Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید روح‌الله لطیفی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت مرزهای ایران و عراق گفت: در بخش مسافری طبق بخشنامه‌ای که از سوی کشور عراق ارائه شده تا 15 روز، مرزهای ایران و عراق بسته است اما در بخش باری با پیگیری‌هایی که انجام شده، مرز مهران از ساعت 10 صبح امروز به روی کامیون‌های ایرانی و عراقی باز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از سال 2003 کامیون‌های ایرانی وارد خاک عراق نمی‌شوند و از روز دوشنبه هفته گذشته، مرز مهران برای تردد کامیون‌ها بسته بود که ارتباطی هم با موضوع کرونا ندارد چراکه این مرز به دلیل خواسته مردم برای مبارزه با فساد و دستگیری چند کارمند گمرک عراق فعال نبوده است.

سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه مرز مهران به روی 1000 دستگاه کامیون باز شد، اظهار داشت: تا همین ساعت (13:30) ظهر امروز 180 کامیون عراقی برای بارگیری از مرز عراق خارج شدند.

وی تاکید کرد: از گذشته کامیون‌های ایرانی به دلایل مسائل امنیتی وارد خاک عراق نمی‌شدند به همین دلیل این یک روال است که در مرز ایران و عراق، کامیون‌های عراقی بار را از کامیون‌های ایرانی تحویل می‌گیرند.

لطیفی افزود: مرز چزابه و شلمچه همچنان در بخش بار و کالا فعال بوده و این فعالیت ادامه دارد.

سخنگوی گمرک ایران درباره آخرین وضعیت مرز ایران و ترکیه گفت: از ساعت 13 روز گذشته سامانه گمرکی ترکیه ارائه مجوز مسافری و باری به ایرانیان را متوقف کرد.

وی تاکید کرد: با پیگیری‌های انجام شده و رضایت آنکارا، مسافرانی که در پایانه مرزی دو طرف مستقر بودند مجوز خروج از پایانه را گرفتند و مسافران بین دو مرز جابه‌جا شدند.

لطیفی با اشاره به وضعیت مرز ایران و ترکیه درباره بخش بار اظهار داشت: تا ساعت 20 شب گذشته هیچ کامیونی اجازه تردد بین مرز ایران و ترکیه را نداشت اما به رانندگان ایرانی که در مرز ترکیه مستقر بودند، اجازه داده شد از مرز عبور کنند و وارد خاک ایران شوند.

وی درباره تعیین تکلیف رانندگان با تابعیت ترک در مرز ایران اظهار داشت: طبق تدابیری که وزارت بهداشت و وزارت کشور ترکیه اتخاذ کرده، مجوز خروج رانندگان با تابعیت ترک از مرز ایران نمی‌داد اما این شرایط از ظهر امروز تغییر کرده است.

لطیفی تاکید کرد: از ساعت 12 ظهار امروز ترکیه اجازه ورود رانندگان کامیون با تابعیت ترک را به خاک کشور خود از مرز ایران را صادر کرده است همچنین رانندگان با سایر تابعیت‌ها که باید از مسیر ایران و بعد ترکیه وارد مقاصد خود شوند، اجازه خروج از مرز ایران و ورود به خاک ترکیه را دارند اما این مجوز برای رانندگان با تابعیت ایران صادر نشده است.

وی تاکید کرد: از ساعت 12 ظهر تا به این ساعت (13:30) 70 کامیون از مرز ایران وارد خاک ترکیه شدند.     

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران و ترکیه ترکیه خاک مسافران گمرک ایران کامیون های ایرانی مرز ایران مرز ایران وارد خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۲۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

4 کشور منطقه (ترکیه، عراق، امارات و قطر) برای ساخت مسیر جدید ترانزیتی اتصال اروپا به خاورمیانه توافق کردند.

به گزارش عصرایران، مقامات عراق، ترکیه، قطر و امارات، یادداشت توافق برای ساخت مسیر ترانزیتی "راه توسعه" امضا کردند. این مسیر، اروپا را از طریق خاک ترکیه و عراق، به خلیج فارس متصل می کند. این مسیر از ایران عبور نمی کند.

امضای این یادداشت توافق دیروز دوشنبه توسط وزیران 4 کشور ترکیه، عراق، امارات و قطر در حضور سران ترکیه (اردوغان) و عراق (السودانی) در بغداد انجام شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سفر رسمی دیروز دوشنبه به بغداد و اربیل سفر کرد. این اولین سفر رئیس جمهوری ترکیه به عراق بعد از 13 سال بود.

این یادداشت توافق از طرف عراق توسط وزیر حمل و نقل (رزاق محیبس)، از طرف ترکیه توسط وزیر حمل و نقل و زیرساخت ( عبدالقادر اورال اوغلو)، از طرف قطر توسط وزیر حمل و نقل ( جاسم بن سیف السلیتی ) و از طرف امارات توسط وزیر انرژی و زیرساخت (سهیل محمد المزروعی) امضا شد.

دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد این پروژه به دستیابی به یکپارچگی اقتصادی و تلاش برای اقتصاد پایدار بین شرق و غرب، به تحریک رشد اقتصادی و تقویت روابط همکاری های منطقه ای و بین المللی کمک خواهد کرد. همچنین این طرح در مسیر افزایش تجارت بین المللی، تسهیل تحرک و فعالیت های اقتصادی، تجارت و ایجاد یک مسیر جدید حمل و نقل رقابتی و افزایش رونق اقتصادی بازرگانی کمک می کند.

نخست وزیر عراق هم گفت: راه توسعه تنها کوتاه کردن فاصله نیست، بلکه به پل ارتباطی میان مردم و فرهنگ‌های منطقه تبدیل می‌شود و از امنیت و ثبات در منطقه حمایت می‌کند. وی افزود: این یادداشت تفاهم شامل اقدام کشورهای امضا کننده برای تعیین چارچوب های لازم برای اجرای طرح راه توسعه است.

راه توسعه

"راه توسعه" شامل دو مسیر زمینی خودرویی و راه آهن است که جنوب ترکیه را از نقطه مرزی فیشخاپور کردستان عراق به جنوب این کشور (بصره - بندر فاو) به خلیج فارس متصل می کند. این نزدیک ترین و سریع ترین مسیر اتصال اروپا به خلیج فارس است که از خاک ترکیه و عراق می گذرد.

فیشخاپور مرز کردستان عراق و جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه است.


وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه ( عبدالقادر اورالوغلو) روز یکشنبه گفت: با تکمیل پروژه "راه توسعه" که از ترکیه و عراق می گذرد، روند حمل و نقل کالا را 25 روز کاهش می یابد.
وی توضیح داد: حرکت کشتی‌های عبوری از کانال سوئز 35 روز و از جنوب افریقا بیش از 45 روز طول می‌کشد اما اگر راه توسعه تکمیل شود، این زمان به 25 روز کاهش می‌یابد.

عراق سال گذشته هزینه این طرح را  17 میلیارد دلار اعلام کرد.

این مسیر ترانزیتی برای انتقال کالا میان ترکیه و کشورهای جنوب خلیج فارس است اما می تواند بخشی از مسیر اتصال شرق - غرب جهان نیز باشد. این مسیر همچنین می تواند به عنوان جایگزینی برای مسیر کنونی کانال سوئز و دریای سرخ مطرح شود.

با درگیری های ارتش امریکا و حوثی های یمن (انصارالله) در دریای سرخ و تنگه باب المندب، راه توسعه، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

این مسیر از طریق جاده زمینی و راه آهن، جنوب ترکیه را به جنوب عراق و خلیج فارس متصل می کند.
 طول جاده زمینی و راه آهن در داخل عراق 1200 کیلومتر است.
 هزینه پروژه حدود 17 میلیارد دلار است. 10.5 میلیارد دلار برای ساخت راه آهن برقی و 6.5 میلیارد دلار برای جاده زمینی است.
این پروژه در 3 مرحله تکمیل می شود که مرحله اول در سال 2028، مرحله دوم در سال 2033 و مرحله سوم در سال 2050 به پایان می رسد.
این پروژه در مرحله اول 100 هزار فرصت شغلی و پس از اتمام، یک میلیون شغل ایجاد می کند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: محاصره قطر، فرصت بزرگ برای ایران اولین قطار ترانزیتی افغانستان- ترکیه در ایران گیر کرد! ۵ قطار ترانزیتی روسیه در راه ایران عبور اولین کشتی چین از مسیر شمال روسیه / ارزان تر و سریع تر از مسیر کانال سوئز

دیگر خبرها

  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • ◄ درخواست مهم انجمن رانندگان کامیون از اتحادیه تولیدکنندگان قطعات وسائط سنگین
  • فیلم | برخورد وحشتناک قطار با کامیون در گذرگاه راه آهن ترکیه
  • کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند
  • اطلاعیه راه‌ آهن درباره عدم مجوز قطار افغانستان ترکیه خلاف واقع است
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • ◄ مالیات از درآمدی که مربوط به رانندگان کامیون نیست
  • حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد
  • برخورد وحشتناک قطار به کامیون در گذرگاه راه آهن ترکیه (فیلم)
  • مجوز قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه هنوز صادر نشده است