Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@19:30:44 GMT

قالیبافی درمانی در زندان!

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۳۵۱۶

قالیبافی درمانی در زندان!

همشهری آنلاین/ راحله عبدالحسینی: علاقه به فرش و فرشبافی برای هم محله ای نیاورانی ما از دوران کودکی و نوجوانی آغاز شد. پدر و پدربزرگش در تجارت فرش دستی داشتند و در خانه آنها همیشه صحبت از دار قالی وطرح های فرش بود. لیدا خانم هم به دنیای هنرمندانه فرش علاقه پیدا کرد و از همان نوجوانی نشست پای دار قالی و گره روی گره را تمرین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدتی بعد هم برای خودش قالیباف حرفه ای شد. اما اینجا تازه نقطه شروع کار او بود.

کارآفرینی با امکانات حداقلی

حاجیلو می گوید: «22سال پیش کارم را با بافت یک قالی کوچک شروع کردم. اما همیشه دوست داشتم کارم را توسعه بدهم. قدم نخست راه اندازی یک کارگاه قالیبافی برای خودم بود. با اینکه قالیبافی را از صفر تا صد به دلیل علاقه زیادم یاد گرفته بودم اما مدارک فنی و حرفه ای را کسب کردم. همیشه در اندیشه کارآفرینی و توسعه کارگاهم بودم. به همین دلیل در دانشگاه رشته فرش را خواندم و برای مقطع دکترا مدیریت بازرگانی را ادامه دادم.» حاجیلو تجربه خودش در صنعت فرش را با دانش آکادمیک پیوند زد تا در کارگاهی که برپا کرده است آموزش ها تمام و کمال باشد: «در کارگاهی که در کرج دایر کردم از همه اقشار برای آموزش قالیبافی حضور دارند. افراد در این کارگاه توانمند می شوند و بعد از آن می توانند برای خود کسب و کاری راه بیندازند.» حاجیلو بعد از کارگاه کرج توانست ایده خود را گسترش دهد و کارگاه های قالیبافی را در استان های دیگر راه اندازی کند: «بیش از هزار نفر در کارگاه های قالیبافی که دایر کرده ام مشغول کارند و چه اتفاقی بهتر از این می تواند باشد. نه تنها در تمام استان های کشور بلکه برای خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست در روستاها هم کارگاه دایر کرده ام.»

مهارت آموزی به زندانیان

«هدف من این بود که با امکانات موجود کارآفرین باشم. ایده راه اندازی کارگاه های قالیبافی در زندان ها با استقبال خوبی مواجه شد. 4 زندان کرج و یک زندان شهر ری  تحت پوشش ماست. البته من فقط می توانم به زندان زنان بروم. اما کارگاه در زندان آقایان هم برگزار می شود و نماینده شرکت ما به آنجا سر می زند.»  اینها را حاجیلو می گوید. سال آینده قرار است در زندان های قم، کرمانشاه و زنجان هم این طرح اجرا شود. او در مورد روش کار در زندان ها می گوید: «کارها باید درشت بافت باشد. جوری که برای مددجو خسته کننده و کلافه کننده نباشد. چون بافتن باعث آرامش و تمرکز می شود. برخی از کارها به قدری تمیز و ارزشمند بافته شده که برای صادرات مناسب است.» 30 درصد اجرت کار زندانیان به حساب خودشان و 70درصد به حساب خانواده هایشان واریز می شود: «مشکل مالی خانواده های زندانیان زیاد است. از این طریق درآمدی هم برای خانواده های آنان ایجاد می شود.» حاجیلو مدتی هم در سرای محله دیباجی قالیبافی آموزش داده است. او یک طبقه از منزلش در محله امامزاده قاسم(ع) را کارگاه کرده است.

منتظر حمایت نباشیم

«برای اینکه رویای کارآفرینی مان محقق شود باید روی ایده خوب متمرکز شویم و همه جوانب کار را بسنجیم. بعد فقط باید به خودمان متکی باشیم. به قول معروف دست روی زانوی خودمان بگذاریم وبلند شویم. منتظر نباشیم تا نهادی ما را حمایت کند. متأسفانه خبری از این حمایت ها در جامعه ما نیست.» حاجیلو با بیان این مطالب از برنامه آتی خود می گوید: «افرادی که از دام اعتیاد رها شده اند بعد از گذراندن دوران بازپروری، برای بازگشت به جامعه نیازمند شغل و حرفه هستند که متأسفانه به دلیل سوءسابقه نمی توانند شغلی داشته باشند. قصد دارم در کمپ بازپروری برای این افراد آموزش قالیبافی را اجرا کنم تا بعد از معضل اعتیاد دچار معضل بیکاری نباشند.» او که قالیبافی را راهی برای رسیدن به آرامش می داند می گوید: «من معتقدم فرشبافی ضدآلزایمر است. همان طور که تئاتر درمانی داریم می توانیم قالیبافی درمانی هم داشته باشیم. چون باعث آرامش روح می شود.» حاجیلو بر گفته هایش می افزاید: «کارآفرینی سخت ترین شغل دنیاست. چون باید با هر صنفی تعامل داشته باشی. نخستین و مهم ترین نکته در این کار داشتن روحیه سازگاری از سویی و شجاعت از سوی دیگر است. این یعنی سخت ترین کار دنیا. من معتقدم دیگران نباید با من سازش کنند. من به عنوان کارآفرین باید با آنها سازش کنم. پشت دار قالی نشستن و گره زدن هم نوعی تمرین صبر و سازگاری است.»

کد خبر 486271 برچسب‌ها همشهری محله کارآفرینی زنان سرپرست خانوار صنایع دستی زنان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله کارآفرینی زنان سرپرست خانوار صنایع دستی زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۳۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی کارگاه تجسمی وعده صادق در قم

 کارگاه تجسمی «وعده صادق» با حضور سید مهدی حسینی رئیس حوزه هنری قم، مسعود نجابتی، مسعود شجاعی طباطبایی و مازیار بیژنی هنرمندان شناخته شده عرصه تجسمی و جمعی از هنرمندان شهر قم در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

در این کارگاه جمعی از هنرمندان؛ تصویرساز، کارتونیست و گرافیست با موضوع دفاع نیرو‌های نظامی ایران در برابر رژیم اسرائیل، زیر نظر اساتید حاضر به ایده پردازی و اجرای اولیه طرح پرداختند.

در حاشیه این کارکاه نیز گروهی از دانشجویان به خلق تابلو گستره شش لتی «از تاریکی تا نجات» پرداختند و از نظر اساتید حاضر در کارگاه بهرمند شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان
  • حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد
  • آتش سوزی کارگاه ساختمانی در تهران ۶ کشته داشت
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • کارگاه طراحی در دانشگاه دولتی بجنورد برگزار می‌شود
  • بقیع تاریخ زنده است 
  • کارگاه تولیدی لامپ‌های LED در اوین راه‌اندازی شد
  • از کارگاه‌های غیرمجاز تفکیک پلاستیک در کهریزک چه می‌دانید؟
  • تولدی دیگر در شورآباد
  • برپایی کارگاه تجسمی وعده صادق در قم