Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران می‌گوید متولی راهبری و هدایت محققان از ایده تا تولید است و بسیاری از طرح‌ها و فعالیت‌های این سازمان الهام بخش دیگر مراکز پژوهشی و دانشگاهی در این حوزه‌ها بوده است. این گزارش نگاهی کوتاه به تصویری است که این سازمان از خود در وب‌سایت خود ارائه داده است.

به گزارش ایسنا، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، سازمانی زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که در سال ۱۳۵۹ با تصویب شورای انقلاب اسلامی تاسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشکده زیست‌فناوری،  فناوری‌های شیمیایی، مکانیک، کشاورزی، مواد پیشرفته و انرژی‌های نو، برق و فناوری اطلاعات و مطالعات فناوری‌های نوین پژوهشکده‌هایی هستند که طرح‌های پژوهشی مختلف در آن‌ها دنبال می‌شود.

بر اساس آن چه در وب‌سایت این سازمان آمده در پژوهشکده زیست‌فناوری، عنوان و جزئیات سه طرح پژوهشی مشخص شده است. پایش میوه‌های وارداتی موز، سیب و پرتقال از نظر تراریختی، تدوین دستورالعمل های نحوه ارزیابی مخاطرات زیست محیطی موجودات تغییرشکل یافته ژنتیکی درقالب بند ج ماده ۴ قانون ایمنی زیستی و Iranian lichens Museum: an infrastructure for Public Education at IROST  طرح‌های پژوهشی پژوهشکده زیست‌فناوری هستند. البته زمان پایان آخرین طرح سال ۲۰۱۸ ذکر شده و مشخص نیست پس از این تاریخ نیز طرح پژوهشی‌ دیگری در این پژوهشکده به تصویب رسیده است یا خیر؟!

با توجه به اطلاعات مندرج در وب‌سایت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، در پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی، ۱۲۰ طرح پژوهشی ثبت شده است. تولید پاستیل پوره‌ خرما و ارزیابی ویژگی‌های آن، طرح مطالعات بهسازی آسفالتی شبکه راه های کرمان جنوب و فناوری تهیه پودر برای تهیه نوشابه فوری بر پایه غلات از جمله این طرح‌هاست.

پژوهشکده مکانیک و کشاورزی نیز به ترتیب ۵۹ و ۱۹ طرح پژوهشی مصوب دارند. طراحی، ساخت و ارزیابی ماشین خردکن سرشاخه های حاصل از هرس درختان، پوشش دهی مغز پسته با استفاده از پروتئین آب پنیر و انجام تحقیقات بر روی ۱۲ نمونه دیگ تولیدی شرکت شوفاژ کار جهت دستیابی به بهترین برچسب دیگ و مشعل نمونه طرح‌های تحقیقاتی پژوهشکده مکانیک است.

پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ۳۲ طرح پژوهشی را به انجام رسانده و بر اساس آن چه در وب‌سایت این سازمان آمده تنها طرح پژوهشی پژوهشکده مواد پیشرفته و انرژی‌های نو رشد ساختارهای یک بعدی نیم‌رسانا بر بستر FTO با هدف کاربرد در اپتوالکترونیک است که در سال ۱۳۹۶ انجام شده است.

پژوهشکده مطالعات فناوری‌های نوین نیز ۲۹ طرح پژوهشی را به پایان رسانده که یکی از آن‌ها طرحی با عنوان مطالعه و بررسی ریزگردها و اثرات جانبی آن است که در سال ۱۳۹۴ و با ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار انجام شده است.

این سازمان که بیش از ۱۵۰ عضو هیئت‌علمی و کارشناس پژوهشی دارد وظایف مختلفی همچون ایجاد زیرساخت مناسب جهت انجام تعاملات علمی میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، یاری رسانی به فرایند ثبت نوآوری و صیانت از حقوق معنوی پژوهشگران، تامین سخت افزار موردنیاز فعالیت‌های پژوهشی/فناوری در مراحل مختلف، تایید علمی نمونه اولیه محصول ساخته شده به منظور تسهیل جذب حمایت‌ها برای مراحل بعدی، فراهم سازی بستر مناسب جهت شکل‌‏گیری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و همچنین ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های دانش بنیان و سوق دادن آن‌ها به سوی شاخص‌های تعیین شده دارد.

این سازمان مدعی است فرآیندهایی را طراحی و اجرا کرده است که هنگامی که پژوهشگر یا فناور  با موقعیت‌ها و فضاهای گوناگونی روبه‌رو می‌شود که در آن‌ها به هدایت و راهبری نیاز دارد، طی این فرآیندها شاخصه‌های موردنیاز جهت دستیابی به اهداف آن مرحله تبیین و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بنابراین پژوهشگر یا فناور می‌تواند با شناخت هرچه بیشتر اهداف و معیارها فعالیت‌های خود را جهت دهی کرده و درصدد رفع کمبودها و نقصان‌ها برآید. ادعایی که البته باید پژوهشگران درباره صحت و سقم آن نظر دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران میوه های وارداتی تراريخته ریزگردها سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران طرح پژوهشی وب سایت طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۹۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای رتبه علمی اعضای هیئت علمی تغییر می‌کند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مجید مقدم در جلسه کارشناسی حوزه آموزش صدا و سیما گفت: از این پس ارتقای رتبه علمی اعضای هیئت علمی صرفا بر اساس ارائه مقاله و تحقیقات علمی نخواهد بود.
عضو هیئت علمی و مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افزود: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با مصوبه شورای انقلاب در سال ۱۳۵۹ آغاز به کار کرد و بر اساس اساسنامه این سازمان حمایت از پژوهشگران، مبتکران، نخبگان، فرهیختگان و همچنین ایجاد و توسعه فناوری در کشور را برعهده دارد که منجر به تولید فناوری شود.

آقای مقدم به ماموریت‌های جدید در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: حل مشکلاتی که در کشور کمک به افزایش کیفیت زندگی مردم می‌کند را در دستور کار قرار داده است.

او با بیان اینکه در این سازمان شورای حکیمان با حضور استادان و فرهیختگان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و استادان برجسته کشور تشکیل شده است، گفت: در این شورا بدون آنکه با دستگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور موازی کاری داشته باشد، مسائل و چالش‌های کشور بررسی و به ایجاد راهکار مناسب منجر می‌شود.

دکتر مجید مقدم به ۲۶ طرح کلان که در کشور نقش آفرین بوده است، اشاره کرد و گفت: برخی از این طرح‌ها با بودجه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی کشور در چند سال آینده به نتیجه خواهد رسید.
مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به برنامه ریزی آینده پژوهشی کشور تا سال ۲۰۵۰ میلادی گفت: انرژی‌های نو، کوانتوم، امنیت غذایی، بهداشت، گرافت، هوش مصنوعی، فلز و معدن و آب هوا از جمله چالش‌های جهان در چند سال آینده خواهد بود که این سازمان کار تحقیقی و پژوهشی روی این موضوعات را در اولویت قرار داده است تا در سال‌های آینده نیاز کشور را مرتفع کند و از پیشرفت علمی جهان هم عقب نمانیم.

مجیدمقدم به جذب اعضای هیئت علمی و متناسب با حل مسائل آینده کشور اشاره کرد و افزود: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تعداد ۷۵ نفر از محققان ایرانی مقیم کشور یا خارج از کشور طریق فراخوان و بورسیه‌ها و به کمک کارگروه‌هایی گزینش و غربالگری شدند که جذب و استخدام این سازمان شده اند.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از مجوز هیئت امنای این سازمان برای استخدام ۵۰ نفر اعضای هیئت علمی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: علاقمندان با شرکت در فراخوان اردیبهشت ۱۴۰۳ یا بهمن ۱۴۰۳ جذب هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران خواهند شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

او با بیان اینکه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال حاضر ۱۵۰ نفر عضو هیئت علمی دارد، گفت: تا پایان ۱۴۰۳ این اعضا به حدود ۲۵۰ نفر خواهند رسید.

دکتر مقدم با بیان اینکه ترفیع رتبه علمی اعضای هیئت علمی سازمان پژوهش صرفا بر اساس ارائه مقاله و تحقیقات علمی نخواهد بود، گفت: نیمی از امتیاز کسب رتبه علمی اعضای هیئت علمی منوط به رسیدن طرح‌های کاربردی و صنعتی به تولید محصول خواهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

تحقق  ایده تا محصول در سازمان پژوهش‌ها
او گفت: زنجیره ایده تا محصول در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران انجام می‌شود و با ساخت نمونه اولیه و نیمه صنعتی به تولید انبوه خواهد رسید.

عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان اینکه پارک علم و فناوری این سازمان به پارک علم و فناوری ملی تغییر نام یافته است، گفت: با مجوز‌های شورای گسترش و حمایت‌های وزارت علوم پارک علم و فناوری سازمان که در ۱۲ هکتار در حال اتمام است و بزودی افتتاح می شود.

دیگر خبرها

  • برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود
  • ضرورت حمایت از کارآفرینان و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار
  • اولویت‌های پژوهشی سال ۱۴۰۳ سازمان سینمایی منتشر شد
  • فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • سازمان سینمایی فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد
  • انتشار فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳
  • تشریح مصوبات کمیته علمی و پژوهشی کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • ارتقای رتبه علمی اعضای هیئت علمی تغییر می‌کند
  • خوراکی‌هایی خوش عطر و طعم با توت‌فرنگی