Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس با کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ مخالفت کردند.

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، 5 اسفند ‌ماه) مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات بودجه سال 99 را با 67 ‏رای موافق، 114 ‏رای مخالف و 3 ‏رای ممتنع از مجموع  191 ‏ نماینده حاضر در مجلس رد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخالفان کلیات لایحه بودجه همخوانی نداشتن آن با برنامه ششم توسعه، بیتوجهی به شرایط جنگ اقتصادی و اصلاح حداقلی در ساختار بودجه را به عنوان مهمترین دلایل مخالفت خود عنوان می کردند اما در مقابل موافقان معتقد بودند که به دلایل شرایط خاص تحریم نمی توان انتظار تطابق جدی آن با برنامه ششم توسعه را داشت؛ آنها همچنین افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش اتکا به نفت را از نقاط قوت این بودجه عنوان می‌کردند.

در ادامه مهمترین دلایل مخالفت و موافقت نمایندگان در مورد کلیات بودجه سال آینده کل کشور را بازخوانی می کنیم:

** مهمترین دلایل مخالفان کلیات لایحه بودجه 

**برنامه ششم توسعه در بودجه 99 لحاظ نشده است

حسن نوروزی نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در جلسه علنی صبح امروز خانه ملت در مخالفت با کلیات بودجه سال 99 کل کشور اظهار داشت: یادمان نرود که بودجه باید برشی یک پنجمی از برنامه ششم توسعه باشد اما در مصوبه کمیسیون تلفیق این برش وجود ندارد.

وی ادامه داد: برنامه ششم توسعه توسط همین مجلس تصویب شده و جای سوال است که چرا در تصویب بودجه در کمیسیون تلفیق به موضوعات مهم و مورد تاکید برنامه ششم، توجه نشده است.

این نماینده مجلس همچنین گفت: در برنامه ششم توسعه مواردی برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد تاکید شده اما آیا در بودجه 99 این موارد دیده شده است؟

نوروزی افزود: متاسفانه مواردی مانند اولویت اقتصادی با هدف جذب دانش و فناوری، جذب سرمایه های شرکت های جهانی در زنجیره تولید داخلی، سامان دهی معافیت های مالیاتی و حذف معایفت های مالیاتی غیرضرور، مالیات بر سپرده های بانکی، مالیات بر عایدی سرمایه املاک و خانه های لوکس و جلوگیری از فرار مالیاتی در برخی مشاغل در بودجه سال آینده دیده نشده است.

وی تاکید کرد: مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد بودجه 99، موضوعات مهم و مورد تاکید برنامه ششم رامورد توجه قرار نداده و همان بودجه سال های گذشته است که تنها ارقام آن عوض شده است.

این نماینده مجلس گفت: بودجه باید چابک و برنامه محور بود و متکی بر فروش نفت نباشد اما این موارد در بودجه 99 دیده نمیشود.

نوروزی در پایان سخنان خود از بی توجهی کمیسیون تلفیق به بحث ایثارگران در بودجه سال آینده انتقاد کرد.

**اصلاح ساختار بودجه 99 به ندرت و حداقلی بود

حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 کل کشور نیز در مخالفت با این کلیات اظهار داشت: لایحه بودجه از ماده‌ واحده و یکسری احکام تشکل شده و بخشی هم مربوط به منابع و مصارف دارد.

وی افزود: همه امیدمان این بود که بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب و سلسله جلساتی که در سه قوه برای بودجه برگزار می‌شد آثار اصلاح ساختار بودجه را شاهد باشیم.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 کل کشور ادامه داد: هر چند اقداماتی برای موضوع اصلاح ساختار بودجه انجام شد اما بسیار کم و کم‌اثر بود.

فولادگر همچنین تصریح کرد: بنده به عنوان عضو کمیسیون تلفیق بودجه می‌گویم که اصلاح ساختار بودجه 99 اصلاحات به ندرت و حداقلی بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: شرایط اقتصادی کشور تحریمی است هر چند موضوعFATF و قرار گرفتن ما در لیست سیاه با وضع فعلی تحریم خیلی تفاوتی برای ما ندارد چرا که آمریکا مدام در حال تحریم ما است. بنابر این مگر اینکه نظام سلطه دست از تحریم‌ها بردارد و شرایط متفاوت شود وگرنه اکنون برای ما قرار گرفتن در بلک‌لیستFATF  تفاوتی نمی‌کند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 کل کشور همچنین یادآور شد: اعدادی که در یکی از جداول بودجه تعیین شده 100 هزار میلیارد برای واگذاری دارایی سرمایه پیش‌بینی شده است و این برای اولین بار استقراض از صندوق توسعه را نشان می‌دهد.

فولادگر ادامه داد: دلایل بودجه سال آینده برای فرار مالیاتی ذکر نشده و فشار به سازمان مالیاتی همچنان بالا است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: واگذاری دارایی مالیاتی بنا بر اقتضائات فعلی کشور مناسب نیست.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 کل کشور همچنین درباره مصارف و هزینه‌ها نیز گفت:‌ در لایحه بودجه همچنان اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای یک هفتم سرمایه‌ها است.

فولادگر در خاتمه درباره این موضوع هم انتقاد کرد: صادرات نفتی و میعانات گازی امسال در ذیل تبصره 14 آمده که سال‌های گذشته اینگونه نبوده است.

**انتقاد کواکبیان از منابع اعتباری شرکت‌های دولتی و عدم کاهش آن در بودجه 99

در جلسه علنی امروز مجلس همچنین مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  در مخالفت با کلیات بودجه سال 99 گفت: ما در سال‌های گذشته بارها گفتیم که باید بودجه تصحیح شود ولی کسی توجهی به آن نکرد؛ اگر بخواهیم واقعیت‌های اقتصادی خود را در نظر بگیریم بودجه‌ای متفاوت از بودجه مصوب کمیسیون تلفیق خواهیم داشت.

وی افزود: اصلاح ساختاری بودجه توسط مجلس انجام نشده و این موضوع مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قواست. این در حالی است که بخشی از ایرادات مردم به مجلس به دلیل آن است که مجلس کاره‌ای نیست و موضوعات در جاهای دیگر تصویب می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در انتخابات اخیر مجلس یازدهم، نفر اول لیست تهران به اندازه رای من در انتخابات مجلس دهم رای آورده است که نشان دهنده آن است که مردم معتقدند مجلس در راس امور نبوده و کاره‌ای نیست.

کواکبیان گفت:‌وضعیت اقتصادی کشورمان بعد از برجام خوب شده بود ولی حالا دچار مشکل شده‌ایم. این در حالی است که لوایح مربوط به FATF یک سال است در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده است.

وی با اشاره به تصمیم اخیر FATF علیه ایران گفت: در چند روز اخیر نرخ سکه و ارز بالا رفته و تصمیم اخیر FATF بر اقتصادمان نشانه‌های خود را آشکار کرده است. لذا کسانی که مسبب وضعیت اقتصادی کشورمان و تصمیم‌گیر اخیر FATF هستند خودشان باید بودجه بنویسند.

نماینده مردم تهران در مجلس  افزود: 200 هزار میلیارد تومان مالیات طبق بودجه 99 در نظر گرفته شده در حالی که صاحبان کارخانجات مواد اولیه نداشته و قرار است مالیات از طبقات ضعیف ومتوسط جامعه گرفته شود. لذا ما نگران این فشار بر مردم هستیم.

کواکبیان افزود:‌اگر مجلس به کلیات لایحه بودجه 99 رای ندهد اتفاقی رخ نمی‌دهد و ما می‌توانیم با بودجه یک دوازدهم کشور را اداره کنیم ضمن اینکه مجلس انقلابی بعد هم بودجه 99 را بررسی خواهد کرد.

وی در پایان گفت:بر اساس آمار بودجه 99 منابع اعتباری شرکت‌های دولتی چند درصد رشد داشته و گویا قرار است درب بر همان روال قبلی بچرخد. در حالی که باید این بودجه را کاهش می‌دادیم.

علی لاریجانی در پاسخ به اظهارات کواکبیان گفت: آقای کواکبیان اشتباه نکنید. چرا که تا مجلس آینده شکل بگیرد مرداد ماه فرا خواهد رسید و باید دولت لایحه بودجه جدید برای سال آتی به مجلس آینده بدهد و سپس کمیسیون تلفیق آن را بررسی کرده و عملا بودجه 99 در مجلس آینده به مهر و آبان خواهد رسید. لذا به همین راحتی نیست که بودجه 99 را به مجلس بعدی بسپاریم.

**دولت شرایط جنگ اقتصادی را در بودجه سال 99 در نظر نگرفته است

در همین ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد به عنوان یکی دیگر از مخالفان با کلیات لایحه بودجه 99 گفت:‌ دولت در بودجه سال آتی به هیچ عنوان شرایط جنگ اقتصادی کشورمان را در نظر نگرفته است.

وی افزود: با آنکه رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی بر اصلاح لایحه بودجه و اقتصاد کشور کرده‌اند اما دولت اجرایی نکرد و برخلاف قانون اساسی اعلام کرد که بودجه را دوساله به مجلس ارائه خواهد کرد؛‌ دولت با این کار فقط با اعداد و ارقام بازی کرد و ساختار بودجه را اصلاح نکرد.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس تصریح کرد: سال گذشته بارها اعلام کردیم خرید تضمینی گندم باید از سوی دولت اصلاح شود اما دولت این کار را نکرد و مجبور شد گندم را با قیمت بالایی از خارج تهیه کند.این در حالی است که دولت در بودجه 99 این اشتباه خود را تکرار کرده است؛ به دلیل قیمت پایین خرید تضمین گندم کشاورزان یا آن را به دام می‌دهند یا به خارج از کشور صادر می‌شود.

ابوترابی  گفت: باید فروش نفت خام در سال آتی صفر شود که این تصمیم عین اقتدار است و بر همین اساس پیشنهاد می‌کنم به اعتبار در نظر گرفته شده برای دولت در بخش فروش نفت خام صفر دیده شود. این در حالی است که رقم بالایی در بودجه 99 در نظر گرفته شده است. 

وی گفت: دولت رقم غیرواقعی در بخش درآمدی فروش نفت خام در نظر گرفته و عمدا به مردم دروغ می‌گوید. این در حالی است که همگان می‌دانند این رقم غیرواقعی و غیر استحصال است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس افزود: 50 هزار میلیارد تومان اعتبار در بخش درآمدی فروش اموال مازاد دولتی در بودجه آتی مصوب شده است. در حالی که این رقم در سال جاری 32 هزار میلیارد تومان بوده است و می‌دانیم که رسیدن این رقم به 50 هزار میلیارد تومان غیرواقعی است.

ابوترابی افزود: سال قبل با پیشنهاد مجلس افزایش حقوق کارمندان پلکانی معکوس مصوب شد این در حالی است که دولت برخلاف مصوبه عمل کرد و در نهایت رقم هم ترازی حقوق را به همسان سازی تنزل داد. که نشاندهنده عدم اراده دولت بر اجرای مصوبه مجلس بود. 

وی خاطرنشان کرد: دولت بودجه سال 99 را در شرایط جنگ اقتصادی در نظر نگرفته است. 

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس تصریح کرد: چرا دولت باید 230 هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار باشد. 

ابوترابی گفت:‌امروزه در بخش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان دچار سرخوردگی اجتماعی شده‌ایم. به طوری که کارگر نمی‌داند چگونه با حقوق یک میلیون و 600 هزار تومانی زندگی کند. 

وی گفت: پیشنهاد مجلس به دولت واگذاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تامین اجتماعی به دلیل بدهکاری‌اش است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس افزود: بودجه 99 به عنوان سند مالی سال آتی منطبق با شرایط جنگ اقتصادی نیست.

ابوترابی با بیان اینکه در بودجه سال 99 تمرکز گرایی کرده‌ایم و کار به دست افراد دارنده امضاهای طلایی افتاده است، افزود: چرا دولت بخش زیادی از اختیارات و تصمیم‌گیری‌ها را به فرمانداران به منظور تصمیم‌گیری محلی نداده است و اختیار آنان حداقلی است.

وی افزود: حدود 80 هزار میلیارد تومان اوراق قرضه در بودجه 99 در نظر گرفته شده که به نظرم این اوراق قراضه است. به طوری که بچه‌های ایران از هم اکنون بدهکار شده‌اند و ما عملا بدهی زیادی را برای آنها به میراث گذاشته‌ایم.

**مملکت را با اوراق، اوراقی نکنیم

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با این کلیات اظهار داشت: بودجه کل کشور همچنان فزاینده بوده و اوراق مشارکت و خزانه جمهوری اسلامی که می‌تواند تحت تأثیر بازار پول باشد، اما متأسفانه نتیجه آن فقط خلق پول است.

وی افزود: آقایان! مملکت را با اوراق، اوراقی نکنیم؛ چراکه اکنون همه آن اوراق است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کشور به جای شعارهای بزرگ نیازمند انضباط مالی است.

وی ادامه داد: متأسفانه در لایحه بودجه 99 کل کشور به حقوق کارمندان، بازنشستگان و کارگران توجهی نشده و همچنین حمایت ویژه‌ای از صادرات کشاورزی صورت نگرفته است.

قاضی‌پور بیان کرد: هیچ اثر حمایتی در بودجه سال آینده از صنعت کشاورزی وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بودجه یعنی عدد و رقم و اعداد مشخص‌شده در لایحه بودجه علاوه بر سال‌های قبل دقیق و درست نیست.

** دولت گرانی‌های یواشکی به مردم تحمیل می‌کند/ یارانه مردم نصف شده است

در این نشست همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 1399 کل کشور گفت: بودجه را باید از دو منظر قوانین فرادستی و وضع مردم مورد ارزیابی قرار داد که این دو اصل در نظام ارزیابی بودجه در مجلس نیز لحاظ شده است. 

وی ادامه داد: براساس گزارش مرکز پژوهش‌ها متأسفانه بالاترین تخلف‌ها در حوزه‌های رشد اقتصادی، کاهش تورم، ایجاد اشتغال و... در بودجه صورت گرفته است.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه بسیاری از درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه محقق نمی‌شود، گفت: یکی از این موارد فروش اوراق مشارکت است که متأسفانه 5 تا 6 برابر میانگین عملکرد بودجه عمرانی قرار است اوراق فروخته شود که با این کار، آینده کشور را به فروش گذاشته‌ایم و آیندگان از ما گله خواهند کرد. 

وی ادامه داد: همچنین در این بودجه، استقراض خارجی دیده شده است که با اجرای آن احکام، کشور مقروض می‌شود. 

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه عدم شفافیت بودجه درآمدهای نفتی، رانت بزرگی را برای برخی ایجاد می‌کند، پیش‌بینی شده که 8 هزار میلیارد تومان نفت به بدهکاران دولت فروخته شود، در حالی که باید تمام فروش نفت از طریق شرکت ملی نفت صورت گیرد، اما با این اقدام، رانت زیادی برای عده‌ای ایجاد می‌شود. 

وی ادامه داد: باز هم پیش‌بینی شده که از صندوق بابت موضوعاتی مثل آب روستایی و ... پول برداشت شود، این در حالی است که دولت هر سال باید 2 درصد بیشتر از سال قبل سهم صندوق توسعه ملی را واریز کند، اما نه تنها این چند سال این 2 درصدها واریز نشده، بلکه برای برداشت بیشتر از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی هم می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه درآمدهای دولت در بودجه شفاف نیست، گفت: با این شیوه نگارش بودجه، ردیف‌هایی که در گذشته شفاف بود، به بندهای کلی و احکام کلی و غیرشفاف تبدیل شده‌اند. 

فلاحت‌پیشه همچنین گفت: فروش اوراق قرضی که در بودجه پیش‌بینی شده یک شعار انتخاباتی برای دولت و یک یأس و ناامیدی بزرگ برای ملت است. 

وی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: از شما نمی‌خواهم که به بودجه رأی ندهید، اما از شما می‌خواهم تا جایی که می‌توانید ارقام را واقعی کنید و اگر عملکرد عمرانی یک‌سوم است، همان میزان را در بودجه بیاورید، نه اینکه ارقام غیرواقعی پیش‌بینی کنید که در سال آینده محقق نمی‌شوند و بیشتر کشور را دچار مشکل خواهند کرد. همچنین در پایان بودجه بنا بر مسئولیت شرعی و قانونی خود یک بند اضافه کنید و تأکید کنید که هیچ بدعت و رأی فرادستی مثل قضیه بنزین برخلاف بودجه نباید بسته شود تا مسئولیت شرعی این موضوعات بر گردن مجلس نباشد. 

**حاجی‌بابایی: سقف بودجه 99 شفاف نیست

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه جلسه علنی امروز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 99، گفت: لایحه بودجه سال آینده دارای چهار عیب عدم شفافیت، عدم عدالت اجتماعی‌، نداشتن چهره روشن از اشتغال‌زایی و مغایرت با اسناد بالادستی به خصوص برنامه ششم توسعه است. 

وی ادامه داد: دولت 27 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی را افزایش داده است، اما سقف بودجه شفاف نیست. همچنین تبصره 14 با 250 هزار میلیارد تومان باید در سقف بودجه قرار می‌گرفت که این درآمد در سقف بودجه لحاظ نشده است. 

حاجی بابایی همچنین گفت: بحث حقوق و دستمزد در بودجه بسیار ناعادلانه است و افزایش 15 درصدی حقوق یک ظلم به کسانی است که حقوق‌های پایین می‌گیرند، لذا از شما نمایندگان مجلس می‌خواهم زیربار این ظلم نروید. 

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: کاش نظام رتبه‌بندی معلمان اجرا نمی‌شد و همین 15 درصد به معلمان و بازنشستگان هم داده می‌شد. 

وی با تأکید بر عدم شفافیت بودجه گفت: بحث پتروشیمی‌ها و 14.5 درصد بودجه وزارت نفت جزو مواردی است که اصلاً شفاف نیست، گرچه این عدم شفافیت‌ها در بسیاری از بندها و احکام دیده می‌شود. 

حاجی‌بابایی همچنین گفت: با ادغام یارانه ماهانه و یارانه کمک معیشتی، دریافتی مردم بسیار کاهش یافته، لذا پیشنهاد می‌کنم مجلس به هیچ عنوان زیربار این بودجه نرود و فکر می‌کنم بهترین دلیل برای آن هم کمک به خود دولت است، چرا که مشخص است با اجرای چنین بودجه‌ای چه فجایعی در سال 99 به وقوع می‌پیوندد. 

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: به نظر من بودجه 3 دوازدهم تصویب کنید و این بودجه را به کمیسیون تلفیق بفرستید تا دوباره تصویب شود، حتی بهتر است این بودجه در مجلس آینده به تصویب برسد تا نمایندگان بعدی شما را محکوم نکنند.

وی در پایان گفت: من خیرخواه این مجلس هستم و سخنانم از روی خیرخواهی برای مجلس است. لایحه بودجه 99 نه منابع درستی دارد و نه این منابع قابل اجرا است، لذا ر اتفاقی که در سال آینده رخ دهد، شما نمایندگان مجلس هم سهیم هستید و بهتر است از الان زیربار تهمت‌ها نروید و بررسی بودجه را به فرصت دیگری موکول کنید. 

** مهمترین دلایل موافقت ها با کلیات لایحه بودجه 99

**انبارهای کشور بهترین شرایط ایمنی تامین کالا را دارند

ولی ملکی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه 5 اسفند ماه 98) پارلمان، در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 99 کل کشور در موافقت با این کلیات اظهار داشت: ما در شرایط بحرانی بودجه می‌نویسیم و وضعیت کشور از لحاظ سیاسی و اقتصادی خاص است.

وی افزود: در حال حاضر شرایط عادی نیست که مخالفان کلیات لایحه بودجه در صحبت‌هایشان به برنامه ششم اشاره کردند.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها در برنامه ششم در شرایط عادی بود، اما زمانی که در شرایط اضطرار بودجه می‌نویسیم، بنابراین عمل به پیش‌بینی‌های برنامه در چنین شرایطی منطقی به نظر نمی‌رسد.

ملکی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط تورمی که در کشور وجود دارد باید در بودجه ببینیم چقدر نسبت به موضوع تورم بها داده شده است تا آن را مهار کند.

وی با تأکید بر اینکه ما باید حرف‌هایی بزنیم که به پشتوانه مباحث تولید ناخالص ملی توجه ویژه‌ای شود، وقتی محدودیت منابع داریم، انتظارات در شرایط عادی منطقی نیست.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: همین که از منابع بانک مرکزی استفاده نشده است، خود به مهار تورم کمک کرده است.

ملکی با اشاره به توجه بودجه 99 به مباحث تولید و اشتغال بیان کرد: علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها باید ببینیم برای تولید و اشتغال چه فکری شده است. وقتی ایجاد یک میلیون شغل در تبصره 18 لایحه بودجه سال 99 کل کشور پیش‌بینی شده است باید به این مسأله توجه ویژه‌ای کنیم؛ چراکه این امر مطلوب است.

وی در رابطه با تولید و اشتغال عنوان کرد: در باره تولید و اشتغال و همچنین توجه به طرح‌های عمرانی توجه ویژه‌ای در بودجه شده است. اگر این طرح‌ها را در اینجا لحاظ نمی‌کردیم جای سؤال بود.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: اگر بخواهیم به هدف غایی برسیم، محدودیت منابع این اجازه را به ما نمی‌دهم لذا متناسب با شرایط باید تصمیم بگیریم.

ملکی همچنین بیان کرد: ما در شرایط اضطرار کامل به سر می‌بریم، لذا در همین رابطه بودجه‌ای که بسته شده مطلوب است.

وی تقویت استان‌ها را از جمله مباحثی برشمرد که باید در بودجه به آن توجه شود و گفت: در بودجه 99 اختیار را حتی در پروژه‌های ملی در اختیار استانداران قرار دادیم و این خود خوشایند است.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد توجه به معیشت مردم عنوان کرد: اگر شرایط ما عادی بود می‌توانستیم خیلی کارهای مهم و بزرگی انجام دهیم. اما با توجه به شرایط موجود نمی‌توان همه پیش‌بینی‌ها را محقق کرد.

ملکی همچنین خاطرنشان کرد: اینکه در لایحه بودجه سال 99 توجه ویژه‌ای به موضوع تأمین کالاهای اساسی و دارویی شده است جای تشکر دارد و وزارت صمت در این خصوص تدابیر ویژه‌ای اندیشیده است، همچنین انبارها نسبت به سال گذشته ضریب امنیت تأمین کالاها را در بهترین شرایط دارند.

وی همچنین اضافه کرد: در بودجه ریزی به معیشت مردم توجه اساسی شده است،‌ همچنین در مناطق محروم نسبت به سال‌های گذشته اشتغال مردم مورد توجه بیشتری قرار گرفته است که این جای خوشحالی دارد.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر ما تحت تحریم نبودیم طبیعی است که کارهای عمرانی در شرایط بهتری قرار می‌گرفت، لذا راهکارهای اجرایی را باید ارائه کنیم.

ملکی بیان کرد: اتمام پروژه‌های تأثیرگذار بزرگ در سال آینده مورد توجه قرار گرفته است چراکه یکی از مشکلات کشور تعریف پروژه‌های مختلف بوده و نمایندگان و مسؤولان با لابی‌های زیاد پروژه‌های زیادی را در نقاط مختلف کشور تعریف می‌کردند که متأسفانه به بهره‌برداری نرسیده‌اند، اما در بودجه 99 شرایطی پیش‌بینی شده که این پروژه‌ها به اتمام برسد.

وی موضوع معیشت و اشتغال و جلوگیری از تورم پروژه‌های نیمه‌تمام را از جمله تدابیر پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه سال 99 خواند و گفت: کلیه موارد پیش‌بینی‌شده در بودجه سال آینده با توجه به شرایط موجود اندیشیده شده و این مطلوب است؛ چراکه بهتر از این نمی‌شد بودجه‌ریزی کرد.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در خاتمه خاطرنشان کرد: در شرایط موجود و پروژه‌های تولیدی نیمه‌تمام مانده رسیدن به شرایط مطلوب دور از انتظار است.

**درآمدهای نفتی بودجه 99 را بعد از تصمیم اخیر FATF اصلاح کنیم

در نشست علنی امروز همچنین علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در موافقت با کلیات بودجه سال 99 با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس گفت: این مشارکت حداقلی بوده و برای اولین بار است که چنین وضعیتی را داریم، لذا برای مسؤولان کشور هشدار محسوب شده و باید رضایت مردم را در همه امور مبنا قرار دهند.

وی افزود: اگر بودجه بر مبنای رضایتمندی مردم و کارآمدی حکمرانی باشد حتماً اثرات لازم را خواهد داشت، اما وقتی مشارکت مردم در انتخابات مجلس آتی مشارکتی حداقلی است، این موضوع برای مسؤولان هشدار است.

نماینده مردم تصریح کرد: باید مسؤولان رضایت افرادی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند را به دست آورند به طوری که در تهران 75 درصد مردم مشارکت نداشته و در کل کشور هم 55 درصد مردم در انتخابات شرکت نکرده‌اند.

رحیمی اظهار داشت: برنامه‌محور کردن بودجه سال 99 از سوی دولت و کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار گرفته است ضمن اینکه این کمیسیون هم عنایت ویژه‌ای به مولدسازی دارایی‌های دولت داشته است.

وی خاطرنشان کرد: تفکیک یارانه‌های پیدا و پنهان در بودجه در سال‌های اخیر همواره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اما کمیسیون تلفیق در بودجه سال 99 این مهم را از یکدیگر تفکیک کرده و تلاش کرد تا آمار دقیقی برای برنامه‌ریزی‌های آتی با این جداسازی ایجاد کند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: بودجه سال 99 بودجه‌ای تحریم‌محور و مقاومتی است و بر همین اساس نیازهای کشور را مورد توجه قرار می‌دهد.

رحیمی گفت: دولت در لایحه بودجه سال 99 در بخش درآمدهای نفتی 11 میلیارد دلار درآمد را در نظر گرفته بود اما کمیسیون تلفیق این درآمد را به 8 میلیارد دلار کاهش داد.

وی گفت: بودجه سال آتی زمانی به صحن علنی مجلس آمده است که تصمیم اخیر FATF منجر به کاهش درآمدهای نفتی ایران خواهد شد، لذا این بودجه بعد از تصمیم اخیر FATF در کمیسیون تلفیق میزان درآمدهای نفتی دولت از 8 میلیارد هم کاهش می‌یافت.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: 2 درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی سودده به هزینه‌های آموزش و پرورش و معلمان داده شده و بر همین اساس اعتبار خوبی برای محرومیت‌زدایی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و حقوق و معوقات کارگران و حوادث طبیعی تخصیص یافته است.

رحیمی تصریح کرد: کمیسیون تلفیق به بودجه بنیه دفاعی کشور در سال آینده نگاهی ویژه داشته و قطعا در این بخش کسری بودجه نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: 3 هزار میلیارد تومان بودجه برای رتبه‌بندی معلمان در بودجه 99 در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد محوری از دیگر موضوعات مفید لایحه بودجه 99 است.

** تخصیص 200 میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی به تأمین هزینه‌های معلولین

سیده فاطمه ذوالقدر یکی دیگر از موافقان با کلیات لایحه بودجه سال 99 در نشست علنی امروز مجلس (دوشنبه 5 اسفند 98)، گفت: بر اساس بند «پ» ماده 7 قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده که تا آخر برنامه ششم اعتبارات جاری همه دستگاه‌ها بر اساس بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد باشد که این کار در لایحه بودجه سال 99 به صورت کامل و قبل از اتمام برنامه ششم انجام شد. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر این اساس کار مشخصی که انجام می‌شود اعتبارات به دستگاه‌ها تخصیص می‌یابد که قطعاً این بودجه هم کمتر خواهد بود. 

وی افزود: در بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق در حوزه تعیین درآمدهای مالیاتی افزایش عدالت مالیاتی ایجاد شد که از مواردی که در این باره می‌توان به آن اشاره کرد مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت است که بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند و خودروهای گران‌قیمت با قیمت بالای 700 میلیون تومان واحدهای مسکونی خالی که در جمع حدود 3 هزار میلیارد تومان می‌تواند افزایش درآمد مالیاتی را به همراه داشته باشد و از همه مهمتر در این ماجرا ما عدالت مالیاتی را داریم.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: این زیبنده یک کشور اسلامی نیست که فقط کارگران، کارمندان و اقشار ضعیف مالیات بدهند و اقشار توانمند زیر بار پرداخت مالیات نروند و ما فرار مالیاتی داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: از دیگر نکات مثبت بودجه 99 می‌توان به این مورد اشاره کرد که افزایش یک درصد هزینه‌های شرکت‌های دولتی به 2 درصد از کارهای بسیار خوب و مثبتی است که درباره بودجه 99 انجام شده که از این مبلغ 5 هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش و آموزش عالی تخصیص یافت که از این میان حدود 3700 میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش و 1250 میلیارد تومان نیز سهم دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی برای کارهای تحقیقاتی بود و بناست که بین آنها توزیع شود.

وی افزود: یکی دیگر از مواردی که در جریان بررسی لایحه بودجه 99 در کمیسیون تلفیق تصویب شد. بودجه کاهش فقر است که حدود 18 هزار میلیارد تومان بودجه مربوط به این بخش افزایش یافت.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: بیش از نیمی از جمعیت ما زیر خط فقر هستند و قطعاً این گونه بودجه‌ها می‌تواند به اقشار ضعیف و فقیر کمک کند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: در بودجه 99، 6 هزار میلیارد تومان برای یکسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها در نظر گرفته شده و 3 هزار میلیارد تومان هم برای رتبه‌بندی معلمان تخصیص یافته که قطعاً با افزایش یک درصدی شرکت‌های دولتی به 2 درصد رتبه‌بندی معلمان نیز افزایش خواهد داشت.

وی افزود: با پیشنهاد فراکسیون زنان 500 میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق برای بیمه زنان سرپرست خانوار و همچنین بدسرپرست بودجه تخصیص یافت، همین‌طور برای بیمه هنرمندان، صنایع دستی، قالیبافان و برای اولین بار هم بیمه راهنمایان تورهای گردشگری بودجه تخصیص داده شد و ما پیشنهاد دادیم که حدود 2 هزار نفر از این قشر هم تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: در ارتباط با یارانه‌ها باید گفت که یارانه‌ها در سال 99 هدفمند و یک کاسه شد، تمام هزینه‌ها که ماهیت یارانه‌ای دارد زیر تبصره 14 و جدول 14 قرار گرفت و افزایش درآمد خوبی را هم در این حوزه داشتیم به ویژه برای مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که در این باره ما 20 درصد افزایش مستمری داشتیم همچنین در جدول شماره 9 بودجه به هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران جهت خرید عضو مصنوعی، پروتز، کاشت حلزون شنوایی، بیماران اوتیسم و ... بودجه اختصاص داده شد.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: همچنین در بودجه لایحه بودجه سال 99 و مصوبات تلفیق در این راستا افزایش‌ اعتبارات سازمان بهزیستی کشور را داریم که مبلغ 200 میلیارد تومان از محل افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی به منظور تأمین هزینه‌های معلولین شدید، ضایعه نخاعی حاصل از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت‌ها و همین‌طور 100 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت هر پیامک برای اجرای مواد 5 و 8 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و ساماندهی کودکان کار و خیابانی تخصیص داده شد.

وی افزود: علاوه بر این به سازمان دیه نیز بودجه مناسبی داده شد، 350 میلیارد تومان جهت کمک به آزادی زندانیان، زندانیان معسر با اولویت زنان زندانی معسر در بودجه سال 99 تخصیص یافت. علاوه بر این 500 میلیارد تومان جهت توانمندسازی پرداخت تسهیلات و خرید انشعابات و توسعه تأسیسات خانگی و کارگشایی امور با پیشنهاد معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم تخصیص یافت که با این مصوبه ما شاهد توسعه و آبادانی روستاها و مناطق محروم‌مان باشیم. 

ذوالقدر خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که با پیشنهاد فرهنگی در کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه سال 99 تصویب شد افزایش وام ازدواج به 50 میلیون تومان بود، همگی مستحضرید وام ازدواج در سال 95 به میزان 3 میلیون تومان بود که ما در هر سال افزایش این وام متناسب با تورم را داشتیم. امسال در بودجه 99 این افزایش به 50 میلیون تومان رسید، با دوره بازپرداخت 7 ساله و یک ضامن که امیدواریم مبلغی که به این امر تخصیص یافته کمکی برای تشکیل زندگی و خانواده باشد و به درستی و با نظارت این وام واگذار شود. 

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: در اجرای بند «ب» ماده 83 قانون برنامه ششم توسعه و ماده 52 قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، بانک مرکزی مکلف شده از طریق بانک‌های عامل مبلغ 70 هزار میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه به سازمان بهزیستی کشور با معرفی دستگاه‌های ذیربط به مددجویان و کارفرمایان، طرح‌های اشتغال مددجویی با اولویت زنان سرپرست خانوار به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه که باز هم با بازپرداخت 7 ساله است تخصیص یابد که امیدواریم از طریق این مصوبه به اشتغال مددجویان و محرومان کمک شود. 

وی افزود: فراکسیون ورزش هم برای بودجه 99 پیشنهادات خوبی داشت که از جمله آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که عوارض خروج از کشور برای ورزشکاران به همان قیمت خروج اول حساب شود که کمکی برای ورزشکارانمان باشد.

ذوالقدر در پایان گفت: همچنین در لایحه بودجه سال 99 و مصوبات تلفیق در این باره آمده است که از محل درآمد پخش مسابقات ورزشی مبلغی به وزارت ورزش داده شود.

** دولت خود را به صندوق توسعه ملی بدهکار کرده است

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی هم در جلسه علنی صبح امروز پارلمان، در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1399 کل کشور در پاسخ به انتقادات مخالفین لایحه بودجه گفت: برخی از نمایندگان عنوان کردند که در بودجه به استان‌ها توجهی نشده است، در حالی که دولت در این لایحه اختیار 600 طرح بزرگ ملی را به استان‌ها وگذار کرده و به جای اینکه برای این طرح‌ها در تهران تصمیم‌گیری شود، به استان‌ها واگذار شده تا با توجه به شرایط آن استان تصمیم‌گیری شود. 

وی با بیان اینکه برخلاف ادعای مخالفین بودجه، منابع درآمدی دولت کاملاً مشخص است، گفت: نمایندگان مجلس اگر پیشنهاد دیگری دارند می‌توانند در جریان بررسی جزئیات مطرح کنند و بودجه را تغییر دهند، اما باید به این نکته توجه کرد که بودجه سال 99 براساس واقعیات کشور بسته شده است. 

این نماینده مجلس ادامه داد: در بودجه پیش‌بینی شده که 50 هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را واگذار کند، در حالی که همه می‌دانید دولت 7 هزار میلیارد تومان اموال مازاد دارد، پس چه اشکالی دارد که این مجوز را به دولت بدهیم تا اموال مازاد خود را واگذار کند. 

لاهوتی افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه را از نقاط قوت آن دانست و گفت: دولت پیش‌بینی کرده 175 هزار میلیارد تومان از مالیات کسب درآمد کند که به نظر من یکی از تصمیمات درست دولت است، چرا که ما باید کشور را با مالیات اداره کنیم و با توجه به شرایط تورمی و تحریم، دولت می‌تواند درآمدهای خود را از مالیات تأمین کند. 

وی افزود: یکی از اقدامات خوب دولت در بودجه سال آینده، اخذ مالیات از خانه‌های خالی، خانه‌های لوکس و خودروهای لوکس است که 700 هزار میلیارد تومان از محل خانه‌های خالی پیش‌بینی شده است. همچنین بر خانه‌های بالای 10 میلیارد تومان نیز مالیات تعلق می‌گیرد که تمام اینها دغدغه نمایندگان مجلس بود که حالا در بودجه 99 به آن رسیده‌ایم. 

نماینده مردم لنگرود در مجلس ادامه داد: دولت پیش‌بینی کرده که 80 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند که مورد انتقاد برخی از دوستان است که باید به این نکته توجه شود که دولت باید در سال آینده حدود 50 هزار میلیارد تومن از اوراق‌های قبلی که فروخته برگشت بزند، بنابراین آنچه برای دولت می‌ماند 30 هزار میلیارد تومان است. 

لاهوتی با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: سقف درآمدهای دولت را به 56 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های جاری را به 430 هزار میلیارد تومان رساندیم و 83 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پیش‌بینی کردیم که تمام این تصمیمات از سوی مجلس گرفته شده است. 

وی با اشاره به استقراض دولت از صندوق توسعه ملی گفت: در سال آینده سهم صندوق توسعه ملی باید به 36 درصد می‌رسید که دولت آن را 20 درصد درنظر گرفته، اما قرار نیست این 16 درصد را برای خود بردارد، بلکه آن را از صندوق قرض گرفته و در واقع دولت به صندوق بدهکار می‌شود و این تنها کاری است که دولت می‌تواند در شرایط تحریمی انجام دهد. 

نماینده مردم لنگرود در مجلس در ادامه گفت: یکی از نکات مثبت بودجه، توجه دولت به معیشت مردم است که کف حقوق کارمندان را از یک میلیون و 500 هزار تومان به 2 میلیون و 800 هزار تومان رساند که این نکته بارزی است. 

لاهوتی در پایان سخنان خود گفت: شاید برخی از انتقادات دوستان درست باشد، اما باید توجه کنیم که در شرایط تحریمی هستیم و دولت تمام تلاش خود را کرده تا بودجه خود را به بانکها تحمیل نکند که اگر این کار را می‌کرد، تورم زیادی ایجاد می‌شد. 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: بودجه مجلس توسعه کمیسیون تلفیق نماینده مردم تهران در مجلس اظهار مجلس شورای اسلامی اظهار نماینده مردم نجف آباد در مجلس مجلس شورای اسلامی همچنین کلیات لایحه بودجه سال بودجه 99 در نظر گرفته شده مجلس شورای اسلامی هم میلیارد تومان از محل لایحه بودجه سال 99 هزار میلیارد تومان اصلاح ساختار بودجه مخالفت با کلیات بودجه سال آینده شرایط جنگ اقتصادی درآمدهای مالیاتی کلیات بودجه سال 99 کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کمیسیون تلفیق رتبه بندی معلمان توجه به شرایط صندوق توسعه ملی پیش بینی شده نمایندگان مجلس جریان بررسی تولید و اشتغال شرکت های دولتی مورد توجه قرار بودجه سال 99 درآمدهای نفتی مهمترین دلایل لایحه بودجه 99 تصمیم اخیر FATF سال های گذشته دولت در بودجه اقتصادی کشور افزایش درآمد بودجه 99 میلیون تومان سال آینده توجه ویژه ای نشست علنی اموال مازاد حاجی بابایی بودجه ریزی تصمیم گیری فلاحت پیشه علنی امروز تخصیص یافت همچنین گفت عدم شفافیت مجلس آینده کل کشور هم بودجه 99 بودجه 99 جلسه علنی شفاف نیست سقف بودجه بودجه ای پروژه ها استان ها هزینه ها فروش نفت داده شد سال آتی طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۹۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان اجرای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال 1403 + جزییات

جی پلاس؛ منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: درباره بار مالی بودجه و خلق نقدینگی و اختلاف بین مجلس و دولت، ما در مرحله رسیدگی بودجه در مجلس اختلاف نظرهایی داشتیم ولی نهایتاً آنچه ابلاغ شد متن مورد توافق دولت و مجلس است و آنچه که هم‌اکنون به صورت قانون بودجه ۱۴۰۳ ابلاغ شد نظرات دولت را به شکل حداکثری تامین کرده است. 

امروز آیین نامه مهم بودجه ۱۴۰۳ یعنی حقوق و دستمزد در هیئت دولت تصویب شد. 

بودجه‌ای که دولت ارائه کرده فاقد کسری بودجه و قابل اجرا است و کسری بودجه پنهان عملا در قانون بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد و مطمئن هستیم که این قانون امسال بسیار راحت‌تر از سال‌های گذشته اجرایی خواهد شد.

 

سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد را از همین فروردین ماه اجرایی می‌کنیم

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت پس از جلسه هیات دولت: رئیس جمهور با توجه به شعار سال که مقام معظم رهبری اعلام کردند همه وزارتخانه ها  را مکلف کردند که برنامه‌ها خود را برای تحقق شعار سال ارائه کنند.

با توجه به ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۳ در روزهای پایانی سال در این جلسه هیئت دولت ضوابط حقوق و دستمزد امروز مورد رسیدگی فوری قرار گرفت و به تصویب رسید و ابلاغ خواهد شد.

ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد را از همین فروردین ماه اجرایی می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • زمان اجرای افزایش حقوق کارمندان اعلام شد
  • میزان تخصیص ارز در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است
  • خبر مهم برای کارمندان؛ زمان اجرای افزایش حقوق اعلام شد
  • تخصیص بیشترین ارز برای واردات خودرو و قطعات
  • مالیات افزایش می‌یابد/وزیر اقتصاد: رسما مخالفت خود را با تصمیم مجلس برای افزایش بار مالیاتی اعلام کردیم
  • دولت با افزایش بار مالیاتی بودجه مجلس مخالف کرد؟
  • زمان اجرای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال 1403 + جزییات
  • مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
  • اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با پافشاری مجلس محقق شد