Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@08:18:10 GMT

کرونا بازار رستورانهای پایتخت را کساد کرد

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۲۰۶۸

کرونا بازار رستورانهای پایتخت را کساد کرد

 یکی از تفریحات ما ایرانی‌ها رفتن به کافه و رستوران برای صرف ناهار یا شام همراه دوستان و خانواده است؛ اما چند روزی است با شیوع ویروس کرونا در ایران مردم از ترس این بیماری واگیر، رفتن به این مکان‌ها را بسیار کم کرده‌اند و همین امر سبب از رونق افتادن بسیاری از این کسب و کارها شده است.  

برای تهیه گزارش به سطح شهر تهران رفتیم و از چند کافه، رستوران و فست فودی در مرکز شهر بازدید کردیم؛ از دو راهی یوسف آباد که به سمت میدان و چهار راه ولیعصر(عج)  برویم تعداد زیادی کافه رستوران می‌بینیم اما این روزها مانند همیشه پررونق نیستند و شمار مشتریان آنها آن هم موقع ناهار بسیار کمتر از حد معمول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار ایرنا، کافه و رستوران داران از این وضع بسیار ناراضی هستند و امیدوارند بزودی خبرهای خوشی از غلبه بر ویروس کرونا و بازگشت اوضاع پایتخت به حالت عادی بشنوند.

مسئول یکی از فست فودهای خیابان ولی عصر(عج)، خانم جوانی بود که خود را جلالی معرفی کرد. او گفت: تاثیر ویروس کرونا بر کسادی بازار بسیار زیاد است. من شش کارگر دارم  اما از روزی که این ویروس وارد ایران شده و اخبار آن در فضای مجازی پیچیده است، نیمی از نیروهایم به دلیل خلوت بودن رستوران، بیکار نشسته اند.

وی افزود: هر روز که می گذرد، وضع بدتر می شود. مشتریان ما در چند روز اخیر یک پنجم شده اند و دلیل آن نیز خبرهایی است که در باره ویروس کرونا منتشر می شود.

جلالی گفت: آن تعداد از مشتریانی هم که مراجعه می‌کنند،  با وسواس خیلی زیاد غذا سفارش می‌دهند. آنها دوست دارند بیشتر از غذاهای بسته بندی شده در کارخانه‌ها استفاده کنند تا از غذاهای گرمی که در رستوران طبخ می کنیم.

این مسئول رستوران، یکی از دلایل این وضعیت را اطلاع رسانی نادرست در باره بیماری کرونا می داند.

وی گفت: این نحوه اطلاع رسانی به ضرر کسب و کارهای ما است. من از مسئولان مربوطه خواهش می‌کنم که اطلاع‌رسانی درست انجام دهند تا بیشتر از این به زندگی ما لطمه وارد نشود.

جلالی یادآور شد: بسیاری از مشتریان به دلیل اطلاع‌رسانی‌های نادرستی که در باره ویروس کرونا در فضای مجازی صورت می‌گیرد، نمی‌دانند باید به چه نوع غذایی اعتماد کنند و همین مساله، بزرگترین ضربه را به رستورانها و کسب‌وکارهای مشابه وارد کرده است.

در این میان، افراد سودجو هم بیکار ننشسته اند. آنها با بالابردن قیمت اقلامی مانند برخی از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی، ضربه های بیشتری به رستورانها و مشاغل مشابه وارد می کنند.

خانم جلالی در این باره گفت: «از مسئولان تقاضا دارم با اینگونه افراد به شدت برخورد کنند زیرا با افزایش قیمت اقلام اساسی ما نیز مجبور به افزایش قیمت می‌شویم و با این وضعیت، مردم آسیب بیشتری خواهند دید.»

دستورالعمل نداریم

احسان یکی‌ دیگر از رستوران‌داران قدیمی مرکز تهران است که به گفته خودش، رستورانشان سابقه خانوادگی دارد و همه در محل آنها را می‌شناسند.

او به خبرنگار ایرنا گفت: الآن چند روز است که شدیدا بازار کار خورد و خوراک افت کرده و طوری شده است که خیلی از مشتریان را از دست داده ایم.

وی هشدار داد: اگر اوضاع به همین صورت پیش برود خیلی از کسانی که کسب‌وکار خود را به تازگی شروع کرده‌اند،  با توجه به بالا بودن اجاره‌بها و افزایش روزانه و بی منطق قیمت برخی از محصولات، ورشکست خواهند شد.

این رستوران دار همچنین از اینکه تاکنون مسئولان مربوطه دستورالعمل مشخصی در زمینه فعالیت رستورانها به آنها ابلاغ نکرده اند، انتقاد کرد.

احسان گفت: «تا حالا با وجود حساسیت موضوع شیوع ویروس کرونا، هیچکدام از دستگاه‌های مربوطه‌ هیچ دستور العملی برای جلوگیری یا رعایت هرچه بهتر بهداشت این صنوف صادر نکرده اند و از هیچ ارگانی نیز برای سرکشی و بررسی وضعیت بهداشتی رستورانها و مراکز عرضه مواد غذایی نیامده اند.»

این رستوران‌دار گفت: من به عنوان مدیر این مجموعه با راهکارهایی که در تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی برای مقابله با این ویروس آموزش‌ داده می‌شود به مقابله با این ویروس می‌پردازم، اما به نظر خودم این کارها کفایت نمی‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه صنف ما با مواد غذایی سروکار دارد و موضوع بهداشت در این صنف بسیار مهم است، توقع داشتیم که حداقل ارگان‌های مربوطه، دستورالعمل بدهند یا با مراجعه حضوری به ما آموزش‌های لازم برای جلوگیری از انتقال این ویروس را ارایه کنند.

او یادآور شد که بسیاری از کارگران مشغول در رستوران، کافه و فست و فودها به دلایل مختلف به اینترنت و تلویزیون دسترسی کافی ندارند.

سفره خانه ها تعطیل شدند

در همین حال، مسئولان اتحادیه های قهوه خانه داران و صاحبان رستورانها نیز از کسادی بازار خود و کاهش شدید مشتریان به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور خبر می دهند.

«محسن نظری»، رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی به ایرنا گفت: «واحدهای صنفی ما ۱۰۰ درصد تعطیل شده اند. اصلا مشتری ندارند.» 

وی افزود: «ما ۵ هزار واحد صنفی داریم.  ضربه‌ای که از این ویروس می‌بینیم، هزینه سرسام‌آوری است که اصلا نمی‌توانیم آن را محاسبه کنیم.» 

«علی اصغر میرابراهیمی» رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس نیز گفت: از زمان شیوع کرونا، کسب‌وکارهای اعضای این اتحادیه آسیب جدی دیده است به گونه ای که واحدهای زیادی تا آستانه تعطیلی پیش خواهد رفت.

وی افزود: مردم سعی می‌کنند که در خارج از خانه، کمتر غذا بخورند. ما برای همکاران‌مان هم توصیه‌های بهداشتی داشتیم و برای آن‌ها پیامک فرستاده‌ایم. اما شیوع کرونا و تاثیر آن روی رستوران‌ها بی‌تاثیر نیست. حتی بسیار قابل توجه بوده است. شک نکنید که باعث تعطیلی برخی از واحدها خواهد شد.   

میرابراهیمی تصریح کرد: تمام رستوران‌های شهر ملزم هستند از مواد ضدعفونی کننده برای سطوح و تجهیزات و ظروف آشپزخانه با آب صد درجه و شوینده‌های استاندارد استفاده کنند.

وی این موضوع که تاکنون دستورالعملی در باره ویروس کرونا به رستورانها ابلاغ نشده است، را رد کرد و با قاطعیت گفت: به تمام رستوران های شهر نکات ایمنی را ارسال کرده ایم.  علاوه بر این، آنها می توانند تمام موارد ایمنی و بهداشتی را در سایت اتحادیه مطالعه کنند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.  

بررسی سایت اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس های تهران هم نشان می دهد اطلاع رسانی در باره وضعیت بهداشتی آنها افزایش یافته است.

آخرین مطلب این سایت یک دستورالعمل به رستوران دارها با عنوان «ارتقای سطح بهداشتی رستورانها» است که روز گذشته در قالب ۱۴ بند، هشدارهایی را برای پیشگیری از آلودگی مطرح کرده است بدون آنکه اشاره ای به ویروس کرونا داشته باشد.

شش روز، ۱۲ قربانی و ۶۴ مبتلا  

در حالی که کمتر از یک هفته از انتشار خبر سرایت ویروس مرگبار کرونا به ایران گذشته است،  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد: تعداد تلفات بیماری کرونا در ایران به ۱۲ و تعداد مبتلایان به ۶۴ نفر رسیده است.

«کیانوش جهانپور» رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت امروز گفت:  از بین موارد بررسی شده از روز گذشته تا ظهر امروز بر اساس نتایج آزمایش های تایید شده تعداد ۱۸ نفر دیگر مبتلا به کووید ۱۹ یا ویروس کرونای جدید شناسایی شده اند که از این تعداد ۸ نفر در قم، ۳ نفر تهران، یک نفر استان همدان، ۲ نفر اصفهان و ۲ نفر استان مرکزی بودند و از این افراد طی ۲۴ ساعت گذشته ۴ نفر جان خود را از دست دادند.

بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونای جدید تاکنون ۷۸ هزار و ۸۶۶ نفر را در چین و ۳۰ کشور دیگر از جمله ایران مبتلا کرده است که از این تعداد،  دو هزار و ۵۹۲ نفر جان خود را از دست داده اند. اغلب قربانیان، چینی هستند. از مجموع مبتلایان به این ویروس تاکنون  ۲۵ هزار و ۱۲۸ هزار نفر بهبود یافته اند.

 به گزارش سازمان نظام پزشکی کشور در مجموع ۱۷۰ بیمارستان در کشوربه مبتلایان به ویروس کرونا خدمات می دهند. در تهران،  ۱۴ بیمارستان و مرکز درمانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تهران و ایران شامل مسیح دانشوری، شهدای گمنام، طرفه، مدرس، زعیم ،  یاس، ضیائیان، رازی،  بهارلو، مروستی، شهدای یافت آباد، فیروزآبادی، فیروزگر و رسول اکرم(ص) نیز در نقاط مختلف پایتخت برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا پیش بینی و تجهیز شده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا اینترنت پایتخت خانواده سازمان بهداشت جهانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۲۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترفندهای پنهانی و زیرکانه رستوران ها برای تحت تأثیر قرار دادن ما (+عکس)

هر حوزه ای قواعد ناگفته ی مخصوص به خود را دارد و تجارت رستوران داری هم از این قاعده مستثنی نیست. ما برای سفارش غذا در رستوران باید از منو استفاده کنیم، بنابراین همان فهرست به ظاهر ساده می تواند به ابزاری قدرتمند برای تحت تأثیر قرار دادن انتخاب های ما و و جهت دهی به آن ها تبدیل شود. و گرچه ما در رستوران تنها به دنبال خوردن مقداری غذا هستیم، اما ممکن است در نهایت چشمانی گرسنه تر از شکم هایمان پیدا کنیم.

به گزارش روزیاتو، در ادامه از ترفندهایی خواهیم گفت که رستوران ها برای تأثیرگذاری روی تصمیمات ما به کار می گیرند.

۱- وزن منو برداشت ما را تحت تأثیر قرار می دهد

پژوهش ها می گوید درک و استنباط ما از غذا از همان لحظه ای آغاز می شود که منو را در دست می گیریم. منوهای سنگین تأثیرگذاری بهتری دارند و باعث می شوند تصور کنیم سرویس دهی رستوران در بالاترین سطح قرار دارد. اما منوهای سبک باعث می شوند تصور کنیم با رستوران اقتصادی و غیررسمی مواجه هستیم.

بنابراین بار دیگر که منویی جلد چرمی با برگ های ضخیم و مرغوب مواجه شدید، گول نخورید و به خاطر آورید که کیفیت منو هیچ ارتباطی با کیفیت غذا یا سرویس دهی رستوران ندارد.

۲- برخی اسامی غذاها می توانند ما را گرسنه تر کنند

نام غذا می تواند محبوبیت آن را تا ۲۳ درصد بیشتر کند. پژوهش ها نشان داده اسامی لطیف و مهیج تعداد متقاضیان غذا را بیشتر می کنند. یک روش دیگر رستوران ها برای واداشتن شما به انتخاب یک غذای خاص با استفاده از اسامی این است که به نام غذا عناوینی نوستالژیکی مانند «خانگی» یا «مامان پز» اضافه می کنند که احساسات مثبتی در شما ایجاد می کنند.

۳- فونت منو هم می تواند برداشت ما را تحت تأثیر قرار دهد

بسته به فونت به کار رفته، منو می تواند پیام های مختلفی را برساند. فونت های ساده ای که خوانش راحتی دارند ممکن است تداعی کننده ی ارزان و اقتصادی بودن باشند. اما فونت های غیر ساده می توانند باعث شوند که رستوران سطح بالاتر، با سرویسی درجه یک به نظر برسد.

۴- رنگ های درون منو هم می تواند پیام بخصوصی را منتقل کند

رنگ های به کار رفته درون منو هم تأثیر زیادی دارند، چون واکنش احساسی شما را برمی انگیزانند. قرمز و آبی پراستفاده ترین رنگ ها برای زمانی هستند که رستوران ها می خواهند اشتهای شما را تحریک و بیشتر کنند. آن ها موارد اصلی منو را با رنگ و فونت بزرگ تر، برجسته می کنند.

این رنگ ها توجه شما را به خود جلب می کنند. در رستوران های غذاهای دریایی، معمولاً از رنگ آبی استفاده می شود چون این رنگ نشان می دهد که که غذای رستوران مستقیم از دریا گرفته شده است.

۵- هر چه تعداد تصاویر کمتر باشد تقاضا بیشتر می شود

اینکه گفته می شود آدم ها با چشم شان غذا می خورند، همیشه درست نیست. درست است که تصاویر مهم اند، اما متخصصان طراحی منو می گویند که استفاده ی زیاد از تصاویر در منو می تواند باعث شود که تصور کنیم با رستوران سطح پایینی مواجه هستیم. اگر در هر صفحه از منو تنها یک تصویر ببینیم، تا ۳۰ درصد بیشتر پول خرج می کنیم. رستوران های گران قیمت اغلب ترجیح می دهند کیفیت غذا را به تخیل مشتری واگذار کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رستوران جنجالی که خواننده زدبازی راه انداخت
  • چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • شکایت عجیب گل‌گهر از افشین پیروانی!
  • شکایت دادستان سیرجان از پیروانی به دلیل انتخاب یک رستوران!
  • ترفندهای پنهانی و زیرکانه رستوران ها برای تحت تأثیر قرار دادن ما (+عکس)
  • وقتی هیپی‌گریِ جوانان کار و کاسبی سلمانی‌های تهران را کساد کرده بود
  • پشت پرده برخی از رستوران های معروف شیراز
  • فریبکاری در دنیای ویروس‌ها!
  • ویروس‌ها هم کلاهبرداری می‌کنند