخاب پارک فناوری سلامت است، تصریح کرد: در واقع از جمله امکاناتی که در این مکان داریم می‌توان به دو مرکز رشد که یکی در حوزه دارو و زیر مجموعه‌های دارو مانند نانوتکنولوژی، داروهای شیمیایی، داروهای آرایشی- بهداشتی و داروهای مبتنی بر طب اسلامی و مرکز دیگر هم مرکز رشد فناوری سلامت است که در دوشاخه آی تی سلامت، حوزه کیت‌ها و تجهیزات پزشکی و سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کند.

تفقدی عنوان کرد: ما در این پارک دو شتاب دهنده را داریم، یکی از شتاب‌دهنده‌های ما در حوزه آی‌تی سلامت فعالیت می‌کند و شتاب‌دهنده دیگر هم تحت عنوان پرسیشن است که عمدتاً در حوزه دارو فعالیت می‌کند. البته علاوه بر این امور نیز تعدادی مراکز تحقیقات آزمایشگاه جامع تحقیقاتی شرق کشور، مرکز فرآوری و آزمایشگاه مرکزی سلول‌های بنیادی نیز در این مرکز قرار گرفته‌اند که پشتوانه مهمی برای فعالیت‌های فناورانه این مرکز به شمار می‌روند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: با توجه به حمایت‌هایی که معاونت فناورانه ریاست جمهوری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام داده است، ما در اینجا بالغ بر یک هزار متر کیلوریوم در زمینه‌های تولید داورهای تزریقی، داروهای کلاسیک، بحث سلول درمانی و تجهیزات پزشکی داریم که مرکزیت و مقدمات لازم و خوبی را برای فعالیت در حوزه سلامت فراهم می‌کند.

وی عنوان کرد: در حوزه سلامت عمدتاً برای فعالیت نیاز به استانداردهای خاصی وجود دارد که در سایر حوزه‌ها، ما در این حد این نیازها و استانداردها را نداریم بر همین اساس در راستای تولید اغلب داروها و تجهیزات پزشکی حوزه سلامت نیاز به کار در فضا و اتاق‌های تمیز داریم که این زیرساخت‌هایی که فراهم شده عمدتا در همین راستا بوده است که بتوانند شرکت‌های فناوری که وارد این مکان می‌‍شوند از این خدمات استفاده کنند.

تفقدی تأکید کرد: ما در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود 30 بیمارستان داریم که غیر از بیمارستان‌هایی که فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و درمانی دارند، تعدادی از بیمارستان‌ها هم صرفاً درمانی هستند که این تعداد، بیش از 70 درصد بازار اقتصادی این محصولات در حوزه سلامت را هم پوشش می‌دهند که این امر به ما کمک می‌کند تا بتوانیم دستیابی خوبی به این بازار فناوری‌ها داشته باشیم که این یکی از نکات مثبت این موضوع به شمار می‌رود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: پارک فناوری سلامت با این زیرساخت‌هایی که دارد، در حال حاضر در حال انجام کارهای خود است. اما برنامه ما این است که با اتمام ساختمان پژوهشگاه در پردیس دانشگاه علوم پزشکی قسمت‌های پژوهشی پارک به ساختمان پژوهشگاه منتقل شوند و اینجا همه در اختیار پارک و زیر مجموعه‌های آن قرار گیرد و البته اگر هم چنانچه در این راستا ساختمان‌هایی نیز لازم باشد ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ما در بحث پارک فناوری سلامت، به یک‌سری فعالیت‌های ویژه‌ای در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی، متمرکز هستیم که بر همین اساس عمدتاً رویکرد اصلی این پارک حمایت و تحصیل‌گری در زمینه اخذ مجوزها و دستیابی به بازار، است.

تفقدی اظهار کرد: همواره به دلیل اینکه وزارت بهداشت، یک امتیاز ویژه و منحصر به فردی را در حوزه سلامت دارد، از این رو وزارتخانه در این حوزه بر روی نیاز بازار، عمده مجوزها و همچنین بازار مصرف متمرکز است و این امر کمک می‌کند که وزارت بهداشت، به نوبه خود پارک‌های تخصصی خود را در حوزه سلامت داشته باشد و با حمایت کافی از این شرکت‌های فناور و دانش بنیانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بتواند به صورت هدفمند و متمرکز برنامه‌های خود را پیش برد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پژوهش و فناوری اقتصاد سلامت پارک علم و فناوری پارک فناوری سلامت تجهیزات پزشکی پژوهشکده بوعلی فناوری سلامت حوزه سلامت وزارت بهداشت زیر مجموعه پارک علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۲۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهرمندی ۱۵۰ هزار نفر از مراکز سلامت محور گیلان

دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در طرح سلامت نوروزی امسال اظهار کرد: از ۲۴ اسفند لغایت امروز، ۶ هزار و ۵۲۰ نفر از کادر سلامت در طرح سلامت نورزی مشارکت فعالانه داشته‌اند که مجموعاً به ۱۵۰ هزار نفر در مراکز سلامت‌محور خدمات ارائه کرده‌اند.


 رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهم فعالیت‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزود: از ابتدای طرح نوروزی تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر توسط اورژانس، حدود ۷۰ هزار نفر به‌صورت سرپای در اورژانس مراکز درمانی، حدود هفت هزار نفر در بخش‌های عادی بستری، حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر در بخش‌های ویژه، بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر اعمال جراحی اورژانس، بیش از دو هزار و ۶۶۰ عمل جراحی الکتیو و ۳۱ CPR موفق انجام‌شده است.


به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اورژانس ۱۱۵ استان نیز در طرح سلامت نوروزی امسال بیش از ۶ هزار و ۴۲۰ مأموریت داشته که بیش از یک هزار مأموریت آن در حوادث ترافیکی منجر به بستری بوده، بیش از پنج هزار و ۴۰۰ مأموریت غیر ترافیکی، بیش از ۲۰۰ مراجعه به ایستگاه سلامت، ۶۶۰ زایمان، بیش از ۶ هزار و ۱۸۰ سیتی اسکن، بیش از ۲۶۰ MRI و بیش از دو هزار و ۲۹۰ سونوگرافی انجام‌شده است.


دکتر آشوبی همچنین به اهم فعالیت‌های حوزه بهداشتی دانشگاه نیز در طرح سلامت نوروزی اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۵ هزار بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی و سامانه‌های آب‌رسانی، بیش از ۸۸۰ بازرسی از مراکز و اماکن بین‌راهی و بیش از یک هزار و ۵۵۰ بازرسی مشترک با سایر دستگاه‌ها و ادارات طی این مدت انجام‌شده که از بین آنها حدود ۲۰۰ واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی‌شده‌اند.


وی همچنین از صدور اخطاریه بحرانی و غیر بحرانی برای بیش از چهار و ۶۴۰ مرکز و امکنه متخلف و تعطیلی ۹۴ محل تخلف در سطح استان گیلان در طرح سلامت نوروزی خبر داد.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به اهم فعالیت‌های حوزه  غذا و دارو در طرح سلامت نوروزی اشاره کرد و افزود: طی این مدت از ۲۲ مرکز درمانی، ۶۹ صنف و شرکت توزیع‌کننده توزیعی سطح شهر رشت، ۱۵ کارخانه مواد غذایی فرآورده‌های گوشتی، لبنی و کنسروی بازدید شده است.

آشوبی با بیان اینکه در طرح سلامت نوروزی حدود۶۰ هزار و ۵۰۰ نفر به داروخانه‌های استان مراجعه کرده‌اند، گفت: بازدید مشترک از ۳۵ انبار پخش مواد غذائی، آشامیدنی و بهداشتی در سطح استان، ۲۷۱ بازدید از داروخانه‌ها، شرکت‌های دارویی و بیمارستان‌ها، ۱۰۰ مورد بازدید مشترک از داروخانه‌ها، باشگاه‌ها، عطاری‌ها ١٠٠ مورد و هفت مورد بازدید از شرکت‌های پخش ازجمله اقداماتی نظارتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی طرح سلامت نوروزی امسال بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • آمادگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای خدمت رسانی در شب‌های قدر
  • کشف ۱۳ تن موادغذایی غیر بهداشتی در نیشابور
  • بهرمندی ۱۵۰ هزار نفر از مراکز سلامت محور گیلان
  • مراجعه ۱۰ هزار بیمار به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد حامیان دانشگاه تهران، بنیاد علم و فناوری جمیلی و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛ 2 بهمن
  • ۱۳۰ تیم نظارتی در طرح سلامت نوروزی خراسان رضوی فعال هستند
  • فعالیت ۱۳۰ تیم نظارتی با ۳۸۰ بازرس در مناطق زیر پوشش علوم پزشکی مشهد
  • برنامه ویژه نظارتی حوزه سلامت محیط در شب‌های پرفضیلت قدر
  • ٢۰ هزار بازدید در حوزه بهداشت انجام شده است
  • ساخت سامانه رباتیک معاینات پزشکی از راه دور توسط جوان خوزستانی