Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@04:11:33 GMT

کرونا بلای جان انرژی‌های پاک شد

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۰۲۲۱

کرونا بلای جان انرژی‌های پاک شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شیوع ویروس کرونا باعث مختل شدن فعالیت صنعتی و تولید قطعات مهم برای صنایع خورشیدی، بادی و مخازن باطری در چین شده است. همان طور که افت تقاضای چین برای نفت روی بازار جهانی تاثیر گذاشته است، کندی روند تولید قطعات تجهیزات انرژیهای تجدیدپذیر در این کشور هم در زنجیره تامین جهانی صنایع انرژی تجدیدپذیر انعکاس پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وضعیت منعکس کننده اهمیت فزاینده چین در بازارهای انرژی جهانی از نفت خام گرفته تا مخازن باطری طی دو دهه گذشته است و زمانی که در روند تولید و تقاضای چین خلل وارد می‌شود، همه بخشهای انرژی متاثر شده و آسیب می‌بینند.

در صنعت خورشیدی، تعطیلی کارخانجات و مختل شدن تولید در سراسر چین، صادرات پنل‌ها و سایر قطعات خورشیدی را به تاخیر انداخته و زنجیره تامین صنایع نیروی خورشیدی را مختل کرده و روی پروژه‌های خورشیدی در آسیا و استرالیا اثر منفی می‌گذارد. اختلال در زنجیره تامین خورشیدی برای پروژه‌های خورشیدی به ارزش حداکثر ۲.۲۴ میلیارد دلار در هند ممکن است گران تمام شود. هند برای ۸۰ درصد از ماژولهای خورشیدی که استفاده می‌کند به چین متکی است. سه گیگاوات پروژه خورشیدی در سراسر هند ممکن است با تاخیر و هزینه‌های بالاتر روبرو شوند.

صنعت نیروی بادی هم از ویروس کرونا مصون نمانده است. طبق گزارش وود مک کنزی، اختلال تولید که ناشی از شیوع ویروس کرونا است، تولید تاسیسات نیروی بادی چین را با توجه به مدت زمانی که مهار این اپیدمی طول خواهد کشید و بازگشت تولید به وضعیت عادی، امسال بین ۱۰ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داد. پیش از شیوع اپیدمی پیش بینی شده بود ۲۸ گیگاوات ظرفیت نیروی بادی نصب شود.

خارج از چین بازاری که با بالاترین ریسک روبروست، آمریکا است که قطعات تاسیسات نیروی بادی از چین وارد می‌شوند و شتابی برای نصب پروژه‌های بادی تا پایان سال ۲۰۲۰ به منظور حفظ یارانه‌های فدرال وجود دارد.

همچنین شیوع ویروس کرونا روند تولید سلول باطری در چین را آهسته کرده و باعث اختلال در روند تولید و زنجیره تامین خواهد شد. وود مک کنزی انتظار دارد در صورت ادامه تعطیلی کارخانجات و محدودیتهای سفر، تولید سلول باطری در چین امسال ۱۰ درصد معادل ۲۶ گیگاوات بر ساعت کاهش پیدا کرده و باعت تاخیر و اختلالات بیشتری در روند تولید شود. این ۲۶ گیگاوات بر ساعت تولید از دست رفته معادل هفت درصد از ظرفیت تولید جهانی خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با توجه به این که چین چه مدت طول خواهد کشید تا موفق شود اپیدمی ویروس کرونا را مهار کند و صنعت تولید این کشور به فعالیت عادی بازگردد، تاثیر منفی این اتفاق روی صنایع خورشیدی، بادی و مخازن باطری جهانی به مدت چند هفته تا چند ماه تا اواسط سال ملموس خواهد بود. صرفنظر از میزان تاثیر منفی این اپیدمی، تولید و تقاضای انرژی چین در یک دهه گذشته به حدی رشد کرده است که شوک ناشی اختلالات بزرگ در این کشور در بازارهای انرژی جهانی طنین انداز می‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: انرژی چین قیمت نفت نفت بازار نفت ویروس کرونا انرژی های پاک زنجیره تامین ویروس کرونا نیروی بادی روند تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۰۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، این بزرگترین سامانه تولید برق خورشیدی برای یک نیروگاه آب شیرین کن در عمان با ظرفیت سالانه بیش از ٣٢ هزار مگاواتساعت برق سبز است که ١٠٠ درصد از مصرف آب شیرین کن را در طول شبانه روز پوشش می‌دهد.

این نیروگاه که توسط Veolia با مشارکت TotalEnergies توسعه یافته است، نقطه عطف مهمی در جهت تلاش‌های کربن زدایی در منطقه است، زیرا به کاهش حدود ٢٧٢٠٠ تن انتشار CO ٢ در سال کمک می‌کند که معادل آلاینده‌های تولید شده توسط حدودا ٦٠٠٠ خودروی موتور احتراق داخلی در سراسر جهان است.

ساخت نیروگاه خورشیدی مذکور در ماه اوت ٢٠٢٣ آغازشد، بهره برداری از آن در ماه مارس ٢٠٢٤ انجام شد و قرارداد اجاره برای بهره برداری از این مزرعه خورشیدی تا ٣١ مارس ٢٠٣٦ است.

سلیم بن ناصر العوفی وزیر انرژی و مواد معدنی کشور عمان در جریان بهره‌برداری از این طرح، تولید برق از منابع تجدیدپذیر را یکی از اهداف چشم انداز عمان ٢٠٤٠ اعلام کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان
  • ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی در ماشین‌سازی اراک
  • پنل خورشیدی چسبان ، تولید انرژی رایگان برای همه (فیلم)
  • افزایش کارایی توربین بادی با بال پرنده
  • برق خورشیدی بالکنی راهکار نوین آلمان برای انرژی سبز
  • ژاپن برق خورشیدی را از فضا تامین می‌کند
  • ایده‌های جالب مردم غزه در برابر توحش همه جانبه صهیونیستها
  • ساخت سامانه خورشیدی جلوگیری از سرمازدگی درختان
  • سامانه‌ خورشیدی جلوگیری از سرمازدگی درختان ساخته شد