Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، علی نجات غلامی، مترجم و پژوهشگر حوزه‌های فلسفه و علوم اجتماعی، در آخرین یادداشتی که در کانال تلگرامی خود با نام «مدرسه» منتشر کرده، به راهکارهایی در قالب توصیه برای مقابله عمومی با شیوع ویروس کرونا اشاره کرده است. توصیه‌هایی که در شرایط امروز جامعه ما کارآیی بسیاری دارند. این یادداشت را در ادامه بخوانید:

«این بیماری از سرحدات پزشکی فراتر است و اجماعی در خرد سیاسی، فرهنگی، روانشناختی، اجتماعی، ارتباطاتی و غیره لازم است تا جامعه‌ ما در مقابل این خطر بزرگ بهتر مقابله کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱)  اصل‌الاصوال: «هیچ معامله‌ای اعم از اقتصادی، سیاسی، تبلیغاتی، اجتماعی و... با کرونا نباید صورت بگیرد.» همانقدری که دولت‌مردان، تأثیرگذاران شبکه‌های اقتصادی و رئوس طیف‌های دارای قدرت به هر دلیلی نباید پنهانکاری، معامله و مصادره‌ای کنند، اپوزیسیون، منتقدین و روشنفکران نیز ابداً و اصلاً نباید به کرونا به چشم فرصتی برای هرنوع گروکشی، تخریب و غیره از نهاد قدرت بنگرند. (صدالبته نقد همواره اصالت خود را داراست.) زیرا عملاً نهاد قدرت را وادار به واکنشی چرنوبیلی می‌کند، که اولاً بخشی عظیمی از نیرو و توجه‌اش صرف واکنش‌های رسانه‌ای خواهد شد و جنگ پرستیژ الان بی‌نهایت خطرناک است و ثانیاً وارد بازیهای پنهانگری و نمایشی سازی «ما می‌توانیم» و غیره می‌شوند که سبب انواع فرصت‌سوزی‌ها و تصمیمات غلط می‌شود. بنابراین، این چون مسئله‌ای «پیشاسیاسی» است نیازمند اجماعی در همه‌ طیف‌ها هستیم که مصالحه‌ موقت در این موضوع داشته باشند. «نقد» باید هم از سوی خودِ منتقدین اپوزیسیون ناظر به مصالح عمومی تأمل‌شده باشد (که اولاً وحشت عمومی ایجاد نکند - چراکه ترس روانی از عوامل مستعده‌ی این تیپ بیماری است - و ثانیاً نهاد قدرت و تصمیم‌گیر را وارد گارد پرستیژی نکند. هچنین نهادهای قضائی و پلیسی و امنیتی «تعریف جرم» را در مسئله بیان و بازنمایی در این موضوع بسیار کاهش دهند و حداکثر بی‌توجهی را داشته باشند.

۲)  وزارت امور خارجه دو اقدام مهم را باید انجام دهد: اول) در سطح دولِ همسایه و پرمراوده ایده‌ «زنجیره کمک دپیلماتیک» را دنبال کند، یعنی از کشورهای همسایه درخواست کند که تمام توانشان را به کار ببندند که پیشگیری و کنترل و درمان به حداکثر برسد زیرا با این کار خود را نجات خواهند داد. هر کشوری که دچار شیوع شود طبعاً همه‌ کشورهای همسایه بیش از خودِ آن کشور باید اقدام و هزینه کنند نه فقط در کشور خودشان بلکه در آن کشور مربوطه. مثلاً در زنجیره‌ اهداء ماسک، الان ترکیه، کشورهای عربی، روسیه و حوزه قفقاز باید حداکثر ماسک‌های موجودی‌شان را برای ایران بفرستند و در صورت تسری این بیماری به یکی از آن کشورها، کشورهای همسایه آن طرف‌تر همین چرخه را تکرار کنند. دوم) در سطح سازمان ملل، درخواست‌هایی اضطراری ناظر به تعلیق موقت تحریم‌هایی حساس بدهند، زیرا منطقاً تبدیل شدنِ ایران به یک بمب میکروبی بدونِ هیچ سوء نیتی، در یک وضعیت بستگی و بحران اقتصادی از هر بمب هیدروژنی‌ای نیز خطرناک‌تر است.

وزارت امور خارجه دو اقدام مهم را باید انجام دهد: اول) در سطح دولِ همسایه و پرمراوده ایده‌ «زنجیره کمک دپیلماتیک» را دنبال کند، یعنی از کشورهای همسایه درخواست کند که تمام توانشان را به کار ببندند که پیشگیری و کنترل و درمان به حداکثر برسد زیرا با این کار خود را نجات خواهند داد. دوم) در سطح سازمان ملل، درخواست‌هایی اضطراری ناظر به تعلیق موقت تحریم‌هایی حساس بدهند

۳)  دولت نهادهای خصوصی پرمراوده، از جمله حمل و نقلِ سریع خاصه هوایی، را به شدت تحت نظارت بگیرد و نیروهایی امنیتی‌اش را متوجه هرگونه لابی‌بازی و اعمال نفوذ کند. همچنین نهادهای توزیع اقلام حیاتی خوراکی و بهداشتی به حداکثر مراقبت برسند.

۴)  رسانه‌های جهانی خاصه آنهاییکه بخش فارسی دارند «بحران مشروعیت خبری» در ایران را تعلیق کنند و به حداکثر همگرایی خبری که روانشناسی اجتماعی در آن بسیار ملحوظ باشد برسند. رسانه‌ ملی نیز باید با تمام توان در خصوص این موضوع «گشودگی» داشته باشد و هرگونه جنگ پرستیز اعم از پنهانکاری، عادی‌نمایی، پارانویا و غیره پرهیز کند. تأمل در اخبار ناظر به «مقوله وحشت عمومی» و «از دست رفتن اعتماد به نفس افراد» باید با نظارت کارشناسان آکادمیک و صاحب‌نامِ موجه صورت بگیرد. تعلیقِ موقت اختلاف‌ها و ترویج فرهنگ «قضاوت نکردن» بی‌نهایت حیاتی است. گردش اطلاعات و تأمل بی‌نهایت اساسی است، اما واقعاً نیاز به همدلی و تأمل دارد و ناظر بودن به غایتِ نهایی یعنی «نجات جامعه از این بیماری» باشد نه هیچ هدف دیگری.

۵)  سلسله مراتب مراقبت و سلامتِ افراد باید اول از کادر پزشکی شروع شود. یعنی اول امکانات و تجهیزات بهداشتی به پزشکان و پرستاران و دانشجویان این عرصه برسد. زیرا هم می‌توانند بیشتر ناقل باشند و هم نیروی‌های اصلی برای کنترل و درمان‌اند. مثلاً در صورت کمبود ماسک در یک شهر اول باید به آنها ماسک داده شود و در هرگونه عملیات نجاتی آنها در الویت باشند. بعد مثلاً کسانی که مشاغلشان بیشترین مراوده‌ی اجتماعی را دارد، رانندگان اتوبوس‌های شهری و تاکسی‌ها، معلمان و کارمندان مشاغل پر رفت و آمد مانند کارمندان بانک‌ها و امثالهم.

۶)  وزارت‌خانه‌ها، بانک‌ها و هر گونه نهاد مالی‌ای، تدابیری ابن‌الوقت بیاندیشید برای واریزهای مبالغ جیره‌های روزانه به مشاغلی با درآمد روزانه که در لحظاتی قرنطیه‌ای و شبیه به آن کارشان تعطیل می‌شود. مثلاً کارت‌های عابر بانک بتوانند «خرید با مبلغِ منفی» تا سقفی که ناظر به حالت کمینه‌ قوت روزانه باشد انجام دهند که بدهکار شوند یا در مواردی بی‌بازگشت باشد.

۷)  طب سنتی در مقام یک فرهنگ، فوق‌العاده حائز اهمیت است، خاصه در تجویزهایی که «دسترس‌پذیر» و «غیرپیچیده» و «بدون عوارض محرز جانبی» باشد، مانند جوشانده‌های ساده و سهل‌الصولی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. این کار بار روانی مثبت نیز دارد که از حیث روانی نیز اعتماد به نفسی مفید ایجاد می‌کند که همان برای پیشگیری مهم است. شبکه اقتصادی نیز بازار را از میوه‌های مطلوبی مانند لیمو، سیر و گیاهان مناسب پرتر، ارزان‌تر و دسترس‌پذیرتر کند. متخصصان طب سنتی از بلندپروازی پرهیز کنند و دنبال قاعده‌ «ساده‌ترین، بهترین است» باشند و نقش خود را در پیشگیری تقویت کنند تا مقوله درمان. 

۸)   اجبار در «بهداشت» و شکستن محذوریت‌های اخلاقی در بسیاری از مصادیق لازم است و این را اکنون نباید دال بر تعدی به حریم خصوصی تلقی کرد. فرهنگ‌سازی شود که افراد ولو به دوستان و اقوام‌شان موکداً توصیه و حتی «امر» کنند که دست‌های‌شان را بشورند، دست ندهند، روبوسی نکنند و دیگر اقدامات پر مخاطره برای سرایت انجام ندهند. هیچ ایرادی ندارد نه تنها معلمی بخواهد همه دانش آموزان دست‌های‌شان را بشورند بلکه حتی استاد دانشگاه به دانشجویان بگوید این کار را انجام دهند. نباید مقوله‌ی آزادی و حریم خصوصی و اخلاق را در اینجا خلط کرد. تعارف بی تعارف. یکی از مهم‌ترین عوامل سرایت «خجالت و رو دربایستی است». ظاهراً یکی از فرهنگ‌های کلاسیک ایرانی در سلام کردن نزدیک کردن دست راست به سینه به صورت کم و بیش عمودی یا روی سینه بوده است که این از زدن مشت بر هم نیز بهتر و زیباتر است.

۹)  با نظر کارشناسان از اقداماتی که باعث کاهش توان دستگاه ایمنی بدن  می‌شود، مانند برخی رژیم‌های غذایی، برنامه‌ها سخت ورزشی و زیباسازی بدنی، و یا ترک عاداتی که موجب ضعف سیستم ایمنی می‌شود فعلا پرهیز شود. (این را کارشناسان باید نظر بدهند چه مصادیقی چنین است، مثلاً آیا الان ترک ناگهانی اعتیاد سیستم ایمنی بدنی را بی‌دفاع می‌کند یا خیر و استعداد کرونا را بالا می برد یا نه، بحثی است که باید کارشناسان و متخصصان بگویند.)

۱۰)  در سطح مدیران، دسیپلین و نظم که گاه «لج پنهان» را پشت قوانین در حاق خود دارد، دراین شرایط می‌تواند خطرناک باشد. مدیران ادارات و خاصه نهادهای نظامی، بسیار باید مراقب سخت‌گیری‌های‌شان، درست مانند تسامح‌های خطرخیزشان باشند. هنگام احساس کوچک‌ترین خطرِ مشهودی، مرخصی، تعطیلی، هرگونه هزینه کردنی نباید با مسئله نظم و دسیپلین مخدوش شود.

اجبار در «بهداشت» و شکستن محذوریت‌های اخلاقی در بسیاری از مصادیق لازم است و این را اکنون نباید دال بر تعدی به حریم خصوصی تلقی کرد. فرهنگ‌سازی شود که افراد ولو به دوستان و اقوام‌شان موکداً توصیه و حتی «امر» کنند که دست‌های‌شان را بشورند، دست ندهند، روبوسی نکنند

۱۱)  امید افراطی درست به مانند ترس افراطی خطرناک است. به خبرنگاران، مجریان و کارشناسان، اکیداً توصیه می‌شود به هیچ وجه «برنامه زنده» در خصوص کرونا روی آنتن نبرند. برنامه ضبط شود با دقت بازبینی و روی آن فکر شود و تأکید اساسی می‌شود  که «نه برای جنبه‌ها پرستیژی و تبلیغاتی»  بلکه برای «جنبه‌های روانشناسی اجتماعی در نسبت با امید افراطی یا بدبینی تفریطی»، «همگرایی‌های توصیه‌های بهداشتی» و «اعتبارسنجی گفته‌ها» و غیره و غیره. کنشگران فضاهای رسانه‌ای، بازی آتوگیری را در باب این موضوع کاملاً تعطیل کنند. خود نگارندگان کانال‌های تلگرامی و توتیت‌ها «دست به ادیت» باشند و به هیچ وجه نگران این نباشند اگر حرف‌شان را اصلاح می‌کنند دیگران چه می‌گویند.

۱۲)  جک‌سازی‌ها و لوده‌سازی‌هایی که خاصه منتهی به گاردهای استراتژیک از سوی نهادهای تصمیم‌گیر شود، یا منتهی به دست کم گرفتن بیماری از سوی شهروندان شود، یا از آن سو نومیدی عمومی ایجاد کند تحریم شود و از فوروارد آنها و بازنمایی‌شان بپرهیزید.

۱۳)  مقصرجویی و مقصرتراشی، بهانه جویی و غیره، کمک چندانی نمی‌کند. مگر اینکه واقعا موضوع مهمی باشد. مثلاً مدیر یک بیمارستان کمکاریِ جدی‌ای کرده باشد که بازتاب بیابد. «ترافیک نقد» می‌تواند مخرب باشد. حجم عظیم نواقصی که در تویتر بازتاب می‌یابد باعث «پیش‌پاافتادگیِ نقد» می‌شود. آنهایی که واقعاً حیاتی‌اند باید ترَند شوند که بتوانند منتهی به اقدامی سریع مثلاً در تعویض مدیری یا بازخواست گروهی سودجو شود. در تویتر اصلا می‌توانند کنشگران با گونه‌ای ضریب عاجلیت مثلاً از پنج ستاره خبری را اولویت‌بندی کنند شاید کار سختی باشد اما با مقداری تأمل نشد نیست.

۱۴)  فرهنگ‌سازی شود که مراودات رودرو کمرنگ شود و از امکانات اینترنتی و غیره برای مراوده – اعم از دوستانه، خویشاوندی، درسی و بعضاً کاری استفاده شود. وزارتخانه‌ مربوطه برخی فیلترها را مثلاً از تلگرام ولو موقتاً بردارد بسیار کمک‌کننده است هم در فرهنگ‌سازی و نقل و انتقال اطلاعات مفید است و هم در کمک به کاهش مراوداتِ رودررو.
۱۵)  علمای مذهبی خاصه در شهر قم، تدابیری برای بدیل‌هایی موقت برای اعمال فرهنگی، عبادی و آموزشی و زیارتی با کمترین تجمع و مراوده بیاندیشند. طبعاً احکامی ثانویه و موقت در این مهم بسیار کارگشاست.

۱۶)  کمپین‌ها در موارد مختلف بسیار مهم اند همه عزیزان فعال رسانه ای در انواع موضوعات معقول به ایجاد کمپین بپردازند.

۱۷)  برای ناامید شدن بسیار دیر است.

کد خبر 4861307 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا فرهنگ عمومی رایزنی فرهنگی کتاب و کتابخوانی ادبیات ترجمه انقلاب اسلامی ایران مد و لباس نقد کتاب ویروس کرونا سردار سلیمانی گردشگری ادبیات جهان میراث فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران کشورهای همسایه فرهنگ سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۷۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: یکی از مؤثرترین ساختارها، واکسن نانوذره لیپیدی مبتنی بر پلتفرم mRNA بود. در ایران نیز برخی از دانشمندان به‌دنبال چنین ساختاری رفتند. دکتر سینا مظفری، متخصص ژنتیک مولکولی، یکی از این محققان بود. اگرچه با فروکش ‌کردن پاندمی کرونا نیازی اساسی برای واکسن احساس نمی‌شود، این ویروس خطرناک برای همیشه با ما هست و باید مراقب جهش‌های آن بود. از سوی دیگر، فناوری ساخت واکسن‌های کرونا می‌تواند در عرصه‌های دیگر پزشکی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. گفت‌وگوی همشهری با دکتر سینا مظفری پیش روی شماست.

دکتر سینا مظفری، متخصص ژنتیک مولکولی

بیشتر بدانیم:

آشنایی با واکسن‌های جدید mRNA برای پیشگیری از کرونا| چشم‌انداز جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها در پزشکی


ژنتیک مولکولی پایان‌بخش انتظار
بهترین وقت زدن واکسن آنفلوانزا چه زمانی است؟ چه نوع واکسنی بزنیم؟

چطور جایزه بین‌المللی کنز را دریافت کردید؟
در سال ۱۴۰۲ موفق به دریافت جایزه بین‌المللی کنز بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) به‌دلیل توسعه واکسن کرونا شدم. هرچند به‌دلیل فروکش کردن شدت بیماری‌زایی این ویروس در نوع اومیکرون و کاهش استقبال عمومی از تزریق واکسن کرونا در ایران، تولید تجاری آن در نهایت متوقف ماند.

توضیح مختصری درباره واکسن‌های کرونا بدهید.
با شیوع پاندمی کرونا، واکسن‌هایی با پلتفرم‌های مختلف برای پیشگیری از بیماری کووید۱۹ توسعه یافتند. در این میان واکسن‌های بر پایه پلتفرم نانوذره لیپیدی mRNA که با نام واکسن‌های بیونتک/فایزر و مدرنا در بین عموم شناخته می‌شوند، سرعت بالای تولید حدود ۱۰بار سریع‌تر از واکسن‌های سنتی، به‌عنوان مثال تنها در ۴۵روز در مورد واکسن مدرنا داشتند.


اثربخشی چه نوع واکسن‌هایی بیشتر بود؟
تولید محصولات دارویی بر پایه پلتفرم mRNA با استفاده از خط تولید و فرمولاسیون تقریبا مشابه، سنتتیک بودن و عدم‌نیاز به فرایندهای کشت سلولی و کاهش احتمال آلودگی‌های بیولوژیک، اثربخشی و ایمنی‌زایی بالاتری نسبت به سایر پلتفرم‌های واکسن نشان داده‌اند. موفقیت چشمگیر این پلتفرم برای توسعه سریع واکسن‌های کارآمد علیه بیماری‌های عفونی و سرطان‌ها و به‌ویژه استراتژیک بودن آن برای کشورها در رویارویی با پاندمی‌های نوظهور، محققان بسیاری را در کشورهای مختلف ازجمله آلمان، آمریکا و چین ترغیب به توسعه واکسن‌های دیگر برپایه پلتفرم mRNA کرده است.


نام این واکسن چیست و مراحل مطالعاتی آن به چه شکل بود؟
این واکسن توسط سازمان غذا وداروی ایران با نام آیریبووکس Iribovax نامگذاری شد. نکته قابل توجه درخصوص این واکسن هم این است که در آزمایش روی میمون‌های رزوس کارایی بالاتری را در خنثی‌سازی‌ ویروس کرونا در مقایسه با دیگر واکسن‌های مورد استفاده در ایران نشان داد. همچنین علاوه بر داشتن ایمنی از گسترش عفونت ویروسی حاصل از کروناویروس در ریه و سیستم تنفسی این میمون‌ها به‌طور کاملاً مؤثری جلوگیری کرد. نتایج جامع تست‌های پیش‌بالینی این واکسن در مجله علمی Journal of Controlled Release چاپ شده است. همچنین باتوجه به اهمیت به‌دست آوردن این فناوری توسط ایران و نتایج مهم آن به‌عنوان عکس جلد این مجله برگزیده شده است. قابل ذکر است که این مجله یک نشریه شناخته‌شده در علوم دارویی و بالاترین مجله علمی است که نتایج پیش‌بالینی یک واکسن ایرانی موفق به چاپ در آن شده است.


در حال حاضر تمرکز و فعالیت شما درخصوص واکسن چه بیماری‌هایی است؟
گروه تحقیقاتی ما در حال توسعه واکسن‌های چندظرفیتی علیه ویروس آنفلوآنزا و سرطان‌هایی ازجمله روده و ریه است. قابل توجه اینکه در حال حاضر تنها واکسن‌های کرونای مورد استفاده در دنیا که علیه سویه‌های جدیدتر اومیکرون (زیرسویه XBB۱.۵) کارآمد هستند واکسن‌های به‌روز شده فایزر و مدرناست که تزریق آنها به‌خصوص برای افراد بالای ۶۵سال یا مبتلا به بیماری‌های قلبی یا مشکلات سیستم ایمنی بسیار توصیه شده‌ است. علاوه براین، موج اخیر سرماخوردگی ویروسی که بسیاری را در ایران دچار بیماری‌های تنفسی کرده، براساس داده‌های اعلام شده عمدتاً به‌دلیل آنفلوآنزای فصلی بوده است و پس از آن زیرسویه جدید اومیکرون با نام JN.۱ عامل بعدی است.


اهمیت سرمایه‌گذاری در تکنولوژی mRNA درایران چقدر است؟
در ایران توسعه و پیشرفت در حوزه تکنولوژی mRNA می‌تواند به‌عنوان یک فرصت استراتژیک برای بهبود سلامت عمومی و توسعه پزشکی محسوب شود. این فناوری نه‌تنها می‌تواند برای تولید واکسن‌های mRNA در برابر بیماری‌های عفونی و سرطان‌ها و بیماری قلبی مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه امکان توسعه داروهای نوین و درمان‌های مبتنی بر ژن‌درمانی بیماری‌های ارثی و ژنتیک همچون هموفیلی و تالاسمی را مبتنی بر استفاده از سیستم ویرایش ژنوم انسان یا کریسپر به کمک mRNA فراهم می‌کند.


در ایران چه اقداماتی برای ایجاد هماهنگی و تسهیل در روند ساخت این واکسن‌ها شده است؟
تسریع در توسعه این فناوری لازم است باید و سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد. این سرمایه‌گذاری‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که علم در این رشته بومی‌سازی‌ شود. برای ایجاد هماهنگی و تسهیل در فعالیت‌های مرتبط می‌توان یک مرکز تخصصی به نام «مرکز توسعه فناوری دارویی mRNA و ژن‌درمانی» ایجاد کرد؛ همانگونه که به‌عنوان مثال کشورهای پیشرفته‌ای همچون استرالیا و انگلیس به این طریق در حال سرمایه‌گذاری، انتقال و بومی‌سازی‌ این فناوری در کشورشان هستند. این مرکز می‌تواند محلی باشد که از طریق آن تحقیقات پایه‌ای و کاربردی، توسعه فناوری، آموزش و انتقال فناوری در زمینه تکنولوژی mRNA صورت بگیرد و با همکاری دولت و بخش خصوصی، محیطی مؤثر برای رشد و توسعه این حوزه فراهم شود.
ایران در حوزه تحقیقات و توسعه تکنولوژی mRNA چه جایگاهی دارد؟
با پیاده‌سازی این طرح‌ها، ایران می‌تواند در جایگاه برجسته‌ای در حوزه تحقیقات و توسعه تکنولوژی mRNA قرار بگیرد و به‌عنوان یک پایگاه در تولید و استفاده از واکسن‌های جدید و درمان‌های نوین به منافع عمومی و بهبود سلامت جامعه خدمت کند. تاکنون حمایت‌های به عمل آمده مقطعی و محدود بوده و به هیچ‌وجه قابل مقایسه با سرمایه‌گذاری‌ در دیگر کشورها نیست. بنابراین برای تجاری‌سازی در این حوزه پیشرفته علاوه بر حمایت‌های ویژه بخش دولتی، نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید صنعتی هم وجود دارد.

مکث
تحصیل در خارج، خدمت به کشور

سینا مظفری دوره دکتری و فوق دکتری خود را در انستیتوماکس‌پلانک آلمان در زمینه ژنتیک مولکولی و پزشکی به پایان رسانده است. او دوره دکتری را در آزمایشگاه بیوشیمی RNA ماکس‌پلانک که پیشتاز تولید و تعیین ساختار کمپلکس‌های mRNA در دنیا و صاحب امتیاز تکنولوژی interference RNA است، گذرانده و در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جایزه و مدال علمی Otto-Hahn جامعه علوم پیشرفته ماکس‌پلانک آلمان در شاخه زیست‌پزشکی به‌دلیل شناسایی مکانیسم پردازش mRNA و همچنین جایزه ملی ژنتیک ایران در سال ۱۳۹۹ شده است. او همچنین برگزیده برتر جایزه بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) درشاخه سلامت و پزشکی در سال ۱۴۰۱ به‌دلیل ساخت واکسن نانوذره لیپیدی mRNA شده است. ضمن آنکه سرآمد علمی کشور در سال ۱۴۰۲ از نظر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد علم ایران نیز بوده است. دکتر سینا مظفری جوین، مقالات تأثیرگذاری هم در زمینه ژنتیک مولکولی و اصلاح بیماری‌های ژنتیک در مجله‌های علمی مطرح دنیا با ضریب اثر بالا ازجمله Science، Molecular Cell، Nature Communications، مجله آکادمی ملی علوم آمریکا PNAS و Nucleic Acids Research دارد.

کد خبر 844282 برچسب‌ها کرونا سرطان بیماری - قلبی بیماری - سرما خوردگی واکسن

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد
  • کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم
  • حوزه فرهنگ نیازمند طراحی‌های کاربردی برای مقابله با شرایط انحرافی دشمن است
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • اعتبارات مبارزه با مواد مخدر در خوزستان افزایش یابد
  • ضرورت افزایش اعتبار برای مبارزه بامواد مخدر
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است