Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-24@20:55:49 GMT

کاهش سهم ریل از حمل بار در برابر جاده

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۱۶۳۶۴

تین نیوز

سهم حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با جاده‌ای کاهش یافته و تمایل صاحبان کالا برای حمل بار با جاده بیشتر شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، مهرداد نجاتی محرمی، مدیرعامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج‌فارس با اعلام این مطلب گفت: حمل‌ونقل جاده‌ای در مقایسه با ریلی دارای یارانه‌های پنهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یارانه‌ها به‌صورت لاستیک یارانه ای، سوخت ارزان قیمت ودر استفاده از آسفالت و جاده به‌صورت رایگان به کامیون‌ها ارائه می‌شود. ولی در حمل‌ونقل ریلی شرکت‌های مالک واگن ملزم به پرداخت هزینه‌هایی مانند تعمیر واگن، تامین سوخت، حق دسترسی به شبکه ریلی و هزینه استفاده از لکوموتیو هستند.

وی افزود: حدود ۷۰ درصد کرایه‌ای که شرکت‌های مالک واگن بابت کرایه حمل بار دریافت می‌کنند باید برای حق دسترسی به شبکه ریلی و هزینه لکوموتیو به شرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران پرداخت کنند و تنها ۳۰ درصد کرایه برای خودشان است. سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی، بهره‌وری پایینی حدود۲ تا ۳ درصد در سال دارد و شرکت‌های مالک واگن تمایلی به توسعه ناوگان خود ندارد.نجاتی ضمن مثبت دانستن خصوصی‌سازی در حوزه ریلی گفت: خصوصی‌سازی راه درمان مشکلات حمل‌ونقل ریلی است؛ خصوصی‌سازی در بخش ریلی از سال ۸۴ اتفاق افتاد و اقدام بسیار مثبتی بود که یکی از نتایج آن این است که واگن بیکار در شبکه ریلی کشور به ندرت وجود دارد. طبیعی است که خصوصی‌سازی نیز مانند هر اقدام دیگر یکسری نواقصی دارد که باید برطرف شود.از جمله اینکه به علت نداشتن توجیه اقتصادی برای بخش‌خصوصی بیشتر شرکت‌های خصولتی به این حوزه وارد شده‌اند. باید جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش ریلی ایجاد شود تا بخش‌خصوصی واقعی با تخصص و سرمایه لازم، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

وی که مدیرعامل یک شرکت خصوصی مالک واگن‌های باری است درباره مشکلات این شرکت‌ها گفت: این شرکت‌ها باید روی سرویس‌دهی و خدمات موردنظر مشتری بیشتر کار کنند زیرا در حمل‌ونقل ریلی فرهنگ‌سازی نشده و بعضا مشتریان، راه‌آهن و سیستم حمل‌ونقل ریلی را نمی‌شناسند. این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی از جانب شرکت راه‌آهن و نهادهای ذی‌ربط است.وی افزود: شرکت‌های مالک واگن باری به علت ریسک‌های موجود روی حمل بار تمایلی به ارائه پکیج کامل حمل به‌صورت ترکیبی را ندارند. در صورتی که این موضوع برای صاحبان کالا مهم است و برای رونق حمل‌ونقل ریلی حائز اهمیت است.مدیرعامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج‌فارس در این زمینه ادامه داد: معمولا در حمل ریلی کالا، بار در ایستگاه ریلی مبدا بارگیری و در ایستگاه ریلی مقصد تحویل داده می‌شود. دغدغه صاحب بار، حمل کالا تا ایستگاه ریلی مبدا و سپس حمل آن از ایستگاه مقصد تا محل مورد نظر صاحب بار است. در شرکت پرتو بار فرابر خلیج‌فارس برای کاهش دغدغه مشتریان و حمل ترکیبی بارهای ریلی، ۴۰۰ شبه کانتینر به نام «پاکت» ساخته ایم.

وی افزود: حسن این پاکت‌ها این است که مشکل تخلیه و بارگیری مواد معدنی مانند سنگ‌آهن و کنسانتره و گندله را برطرف می‌کند. به این صورت که پاکت‌ها را با کامیون‌های مخصوص به مبدا بارگیری که همان معدن است رسانده و بعد از بارگیری مجدد با کامیون تا محل استقرار واگن‌ها حمل می‌شود و به‌وسیله جرثقیل روی واگن بارگیری می‌شوند، که همان حمل ترکیبی است.نجاتی در ادامه گفت: در هر واگن ۲ عدد از این پاکت‌ها قرار داده و به نقطه موردنظر حمل می‌شود. هرکدام از این پاکت‌ها ظرفیت بارگیری ۳۵ تن را دارد و پیش‌بینی می‌کنیم این پاکت‌ها ظرفیت حمل بار ما را حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن در ماه اضافه کند.

وی افزود: تخلیه و بارگیری مواد معدنی به‌وسیله این پاکت‌ها باعث می‌شود درصد پرت کالا در حمل‌ونقل ریلی به زیر نیم درصد برسد. همچنین زمان معطل ماندن واگن‌ها برای تخلیه و بارگیری را کاهش می‌دهد. این پاکت‌ها با جرثقیل روی واگن سوار می‌شود. مواد معدنی به‌صورت کلی با واگن‌های لبه بلند حمل می‌شوند؛ برای تخلیه این واگن‌ها در مقصد باید تیبلر (واگن برگردان) وجود داشته باشد. در بسیاری از مقاصد واگن برگردان وجود نداشته و باید تخلیه به‌صورت دستی انجام شود. تخلیه دستی به‌وسیله بیل مکانیکی صورت می‌گیرد که هم به واگن خسارت وارد می‌کند و هم درصد پرت بالایی دارد. همین موضوع باعث شده بود تا توجیه اقتصادی حمل ریلی این محصولات کاهش یابد.مدیرعامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج‌فارس درباره زمینه فعالیت این شرکت گفت: این شرکت یک مجموعه کاملا خصوصی است و در زمینه حمل‌ونقل ریلی کالا فعالیت می‌کند و یکی از زیر مجموعه‌های هلدینگ توسعه طلوع خلیج‌فارس است که به‌صورت کاملا خصوصی اداره می‌شود.

وی افزود: شرکت پرتو بار خلیج‌فارس درحال‌حاضر مالک حدود ۴۳۷ دستگاه واگن لبه کوتاه و ۱۳۶ دستگاه واگن مخزن دار باری است و همچنین قرار است ۵۰۰ دستگاه واگن لبه بلند نیز خریداری و به ناوگان خود اضافه کند. در بخش واگن‌های مخزن دار برای حمل مواد نفتی با شرکت نفت همکاری داریم.واگن‌های لبه کوتاه قابلیت حمل بارهای متنوعی از جمله محصولات آماده و نیمه آماده فولادی (شمش، میلگرد، کویل) و کانتینر را دارد.نجاتی درباره میزان بار جابه‌جا شده در این شرکت گفت: امسال حدود ۵۰۰ هزار تن کالا را حمل کردیم و برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم با ناوگان فعلی بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن کالا را حمل کنیم. البته با اضافه شدن این پاکت‌ها به سیستم شرکت پیش‌بینی می‌کنیم در ماه ظرفیت حمل بار حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن افزایش یابد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: سهم حمل ونقل ریلی حمل ونقل ریلی پاکت ها خصوصی سازی شرکت ها واگن ها حمل بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۶۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد

 تیمور باقری اظهار داشت:  در تقویم سالیانه کشور هفتم اردیبهشت‌ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ملی ایمنی حمل و نقل نامگذاری گردید تا یادآور اهمیت موضوع و توجه به آمار سوانح  و اقدامات صورت گرفته برای ارتقای ایمنی  باشد.

وی گفت:سرعت غیرمجاز، منشا بیشتر تخلفات رانندگی است و فرهنگ‌سازی به عنوان مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از سوانح رانندگی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون حمل و نقل اداره کل  راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان  برنامه های مختلفی در مرکز استان و ادارات شهرستانی برای این هفته در نظر گرفته شده است که  از آن جمله می توان به اجرای طرح آموزش ایمنی به  کاربران جاده‌ای  ، توزیع کلاه ایمنی به موتور سیکلت سواران،  طرح کنترل و نظارت محسوس و نامحسوس بر نحوه فعالیت ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای در محورهای مواصلاتی تحت پوشش ، حضور در مدارس حاشیه راه‌های استان جهت ارائه آموزه‌های ترافیکی، نصب بنر حاوی پیام های ایمنی در مراکز تجمع رانندگان و مجتمع های خدماتی-رفاهی و ارسال پیام کوتاه بمنظور جلب توجه عمومی نسبت به مخاطرات سوانح رانندگی نام برد.

باقری  ، هدف از اجرای این برنامه ها را ایجاد حساسیت  در بین  عموم مردم جهت افزایش ایمنی تردد‌های جاده‌ای و تلاش برای کاهش تصادفات رانندگی، عنوان کرد و گفت: خوشبختانه  در ایام اجرای طرح نوروزی میزان تصادفات در این استان به میزان قابل توجهی کاهش داشت  که امیدواریم با تعامل همه دستگاه‌ها  و مردم تا پایان سال جاری، روند کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای ادامه یابد و شاهد سفرهای ایمن و بدون حادثه برای هموطنان عزیزمان باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • چین و روسیه؛ تنها شرکت‌ کنندگان خارجی نمایشگاه ریلی
  • برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد
  • خط‌کشی ۱۰۰ کیلومتر محورهای مواصلاتی مازندران
  • آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی
  • خط کشی ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران
  • خط کشی یکصد کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومان تصادفات جاده‌ای
  • نامه مالکان لکوموتیو به وزیر راه
  • حجم طرح‌های راهداری در بهاباد ۱۵ برابر شده است
  • وجود ابهام درباره نحوه صدور تاییدیه‌های فنی قطار ملی مترو توسط ۲ شرکت اروپایی