Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@21:28:32 GMT

روی خوش ‌زنان به فعالیت‌های ورزشی

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۱۶۴۱۴

روی خوش ‌زنان به فعالیت‌های ورزشی

همشهری‌آنلاین- نجمه ‌احمدبیگی: اهمیت زنان به فعالیت‌های ورزشی تاثیر بسیاری روی دیگر اعضای خانواده خواهد گذاشت و می‌تواند آنها را نیز به سمت ورزش سوق دهد. بنابراین آنان نقش مهمی در ترویج ورزش و فراهم‌کردن بستری برای سلامتی و شادابی در جامعه به عهده دارند. در مورد ورزش و فعالیت‌های ورزشی زنان با مهین فرهادی‌زاد، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت‌وگو کرده‌ایم:

- برای نهادینه‌کردن ورزش زنان در خانواده‌ها چه اقداماتی انجام شده است؟

از آنجا که سلامت جامعه مورد توجه ورزش کشور است، سلامت زنان نیز بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل جشنواره‌های متعدد ورزشی برای حضور مادران و زنان با هدف فرهنگ‌سازی در استان‌های کشور برگزار می‌شود. طرح‌های مختلفی از سوی معاونت توسعه ورزش بانوان و معاونت ورزش همگانی برای حضور خانواده‌ها با محوریت زنان در استان‌های کشور در حال برگزاری است. مادران نقش الگویی بسیار مهمی در تربیت فرزندان دارند، مادرانی که انجام فعالیت‌های ورزشی را در برنامه روزانه خود گنجانده‌اند، همین نقش را به فرزندان خود نیز منتقل می‌کنند. بنابراین بخش مهمی از برنامه‌های ورزشی و جشنواره‌های فرهنگی با حضور مادران و دختران و حضور خانواده مانند پیاده‌روی‌های ورزشی انجام می‌شود.

- ورزش در میان زنان خانه‌دار چه جایگاهی دارد؟

اکنون ورزش در میان زنان به‌ویژه زنان خانه‌دار به یک جایگاه‌ قابل قبولی رسیده است. هر چند هنوز هم افرادی هستند که با ورزش کردن بیگانه‌اند و هیچ‌گونه فعالیت ورزشی ندارند. به طور طبیعی یک زن خانه‌دار برای انجام وظایف روزانه بدون خستگی نیازمند آمادگی جسمانی مناسب است. از نظر روانی نیز باید شاداب و سرحال باشد. در یک جمله؛ یک زن خانه‌دار باید یک خانم سالم و با نشاط باشد. برای آن‌که این توانایی را داشته باشد، ضروری است در برنامه روزانه خود فعالیت‌های ورزشی را بگنجاند. پس یا به طور انفرادی و با تنظیم برنامه در خانه به انجام فعالیت ورزشی بپردازد یا همراه با سایر افراد علاقه‌مند در سالن‌ها و میادین ورزشی به انجام فعالیت تمرینی روی بیاورد. بنابراین زنان خانه‌دار برای آن‌که پرنشاط باشند. باید به انجام فعالیت‌های حرکتی روی آورده و در برنامه‌های ورزش همگانی شرکت کنند.

- چند درصد جمعیت کشور ورزش می‌کنند؟

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده از سوی مرکز آمار ایران ۵۱ درصد مردم اعم از زنان و مردان از رده سنی ۱۵ سال به بالا به فعالیت‌های بدنی می‌پردازند و ۴۹ درصد از مردم هیچ‌گونه فعالیت ورزشی ندارند. البته همان ۵۱ درصد هم با یک میزان به فعالیت ورزشی نمی‌پردازند. برخی یک روز در هفته، تعدادی ۲  روز در هفته و بعضی نیز ۳  روز در هفته ورزش می‌کنند. همچنین چگونگی انجام فعالیت‌ها مهم است. با قبول حضور نیمی از مردم در انجام فعالیت‌های ورزشی، باید بپذیریم که نیمی دیگر هیچ فعالیتی ندارند و این خوب نیست.

- وزارت ورزش در استان‌ها برنامه و طرح خاصی برای ورزش همگانی دارد؟

طرح‌های ورزشی همگانی که از سوی معاونت ورزش همگانی برای استان‌ها از جمله استان تهران به اجرا در می‌آید، هم بانوان و هم مردان را شامل می‌شود. این طرح‌ها شامل طرح فجر تا نوروز است که اخیرأ به استان‌ها ابلاغ شده است. طرح جام خوشه‌چین، جشنواره‌های پیاده‌روی خانوادگی و بسیاری طرح‌ها مختلف که به مناسبت‌های مختلف اجرایی می‌شود نیز جزو برنامه‌ای ما است.

در بخش ورزش همگانی طرح‌های خاصی را برای ورزش زنان داریم. سنجش قامت زنان روستایی، طرح پیرامید خورشید و دختران، پایش تندرستی دختران، اوقات فراغت ویژه بانوان، ۳۰ دقیقه تا نشاط و تندرستی بانوان و طرح ملی پارک گام، ۶  طرح ملی است که در طول سال اجرا می‌شود.

- بیشتر این طرح‌ها اجرایی شده است؟

نه، برخی قرار است از سال آینده اجرایی شود. در طرح غنی‌سازی اوقات فراغت، با توجه به ظرفیت ‌هر استان فعالیت‌های گردشگری را راه‌اندازی کردیم به عنوان نمونه در استان‌های ساحلی، گردشگری ساحلی، استان‌های کویری، ورزش در کویر و در استان‌های جنگلی یا کوهستانی نیز ورزش در جنگل یا کوهستان را داریم که این طرح قرار است از سال آینده اجرایی شود. جدیدترین این طرح‌ها نیز که در حال برگزاری در سراسر کشور است، طرح «از فجر تا نوروز» هست. برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیرامید (یک رشته ذهنی و گروهی با موزیک است) از دیگر طرح‌های ملی وزارت ورزش و در بیشتر استان اجرا شده است. این طرح با هدف اشتغالزایی و به‌کارگیری فارغ التحصیلان تربیت بدنی و علوم ورزشی و برگزاری افتتاحیه و اختتامیه‌های مسابقات کشوری و بین المللی در بخش مردان و زنان برگزار می‌شود.

- در مورد طرح سنجش ساختار قامتی زنان روستایی توضیح بدهید؟

طرح سنجش ساختار قامتی زنان روستایی از طرح‌های بسیار خوبی بود که تاکنون انجام شده است در این طرح ناهنجاری‌هایی که ناشی از ضعف عضلانی بود، در زنان شناسایی شد و بعد کلاس‌هایی برای‌ آنها با حضور اساتید فن برگزارکردیم. در واقع کارشناسان استانی برای این طرح دعوت شدند و تمرین‌های مختلف با پوسترها و سی‌دی‌های آموزشی به کارشناسان داده شد. پس از سنجش وقتی مشخص شد فرد دچار کدام ناهنجاری هست از طریق تمرینات مختلف ناهنجاری‌های او درمان می‌شود.

طرح دیگر ارتقای توانایی‌های مربیان آمادگی جسمانی به بحث سنجش ساختار قامتی زنان است. یعنی همه مربیان آمادگی جسمانی این توانایی را داشته باشند که بحث سنجش قامت را انجام دهند. این طرح هم اجرایی نشده است و با هماهنگی فدراسیون همگانی و پزشکی ورزشی از سال آینده اجرا خواهد شد.

ورزش مطالبه زنان امروزی است تدارک ویژه برای توسعه ورزش در میان زنان کد خبر 485802 برچسب‌ها پرونده ورزش بانوان ورزش زنان تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ورزش زنان تهران فعالیت های ورزشی انجام فعالیت ها فعالیت ورزشی ورزش همگانی استان ها خانه دار طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۶۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم

عضو شورای شهر قم از همایش ملی پیاده‌روی بانوان در ۲۱ اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: در تلاشیم تا ورزش همگانی را در شهر گسترش دهیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، نرجس نیازمند در نشست خبری روسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم که در آستانه روز شورا در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: بعد از تشکیل دوره ششم شورای اسلامی شهر، به دنبال مطالبات از سوی اقشار مختلف بانوان جامعه و شهر قم، در ابتدا کمیته بانوان و در اردیبهشت‌ماه سال گذشته کمیسیون زنان و خانواده تشکیل شد.

وی با بیان اینکه قبلاً هیچ موضوع متناسب و متناظر درباره بانوان در شهرداری قم وجود نداشت، افزود: ابتدای امر تشکیل کارگروه‌ها را داشتیم که تمام مواردی که مربوط به حوزه زنان و خانواده است بررسی‌شده و مهم‌ترین سرفصل‌ها مربوط به حوزه شهری پیاده شود.

رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی شهر قم با اشاره به عمده فعالیت‌ها در کمیته بانوان و کمیسیون زنان و خانواده تصریح کرد: جوانی جمعیت، حمایت از محافل قرآنی در راستای تربیت دینی فرزندان، حمایت از مشاغل خانگی و تقویت اقتصاد خانواده، ازجمله فعالیت‌هایی بود که در کمیته بانوان و کمیسیون زنان و خانواده انجام شده است.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد بازارچه‌های ثابت و موقت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری 13 بوستان را برای ایجاد فضای بازارچه‌ها معرفی کرده است.

نیازمند با تأکید بر ورزش و اهمیت نشاط اجتماعی، عنوان کرد: در راستای افزایش نشاط اجتماعی ورزش صبحگاهی بانوان راه‌اندازی و فضاهای بوستان بانوان گسترش یافت.

رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای شهر قم از همایش ملی پیاده‌روی بانوان در 21 اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: در تلاشیم تا ورزش همگانی را در شهر گسترش دهیم.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • هاشمی: ۵٠٠ میلیارد تومان برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌های ورزشی در نظر گرفته‌ایم
  • وزیر ورزش: ۵٠٠ میلیارد تومان برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها در نظر گرفته‌ایم
  • بانوی ورزش ایران: جایزه ای که از مردم بگیری چیز دیگری است
  • برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم
  • خبر خوب برای زنان شاغل | فعال شدن ایستگاه ورزشی رایگان عصرگاهی و ۵ مجموعه ورزشی جدید در تهران
  • خبر خوب برای زنان شاغل | فعال شدن ایستگاه های ورزشی رایگان عصرگاهی و ۵ مجموعه ورزشی جدید در تهران
  • بانوان پلیس؛ مامن زنان آسیب دیده/ کسب ۴۰ مدال ورزشی
  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند
  • بسترسازی برای اعتلای ورزش اردبیل
  • ۳۰ طرح ورزشی استان زنجان در دست احداث است