Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@18:12:44 GMT

فرهنگ‌سازی سبب ارتقاء جایگاه هنر در مشهد می‌شود

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۱۹۸۷۲

فرهنگ‌سازی سبب ارتقاء جایگاه هنر در مشهد می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی یک هنرمند نقاش گفت: طبیعتا فرهنگ‌سازی در مشهد باعث می‌شود که جایگاه هنر در بین مردم بالا رود و مردم به آن اهمیت ‌دهند.

مینو نصیرزاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب، اظهار کرد: طبیعتا فرهنگ‌سازی در مشهد باعث می‌شود که جایگاه هنر در بین مردم بالا رود و مردم به آن اهمیت ‌دهند. در مشهد اهمیتی که باید به هنر داده شود، نمی‌شود و هنر جزء  اولویت‌های آخر است و همین امر بر روی مردم نیز تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: من از کودکی به کار نقاشی علاقه‌مند بودم و به صورت غیر حرفه‌ای نیز به این کار مشغول بودم؛ اما از سال 93 تمام انرژی‌ام را روی نقاشی گذاشتم و پس از شرکت در چند نمایشگاه نقاشی در تهران متوجه شدم که نسبت به سایر شرکت‌کننده‌‎ها جایگاه خوبی دارم.

این هنرمند نقاش در خصوص جشنواره‌هایی که شرکت کرده‌، اضافه کرد: در جشنواره هنری ایتالیا که شرکت کردم، آثارم بسیار مورد استقبال قرار گرفت و همین امر انگیزه‌ای برای شرکت در دیگر جشنواره‌های بین‌المللی شد، آثارم در تمام جشنواره‌هایی که شرکت می‌کردم، پذیرفته می‌شد و همین امر باعث بالا رفتن اعتماد به نفس من در کار هنری شد.

نصیرزاده ادامه داد: در جشنواره‌ای که به همت گالری ساره مسکو برگزار شده بود، شرکت کردم و در آن جشنواره مقام دوم را کسب کردم، کسب این مقام برایم جالب بود؛ چرا که به صورت اتفاقی و لحظه‌ای در این جشنواره شرکت کردم و خوشحال بودم از این‌که در جوامع بین‌المللی نام ایران در امور هنری مطرح شده و ایران جایگاه بالاتری نسبت به دیگر کشورها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 20 نمایشگاه داخلی و خارجی گروهی شرکت کرده‌ام و پنج مورد نیز نمایشگاه انفرادی برگزار کرده‌ام که دو مورد از آن‌ها در تهران و باقی در مشهد بوده است.

این هنرمند نقاش در مورد استقبال مردم مشهد از هنر تصریح کرد: استقبال مردم از آثار هنری در تهران بسیار بیشتر از مشهد است؛ چرا که مردم تهران در حوزه آثار هنری بیشتر علاقه‌مند هستند و وارد صحنه شده‌اند، اما در مشهد به هنر و نقاشی کمتر توجه می‌شود.

نصیرزاده ادامه داد: همچنین استقبال از آثار هنری و اهمیت به هنر در اصفهان به دلیل پیشنیه هنری‌شان زیاد است، اما مشهد از نظر جایگاه‌های هنری و تجسمی جایگاه خوبی ندارد و به نظر من از این بابت بسیار خاموش است.

وی افزود: با این‌که نسبت به سال‌های گذشته جامعه بسیار پیشرفت کرده‌؛ اما باز هم به جایگاه هنر اهمیتی داده نمی‌شود، در واقع از طرف دولت و متولیان امر از این ماجرا حمایتی به عمل نمی‌آید.

این هنرمند نقاش مدعی شد: بازار اقتصاد هنر در مشهد بسیار خراب است، مشهدی‌ها برای هنر هزینه نمی‌کنند و دلیل این امر عدم فرهنگ‌سازی در مشهد است.

این هنرمند نقاش یکی از موانع کاری را گرانی کلی و عمومی در وسایل نقاشی دانست و یادآور شد: گرانی در سال‌های گذشته به این دلیل بود که وسایل هنری و نقاشی جزء اجناس لوکس شناخته می‌شدند، به همین دلیل گران‌تر از باقی وسایل بودند، این در صورتی است که وسایل هنری به تولید آثار هنری منجر می‌شود و این آثار می‌تواند در ایران و در خارج از ایران جایگاه خاصی پیدا کند. در واقع این‌که اسباب و وسایل کارهای هنری جزء لوازم فانتزی قرار گیرد، برای من عجیب بوده و هست.

نصیرزاده ادامه داد: در حال حاضر ما هنوز درگیر این ماجرا هستیم، کمبود مقوا و وسایل هنر نقاشی کاملا محسوس است و به نظر من هنرجویان همت بسیار بالایی دارند که با وجود چنین اوضاعی با علاقه کار می‌کنند؛ سنگینی بار این گرانی بر روی دوش هنردوستان است و کم‌تر کسی این روزها جرئت می‌کند وارد این حوزه شود؛ مگر این‌که واقعا عاشق این کار باشد و از دیگر هزینه‌‎های زندگی‌اش بکاهد و به این کار بپردازد.

وی اظهار کرد: یکی از راهکارها برای این موضوع یارانه‌ای است که دولت باید برای وسایل هنری تامین کند یا حداقل این یارانه باید برای هنرمندانی که حرفه‌ای‌تر کار می‌کنند و قرار است آثارشان در مجامع بین‌المللی و جشنواره‌ها در معرض نمایش قرار گیرد، ارائه شود، مانند تخفیف در هزینه‌های پستی ارسال آثار.

این هنرمند نقاش خاطرنشان کرد: نقاشی جزء اولویت‌های آخر در زندگی افراد است و من قدر افرادی که در این حوزه کار می‌کنند یا اقدام به فعالیت در این زمینه می‌کنند و یا به دنبال خلق آثار هستند را می‌دانم.

نصیرزاده در مورد برنامه‌های آینده خود تصریح کرد: برای شرکت در مسابقات و جشنواره‌ها در حال حاضر برنامه‌ای ندارم و به دنبال این هستم که جوانان را جایگزین خود کنم. من در جشنواره‌ها و مسابقات زیادی شرکت و تجربیات زیادی کسب کرده‌ام و چه خوب است که جایگاهم را به نفر دیگری بدهم، افرادی که برای اولین بار می‌خواهند شرکت کنند یا فردی که بارها شرکت کرده و کارش پذیرفته نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نقاشي هنر هنر نقاشی هنرمند نقاش فرهنگ سازی جایگاه هنر جشنواره ها وسایل هنر آثار هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۹۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید ۱۵۷ هزار نفر از موزه‌های استان همدان

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرحسین فریب اظهار کرد: تعداد بازدید مسافران از موزه‌ها و اماکن تاریخی تحت پوشش این اداره‌کل از ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ به ۱۵۷ هزار و ۴۸۳ مورد رسید که نسبت به سال گذشته رشد ۹.۷ درصدی داشته است.

وی افزود: در این میان آرامگاه و موزه بوعلی با بازدید ۶۱ هزار و ۳۶ نفر در جایگاه نخست، آرامگاه باباطاهر با بازدید ۴۹ هزار و ۹۴۰ نفر در جایگاه دوم و موزه و شهر باستانی هگمتانه با بازدید ۲۶ هزار و ۶۸۴ نفر در جایگاه سوم، بازدیدها قرار گرفته است.

فریبا افزود: گنبد علویان در شهر همدان با بازدید ۵ هزار ۴۰۲ در رتبه بعدی قرار داشت.

وی به بازدید گردشگران از موزه‌های شهرستان‌ها نیز اشاره کرده و گفت: در این مدت ۳ هزار ۴۳۱ نفر از موزه لطفعلیان ملایر، ۱ هزار و ۸۴۱ نفر از ارگ نوشیجان ملایر و ۳ هزار و۲۰۸ نفر از موزه تویسرکان و ۱ هزار و ۷۶۲ نفر از موزه میررضی آرتیمانی در شهرستان تویسرکان بازدید داشته اند.

فریبا ادامه داد: از موزه شهدا نهاوند ۲ هزار و۴۸۹ نفر، از موزه حمام حاج آقا تراب ۲ هزار و۶۷۱ نفر و موزه تاریخ و فرهنگ اسدآباد ۲۱۷ نفر بازدید داشته‌اند.

وی گفت: مسافران به منظور حفظ آثار تاریخی که شناسنامه و هویت یک کشور محسوب می‌شود از هرگونه اقدام تخریبی همچون نوشتن یادگاری و عکاسی با فلاش در موزه‌ها خودداری کنند و به مسافران توصیه می‌شود نظر به راه اندازی فروش اینترنتی و الکترونیکی بلیت‌ها در اماکن و موزه‌های استان از طریق اینترنت بلیت‌ها را خریداری کنند.

وی ادامه داد: حفظ آرامش محیط در هنگام بازدید از موزه‌ها اقدامی در راستای احترام به تاریخ، هنر و فرهنگ کهن این مرز و بوم ارزیابی می‌شود و طبیعتاً اسباب بهره مندی، دانش‌افزایی و فراهم آوردن اوقات خوشی را برای بازدیدکنندگان از این اماکن فراهم کند.

کد خبر 6080345

دیگر خبرها

  • بازدید ۱۵۷ هزار نفر از موزه‌های استان همدان
  • ارتقاء فرهنگ ترافیکی عابران پیاده، کاهش تصادفات را رقم می‌زند
  • تاثیر استفاده از هنر در غنی سازی فرهنگ اسلامی
  • کانون‌های فرهنگی‌ مساجد در غنی‌سازی فرهنگ‌ اسلامی اثرگذار هستند
  • دعوت از فرهنگیان فارس برای شرکت در رویداد ملی الف‌تا
  • فرهنگ سازی و ترویج استاندارد در جامعه اهمیت ویژه دارد
  • آگاهی مردم از اصول استاندارد کالاها افزایش پیدا کند
  • نقش دانشگاه هنر اصفهان در ارتقاء جایگاه هنر و توسعه شهر
  • شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: مردم نگران تأمین بنزین نباشند
  • شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: مردم نگران تامین بنزین نباشند