Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@09:32:43 GMT

آموزش؛ بهترین راه مقابله با بیماری کرونا

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۱۶۳۸۰

آموزش؛ بهترین راه مقابله با بیماری کرونا

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آموزش بزرگ‌ترین رکن در مقابله با بیماری کرونا است، گفت: برای ارائه آموزش باید از همه پتانسیل‌های موجود استفاده شود و مشابه کمپین فشار خون در همه شهرها باید پایگاه‌های مقابله با کرونا تشکیل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ احمد رئیسی مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری امروز در جلسه اضطراری کمیته بحران که با محوریت کروناویروس تشکیل شد، گفت: همه راه‌های انتقال بیماری کرونا باید مدنظر قرار گیرد و آموزش‌های لازم در این خصوص به مردم داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بعضاً در برخی اخبار به موضوعات غیرتخصصی دامن زده می‌شود، ادامه داد: از ارائه آمار، ارقام و اطلاعاتی که صرفاً براساس ذهنیات است خودداری شود، آمار باید براساس اطلاعیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

وی عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده عمده افراد مبتلا به ویروس کرونا دچار چاقی مفرط بوده یا بیماری‌های زمینه‌ای داشته و سن متوسط مبتلایان نیز ۶۰ سال به بالا بوده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: آخرین وضعیت بیماری کرونا در چین به این صورت است که ۷۸ هزار نفر به کرونا مبتلا شدند که ۲ هزار و ۳۶۲ نفر آن‌ها فوت کردند، همچنین ۳۲ کشور مبتلا به این بیماری شدند و ممکن است این آمار روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آموزش بزرگ‌ترین رکن در مقابله با بیماری کرونا است، عنوان کرد: برای ارائه آموزش باید از همه پتانسیل‌های موجود استفاده شود و مشابه کمپین فشار خون در همه شهرها باید پایگاه‌های مقابله با کرونا تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه سرویس مدارس باید مدنظر قرار گیرد، اضافه کرد: دوره کمون بیماری کرونا ۳ تا ۱۴ روز است و ویروس کرونا تا ۹ روز زنده می‌ماند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بیماری کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۶۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از بیماری هاری ارزان و قطعی است ؛ از تحریک سگ و گربه بپرهیزید

ویدا معزی اظهار کرد: هاری یکی از بیماری‌های ویروسی، خطرناک، شدیداً کشنده و مشترک بین انسان و حیوان بوده که بیشتر حیوانات خونگرم نسبت به این بیماری حساس هستند.

وی افزود: انتقال بیماری از راه گازگرفتن حیوانات مبتلا به انسان و حیوان انجام می‌گیرد، همچنین بزاق مبتلایان نیز منبع سرشاری از ویروس هاری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و در ایران به شکل بومی یکی از مشکلات مهم بهداشت عمومی به شمار می‌رود؛ اما این در حالیست که هاری در کشورهایی چون اسکاندیناوی، بریتانیا، ایرلند، اسکاتلند، استرالیا و نیوزلند دیده نمی‌شود و این حالت بیشتر در ارتباط با وضعیت جغرافیایی این کشورها بویژه محصور بودن آن‌ها به وسیله آب است.

وی با بیان اینکه بسیاری از حیوانات مبتلا به هاری در ابتدا علامت واضحی ندارند، بیان کرد: هرگونه گزیدگی توسط حیوانات اهلی یا وحشی را هار گزیده تلقی کنید و انتقال دهندگان اصلی بیماری سگ، گوشت خواران وحشی(بویژه گرگ) و همچنین روباه و حیواناتی همچون گرگ، شغال، خرس، کفتار، گربه وحشی، سمور، راسو، موش خرما، خدنگ، گورکن، راکون، پلنگ، الاغ، گاو، اسب و گوسفند هستند.

معزی گفت: گزش توسط خرگوش، سنجاب، موش فاضلاب، همستر و خوکچه هندی نیازی به واکسن هاری ندارد.

وی تاکید کرد: از تحریک سگ و گربه بپرهیزید، زیرا بیشترین موارد گزیدگی توسط این حیوانات ایجاد می‌شود.

در راستای پیشگیری از بیماری هاری در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۴ هزار قلاده سگ صاحبدار به صورت رایگان توسط ادارات دامپزشکی شهرستان واکسینه شد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: در صورت نگهداری حیوان در منزل، واکسیناسیون آن را جدی بگیرید و نسبت به قلاده گذاری آن اقدام کنید، در صورتیکه حیوان دارای علائم مشکوک به هاری شامل حیوان مضطرب و حمله کننده، خروج کف از دهان، صدای خشن و عدم میل به غذا بود، تحت هیچ شرایطی به حیوان نزدیک نشوید.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به روند رو به افزایش حیوان گزیدگی و مبتلایان هاری در حیوان و انسان مسوولان امر اعم از سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محیط زیست، شهرداری و وزارت کشور باید در ارتباط با واکسیناسیون سگ‌ها، اتلاف سگ‌های ولگرد و روش‌های مناسب جهت کنترل و واکسیناسیون وحوش حساس به بیماری را در دستور کار خود قرار داده و مساله را جدی بگیرند تا این بیماری مشترک بین انسان و دام و معضل بهداشتی اقتصادی را به حداقل برسانند.

معزی ادامه داد: روستاییان و عشایر سیستان و بلوچستان با هماهنگی با اداره دامپزشکی شهرستان نسبت به واکسیناسیون سگ‌های خود (سگ‌های صاحب دار ) بویژه سگ‌های گله اقدام کنند چرا که انسان و حیوان هار گزیده در صورت ابتلا به بیماری با علایم بالینی سخت و مرگ مواجه می‌شوند.

وی تاکید کرد: چنانچه فردی دچار حیوان گزیدگی شد، محل گزش را به مدت ۲۰ دقیقه با آب و صابون شستشو داده و فورا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: هم استانی‌ در صورت مشاهده تغییر رفتار در حیوانات محل سکونت اعم از آرامش و یا خشونت غیر عادی، موضوع را با همکاران ما در ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها مطرح کرده تا بررسی و اقدامات مربوطه صورت پذیرد.

وی بیان کرد: در راستای پیشگیری از بیماری هاری در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۴ هزار قلاده سگ صاحبدار به صورت رایگان توسط ادارات دامپزشکی شهرستان واکسینه شده و به منظور ارائه توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری هاری توزیع بروشور و حدود ۱۱ هزار مورد آموزش افراد صورت گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • اجرای برنامه سلامت شهری در کیش
  • پیشگیری از بیماری هاری ارزان و قطعی است ؛ از تحریک سگ و گربه بپرهیزید
  • بیشترین بیماری هاری توسط سگ و گربه ایجاد می‌شود
  • بهترین زمان آموزش زبان دوم برای کودکان چه سنی است؟
  • اهمیت اجرای نظام مراقبت بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در کیش
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • وقوع ۳۸۳ مورد حیوان‌گزیدگی در تعطیلات نوروز در خوزستان
  • هوش مصنوعی بیماری‌های ریه را شناسایی می‌کند/ ردیابی کرونا به روش تشخیص چهره