Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد مستثنی شدن احداث گلخانه‌ها و فنس‌کشی باغ‌ها از آیین‌نامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها را برای مراحل تصمیم‌گیری به هیات وزیران ارائه کرده است.

براساس تبصره (۴) الحاقی ماده (۱) قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، احداث گلخانه‌ها و سایر تولیدات کشاورزی در روستاها، بهینه کردن تولیدات کشاورزی بوده و تغییر کاربری محسوب نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موارد مذکور از شمول قانون مستثنی بوده و با رعایت ضوابط زیست محیطی با موافقت سازمان جهادکشاورزی استان‌ها بلامانع است.

درحال حاضر دستگاه‌های متولی امر، فعالیت‌هایی از قبیل ایجاد گلخانه و فنس‌کشی اطراف باغ‌ها را مشمول آیین‌نامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها تلقی می‌کنند و این موضوع باعث انجام مراحل اداری، اتلاف وقت و تحمیل هزینه زیاد به متقاضیان شده است.

 وزارت جهادکشاورزی پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه اجرایی استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها و مستثنی شدن احداث گلخانه‌ها و فنس‌کشی باغ‌ها از این آیین‌نامه را برای مراحل بررسی به هیات دولت ارائه کرده است.

مطابق این پیشنهاد، گلخانه‌ها از مصادیق قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و به عنوان بهینه کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و احداث آنها تغییرکاربری محسوب نمی‌شود. ایجاد آنها در خارج از حریم شهرها و روستاها مطابق ضوابط ابلاغی وزارت جهادکشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و از مصادیق احداث بنا و تأسیسات نخواهد بود.

همچنین، فنس‌کشی باغات (بدون پی‌ریزی ممتد) در راستای حفاظت از باغات و محصولات آن، اقدام تکمیلی مورد نیاز کشاورزی، محسوب و از شمول این تبصره، مستثنی و تابع ضوابط مربوط است.

 این پیشنهاد مراحل بررسی خود را در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیت دولت طی می‌کند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی هیئت دولت فصلنامه علوم و فنون کشت های گلخانه ای اراضی کشاورزی دولت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی هیئت دولت اراضی کشاورزی دولت وزارت جهاد کشاورزی هیئت دولت اراضی کشاورزی دولت خارج از حریم شهرها احداث بنا و تأسیسات احداث گلخانه ها آیین نامه فنس کشی باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۸۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان محمد برزعلی اظهار کرد: حدود ۱۴ هزار تن سبزی و صیفی‌جات در گلخانه‌های گلستان تولید می‌شود همچنین بخشی از فضای گلخانه‌ای استان نیز به پرورش درختچه‌ها و گل‌های زینتی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: برنامه جهاد کشاورزی تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های گلخانه‌ای و واگذاری آن به علاقه‌مندان این حوزه است و درصدد هستیم فضای گلخانه‌ای استان طی سال‌های آینده به ۱۵۰ هزار هکتار توسعه یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه ۸۰ درصد هزینه ساخت گلخانه در قالب تسهیلات در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، تصریح کرد: تلاش ما تولید محصولات متنوع از بستر گلخانه‌های استان گلستان است.

برزعلی در ادامه به طرح جهش تولید در دیم‌زارها اشاره کرد و توضیح داد: براساس شاخص‌های اعلام شده از سوی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، استان گلستان در ارزیابی سه ماهه نخست سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در طرح جهش تولید در دیم‌زارها با تحقق ۱۰۰ درصد سطح زیر کشت گندم و جو، اجرای پروژه حفظ بقایا و تحقق سطح ۹۲ درصدی کشت دانه‌های روغنی توانست در این طرح رتبه دوم کشور را به دست آورد.

وی ادامه داد: سهم استان گلستان در طرح جهش تولید در دیمزارها طی سال زراعی جاری ۳۰۰ هزار هکتار است که امیدوارم شاهد تحقق کامل آن باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان طرح جهش تولید در دیمزارها را یکی از طرح‌های راهبردی افزایش عملکرد در اراضی دیم کشور دانست و افزود: این طرح با همکاری و پشتیبانی‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و وزارت جهادکشاورزی از سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در ۶ استان از جمله گلستان شروع شده و در حال حاضر در ۲۵ استان کشور در دست اجرا است.

برزعلی، افزایش عملکرد در واحد سطح در اراضی کم‌برخوردار، استفاده از بذور گواهی‌شده استاندارد، اصلاح الگوی کشت(توسعه کشاورزی حفاظتی و آرایش کاشت)، امکان‌سنجی کشت گیاهان جدید و توصیه تناوب زراعی، توصیه و ترویج کودهای پایه، بذرمال‌ها و ریزمغذی، معرفی ادوات الگویی جدیدی ویژه مناطق دیم‌زار، بهبود وضعیت تولید و اقتصاد بهره‌برداران در مناطق دیم و توانمندسازی و ارتقای آگاهی بهره‌برداران را از جمله اهداف طرح جهش تولید در دیمزارها اعلام کرد.

به گفته وی؛ محصولات تحت پوشش استان در طرح جهش تولید در دیمزارها شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی، حبوبات و گیاهان دارویی است.

دیگر خبرها

  •  اطلاع‌رسانی نقش مهمی در ترغیب مالکین به اخذ سند دارد
  • رسانه ها مالکین اراضی و املاک را برای اخذ سند ترغیب کنند
  • قلع و قمع ساخت و ساز غیرمجاز در روستای صومعه نیشابور
  • ۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان
  • اعلام وصول تقاضای اعمال اصل ۸۵ در طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی
  • زمین های وزارت جهاد کشاورزی در خدمت نهضت ملی مسکن
  • ۱۱۰۰۰ مسکن شهری و روستایی در مازندران احداث شد
  • نقشه حریم گسل های تمامی شهرها تا پایان امسال به اتمام می رسد
  • طرح‌های هادی روستایی بازنگری شود
  • بازنگری طرح هادی روستایی امری ضروری است