Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا کنون مرز زمینی با سه کشور عراق، ترکیه و ترکمنستان بسته شد‌ه‌است، گفت: اگر بسته ماندن مرزهای ایران و عراق طولانی شود، کامیون‌ها از مرز عراق به محل مبدا بارگیری بازگردانده می‌شوند.

عبدالهاشم حسن‌نیا مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای با اشاره به وضعیت مرز‌های زمینی ایران با کشورهای همسایه اظهارداشت: تا به این لحظه مرز زمینی با سه کشور عراق، ترکیه و ترکمنستان بسته شد‌ه‌است اما مرز افغانستان با ایران باز است و مشکلی برای تردد ناوگان باری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: این موضوعات از سوی نهادها و وزارتخانه‌های متولی در حال پیگیری است و تا چند روز آینده وضعیت مرزهای زمینی با این کشورها مشخص می‌شود.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به ایجاد صف کامیون‌ها در مرز عراق گفت: برخی از کامیون‌ها از دو الی چهار روز گذشته وارد مرز ایران و عراق شده‌اند و درباره حل این مشکل در حال مذاکره با کشور عراق هستیم. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان و نهاد بهره‌بردار است و این رایزنی‌ها بین دو کشور باید از طریق مجراهای دیگری انجام شود.  ‌

حسن‌نیا تاکید کرد: این موضوع فقط ایران را دچار مشکل نکرده‌ بلکه تجار عراقی که این محموله‌ها را خریداری کرده‌اند هم امروز با مشکل مواجه هستند و انسداد مرز مشکل متقابل برای هر دو کشور است.

مرز مهران

مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای درباره بارهای کامیون‌های معطل مانده در مرز عراق اظهار داشت: این کامیون‌ها حاوی بارهای مختلفی هستند که البته عمده آنها صنعتی و مشتقات نفتی است.

وی همچنین درباره چک پزشکی رانندگانی که چند روز در پشت مرز عراق معطل بوده‌اند، گفت: طرف مقابل باید این تصمیمات را اتخاذ کنند و در مبادی کشورهای خود چک‌های پزشکی را در نظر بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر بسته ماندن مرزهای ایران و عراق طولانی شود، کامیون‌ها از مرز عراق به محل مبدا بارگیری بازگردانده می‌شوند. البته با توجه به اینکه ترکیه اعلام کرده مرز خود با ایران را بسته است به شرکت‌های حمل و نقل بار اعلام کرده‌ایم که از تردد به سمت مرز ترکیه فعلا خودداری کنند. 

حسن‌نیا در پاسخ به این سوال که برای اسکان و ساماندهی رانندگانی که در مرز ایران و عراق معطل مانده‌اند چه تدابیری دیده‌ شده است، گفت: این اولین بار نیست که رانندگان در این مسیر خواب چند روزه دارند و تجربه انتظار پشت مرز را دارند البته همانطور که گفته شد اگر تا سه روز آینده مذاکرات برای بازگشایی مرز به نتیجه نرسد، دستور بازگشت آنها را خواهیم داد. /ایلنا

مرزهای ترکیه و افغانستان با ایران بسته شد/توقف پروازها از ایران به ترکیه، گرجستان، عراق و کویت

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ایران و عراق کامیون ها حمل و نقل مرز عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۸۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده تراز منفی تجارت ایران در ۱۴۰۲

حسین سلاح ورزی، رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با ایلنا درباره آنچه سبب منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲ شد، گفت: در سال‌های گذشته بسیاری سعی داشتند بگویند تحریم‌ها تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد با این حال بخشی از دلایلی که به منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲ انجامید برآمده از تاثیرات تحریم‌ها بود.

وی افزود: مساله دیگر آنست که از نظر دیپلماسی اقتصادی تحولات منطقه‌ای رخ داده در عراق و افغانستان به عنوان دو شریک تجاری اصلی ایران در کاهش تجارت کشور موثر بوده‌اند به ویژه که عراق به دنبال احیای دینار است و تلاش می‌کند سیستم بانکی خود را سر و سامان بدهد.

سلاح‌ورزی ادامه داد: امروز صادرکنندگانی ایرانی که سال‌ها صادرات گسترده‌ای به عراق داشته‌اند در این کشور با پدیده چندنرخی بودن ارز مواجه هستند؛  قیمت ارز در بانک‌های عراق با قیمت ارز در بازار آزاد متفاوت است و خریدار عراقی کالای ایرانی با این محدودیت مواجه است که باید ارز را از بازار آزاد تهیه کند در حالی که دلار در بازار آزاد ۱۵ درصد گران‌تر از دلار در نظام بانکی این کشور است و به همین دلیل خرید کالای ایرانی برای خریدار عراقی گران‌تر تمام می‌شود و این امر قدرت رقابت کالای ایرانی را در بازار عراق پایین می‌آورد.

رئیس پیشین اتاق ایران در ادامه از تاثیر سیاست‌های داخلی کشور بر تجارت گفت و توضیح داد: سیاستگذاری‌های داخلی نیز در کاهش صادرات غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۲ تاثیرگذار بود و مزید بر علت‌های خارجی شد.

وی تصریح کرد: سختگیری‌هایی که در انجام تعهدات برآمده از پیمان‌سپاری ارزی بر صادرکنندگان در سال ۱۴۰۲ اعمال شد سبب شد حتی بسیاری از تاجران خوش‌نام و باسابقه برای احتراز از پیامد‌های این سختگیری‌ها تجارت خود را کاهش دهند. آن‌ها مجبورند تسویه صادرات خود را با قیمتی غیر از قیمت ارز در بازار آزاد انجام دهند.

دیگر خبرها

  • دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲
  • انصارالله یمن کمربند خود را برای نبرد طولانی با آمریکا بسته‌ است
  • پاسخ گمرک به انتقاد رانندگان از توقف طولانی در مرز سِرُو
  • امضای قرار داد پنج ساله صادرات گاز به عراق
  • تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق
  • کشور داری، برنامه و حواس جمع می خواهد
  • پشت پرده تراز منفی تجارت ایران در ۱۴۰۲
  • رقابت نفس‌گیر در صدرنشینی؛ آیا آمریکا و ترکیه برای همیشه تاج پسته را از ایران می‌ربایند؟
  • اوسمار ویرا چه زمانی به ایران برمی گردد؟
  • بغداد: آمریکا به روش و زمان خروج از عراق فکر می‌کند