Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-19@05:05:07 GMT

آموزش سنگ بنای توسعه کشور/ راه حل برون رفت از بحران نظام آموزشی در ایران چیست؟+قسمت سوم

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۱۴۴۵۵

آموزش سنگ بنای توسعه کشور/ راه حل برون رفت از بحران نظام آموزشی در ایران چیست؟+قسمت سوم

دکتر آزاده کاویانی ،پژوهشگر و استاد دانشگاه در بخش سوم در رابطه با بحران نظام آموزشی کشور به خبرنگار صدای ایران گفت:
موضوع پنجم "توجه به بهداشت روانی دانش آموزان" است. به دنبال وخيم شدن بحران اقتصادي و پيامدهای آن و بعضاً چندشغله شدن والدين، بهداشت روانی کودکان بیشتر در معرض خطر قرار گرفته است. مدارس نه تنها براي جبران اين كمبود به پيشرفت قابل توجهي در نظارت رواني دانش آموزان دست نيافته اند، بلکه گاهی به مشكلات رواني دانش آموزان نیز دامن مي زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاویانی افزود:ایجاد محيط های آموزشي پر فشار، دادن تکالیف زياد و تمرکز کردن بر روی حفظیات، ارزيابي عملكرد دانش آموز براساس نمره و وابسته بودن انجام تکالیف دانش آموزان به والدین، از جمله موارد مهمی هستند که بهداشت روانی دانش آموزان را به خطر می اندازد. استقلال را از آن ها سلب می کند و منجر به افت تحصیلی می شود. درحالي كه خودپنداري کودکان دراين دوره درحال شكل گيري است و ماحصل آن اتكا به ديگران، عدم قبول خود و حالت منزوي بودن در دانش آموز ایجاد می شود. نوع نظام آموزشي تنها عامل ايجاد مشكلات رواني در مدارس نيست. بلکه دوران مدرسه دوره ای از شكل گيري روان كودكان و نوجوانان است و هر رفتار اشتباهي از سوي كادر مدارس عواقب وخيمي به همراه دارد. درحالي كه چنين اتفاقاتي در مدارس ايران به وفور رخ مي دهد.
وی ادامه داد: در كشورهاي پيشرفته سرمايه گذاري هاي زيادي انجام مي شود تا نسل جوان از نظر رواني سالم و از كارآيي رواني لازم برخوردار باشند والبته بازده آن را به شكل توسعه همه جانبه خود دريافت مي كنند. حداقل در مدارس کشور نباید سياست هاي بهداشت روان به طور سليقه اي اعمال شود. حتي وجود متخصصان اين فن به تنهايي در مدارس كافي نيست، بلكه لازم است این سياست ها به طور سازماندهي شده در مدارس اعمال شود.

این پژوهشگر افزود:موضوع ششم، "توجه به سبک های یادگیری دانش آموزان" است. روش های یادگیری دانش آموزان با یکدیگر متفاوت است. مطالعات نشان می دهد که چهار سبک یادگیری "بصری"، "شنیداری"، "نوشتاری" و "حرکتی" در دانش آموزان وجود دارد. دانش آموزان بصری بر روی کلمات خودت دقت کافی ندارند و با دیدن، بهتر یاد می گیرند و به حافظه می سپارند. بهترین روش یادگیری این افراد استفاده از نمودار، شکل یا نقشه ذهنی است تا درک بهتری از طرح کلی درس در ذهن آنها نقش ببندد.
او افزود:افراد با یادگیری شنیداری، شنوندگان بسیار خوبی هستند. آنها با گوش کردن و به صورت شفاهی بهتر یاد می گیرند. افرادی که سبک یادگیری غالب شان نوشتاری است به جای دیدن تصاویر یا شنیدن داستان دوست دارند تا متن کتاب را بخوانند. این دسته از دانش آموزان مطالب را به صورت نوشتاری و روی کاغذ بهتر می فهمند. آنها تمایل به دریافت و تولید اطلاعات به صورت کتبی دارند. در افراد با یادگیری حرکتی، فرآیند یادگیری همراه با فعالیت های فیزیکی و حرکتی همراه است. آنها از تمامی حواس پنجگانه ی خود برای یادگیری استفاده می کنند و با لمس کردن و تجربه کردن اشیای مختلف در محیط پیرامونشان، چیزهای جدید را یاد می گیرند. مدارس باید از شیوه های متفاوت یادگیری دانش آموزان آگاه باشند و آموزش ها به گونه ای نباشد که فقط یک یا دو شیوه را پاسخگو باشد که اکنون با آن مواجه هستیم.
کاویانی تشریح کرد: موضوع هفتم "به کارگیری معلمان باانگیزه و کارآزموده" است. انتظار بر اين است كه معلمان و مربيان اطلاعات بيشتري در زمينه شناخت جنبه هاي روانشناختي و رشد و علوم رفتاري داشته باشند. به اين ترتيب كه بدانند در هرسني چگونه با دانش آموزان رفتار كنند. آنها بايد بدانند كه همه بچه ها يكسان نيستند و ممكن است یک دانش آموز با هوش، اختلال توجه داشته باشد. در اين حالت به جاي ايجاد فشار بيشتر بر دانش آموز، معلم مي تواند او را به متخصصان يا مراكز مشاوره معرفي كند. بر این اساس در بدنه ی آموزش و پرورش کشور کمبود این قبیل معلمان احساس می شود.    در ادامه فیلم گفتگوی صدای ایران با دکتر کاویانی راببینید:    

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: صدای ایران بهداشت روانی دانش آموزان پژوهشگر مدارس ایران دانش آموزان دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۴۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند

حسین اسداللهی، دبیر كمیته ملی شیر وزارت آموزش و پرورش در ارتباط تلفنی با برنامه صبح و گفتگو رادیو گفت و گو در مورد توزیع شیر مدارس در ۱۴۰۳ ضمن تبریک سال نو گفت:  طرح توزیع شیر در مدارس پس از توقف ده ساله از سال گذشته مجددا احیا شد.در این طرح بیش از ۸ میلیون دانش‌‌آموز دوره ابتدایی تحت پوشش شیر رایگان قرار گرفتند. امسال نیز این طرح با برنامه منسجم تری پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ میانگین توزیع ۲۸ نوبت وعده شیر رایگان در اختیار دانش آموزان ابتدایی مدارس قرار گرفت و در نیمه پایانی سال تحصیلی از پس از تعطیلات عید نوروز، توزیع شیر در مدارس آغاز شده و تا پایان امتحانات نیز شاهد توزیع میانگین ۱۵ نوبت شیر در مدارس خواهیم بود.

دبیر كمیته ملی شیر وزارت آموزش و پرورش اظهار كرد: این برنامه در سال تحصیلی جدید منسجم تر و قوی تر از گذشته برگزار می‌شود و امیدواریم زنگ مهر و مدرسه با زنگ شیر آغاز شود.

وی افزود: از ۲۳ مهر سال گذشته وزارت آموزش و پرورش تمام زیرساخت‌های خود را برای اجرای این طرح فراهم كرد و شركت‌های لبنی در استان‌های مختلف برای كسب آمادگی فرصت خواستند. در برخی از استان‌ها شاهد توزیع شیر از دی آغاز شده اما ۷۰ درصد كشور از آذر تحت پوشش قرار گرفت.

وی با بیان این كه بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد دانش آموز ابتدایی مدارس دولتی كشور شیر دریافت می‌كنند، گفت: در كشور ۵۰۰ واحد تولید لبنی وجود دارد و استانداردهای شیر مدارس بسیار سختگیرانه از شیر بازار است. از بین ۵۰۰ شركت ۸۴ شركت واجد شرایط شدند كه براساس رتبه بندی و تمایل آن‌ها ۲۰ تای آن‌ها وارد طرح شده‌اند. برخی از شركت‌های لبنی نیز در صف انتظار قرار دارند تا در صورت عدم توانایی شركتی در تامین شیر، این مسئولیت بر عهده شركت دیگری نهاده شود.

دبیر كمیته ملی شیر وزارت آموزش و پرورش بابیان این که عمده چالش در تامین شیر مدارس، تامین پاكت استریل است؛ تصریح کرد:  سهم تولید شیر مدارس در كشور تنها ۲۰۰ میلیون پاكت استریل است.  در حالی  كه برای تامین شیر مدارس به ۴۰۰ میلیون پاكت استریل نیاز داریم.

وی افزود: به واسطه تامین شیر مدارس، چند واحد لبنی كه با ظرفیت كمتری كار می‌كردند به ظرفیت آن‌ها اضافه شده و تولید پاكت نیز افزایش یافته است. به دلیل كمبود این پاكت‌ها در هفته‌های منتهی به سال ۱۴۰۳ در شهر تهران به جای توزیع شیر در پاكت ۲۰۰ سی‌سی از پاكت یك لیتری استفاده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • آغاز جشنواره آفرینو برای ارایه ابتکارهای دانش آموزان
  • آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود
  • امکان افشای سوالات آزمون‌های آموزش و پرورش غیرممکن شد
  • شروع طرح ماهر هلال‌ احمر در مدارس استان مرکزی
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور
  • اجرای طرح ماهر در مدارس استان مرکزی کلید خورد
  • طراحی سوالات قبل از ورود به آزمون مانند شرایط آزمون‌های نهایی است