Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: والدین و همشهریان دقت داشته باشند که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به بهانه‌ای برای گشت و گذار تبدیل نشود، چراکه به حداقل رساندن تردد و عمل به توصیه‌های بهداشتی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از شیوع کرونا ویروس است.
به گزارش خرداد ،سیمین خیاط زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری‌های تنفسی در فصل زمستان، مدارس و دانشگاه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها و قرار نگرفتن در محل‌های پرتردد بر پر تجمع تعطیل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه با بیان اینکه بهداشت دست یکی از آداب بهداشتی است، اظهار کرد: شست و شو و پاک نگه داشتن دست‌ها مهم بوده و موارد رعایت آن برای افرادی مانند پزشکان و پیرا پزشکان و مردم عادی که فعالیت روزانه انجام می‌دهند، متفاوت است.
وی اضافه کرد: استفاده از آب و صابون و شست و شوی مکرر دست‌ها یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بوده و استفاده از ژل دست و مایع ضدعفونی کننده در مواردی لازم است که دسترسی به آب و صابون وجود ندارد.
خیاط‌زاده خاطرنشان کرد: اگر قرار بر این باشد که همه افراد کار و زندگیشان را ول کرده و مدام از ضدعفونی کننده دست استفاده کنند، نمی‌توان این حجم از ضدعفونی کننده را تامین کرد و فرد دچار خشکی و دیگر مشکلات پوستی می‌شود، خوشبختانه الان در بیشتر ادارات، آب و صابون پیدا می‌شود.
وی با اشاره به نحوه شست و شوی درست دست‌ها متذکر شد: دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه با صابون شسته و طی ۳۰ الی ۴۰ ثانیه آبکشی کنید، کف دست‌ها را به خوبی به هم ساییده و سپس لای انگشتان را تمیز کنید.
وی در ادامه در پاسخ به این‌که چرا کودکان کم‌تر به کرونا ویروس مبتلا می‌شوند، گفت: خوشبختانه تا کنون مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در کودکان زیر ۱۰ سال گزارش نشده است و البته این جمله به این معنی نیست که کودکان مبتلا نمی‌شوند.
مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: این بیماری بیشتر افرادی را درگیر می‌کند که بیماری زمینه‌ای مانند دیابت و سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
وی در ادامه با گلایه از مطالب نادرست منتشر شده در برخی از شبکه‌های مجازی، بیان کرد: در برخی شبکه‌های مجازی تصاویری پخش شده که فرد مبتلا به کرونا به یک باره وسط خیابان دراز کشیده و جانش را از دست داده است، مردم به این مطالب توجه نداشته باشند.
وی افزود: هیچ فردی تا به حال به یک باره و ناگهان جانش را بر اثر ابتلا به کرونا از دست نداده است و ابتلا به این ویروس هم مانند دیگر بیماری‌های ویروسی، درجات و مراحل مختلفی دارد.
خیاط‌زاده با اشاره به اینکه ویروس کرونا شش نوع دارد، گفت: چهار نوع از این ویروس موجب سرماخوردگی ساده می‌شود؛ میزان کشندگی سارس 10 درصد، میزان کشندگی مِرس 35 درصد و میزان کشندگی نیوکرونا نیز دو تا سه درصد بوده و میزان آن از کروناهای قبلی کمتر است.
وی اضافه کرد: سارس نوعی از کرونا است که در سال 2003 از کشور چین شروع شد و بسیاری از کشورهای دیگر راهم درگیر کرد که پس از مدتی ریشه کن شد، ولی مرس با ظهور از عربستان هنوز به صورت خیلی محدود در این کشور وجود دارد.
وی با بیان این که آنفولانزا مرگبارتر از کرونا ویروس است، اظهار کرد: کرونا وحشت بیشتری در جامعه ایجاد کرده و علت این وحشت، سرعت شیوع و انتقال کرونا ویروس است. یک فرد مبتلا به آنفولانزا می‌تواند دو یا سه نفر را به آنفلوآنزا مبتلا کند، اما گفته شده است که کووید19 می‌تواند تا ۱۰ نفر را نیز آلوده کند.
 وی در بخش پایانی سخنانش بر خودداری از تردد در محل‌های پر رفت و آمد تاکید کرد و گفت: با توجه به قرار گرفتن در آستانه سال نو و حضور مردم در مراکز خرید توصیه می‌شود تا حد امکان مردم از حضور در چنین اماکنی خودداری کنند. برچسب ها: مدارس ، معاونت بهداشتی

منبع: خرداد

کلیدواژه: مدارس معاونت بهداشتی کرونا ویروس بیماری ها دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۹۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

۳ راه برای تشخیص کرونا از آنفلوآنزا و سرماخوردگی | چرا افراد جوان براثر کرونا فوت می‌کنند؟ افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روزها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند،

شیوع سویه JN۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمدهای از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

کد خبر 846548 منبع: میزان برچسب‌ها کرونا حج عمره وزارت بهداشت و درمان خبر مهم بیماری - آنفلوآنزا بیماری - سرما خوردگی

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان (فیلم)
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی
  • هشدار متخصصان: آنفلوآنزا به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد