Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@03:53:16 GMT

لایحه بودجه ۹۹ برنامه محور است

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۰۲۹۵

لایحه بودجه ۹۹ برنامه محور است

کلیات لایحه بودجه ۹۹ کشور در جلسه علنی امروز – دوشنبه- مجلس شورای اسلامی بررسی شد، نمایندگان موافق با این لایحه، آن را تحریم محورریال واقع گرایانه و بدون وابستگی به نفت عنوان کردند.

علیرضا رحیمی در موافقت با لایحه بودجه ۹۹ گفت:  اصلاح ساختار بودجه با توجه به واقعیت ها و منابع و مصارف موجود محقق شد؛ البته آنچه دولت ارائه داد با آنچه در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ مصوب شد مغایرت داشت و این امر باعث شد اصلاحات ساختار بودجه برای اولین بار در سال ۹۹ مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  برنامه محور کردن بودجه را از امتیازات لایحه بودجه ۹۹ عنوان و اظهار کرد: این موضوع در سال های قبل مورد توجه نبود، مولدسازی دارایی های دولت بدون تعیین تکلیف در بودجه به عنوان اصل قرار گرفت که گامی رو به جلو در اصلاح ساختار بودجه است همچنین تفکیک یارانه های آشکار و پنهان که پیش از این برنامه ریزان و مدیران را در بودجه ریزی با مشکل مواجه می ساخت چرا که آمارهای ارائه شده واقعی نبودند.

رحیمی ادامه داد: با توجه به تحریم ها منابع حاصل از درآمد نفتی دولت اصلاح شده و بودجه سال ۹۹ تحریم محور و به تعبیر رئیس جمهور مقاومتی است؛ نیازها و محدودیت های منابع و درآمدهای مفروض دولت واقع سازی شده است تا جایی که درآمدی که دولت برای خود در لایحه بودجه پیش بینی کرده بود کاهش پیدا کرد.

نماینده تهران با اشاره به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف ای تی اف گفت: بودجه زمانی به صحن آمد که اف ای تی اف  ایران را به عنوان کشور غیرهمکار در لیست سیاه قرار داد که درآمد دولت نیز متاثر از آن خواهد بود؛ اگر بودجه به کمیسیون تلفیق ارجاع شود به طور قطع میزان درآمد پیش بینی شده برای دولت باز هم جای واقع نگرانی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود:  برای اولین بار در تاریخ بودجه ریزی کشور ۲ درصد از هزینه های شرکت های دولتی سودده به موارد مهمی همچون هزینه آموزش و پرورش، محرومیت زدایی از مناطق دورافتاده، همسان سازی حقوق بازنشستگان، پرداخت حقوق و معوقات کارگران و هزینه حوادث طبیعی و غیرمترقبه همچون زلزله، سیل و موضوعاتی همچون کرونا که هزینه های غیرقابل پیش بینی را به کشور تحمیل می کند تخصیص یافته است.

رحیمی همچنین بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را از امتیازات لایحه بودجه ۹۹ بر شمرد و گفت:  مجلس دهم در قانون برنامه ششم توسعه تکلیف کرد که در ۵ سال آینده بودجه ریزی دولت بر مبنای عملکرد باشد و این موضوع برای اولین بار در مجلس رعایت شد چنانکه جدولی که ارائه شده تغییرات منابع بودجه دولت را به گونه ای نشان می دهد که مبالغی که دولت در لایحه آورده و کمیسیون تلفیق نیز در مصوبه خود به آن اشاره کرده است رشد قابل توجهی را نشان می دهد.

لایحه بودجه ۹۹ برنامه محور است

فاطمه ذوالقدر در موافقت با لایحه بودجه ۹۹ گفت: دولت در قانون برنامه ششم مکلف شد تا اعتبارات جاری همه دستگاه ها را مبتنی بر عملکرد پیش بینی کند که این تکلیف در بودجه سال ۹۹ به صورت کامل انجام شده است؛  در کمیسیون تلفیق افزایش عدالت مالیاتی را به وجود آوردیم و از این محل بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد می شود؛ افزایش یک درصد هزینه شرکت های دولتی به ۲ درصد سبب شد تا ۵ هزار میلیارد تومان به وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی اختصاص یابد.

وی افزود: نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه کاهش فقر پیش بینی شده زیرا بیشتر از ۵۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند و اختصاص این بودجه ها به فقرا کمک می کند؛ ۶ هزار میلیارد تومان برای یکسان سازی و ۳ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان در بودجه سال ۹۹ پیش بینی شده است.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  به پیشنهاد فراکسیون زنان ۵۰۰ میلیارد تومان برای بیمه زنان بدسرپرست، هنرمندان صنایع دستی و قالیبافان دیده شده است، همچنین بیمه ۲ هزار نفر از راهنمایان تورهای گردشگری تصویب شد.

مهار تورم از امتیازات لایحه بودجه ۹۹ است

ولی ملکی نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با لایحه بودجه ۹۹ گفت: بنابر برنامه ششم توسعه باید رشد ۸ درصدی از نظر اقتصادی محقق شود، اما شرایط کشور عادی نیست، نمی توان انتظار داشت تمام پیش بینی ها در برنامه های توسعه اجرایی شود.

وی افزود: مهار تورم یکی از ویژگی های بودجه سال آینده است، اگر منابع درآمدی از طریق تولید افزایش یابد، تورم کاهش پیدا می کند، اما اکنون که کشور با محدودیت منابع روبرو است، نمی توان انتظار داشت همه چیز عادی باشد، در بودجه سال آینده از منابع بانک مرکزی استفاده نشده، بنابراین اقدامات لازم برای جلوگیری از تورم پیش بینی شده است.

ملکی ادامه داد: توجه به اشتغال  از ویژگی های مثبت لایحه بودجه سال ۹۹ است؛ در تبصره ۱۸ این لایحه ایجاد یک میلیون شغل پیش بینی شده است که این امر نه تنها به اشتغالزایی کمک می کند، بلکه موجب رونق تولید خواهد شد؛ توجه به اتمام پروژه های عمرانی در سال آینده را یکی دیگر از مزیت های بودجه سال ۹۹ بودجه است در سال های گذشته پروژه های عمرانی مختلفی در نقاط مختلف تعریف شده که هیچ کدام از آنها به بهره برداری نشد، اما در سال آینده اعتبار لازم برای اتمام این پروژه های پیش بینی شده است.

عضو کمیسیون صنایع  و معادن مجلس شورای اسلامی تامین کالای اساسی  در سال آینده را امتیازات لایحه بودجه سال ۹۹ عنوان و اظهار کرد: به زعم وزیر صنعت، معدن و تجارت و متولیان امر در حال حاضر انبارهای کشور در بهترین شرایط از نظر تامین کالا به سر می برند و علت این امر نیز پیش بینی بودجه مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی در سال ۹۸ است.

در لایحه بودجه ۹۹ به معیشت توجه شده است

مهرداد لاهوتی ماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در مموافقت با لایحه بودجه ۹۹ گفت:  منابع درآمدی دولت کاملا مشخص  و بودجه سال ۹۹ براساس واقعیت بسته شده است، با شرایط کنونی امکان فروش نفت بیش از یک میلیون بشکه در روز را نداریم و قیمت هر بشکه ۵۰ دلار تعیین شده است.

وی افزود: ۵۰ هزار میلیارد تومان از اموال غیرضروری خود را در جریان بودجه سال ۹۹ واگذار می کند، میزان دریافت مالیات ۱۷۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده، است  با توجه به شرایط اقتصادی، تورمی و تحریمی شرایط وصول مالیات باید سهل تر شود و امکان افزایش اخذ مالیات بیش از ۱۷۵ هزار میلیارد تومان وجود ندارد.

لاهوتی ادامه داد: درست است که دولت اعلام کرده ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق صادر می کند، اما ۵۳هزار میلیارد تومان از آن اوراقی است که باید برگشت دهد، امسال با توجه به تحریم ها سهم صندوق توسعه ملی ۳۶ درصد بود که دولت سهم صندوق را ۲۰ درصد کاهش داد و ۱۶ درصد باقی مانده به عنوان استقراض دولت است و دولت ۱۶ درصد بدهکار صندوق توسعه ملی است.

لاهوتی افزود:  لایحه بودجه سال آینده به تولید و معیشت توجه شده است، کف حقوق کارمندان دولت از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش داده شد و از سوی دیگر ۶۰۰ طرح ملی به استان ها واگذار شده که اختیارات استانداران و فرمانداران را افزایش می دهد، دولت در جریان بودجه از راهکارهای ابتکاری استفاده کرده است

برچسب‌ها علیرضا رحیمی سازمان برنامه و بودجه انتخابات مجلس شورای اسلامی ولی ملکی پروندهٔ خبری بودجه ۹۹ در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علیرضا رحیمی سازمان برنامه و بودجه انتخابات مجلس شورای اسلامی ولی ملکی علیرضا رحیمی سازمان برنامه و بودجه انتخابات مجلس شورای اسلامی ولی ملکی هزار میلیارد تومان مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ بودجه ریزی سال آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۰۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان

به گزارش خبرآنلاین «ژو فنگلیان» سخنگوی دفتر امور تایوان در چین به خبرنگاران در پکن گفت: «ما قویا مخالف قرار گرفتن مساله مرتبط با تایوان در لایحه کنگره آمریکا هستیم. این سیگنالی نادرست به نیروهای جدایی طلب تایوان است. ما به طرف آمریکایی تاکید داریم تا با اقدامات قاطع خود به تعهداتش در عدم حمایت از استقلال تایوان پایبند باشد و از مسلح سازی تایوان به هر شکلی دست بردارد.»

به نقل از ایسنا این گفته‌ها که تاکیدی بر سیاست «چین واحد» است چند ساعت پس از تصویب لایحه‌ای مطرح شد که در آن، حمایت نظامی آمریکا از تایوان، اوکراین و رژیم صهیونیستی مدنظر قرار گرفته است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است امروز (چهارشنبه) این لایحه را امضا کند.

با توجه به تشدید تنش بین چین و آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده قرار است به این کشور آسیایی برود. گفت‌وگوها بر روی مسائل مهمی از جمله ادعاهای دریایی در دریای چین جنوبی و حمایت پکن از جنگ روسیه در اوکراین و همچنین مساله تایوان متمرکز است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898922

دیگر خبرها

  • اتمام بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق
  • جنجال فراخوان ایتایی تجمع خیابانی برای حجاب | حجاب محور اختلاف نظر شده است؟
  • ممنوعیت تیک‌‌تاک در آمریکا تبدیل به قانون شد
  • واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
  • تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • کاهش ۷۰ هزار میلیاردی درامدهای مالیاتی در بخش دوم بودجه
  • نظر دولت درباره تعطیلات آخر هفته؛ پنجشنبه یا شنبه‌ها؟
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • تخصیص‌های بودجه‌ پیش از تصویب جداول به صورت علی‌الحساب است