Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا بابایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با توجه به امکانات موجود در کشور، بنادر حاشیه دریای خزر از پتانسیل اصلی در بحث‌های مقابله با تحریم‌ها برخوردار است، اظهار کرد: ظرفیت‌هایی که در بنادر استان گیلان وجود دارد این نوید را می‌دهد که هر زمانی که کشور نیازمند است بتوانیم به عنوان یکی از دروازه‌های اصلی ورود کالاهای اساسی اقدام کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تخلیه و بارگیری ۹۰۰ هزار تن کالا از ابتدای امسال در بندر انزلی

وی با بیان اینکه در سال جاری ۹۰۰ هزار تن کالا ورودی به کشور در بندر انزلی تخلیه و بارگیری شده است، افزود: شرایط فراهم شده که امیدواریم بتوانیم با این شرایط وضعیت خود در اقتصاد کشور و تجارت دریا برد را خوب و عملکرد ارتقا دهیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه با توجه به راه اندازی بندر کاسپین هماهنگی خوبی وجود دارد، گفت: کشتی‌های ورودی در بندر کاسپین و انزلی پهلوگیری می‌کنند. غلات اصلی ترین کالایی و سپس روغن خوراکی وارد بنادر ما می‌شود که در بندر انزلی علاوه بر این کالاها چوب و مایحتاج کارخانه‌های تولید نیز وارد می‌شود.

وی در ادامه بیان اینکه یکی از اقداماتی که در بندر انزلی پیگیری شده است کالاهای صادراتی نیز از طریق این بندر انجام شود، تصریح کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته حدود ۱۵۰ تن کالای صادراتی نیز در این بندر بارگیری شده است و پیگیری‌هایی انجام شده که کشتی‌های ورودی دو سر بار باشند با ورود باری به کشور حتماً باری نیز خارج کنند که این اقدام می‌تواند برای کاهش هزینه‌ها، داشتن صرفه اقتصادی برای کشتیرانی و صاحبان کالا مؤثر باشد.

آبایی با اشاره به اینکه در گذشته از بندر انزلی بیشتر برای ورود آهن آلات بهره گیری شده و تجهیزات موجود در این بندر برای ترخیص این نوع از کالاها استفاده می‌شدند، بیان کرد: خودکفایی در تولید این محصولات سبب شده تا کارکرد بندرانزلی از آهن آلات به سمت کالاهای دیگر تغییر کند.

بهره برداری از ۱۵ پست اسکله جدید در بندر انزلی

وی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های لازم همانند سیلوهای غلات و انبارهایی که بتوانند غلات در خود نگهداری کنند سبب می‌شود که بندر انزلی در این مسیر گام بردارند، افزود: البته شرایط آب و هوای این بندر خاص بوده و مقداری کار در برابر برای تخلیه و نگهداری غلات مشکل می‌کند و با توجه به اینکه گیلان از استان‌های و انزلی نیز از شهرهای پربارش کشور محسوب می‌شود که این موضوع سبب شده که عملیات با کندی انجام شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به برخورداری بندر انزلی در قبل از انقلاب از سه پست اسکله، گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب حمایت‌های صورت گرفته شاهد اقدامات خوبی در این بندر بوده ایم. ۱۰ پست اسکله قدیم و ایجاد پست اسکله‌های جدید توسعه را تا ۲۱ پست اسکله افزایش داده است. در حال حاضر از این تعداد ۱۵ اسکله را کاملاً آماده بهره برداری داریم. با استفاده از توان بخش خصوصی اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی در ادامه با بیان اینکه متصوریم که در هنگام بارندگی برای اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های این بندر استفاده کنیم باید بتوانیم ترمینال تمام فصول داشته باشیم، اظهار کرد: این ترمینال‌ها در تمام دنیا راه اندازی شده اند در حال حاضر در بندر انزلی به عنوان یکی از مباحث اصلی در نظر گرفته شده است که امیدواریم با توان بخش خصوصی و با ایجاد اسکله سرپوشیده، انبارهای مکانیزه و نگهداری غلات راه اندازی شود.

ضرورت بهره گیری از توان بخش خصوصی در بندر انزلی

آبایی با تأکید بر لزوم بخش خصوصی در بندر انزلی، گفت: ایجاد زیر ساخت‌ها توسط دولت انجام شده و در مقابل رو ساخت‌ها باید توسط بخش خصوصی اجرایی شد که این روساخت‌ها همانند سیلوی غلات، مخازن روغن و طرح کارخانه‌های ارزش افزوده در کنار مواد اولیه ورودی برأی جذب بار بیشتر در بندر لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه با توجه به استفاده از قوانین مناطق آزاد که بر بندر انزلی نیز حاکم است می‌توان سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته تاکنون ۲۲۵ میلیارد تومان جذب سرمایه بخش خصوصی در بندر داشته‌ایم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به محصور بندر انزلی در این شهر و اراضی محدود، گفت: برای اینکه بتوانیم این اراضی محدود را به صاحبان اصلی یعنی صاحبان کالا که می‌تواند در زنجیره تأمین نقش آفرینی کنند واگذار می‌شود. در همین راستا صاحبان کالا با توان مالی بالا را شناسایی کرده و از آنها خواسته شده تا در محوطه بندر برای کالاهای خود و سایر کالاها انبار، سیلو و مخازن و سایر موارد ایجاد کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم با اجرای این طرح کالاهایی با قابلیت صادر تولید به ویژه به کشورهای سی آی اس را در بندر تولید کنیم، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از این کشورها به ویژه کشورهای محصور در خشکی و توان بندری آنها استفاده کنیم به دنبال فعال کردن ترانزیت به این کشورها هستیم در این زمینه حائز اهمیت است وجود کریدورهای ترانزیتی است.

آبایی با اشاره به اهمیت کریدور شمال به جنوب، ادامه داد: با توجه به بنادر فعال در جنوب کشور سازمان بنادر می‌تواند اتصال آنها به بنادر فعال در شمال می‌تواند شرایطی فراهم کند که کالاهای مورد نیاز کشورهای هدف به ویژه کشورهای سی آی اس، محصور در خشکی و کشورهای حاشیه خزر تأمین و کالاهای مورد نیاز خود را نیز از آنها تأمین کنیم لذا نیاز است این موضوع به صورت جدی پیگیری شود.

موافقتنامه اوراسیا گامی مثبت در راستای توسعه صادرات و واردات

وی موافقتنامه اوراسیا و عضویت ایران در آن را یکی دیگر از اقدامات خوب در این زمینه عنوان و بیان کرد: این موافقتنامه سبب شد تا گیلان یکی از مهم‌ترین محورهای آن شناخته شود فعالیت این استان در این اتحادیه سبب می‌شود که بندر انزلی نقش مهمی ایفا کند با توجه ظرفیت‌های موجود برای خدمات صادرات و واردات و تأمین نیازهای کشورهای عضو اقدام کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی در حوزه گردشگری دریایی نیز بندرانزلی نقش مهمی دارد، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به این حوزه توجه کافی داشته است محلی در این بندر برای بهره گیری از مارینا و گردشگری دریایی پیش بینی شده است شرایطی فراهم شود که با ورود سرمایه گذار بتوانیم گردشگری دریایی را در این بندر ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به وجود تالاب و دریا، بندر انزلی همیشه یکی از محورهای گردشگری محسوب شده است، ادامه داد: به دنبال این هستیم تا محدوده بندر انزلی به عنوان محدوده گردشگری انتخاب شود و در همین زمینه به دنبال جذب سرمایه گذار برای ایجاد رستوران‌های دریایی، ورزش‌های آبی، مارینا برای پهلوگیری کشتی‌های مسافربری یا شخصی، ایجاد پارکینگ برای نگهداری و بهره گیری از تالاب انزلی هستیم تا شرایطی فراهم شود که از این مجموعه بتوانیم در حوزه گردشگری دریایی استفاده کنیم.

آبایی تأکید کرد: قطعاً بهره گیری از حمل و نقل ترکیبی در این زمینه بسیار حائز اهمیت و تأثیرگذار است.

کد خبر 4861414

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان بندرانزلی انتخابات 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی ویروس کرونا مجلس شورای اسلامی ایلام بارش برف تعطیلی مدارس بوشهر شهرکرد گرگان قزوین شیراز بیرجند کرونا مدیرکل بنادر و دریانوردی گردشگری دریایی بندر انزلی بهره گیری راه اندازی پست اسکله بخش خصوصی گیری شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۷۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات۶۰ هزارتن مواد معدنی از بندرخمیر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان پیش‌بینی کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه صادرات مواد معدنی از جمله تعیین نرم تخلیه و بارگیری و افزایش سرعت عملیات بندری تا پایان سال جاری، عملکرد صادرات در این بندر چندمنظوره حداقل به یک میلیون تن می رسد.

حسین عباس‌نژاد گفت: در حال حاضر سه شرکت فعال بخش خصوصی در حوزه صادرات مواد معدنی در بندرخمیر فعال است که با تدابیر انجام شده از سوی بنادر استان و برای استفاده حداکثری از مجتمع بندری خمیر در ماه‌های آینده تعداد شرکت‌های فعال در حوزه عملیات بندری به۱۰ شرکت افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: جابه‌جایی بیش از ۱۲ میلیون تن انواع کالا در بنادر غرب هرمزگان

وی با بیان اینکه تمرکز بندر چندمنظوره خمیر بر صادرات غیرنفتی بویژه مواد معدنی است، افزود: پارسال بیش از۴۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی شامل سنگ گچ، کلینگر سیمان، بنتونیت و غیره از این بندر به کشورهای امارات و عمان صادر شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: توسعه بندر چندمنظوره خمیر نیز از طریق الحاق ۱۶۳ هکتار اراضی پشتیبانی درحال پیگیری بوده و مطالعات کار انجام شده است.

عباس نژاد افزود: طرح توسعه بندرخمیر بعد از تصویب در طرح جامع برای ساخت انبار نگهداشت کالای ملوانی، مرکز کنترل ترافیک دریایی و سایر بخش‌های مورد نیاز، امسال وارد مرحله اجرایی می‌شود.

حجم عملیات صادرات مواد معدنی در کل محدوده استان هرمزگان بالغ بر ۲۱ میلیون تن بوده که ۳.۶ میلیون تن در حوزه شهرستان خمیر است.

دیگر خبرها

  • تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور
  • صادرات۶۰ هزارتن مواد معدنی از بندرخمیر
  • راه اندازی خطوط اتوبوسرانی شمال به جنوب و شرق به غرب
  • تخلیه و بارگیری ۴۸۵ هزار و ۳۵۲ تن کالا در امیرآباد
  • فروردین ماه پررونق در بزرگترین بندر شمال 
  • ◄ صادرات یک میلیون تن مواد معدنی به کشورهای حوزه خلیج فارس
  • آغاز رکورد شکنی بندر امیرآباد در سال ۱۴۰۳
  • صادرات ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندرخمیر
  • صادرات بیش از ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندر چند منظوره خمیر
  • تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بوشهر ۹۲.۵ درصد افزایش یافت