Web Analytics Made Easy - Statcounter

شواهد تازه‌ای از گسترش قاچاق کتاب در سیستم آموزشی دانشگاهی کشور وجود دارد. مراکز تایپ و تکثیر دانشگاه‌ها اقدام به تکثیر هر نوع کتابی مطابق با خواست مشتری می‌کنند. ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هفته گذشته یکی دیگر از دادگاه‌های قاچاق کتاب برگزار شد و متهمان و شاکیان برای بررسی پرونده حاضر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار است جلسه دیگری نیز 14 اسفند ماه برگزار شود و شکایت ناشرانی چون ققنوس‌، نگاه‌، مرکز و ... بررسی شود.

در یکسال گذشته تاکنون چندین جلسه دادگاه برای قاچاقچیان کتاب تشکیل شده است که برخی از آن‌ها منجر به صدور رأی نیز شده است،‌ آرایی که به باور ناشران چندان تناسبی با جرم انجام شده ندارد،‌ اما وکیل پرونده معتقد است که حکم در نظر گرفته شده یعنی شش تا سه سال مجازات مناسبی است.

با وجود اینکه دسته اول فعالان قاچاق کتاب در بازار تا حدودی شناسایی شده و دستگیر شده‌اند،‌ قاچاقچیان کتاب باز به شیوه‌هایی دیگر پا به میدان گذاشته‌اند‌، امروز در کنار نمایشگاه‌های 50 درصد تخفیفدر متروها و سطح شهر که عمدتا کتاب‌های قاچاق را در کنار پوستر کتاب قاچاق نخریم بفروش می‌رساننند،‌ دستفرش‌های کتاب نیز آزادانه در خیابان‌ها به فروش نسخ قاچاق اقدام می‌کنند.

ممنوعه‌ها گل سرسبد قاچاقچیان کتاب در شهرستان‌ها/ پای " نوح هراری" و "الیف شافاک" به قاچاق کتاب باز شدسلطان‌های قاچاق کتاب آزادانه می‌گردند/ توزیع یک کتاب موهن در کتابفروشی‌هادادگاه کتاب تشکیل می‌شود/ آیا گرهی از کار ناشران درگیر قاچاق کتاب باز می‌شود؟

روش‌های دیگری هم برای فروش کتاب قاچاق وجود دارد،‌ من جمله استفاده از دختران دانشجوی کولخه بدوش که به خوابگاه‌های دانشجویی‌ف شرکت‌ها،‌ کارخانه‌ها و ... سر می‌زنند وبازاریابی کتاب‌های قاچجاق می‌کنند. اما در تازه‌ترین اقدام توجه‌ها به سمت مراکز تکثیر دانشگاه‌ها رفته استف  در بسیاری از واحدها و پردیس‌های دانشگاه‌های آزاد و سراسری نوشته شده است که کتاب‌های درسی‌، غیردرسی و عمومی تکثیر می‌شود. با وجود اینکه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با وزارت علوم و دانشگاه‌های مربوطه نامه‌نگاری کرده و خواستار ممانعت از این اقدام شده است،‌ هنوز راه به جایی نبرده است؛ بنابراین می‌توان گفت که قاچاق کتاب وارد سیستم آموزشی نیز شده است و هر روز که می‌گذرد ابعاد وسیع‌تری به خود می‌گیرد.

در این زمینه یکی از اعضای کارگروه مبارزه با قاچاق کتاب اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز ضمن اشاره به گسترش شیوه‌های فروش قاچاق کتاب از افزوده شدن عاملین این اقدام سخن گفته و می‌گوید: متأسفانه نهادهای مختلف همکاری اندکی با ما در زمینه مقابله با قاچاق کتاب دارند‌.

به نظر می‌رسد به موازات برگزاری دادگاه‌های قاچاق کتاب باید اقداماتی به منظور پیشگیری از فراهم شدن زمینه خرید و فروش کتاب قاچاق نیز در سطح کشور انجام شود‌، مشخص نیست چرا شهرداری تهران و شرکت بهره‌برداری مترو هنوز هیچ اقدامی در مقابله با برپایی نمایشگاه‌های تخفیف 50 درصد و دستفروشان کتاب نمی‌کنند.

انتهای پیام/

R1013198/P/S4,35/CT7 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات قاچاق کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۰۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیر دولتی ابلاغ شد

رئیس جمهور اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش تسنیم، سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی» را که در جلسه علنی 21 اسفند ماه 1402 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 23 اسفند 1402 به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرد.

  طرح مذکور در راستای تاسیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی» وابسته به وزارت آموزش و پرورش، برای ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت کشور با تأکید بر ارتقای کمی و کیفی مدارس دولتی به‌منظور بهره‌گیری از مشارکت همگانی مردمی در امر آموزش و پرورش و تأسیس مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و بهره‌گیری از ظرفیت قوانین بالادستی و مستند به سیاست‌های کلی ابلاغی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور از سوی مقام معظم رهبری و راهبردهای کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، همچنین سند نقشه جامع علمی کشور طراحی و تدویل شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ساخت و ساز مراکز آموزشی در خوزستان تسریع یابد
  • ساخت و ساز مراکز آموزشی استان امیدوارکننده است
  • فارغ‌التحصلان بدون مهارت مشکل پیش‌رو نظام آموزشی
  • شناسایی ۸۳۱ مکان پرخطر در قم
  • رسالت کانون تقویت ادبیات داستانی است
  • تولید و تکثیر قارچ‌کُش گیاهی فناور به روش ضدبیولوژیکی/ با قارچ‌کُش‌های شیمیایی خداحافظی کنید
  • دریافت شهریه مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی تنها براساس کیفیت آموزشی
  • پیش‌ثبت‌نام در مدارس غیردولتی با شهریه سال گذشته؟
  • پیش ثبت‌نام در مدارس غیردولتی با شهریه سال گذشته
  • اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیر دولتی ابلاغ شد