Web Analytics Made Easy - Statcounter

 علیرضا حسن زاده در نشست نقد کتاب «کودکان و جهان افسانه» این نکته را در پاسخ به بازخوانی و نقد این کتاب که با حضور منتقدان نگار داوری اردکانی، مرجان فولادوند، محمد نجاری، افشین نادری و یحیی ساسانی برگزار شد ؛ مطرح کرد.
نویسنده کتاب «کودکان و جهان افسانه» گفت: افسانه های این کتاب به طور عمده بر اساس افسانه های زندگان انتخاب شده و هدف من از نگارش آن این بود تا بفهمم که تفسیرم تا چه حد در مقایسه با یکی از مخاطبان افسانه ها یعنی کودکان درست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با بیان اینکه این کتاب سعی دارد صدای یکی از گروه های خاموش جامعه یعنی کودکان را در بازخوانی منابع هویت ایرانی نشان دهد افزود: در این کتاب ما با گفت و گویی شدن هویت کودکان ایرانی رو به رو هستیم و اصل توافق عام  هابر ماس به خوبی در تاکید انتقادی کودکان بر مفاهیمی چون عشق، برابری، عدالت، آزادی و... خود را نشان می دهد.
 حسن زاده گفت: در این کتاب یک مفهوم کلیدی اهمیت برخورد خیر و شر در واقعیت گرایی فولکلوریک افسانه های ایرانی است و نشان می دهد که تا چه حد قصه های عامیانه منجر به اخلاق جنسی، خودآگاهی جنسی و خودآگاهی مرتبط با بدن یعنی خودآگاهی کالبدی می شود.
نگار داوری اردکانی دانشیار دانشکاه شهید بهشتی نیز این کتاب را در چارچوب تحلیل گفتمان در تحلیل افسانه های ایرانی دانست و مطرح ساخت که به کمک این کتاب که اثری شاخص در تحلیل گفتمان بر مبنای نقش مخاطب است می توان به برنامه ریزی های زبانی پرداخت و نهادهای سیاستگذاری می توانند از این کتاب استفاده های فراوانی ببرند.
مرجان فولادوند محقق ادبیات کودک نیز در خوانش اثر تصریح کرد: گفت و گوهای موجود در این کتاب برای نویسندگان حوزه ادبیات کودک بسیار مفید است و آنها می توانند با خواندن آن تصور درستی از نگاه کودکان ایرانی به افسانه ها و حماسه های خود داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وی گفت: افسانه با بازسرایی اثر متفاوت است و باید در استفاده از افسانه دقت لازم را در پرهیز از گسترش خشونت در نظر گرفت.
 افشین نادری کارشناس پژوهشکده مردم شناسی و محقق فرهنگ عامه سخنان خود را با خوانش متنی از سهراب شهید ثالث آغاز کرد و اهمیت اثر را در ورود به دنیای ذهنی کودکان ایرانی دانست.
وی افزود: این کتاب بدون سانسور نگاه کودکان را ظاهر می کند.
در ادامه یحیی ساسانی مدیر نشر افکار بیان داشت : اهمیت این اثر در آن است که شما می توانید صدای همه کودکان ایران را در آن بشنوید نه گروهی خاص از آنان را.
محمد نجاری کارشناس ارشد مرکز اسناد فرهنگی آسیا نیز همدلی خود را با نوع نگاه نویسنده کتاب در اهمیت افسانه بیان داشت و در پاسخ به نقد دکتر مرجان فولادوند همدلی خود را با نویسنده بیان کرد و گفت: ما نباید برای کودکان تعیین و تکلیف کنیم و آنان را فاقد بلوغ فکری تصور کنیم.
 این نشست توسط گروه مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری پژوهشکده مردم شناسی در این پژوهشگاه برگزار شد.

برچسب‌ها علی ‌اصغر مونسان جشنواره قصه گویی کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی اصغر مونسان جشنواره قصه گویی کتاب علی اصغر مونسان جشنواره قصه گویی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۱۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم هند به «ببعی» و «کارتونی‌ها» روشن می‌شود

پویانمایی‌های «ببعی» و «کارتونی ها» به کارگردانی حسین صفارزادگان با تکنیک کات اوت و برای گروه سنی خردسال تولید شده است.

سی‌ام‌اس فعالیت خود را از سال ۱۹۵۹ آغاز کرده است. موسسان آن دکتر جاگدیش گاندی و دکتر بهارتی گاندی با الهام از آموزه‌های مهاتما گاندی این بنیاد را ایجاد کردند تا با شعار «درود بر جهان»، شوق و امید در دل کودکان تقویت شود.

سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان سی‌ام‌اس نیز در تلاش است از طریق طیف کاملی از فیلم‌های بلند، فیلم‌های کوتاه، پویانمایی‌های بلند، پویانمایی‌های کوتاه و مستند که با هدف سرگرمی از سرتاسر جهان تهیه شده‌اند، محتوای مناسبی را به نمایش بگذارد که معرف ارزش‌های اخلاقی و دیدگاه جهانی باشند.

گفتنی است این جشنواره از ۱۵ الی ۲۱ آوریل (۲۷ فروردین - ۲ اردیبهشت) در شهر لاکناو هند برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان
  • غیر از خشایارشا تمام شخصیت‌های کتاب استر غیرتاریخی‌اند
  • رونمایی از دو عنوان کتاب در لرستان
  • رویای بزرگ بازیکن افسانه ای فوتسال ایران و جهان!
  • چیدمان «ده هزار جهان» در موزه هنر‌های معاصر برپا شد
  • چشم هند به «ببعی» و «کارتونی‌ها» روشن می‌شود
  • چیدمان «ده هزار جهان» در موزه هنرهای معاصر برپا شد
  • صدای کودکان شهید غزه در موزه هنر‌های معاصر تهران پیچید
  • چیدمان «ده هزار جهان» در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر افتتاح شد
  • تجلیل از پاکبان وظیفه شناس شهرداری اردبیل