Web Analytics Made Easy - Statcounter

«دیاکو حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به بازگشت مجدد ایران به لیست سیاه FATF گفت: بازگشت مجدد ایران به لیست سیاه FATF در این مقطع، به معنای افزایش فشارهای تحریمی بر مبادلات و همکاری‌های مالی و بانکی ایران با نظام‌های اقتصادی دنیا است که هم‌اکنون نیز به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا تحت فشار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بازگشت مجدد ایران به لیست سیاه FATF کمک بسیار بزرگی به دولت ترامپ است، اظهار داشت: اعمال اقدامات تقابلی علیه ایران به دلیل بازگشت به لیست سیاه FATF به فشارهای چند جانبه علیه ایران از سوی آمریکا مبنای قانونی می‌دهد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: علیرغم اعمال تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا، آن فشار فاقد مشروعیت و مبنای قانونی بود و کشورها بنا به فشار به خواست آمریکا تن می‌دادند اما بازگشت به لیست سیاه FATF مبنای حقوقی برای تحریم‌های گسترده‌تر از آنچه اکنون در حال اجرا است را به آمریکا می‌دهد.

حسینی درباره فشارهای آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان برای بازگشت ایران به لیست سیاه FATF تصریح کرد: این فشارها همیشه وجود داشته و تازگی ندارد اما آنچه موجب شد تا در اجلاس اخیر گروه ویژه مالی، تعلیق اجرای اقدامات تقابلی علیه ایران تمدید نشود و تلاش‌های ایران برای تمدید مجدد، موفقیت‌آمیز نباشد، عدم تصویب لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

عدم تصویب لوایح FATF موجب تلقی وقت تلف کردن از سوی ایران شد

وی افزود: عدم تصویب لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب ایجاد این تلقی شد که ایران قصدی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ندارد و در واقع، به دنبال خرید زمان و وقت تلف کردن است.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در پاسخ به این سوال که آیا کشورهایی نظیر روسیه، چین، ترکیه و... نمی‌توانستند مانع از بازگشت ایران به لیست سیاه FATF شوند، خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانستیم امید و توقع زیادی از کشورهای نزدیک به خود داشته باشیم. فرصت‌های متعددی به ایران داده شده بود که متاسفانه از آنها استفاده نشد.

تصویب لوایح FATF زمینه خروج از لیست سیاه است

حسینی با بیان اینکه ریاست دوره‌ای چین بر گروه ویژه مالی هم نمی‌توانست مزیت چندانی را برای ایران به وجود آورد، ابراز داشت: استانداردهای FATF مشخص و برای همه اعضا یکسان است. همه اعضا آن را رعایت می‌کنند تا عضو غیرهمکار نامیده نشوند و نمی‌شد با لابی کردن و عدم تصویب همزمان، کار را فیصله بخشید در حالی که دفعات متعددی به ایران فرصت داده شده بود.

وی در پاسخ به این سوال که ایران برای خروج از لیست سیاه FATF چه باید بکند، بیان کرد: با پیشبرد و نهایی کردن تصویب لوایح باقی مانده مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، زمینه لابی کردن با کشورهای مختلف فراهم می‌شود تا از این رهگذر، فرصت خروج ایران از لیست سیاه در نشست بعدی گروه ویژه مالی فراهم شود.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه قرار گرفتن در لیست سیاه FATF پروسه سختی را برای همکاری‌ها و مبادلات مالی و بانکی ایران ایجاد می‌کند، یادآور شد: حتی کشورهای نزدیک به ایران هم از مدت‌ها قبل هشدار داده بودند که در صورت بازگشت مجدد به لیست سیاه، امکان همکاری وجود ندارد و الان هم ایران را تشویق می‌کنند که با تصویب آن استانداردها، زمینه خروج از لیست سیاه فراهم شود.

حسینی اضافه کرد: وضعیت امروز ایران تا زمان خروج مجدد از لیست سیاه سخت‌تر شده و فشارها بر نظام بانکی و مالی ایران افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به رویکرد مخالفان FATF در ایران و کسانی که معتقد بودند که ایران به لیست سیاه برنمی‌گردد، عنوان کرد: کسانی که مانع از تکمیل روند عضویت الحاق ایران به FATF و تصویب دو کنوانسیون پالرمو و CFT شدند و بررسی این دو لایحه را به تعویق انداختند، اکنون باید مسئولیت این وضعیت را پذیرفته و نسبت به فشارهای احتمالی و شرایطی که حادث می‌شود، پاسخگو باشند.

برچسب‌ها FATF تروریسم دولت ترامپ چین ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی مجمع تشخیص مصلحت نظام پروندهٔ خبری پیدا و پنهان تصویب لوایح FATF

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تروریسم دولت ترامپ چین ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی مجمع تشخیص مصلحت نظام تروریسم دولت ترامپ چین ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی مجمع تشخیص مصلحت نظام مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران به لیست سیاه FATF لیست سیاه بازگشت مجدد تصویب لوایح علیه ایران عدم تصویب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۶۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز: بایدن تحریم نفتی را از لیست گزینه‌های پاسخ به ایران خط زده است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با پرهیز از هرگونه تهدید نظامی، از هماهنگی با متحدان برای ارائه پاسخ دیپلماتیک واحد به اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی سخن گفت و به‌این‌ترتیب، همان‌طور که در جریان نشست مجازی سران گروه ۷ شاهد بودیم، بار دیگر ظرف تحریم تهران را روی میز مذاکره گذاشت.

درحالی‌که تحریم‌ها علیه ایران تحت عنوان برچسب‌های مختلف رنگ و بوی تکرار به خود گرفته و عملاً قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است، «رویترز» به نقل از تحلیلگران می‌نویسد که «به دلیل نگرانی از افزایش قیمت‌ها و خشمگین کردن چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت، بعید به نظر می‌رسد دولت بایدن بخواهد اقدام تحریمی ریسک‌آفرینی را علیه صادرات نفت ایران (که شریان اقتصاد کشور است) اعمال کند.

این درحالی‌که است که با تمرکز روی اتهام اهمال دولت بایدن در اجرای محدودیت‌های نفتی موجود که به ایران مجال عرضه طلای سیاه خود به بازار را می‌دهد، سران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا این هفته لایحه‌هایی را ارائه می‌کنند که به‌زعم خودشان به تیز شدن تیغ تحریم‌ها علیه تهران منجر خواهد شد.

برآورد‌ها حاکی از آن است که بعد از عملیات «وعده صادق» ایران، جمهوری‌خواهان آمریکا با اعمال فشار سیاسی علیه دولت بایدن چالشی چندجانبه را بر وی تحمیل کرده‌اند که شامل ممانعت از حملات مشابه در خاورمیانه هم‌زمان با پرهیز از اتخاذ تصمیمی است که به افزایش بهای نفت و تحریک پکن منجر شود.

تحلیلگران بر این باورند که بایدن حتی اراده‌ای برای اجرای محدودیت‌های نفتی موجود ندارد چه برسد به اینکه تحریم‌های جدیدی را اعمال کند؛ برای همین حتی اگر لایحه جمهوری‌خواهان هم به نتیجه برسد، آن را نادیده خواهد گرفت و تلاشی واقعی برای متوقف کردن شریان صادرات نفت ایران به خرج نمی‌دهد.

آن‌گونه که رویترز نوشته، با دور زدن تحریم‌ها، ایران روزانه بین ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند که تقریباً معادل همان ۲ میلیون بشکه‌ای است که قبل وضع تحریم‌ها می‌فروخت.

بیم از افزایش بهای گازوئیل یکی از دلایل بایدن برای اعمال مؤثر تحریم‌های نفتی ایران عنوان می‌شود.

چین اصلی‌ترین مشتری نفت ایران است و اعمال تحریم‌ها آن‌گونه که مدنظر جمهوری‌خواهان آمریکا است، رابطه کج‌دار و مریز واشینگتن- پکن را که بنا به مصلحت جامعه بین‌الملل متوازن نگه داشته شده است، متشنج می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احیای ماده ۴۸ قانون الحاق مالی دولت
  • ضوابط اجرایی تأمین مالی جمعی ارزی تصویب شد
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • واشنگتن: ما به دنبال ممانعت از گسترش مناقشه در منطقه هستیم
  • مخالفان اسرائیل پل سانفرانسیسکو در آمریکا را بستند! | ویدئو
  • موافقان و مخالفان تشدید مجازات سرقت زیر ۲۰ میلیون چه گفتند؟
  • رویترز: بایدن تحریم نفتی را از لیست گزینه‌های پاسخ به ایران خط زده است
  • در کره شمالی دانشگاه رفتن هم عجیب و غریب است!
  • وضع تحریم جدید نفتی علیه ایران توسط کنگره امریکا؟
  • لیست تیم ملی والیبال اعلام شد؛ بازگشت امیر غفور!