Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تنها ۸.۵ درصد تکیه بر درآمدهای حاصل از فروش نفت در بودجه ۹۹ از افتخارات مجلس دهم است، تاکید کرد: این سومین سال تحریم بوده که در آن لایحه بودجه تنظیم می شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، «محمدباقر نوبخت»، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس آخرین ماموریت خود برای بررسی لایحه بودجه  را انجام می دهد، گفت: مجلس دهم در شرایطی لایحه بودجه 99 را بررسی می کند که از یک سو مردم در داخل، نظاره گر ایفای ماموریت و نقش خطیر مجلس در آخرین اقداماتش هستند و از سوی دیگر چون این لایحه بودجه در سومین سال تحریم تنظیم شد، دشمنان منتظر هستند که ببینند آیا تحریم و تهدیدها که فراروی این نظام قرار داده اند اثر کرده و کشور را متوقف کرده است یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: برخی مطالبی که نمایندگان مخالف لایحه بودجه مطرح کردند فراتر از ماموریتی است که برای تدوین و تصویب لایحه بودجه دارند کما اینکه به این موضوع اشاره کردند که چرا تغییرات در مالیات برای عایدی سرمایه و سود سپرده ها اعمال نشد و این در حالی است که این مهم باید در قانون مالیات اصلاح شود و لایحه بودجه، نمی تواند قوانین مادر را اصلاح کند.

نوبخت با تاکید بر اینکه داوری در خصوص لایحه بودجه باید براساس ماده یک قانون محاسبات عمومی صورت بگیرد در تشریح جزئیات آن اظهار کرد:  این ماده قانونی بودجه کل کشور را برنامه مالی یکساله ای می داند که حاوی پیش بینی منابع و برآورد هزینه ها در راستای سیاست هایی است که ما را به اهداف بلند برنامه برساند.

وی افزود: در مورد برآورد منابعی که در این لایحه پیش بینی شده، دقیقا متناسب با شرایط و واقعیات تحمیل شده بر کشور است از سوی دیگر یکی از نمایندگان مخالف لایحه بودجه به این نکته اشاره کرد که چرا 30 میلیارد دلار از منابع خارجی در بودجه وجود ندارد که جای تعجب دارد از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کنم که کشتی ای که در جبل الطارق توقیف شد در حال دور زدن تحریم ها بود.

نوبخت یادآور شد: بودجه کنونی که در حال بررسی است در طول تاریخ معاصر کمترین وابستگی را به درآمدهای حاصل از فروش نفت دارد کما اینکه 8.5 درصد از این منبع در بودجه آورده شده است از سوی دیگر یکی از نمایندگان مخالف کلیات لایحه بودجه به این نکته اشاره کرد که چرا مبالغی برای درآمد حاصل از فروش اموال مازاد دولتی در لایحه آمده است که باید اشاره کنم این موضوع مورد تائید اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 99 است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد اوراق قرضه که یکی از نمایندگان مخالف لایحه بودجه به آن اشاره کرد باید به این نکته اشاره کنم که 44 هزار میلیارد صرف تملک دارایی، سرمایه ای و عمرانی کردیم.

نوبخت در پاسخ برخی مخالفان کلیات لایحه بودجه 99 که اصرار بر بررسی لایحه بودجه در مجلس آینده دارند، خاطرنشان کرد: این مجلس تا آخرین لحظه باید به وظیفه قانونی خود عمل کند کما اینکه می تواند 1200 کیلومتر راه آهن جدید و 430 کیلومتر آزادراه را افتتاح کرده و به نام خود ثبت کند.

وی افزود: اگر بودجه در قالب سه دوازدهم بسته شود، سال آینده چه میزان حقوق برای کارمندان در نظر گرفته خواهد شد در حالی که ما براساس قانون مدیریت خدمات کشوری در راستای رفع تبعیض تحول ایجاد کردیم.

نوبخت با بیان اینکه خدمات این مجلس در طول تاریخ ثبت شده و آیندگان در مورد آن قضاوت خواهند کرد، اظهار کرد: ما مبلغ 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی در این بودجه در نظر گرفتیم تا از گران شدن این کالاها جلوگیری شود همچنین قرار شد 100 درصد درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین به خود مردم برگردد و این موضوعی بود که در قانون نیز توسط این مجلس به تصویب رسید.

وی افزود: در این لایحه و برنامه ششم توسعه دولت موظف شد که برای آینده در راستای اجرای طرح های عمرانی مبلغ 47 هزار میلیارد تومان هزینه کند و این موضوع در اوراق و اسناد مالی گذشته وجود دارد که باید تسویه شود بنابراین ما در اوراق جدیدی که چاپ کردیم این میزان سود را کم می کنیم.

نوبخت در پاسخ به نماینده مخالف لایحه بودجه که تاکید کرده این بودجه برنامه مشخصی برای اشتغال ندارد، یادآور شد: ایجاد یک میلیون شغل در 8 برنامه که مورد تاکید قرار گرفته را نادیده می گیرید ضمن اینکه تمام نقاط منفی که در مورد لایحه بودجه مطرح شد از محاسن آن برشمرده می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی این لایحه بودجه کمترین وابستگی را به درآمد حاصل از فروش نفت دارد کمااینکه تنها 8.5 درصد بودجه به این درآمد تکیه دارد در حالی که در گذشته بیش از 40 درصد به این منبع وابستگی وجود داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه 8 هزار پیشنهاد در خصوص لایحه بودجه سال آینده وجود دارد، گفت: همان‌گونه که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه اصلاحاتی داشته نمایندگان نیز در صحن علنی می‌توانند اصلاحاتی در لایحه بودجه داشته باشند، کشور باید به نحوی شایسته اداره شود.

وی با تأکید بر اینکه لایحه بودجه نشان می‌دهد که یک ریال از طریق استقراض از بانک مرکزی تأمین نمی‌شود، عنوان کرد: بخش زیادی از اشتغال کشور از طریق پروژه‌های عمرانی است. اگر به سمت مالیات برویم گفته می‌شود که فشار بر روی مردم زیاد است، نمی‌توان تمامی راه‌ها را بر روی دولت ببندیم.

نوبخت با اشاره به اینکه اداره کشور در تنگناهای فعلی هنر است که تاکنون نیز به خوبی کشور اداره شده، افزود: مجلس این فرصت را دارد تا بودجه را اصلاح و کلیات آن را تکمیل کند، برای افزایش قدرت خرید کارکنان دولت افزایش متوسط 15 درصدی حقوق و 50 درصد امتیازات فصل دهم که خواست اصلی نمایندگان بود در نظر گرفته شده و در این لایحه امکان رفع تبعیض وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان با تأکید بر اینکه مجلس اگر وظیفه خود را انجام ندهد و این لایحه را اصلاح نکند در مظان اتهام قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: پیشنهادات متعددی وجود دارد که می‌توان با آن لایحه بودجه را اصلاح کنیم، مردم منتظر هستند تا ببینند بعد از فراز و فرودهای انتخاباتی قصد دارید چه اثری بگذارید، کسانی که به مردم خدمت می‌کنند خدا اجر آنها را می‌دهد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مخالف لایحه بودجه نکته اشاره حاصل از فروش نفت نمایندگان مخالف درآمد حاصل سوی دیگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۱۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا وزیر آموزش و پرورش استیضاح می شود؟

سید محمد حسینی امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره اینکه برنامه هفتم چه زمانی ابلاغ می‌شود؟ گفت: ایرادات باقیمانده از لایحه برنامه پنج ساله هفتم توسعه برطرف شده و به زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی اظهار کرد: درباره بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳، این بخش از لایحه بودجه هم اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و با توجه به اینکه سقف درآمدها و هزینه‌های بودجه در بخش اول مشخص شده علی القاعده تغییرات قابل توجهی در این حوزه نباید داشته باشیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین در مورد احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش، تاکید کرد: این استیضاح از پیش از این مطرح بوده و گفت‌وگوهایی با نمایندگان درخواست‌کننده استیضاح مطرح شده تا به ایرادات و اشکالات پاسخ داده شود و نماینده استیضاح کننده گفت‌وگوها و مکاتباتی را با وزیر داشته است.

حسینی خاطرنشان کرد: البته با توجه به زمان اندک باقیمانده از کار مجلس بعید است که نوبت به این گونه مسائل برسد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • اجرای بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم درآمد صد میلیارد دلاری برای کشور دارد
  • بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه ۱۴۰۳
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود
  • آیا وزیر آموزش و پرورش استیضاح می شود؟
  • ۳۰ درصد درآمد عوارض خروج از کشور در اختیار گردشگری قرار گیرد
  • ۳۰ درصد درآمد عوارض خروج مسافر از کشور در اختیار ما قرار گیرد
  • آینده غرب آسیا به محور مقاومت بستگی دارد