Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: امید می‌رود مسئولین ذی‌ربط کشور با مدنظر داشتن سه اصل حکمت، عزت و مصلحت برای تقویت جمهوری اسلامی ایران، در مسیر شکستن فشار حداکثری ناشی از تروریسم اقتصادی آمریکا گام برداشته و راه منطقی تعامل با FATF را برای خروج از بن‌بست غیرضروری موجود در نظر بگیرند.
به گزارش خرداد به نقل از ایسنا، سعید محمدی در یادداشتی با عنوان «راه منطقی تعامل با FATF برای خروج از بن بست غیر ضروری» نوشت: با ایجاد روزنه‌ای برای خروج از لیست سیاه، گروه ویژه اقدام مالی (FATF)  ایران را مجددا در فهرست سیاه خود قرار داد و روسیه و چین هم با شرکت در رای‌گیری مربوطه بر آن صحه گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل قرار گرفتن مجدد ایران در این لیست، عدم تصویب لوایح مربوط به پالرمو و سی اف تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. بی عملی این مجمع بواسطه سیاسی کاری‌های یک جناح خاص، موجب این بن بست شد؛ بن بستی که منافع و امنیت ملی را هدف گرفته است. البته آنهاییکه از عواقب پیوستن به FATF نگران بودند، باور داشتند که چین، روسیه و برخی دیگر از کشورهای دوست، در کنار ایران خواهند بود و مانع از ورود ایران به لیست سیاه خواهند شد. آنها می پنداشتند که از نظر چین و روسیه FATF مهم نیست و ایران هم می تواند بدون اینکه دچار عواقب آن شود، از پیوستن به آن خودداری کند.این در حالی است که آنها به طور شفاف و دوستانه در مورد عواقب عدم پیوستن  به FATF اخطار داده بودند. از نظر آنها منافع ملی بر ملاحظات سیاسی ارجحیت دارد و هرگز نمی پذیرفتند که منافع ملی خود را بخاطر ایران به خطر بیاندازند. با توجه به این موارد بود که دولت و صاحبنظران بمنظور پیشگیری از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، هشدارهای زیادی دادند.
با این وجود، از مهلت‌های تعیین شده استفاده نشد و با همکاری چین و روسیه و اجماع تمامی کشورها، ایران مجددا در فهرست سیاه FATF قرار گرفت. ایران زمانی در این لیست قرار گرفت که تروریسم اقتصادی آمریکا، مردم ایران را با تنگناهای فراوانی مواجه کرده است. عملکرد سیاستمداران مخالف FATF در مجمع، موجب تعجب برخی افراد خارجی هم شده است. بطوریکه آقای تام کتینگ مدیر مرکز مطالعات جرایم و امنیت مالی در موسسه سلطنتی قوای متحد بریتانیا در این باره می‌گوید: «کشورها معمولا به کنوانسیون هایی که عضو شده اند به طور کامل عمل نمی کنند. اگر در تهران نشسته بودم، می گفتم بیایید امضایشان کنیم و به همین سیستم فعلی ادامه بدهیم. فوقش چه می شود ؟ احتمالا هیچ ...»خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از دو دیپلمات و یک مقام اروپایی نوشت: «کشورها باید قادر باشند خودشان اقدامات تقابلی را مستقل از هرگونه درخواست از سوی FATF اجرا کنند.» در واقع کشورها می‌توانند اقدامات تقابلی را با توجه به مسائل اقتصادی خود اجرا کنند. با توجه به این گزارش در واقع ایران می توانست ضمن تایید لوایح پالرمو و سی اف تی، در چارچوب قوانین داخلی، امور مبارزه با تروریسم و پولشویی را دنبال نماید. لیست سیاه قطعا به ضرر مردم و منافع ملی ایران است و از وضعیت بوجود آمده تنها کسانی خوشحال هستند که منافعشان در اعمال تحریم هر چه بیشتر علیه ایران است. کاسبان داخلی تحریم و رژیمهای تروریست آمریکا، اسرائیل و ریاض با فشار حداکثری بر مردم ایران خشنود شده و منافعشان تامین می گردد.آمریکا که با تروریسم اقتصادی، محدودیتهای بی سابقه ای را علیه مردم کشورمان تحمیل کرده و حتی از واردات دارو و مواد غذایی به ایران هم جلوگیری می کند، خشنود است و اظهارات اخیر مایک پمپئو، بولتون و سخنگوی کاخ سفید، شاهدی بر این مدعا است. در کنار آمریکا، دو رژیم ریاض و اسرائیل از حامیان سرسخت قرار گیری ایران در لیست سیاه بودند و امروز قطعا نتانیاهو و بن سلمان، خشنود هستند.  جای خوشوقتی است که هنوز روزنه امیدی باقی است و چنانچه سیاستمداران ذیربط در مجمع، منافع ملی و مردم را در نظر بگیرند، با حرکت منطقی و خردمندانه ی آنها، می توان ایران را از لیست سیاه خارج نمود.با عنایت به این که در بسیاری از موارد و موازین قانونی جاری در کشور، موضوع مبارزه با پول شویی و تامین مالی تروریسم، منطبق با توصیه های گروه ویژه اقدام مالی جاری است، امید می رود مسئولین ذیربط کشور با مدنظر داشتن سه اصل حکمت، عزت و مصلحت برای تقویت جمهوری اسلامی ایران، در مسیر شکستن فشار حداکثری ناشی از تروریسم اقتصادی آمریکا گام برداشته و  راه منطقی تعامل با FATF را برای خروج از بن بست غیر ضروری موجود در نظر بگیرند. برچسب ها: FATF

منبع: خرداد

کلیدواژه: برای خروج از بن بست تروریسم اقتصادی لیست سیاه منافع ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۱۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای کشف ۳۰ هزار دلار از دو مسافر آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا سالاری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس گفت: پرونده کشف ۳۰ هزار دلار از ۲ مسافر به مقصد آمریکا در شعبه سوم بدوی تعزیرات شیراز رسیدگی شد.

وی افزود: شعبه با توجه به مدارک موجود و کافی نبودن توضیحات متهمان پیرامون پرونده، تخلف قاچاق را محرز و علاوه بر ضبط ارزهای کشف شده، هر کدام از متهمان را به پرداخت هفت میلیارد و ۸۲۶ میلیون ریال جریمه نقدی معادل ۲ برابر ارزش ریالی ارزهای کشف شده محکوم و جمعاً به پرداخت ۱۵ میلیارد و ۶۵۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

سالاری گفت: مأموران پلیس فرودگاه شهید دستغیب شهرستان شیراز این تخلف را هنگام بازرسی از مسافران در فرودگاه کشف و پرونده آن را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان ارسال کردند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس افزود: خروج ارز از کشور بیش از ۵ هزار یورو و جابجایی بیش از ۱۰ هزار یورو معادل آن با سایر ارزها درون کشور قاچاق محسوب و پرواز و خروج مسافر تا تعیین تکلیف تخلف و پرداخت کامل جریمه ممنوع می‌شود.

کد خبر 6085097

دیگر خبرها

  • یادداشت| پاکستان و دیپلماسی همسایگانی دولت سیزدهم
  • بشار اسد : گاهی دیدارهایی با آمریکایی ها داریم
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • ماجرای کشف ۳۰ هزار دلار از دو مسافر آمریکا
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف قرار گرفت
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف گرفته شد
  • ایران؛ بازدارندگی منطقی/کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟! /جنگ روانی اسرائیل
  • کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟! /ایران؛ بازدارندگی منطقی/جنگ روانی اسرائیل
  • تیلور باخت؛ گربه سیاه حسن یزدانی در حال حذف از المپیک ۲۰۲۴ + فیلم
  • گربه سیاه حسن یزدانی در حال واگذاری المپیک ۲۰۲۴ + فیلم