Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی روز جمعه بعد از اتمام رای‌گیری بود که برخی رسانه‌های محلی و پایگاه‌های خبری بصورت قطره‌چکانی اقدام به اعلام نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو کرده و در نهایت نیز با عنوان «اخبار غیررسمی، به نقل از منابع آگاه، اخبار رسمی و...» نتایج به ظاهر قطعی را اعلام کردند.

این موضوع در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو بیشتر مورد توجه بود، چراکه پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات در این حوزه انتخابیه که بیش از یک و نیم روز به طول انجامید، برخی رسانه‌های محلی و پایگاه‌های خبری اخبار قطعی و حتی میزان آرای کاندیداها را ارائه داده و بر نتایج منتشره خود نیز پافشاری ‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی کار به جایی کشید که برخی پایگاه‌های خبری از «به دور دوم کشیده شدن انتخابات در این حوزه انتخابیه» خبر داده و برخی نیز قاطعانه اعلام کردند که «نتایج قطعی بوده و دور دومی در کار نیست»! در حالی که هنوز هم نتایج رسمی از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام نشده بود. این نتایج گاه با روح و روان مردم و هواداران کاندیداها بازی کرده و فضای رسانه‌ای استان را متشنج می‌کرد.

سوال اینجاست که این پایگاه‌های خبری و رسانه‌های محلی از کدام مرجع به چنین اطلاعاتی دسترسی پیدا کرده و با چه تضمینی آن را منتشر می‌کردند؟ این موارد که در بسیاری از رویدادها خودنمایی می‌کند، بیانگر آن است که نظارتی بر روی فعالیت این رسانه‌ها وجود ندارد و آنان هرآنچه که به دستشان برسد "صحیح یا غیرصحیح" یا "موثق یا غیرموثق" را پخش می‌کنند و هر زمان که خبرشان تکذیب شد به راحتی آن را خروجی سایت و یا کانال‌های خود حذف می‌کنند. به همین راحتی!

این موارد هشداری برای مردم است تا سواد رسانه‌ای خود را تقویت کرده و چنین رسانه‌هایی که بدون توجه به رسالت‌ اصلی رسانه‌ها اخبار را منتشر می‌کنند را شناسایی کرده و اخبار را از منابع رسمی و موثق پیگیری کنند تا از انتشار شایعات و اخبار کذب جلوگیری شود؛ چراکه رسالت اصلی یک رسانه، «انتشار اخبار درست» است. 

در این میان رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی منتظر اعلام رسمی نتایج انتخابات از سوی ستاد انتخابات بودند تا نتایجی واقعی و رسمی، به دور از هیجان و برداشت‌های شخصی‌ را به مردم برسانند و رسالت رسانه‌ای خود مبنی بر انتشار اخبار صحیح را انجام دهند.

جدای از ماجرای انتخابات، در مورد شایعه درگذشت «خسروی آواز ایران، محمدرضا شجریان» نیز رسانه‌های محلی و رسانه‌های غیررسمی به سرعت به شایعات دامن زده و سپس نیز اخبار خود را تکذیب کردند، اما رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌ها بدون اطلاع از منابع موثق، خبری در این خصوص منتشر نکردند و به محض دریافت اطلاعات متقن نیز منتشر کرده و از ادامه شایعات جلوگیری کردند.

بر اساس این گزارش، در جامعه‌ای که گسترش فضای مجازی تا دل دور افتاده ترین روستاها و بین اقشار مختلف مردم کشیده شده است، جا دارد که مسئولان امر نظارت بیشتری بر فعالیت‌های رسانه‌ها داشته و همچنین مردم نیز با ارتقای سواد رسانه‌ای خود، رسانه‌ها و اخبار رسمی را دنبال کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات 98 دوم اسفند 98 یازدهمین دوره انتخابات مجلس پایگاه های خبری رسانه های محلی حوزه انتخابیه رسانه ها رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۹۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش باشگاه پرسپولیس درباره لیست مازاد و تغییرات در تیم

باشگاه پرسپولیس در مطلبی نوشت: به اطلاع هواداران عزیز و رسانه‌های محترم می‌رساند؛ اصولا وجود چنین لیستی در این مقطع از رقابت‌ها منطقی نیست و در جریان جلسات مدیرعامل و سرمربی تیم نیز صحبتی به میان نیامده است.

همچنین همان‌طور که هواداران و فعالان رسانه‌ای اطلاع دارند، در روزهای جاری، نقل و انتقالات مالکیتی باشگاه جریان دارد و این مساله سیاست‌ها و امکانات مالی باشگاه در فصل نقل و انتقالات را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

همچنین هیچگونه پیشنهادی از باشگاه‌های داخلی یا خارجی به باشگاه داده نشده و تمام این اخبار کذب با هدف به حاشیه بردن تیم در‌ این شرایط حساس رقابت‌های لیگ و جام حذفی است. در چنین فضایی شاهد هستیم که هر روز یک داستان جدید برای پرسپولیس ایجاد می‌شود.

یک روز هجمه تمدید قرارداد به راه می‌اندازند و روز دیگر درباره لیست مازاد و موارد مشابه سخن به میان می‌آید.

از نظر باشگاه پرسپولیس، این جریان‌سازی‌ها حداقل دو هدف را دنبال می‌کند. یکی بر هم زدن تمرکز و آرامش باشگاه و اعضای تیم و دیگری منحرف کردن توجه افکار عمومی و رسانه‌ها از اتفاقات و اقدامات غیرمتعارف دیگر.

امیدواریم رسانه‌های محترم در جریان انتشار اخباری که منابع خاص در اختیار ایشان قرار می‌دهند، هم به صحت خبر و هم به جهات مختلف آن توجه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • واکنش رسمی باشگاه پرسپولیس به شایعه جدایی چند ستاره
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعه جدایی چند ستاره
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعات در خصوص نقل‌وانتقالات
  • باشگاه پرسپولیس: اخبار کذب با هدف به حاشیه بردن تیم است
  • واکنش باشگاه پرسپولیس درباره لیست مازاد و تغییرات در تیم
  • کاندیداها و هواداران‌شان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی
  • حرفهای متواضعانه اوسمار در تمجید از یحیی و برانکو
  • برگزاری بازی های بومی محلی در روستای آرتون طالقان