Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-25@20:38:38 GMT

سرایت کرونا به خودروسازی ایران؟

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۱۸۴۸۰

سرایت کرونا به خودروسازی ایران؟

  رویداد۲۴ کرونا که برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در چین شیوع پیدا کرد، جدا از گرفتار کردن ده‌ها هزار نفر و کشتن بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ نفر تا به امروز، بسیاری از واحدهای تولیدی در این کشور را نیز به تعطیلی کشاند.   از خطوط تولید غول‌های فناوری و دیجیتال گرفته تا خودروسازان و قطعه‌سازان، همه کم و بیش گرفتار ویروس کرونا شدند و فعالیت‌شان به‌صورت مقطعی به حالت تعلیق درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  مرکز شیوع این ویروس، ووهان چین بود، شهری که بسیاری از خودروسازان و قطعه‌سازان جهان و البته خود چین در آن پایگاه تولیدی دارند.    از همین رو اکثر خودروسازان و قطعه‌سازان، واحدهای تولیدی خود را تعطیل کردند تا از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری شود.   با وجود آنکه تعطیلی موقت صنایع خودرو و قطعه در ووهان، برای چینی‌ها و برندهای خارجی بسیار گران تمام شد، اما آنها در توقف تولید تردید نکردند تا سلامتی و جان افراد کمتری به خطر بیفتد.   به هر حال ازآنجاکه خطوط تولید فضاهایی سربسته هستند و تجمع و ارتباط افراد با یکدیگر کم نیست، می‌تواند سبب شیوع بیشتر ویروس کرونا شود، بنابراین یکی از دلایل احتمالی برای تعطیلی موقت آنها، همین موضوع است.   از سوی دیگر، تعطیلی خطوط تولید به خودی خود سبب می‌شود رفت و آمدها محدود و در نتیجه، از گستردگی شیوع ویروس کاسته شود.   کرونا اما پس از مدت‌ها تایید و تکذیب، بالاخره به ایران نیز رسید و بنابر آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت (تا لحظه تنظیم این خبر)، ۴۳ نفر مبتلا و هشت قربانی را از خود به جا گذاشته است. متخصصان معتقدند این ویروس به اندازه آنفلوآنزا کشنده نبوده و کم خطرتر به حساب می‌آید، اما مشکل اصلی‌اش سرعت بالای انتقال و شیوع آن است.   به همین دلیل، بسیاری از همایش‌ها، سینماها، دانشگاه‌ها، مدارس و جلسات اداری در کشور لغو و تعطیل و حتی قرار است رویدادهای ورزشی نیز بدون تماشاگر برگزار شوند. این تمهیدات برای آن است که از شیوع کرونا کاسته و به تدریج مهار شود.   این در حالی است که فعلا خبری از توقف تولید در واحدهای صنعتی از جمله خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان (مانند آنچه در چین رخ داد) نیست.   بنابر اطلاعیه‌های رسمی، دانشگاه‌های برخی مناطق کشور از جمله تهران، البرز، قزوین و اصفهان تعطیل شده‌اند که نشان از اقدام مسوولان برای جلوگیری از شیوع کرونا در این استان‌ها دارد.   در این بین، تهران به‌عنوان قطب خودروسازی کشور شناخته می‌شود و پایگاه تولید اصلی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در «جاده مخصوص» قرار دارد، ضمن آنکه برخی شرکت‌های بخش خصوصی نیز در پایتخت دارای خط تولید هستند.   همچنین واحدهای تولیدی بسیاری از قطعه‌سازان بزرگ کشور نیز در تهران و البرز قرار گرفته، ضمن آنکه قزوین و اصفهان جزو تامین‌کنندگان اصلی قطعات خودرو به شمار می‌روند. حال این پرسش ایجاد شده که آیا شبیه آنچه در چین اتفاق افتاد، در خودروسازی و قطعه‌سازی کشور نیز رخ می‌دهد؟   آیا برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، فعالیت در خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان در مناطق تهران، البرز، قزوین، اصفهان و دیگر شهرهای دارای پایگاه تولیدی، موقتا لغو خواهد شد؟   تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ خبری مبنی بر تعطیلی واحدهای صنعتی به ویژه خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان منتشر نشده و باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی و با توجه به گسترش یا کنترل جولان کرونا، چه تصمیمی در این مورد اخذ می‌شود. لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000rPu برچسب ها: رویداد24 ، سرایت کرونا به خودروسازی ، خودروسازان ، قطعه سازان سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 خودروسازان قطعه سازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۸۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دست‌های فیلمسازان ما را در پروژه‌های تاریخی بسته‌اند»

مدتی است سریال «حشاشین» (محصول کشور مصر ۲۰۲۴ به کارگردانی پیتر میمی) در ایران سروصدای زیادی به‌پا کرده، از این حیث که از قهرمان و ضدقهرمان گرفته تا دیگر شخصیت‌های مشهور سریال و جغرافیای اثر همه و همه مستقیم به ما ایرانی‌ها مربوط می‌شود و قصه سریال هم درباره یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های تاریخ تشیع یعنی حسن صباح است، اما نکته قابل اهمیت انتقاداتی است که به شیطنت مصری‌ها در چگونگی ارائه این شخصیت مربوط می‌شود و البته عده‌ای معتقدند مصری‌ها با بی‌انصافی تمام در این سریال، همه چیزی را که ما امروزه به عنوان فرقه خطرناک داعش می‌شناسیم به حسن صباح و پیروان او نسبت داده‌اند.

به گزارش اعتماد، فارغ از تمام این بحث و جدل‌ها، پرسش این است که چرا این کاراکتر‌ها با تمام فراز و فرود‌های شخصیتی که دارند در ایران معرفی نمی‌شوند؟ چرا نباید از چنین سوژه‌های خوبی سینمای ایران بهره ببرد؟ چرا تلویزیون از این سرمایه‌های داستانی استفاده نمی‌کند؟

البته بنا بر شنیده‌های موثق ما محمد‌علی نجفی، کارگردان شناخته شده سینما به همراه نغمه ثمینی نویسنده، تصمیم داشتند قصه حسن صباح را برای تلویزیون بسازند، اما تلویزیون حاضر به همکاری با آن‌ها نشد و آن‌ها فیلمنامه این داستان را با عنوان «یک جرعه خون تازه» از طریق نشر لگا، منتشر کردند.

حالا با مهدی سجاده‌چی فیلمنامه‌نویس، درباره این چالش سینما و تلویزیون گفت‌وگویی انجام دادیم که پیش روی شماست:

آقای سجاده‌چی! سریال «حشاشین» را تماشا کردید؟

به خاطر حرفه خود باید می‌دیدم. برایم جذاب نبود و ادامه ندادم.

نکته‌ای که درباره این سریال وجود دارد، انتقاد‌هایی است که به محتوای آن وارد است، از کیفیت آن بگذریم، مثل اکثر مجموعه‌های تاریخی که کشور‌های دیگر از مشاهیر ایران می‌سازند و روایت نامشخص و بعضا جعلی ارائه می‌دهند این مجموعه هم مورد اعتراض قرار گرفت، نظر شما چیست؟

ببینید، ویژگی سریال‌های تاریخی همین است، چون تاریخ محض وجود خارجی ندارد، مانند «گذشته» است. به قولی تاریخ را کسی می‌سازد که آن را می‌نویسد و در زمانه ما؛ آن را به تصویر می‌کشد. ناب‌ترین روایت تاریخ هم صرفا گزینش استدلالی از میان بی‌نهایت داده‌هاست. به بیانی دیگر، ما چیزی به اسم تاریخ نداریم، هر کسی از منظری یا روشی به تاریخ نگاه کند، منظره‌ای متفاوت و گاه حتی متضاد می‌بیند. روایت سریال «حشاشین» هم این‌گونه است. از حسن صباح و قلعه‌الموت و فرقه اسماعیلیه، در کشور ما و در این هزار سال، روایات گوناگون و هر کدام به دلیلی شکل گرفته است. عده‌ای مخالف حسن صباح هستند و عده‌ای با او همدل و موافق هستند. عده‌ای حسن صباح را به نشانه وطن‌پرستی مبارز برای استقلال ایران تقدیر کرده و شخصی مبارز از داعیان فرقه اسماعیلیه می‌دانند، در این میان عده‌ای هم هستند که او را شخصیتی خطرناک و اهریمنی توصیف می‌کنند.

به بیانی دیگر، روایت‌های مختلفی که در میان شیعیان وجود دارد. درست است؟

قطعا همین‌طور است؛ به عنوان مثال، در آخرین گردهمایی‌های شیعیان، فرقه هفت امامی، مذهب اسماعیلی، به عنوان یکی از مذاهب شیعه شناخته نشده است که دلایل خاصی هم دارد، اما حوثی‌های چهار امامی یمن، به عنوان مذهبی شیعه رسمیت دارند. می‌خواهم بگویم نیت‌خوانی از تاریخ متفاوت است، اینکه با چه نگاهی و با چه قرائتی از خصوصیات حسن صباح روایت می‌شود اهمیت دارد. شما اگر جامعه‌شناسی دوران سلجوقیان را بخوانید به صحبت‌های من پی می‌برید و می‌بینید که از عمر خیام، خواجه نظام‌الملک و دیگر چهره‌های شناخته شده آن دوران، برداشت‌ها و تعاریف مختلفی وجود دارد. این تفاوت روایت‌ها ناشی از تفاوت دیدگاه‌هاست. محال است درباره تاریخ اختلاف‌نظر وجود نداشته باشد. هیچ واقعه تاریخی نداریم که همه آن را به شکلی یکسان قبول داشته باشند. درباره توفان نوح هم بین سه دین ابراهیمی نظرات مختلفی وجود دارد. واضح است که هر کدام فیلمی درباره ماجرای توفان بزرگ بسازند، با انکار و اتهامات طرف‌های دیگر روبه‌رو خواهد شد.

از این مقوله بگذریم، درباره کم‌کاری که سینما و تلویزیون نسبت به چهره‌های شناخته شده ایران دارند زیاد صحبت شده و مبحث جدیدی نیست، با این حال وقتی چنین سریال‌هایی به صورت گسترده در دیگر کشور‌ها ظهور و بروز پیدا می‌کنند این سوال دوباره به ذهن می‌آید که چرا این کاراکتر‌ها در ایران معرفی نمی‌شوند؟ چرا نباید از چنین سوژه‌های خوبی سینمای ایران بهره ببرد؟ چرا تلویزیون از این سرمایه‌های داستانی استفاده نمی‌کند؟

مهم‌ترین نکته‌ای که درباره این کم‌کاری می‌توان گفت اینکه تلویزیون بنا بر اعتقادات و دانسته‌های خودشان می‌خواهند به این موضوعات وارد شوند و خب نظرات آن‌ها ویژگی‌ها و محدودیت‌هایی دارد. به همین دلیل است که در ساخت چنین فیلم‌هایی دچار مشکل می‌شویم. اینکه چیزی نیست، ما حتی برای تولید آثار نمایشی از معصومین هم دست‌مان باز نیست.

اصلا احمدرضا درویش با فیلم «رستاخیر» نمونه مهمی است که چرا در ساخت فیلم‌هایی برای معرفی شخصیت‌های برجسته تاریخی دچار مشکل هستیم.

باز فیلم رستاخیز ساخته شد، اما خیلی از فیلم‌ها در همان مرحله پیش تولید متوقف می‌شود و به سرانجام نمی‌رسد. شما در نظر بگیرید در مقطعی بود که حوزه علمیه با ساخت فیلم‌هایی مربوط به ائمه معصومین (ع) مخالفت کرد، دست‌کم من این‌طور شنیدم. همین نکته باعث شد که فیلمسازان سراغ این موضوع نرفتند، به نظر من این خیلی مهم است که در کشور شیعه ۱۲ امامی، مردمش در مورد ائمه خودشان نمی‌توانند فیلم ببینند.

نکته دیگر اینکه همه رسانه‌ها در همه جای دنیا، نسبتی میان سرگرمی و ایدئولوژی برقرار می‌کنند؛ در بعضی رسانه‌ها این نسبت ۵۰-۵۰ است، بعضی رسانه‌ها این نسبت به ۹۰ می‌رسد یعنی ۹۰ درصد ایدئولوژی حاکم است. مدیران می‌دانند که مردم نیاز به سرگرمی دارند؛ لاجرم بیشتر از ما می‌دانند، اما به هزار دلیل نمی‌توانند کار درست را انجام دهند. با این وصف، عادلانه است بگوییم فیلم‌سازان ما نمی‌توانند چنین فیلم‌هایی بسازند، نه اینکه سلیقه و سواد و مهارت ندارند.

می‌توانیم بگوییم ساخت چنین فیلم‌هایی با سختی‌هایی همراه است.

به نظر من ساخت چنین فیلم‌هایی هم سخت است و هم دردسر دارد. خیلی وقت‌ها، پس از تحقیقات، فیلم‌نامه نوشته می‌شود برنامه‌ریزی برای تولید می‌شود، اما به تولید نمی‌رسد. اگر کسی به ساخت فیلم تاریخی مصر علاقه‌مند باشد درنهایت به شهرک غزالی می‌رود و ما آن مو‌های روغن‌زده مردان و حجاب‌های عجیب و غریب زنان و چند بنز قراضه را به عنوان فیلم تاریخی می‌بینیم.

دیگر خبرها

  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • «دست‌های فیلمسازان ما را در پروژه‌های تاریخی بسته‌اند»
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا