Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@04:53:13 GMT

رژیم غذایی عاملی موثر در بروز سکته مغزی

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۵۷۱۹

رژیم غذایی عاملی موثر در بروز سکته مغزی

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، سکته مغزی به دلیل وقفه‌ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ‌ها بوجود می‌آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می‌شود و بخشی از بافت مغز آسیب می‌بیند. حدود ۸۵ درصد از تمام موارد سکته‌های مغزی بر اثر انسداد یک شریان مغزی با یک لخته خون ایجاد می‌شود که به آن سکته مغزی ایسکمیک گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی نیز سکته مغزی هموراژیک (خونریزی) است که در اثر پارگی عروق مغزی ایجاد می‌شود.
معمولا مطالعات گوناگون تاثیر مواد غذایی بر سکته مغزی را به طور کلی بررسی کردند. محققان به تازگی با مطالعه ۴۱۸ هزار نفر در ۹ کشور اروپایی، تاثیر رژیم غذایی بر سکته نوع هموراژیک و ایسکمیک را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داده‌اند.
بر اساس این مطالعه مصرف مقادیر بالای میوه، سبزی، فیبر، پنیر، شیر و ماست احتمال بروز سکته نوع ایسکمیک را کاهش می‌دهد؛ ولی تاثیری بر سکته نوع هموراژیک ندارد. از طرفی این مطالعه نشان می‌دهد عوامل خطری مانند چاقی، فشار خون و افزایش کلسترول بر هردو نوع تاثیر منفی دارد.
با توجه به افزایش چاقی و زندگی کم‌تحرک در سراسر جهان، از هر چهار نفر یکی در معرض سکته مغزی قرار دارد. سکته مغزی یک تهدید جدی برای تمام افراد و در هر زمان و مکان است.
اکنون سکته مغزی مهمترین عامل ناتوانی در سراسر جهان و دومین علت مرگ و میر است. نکته حائز اهمیت این است که این عارضه به طور کامل قابل پیشگیری است. در سال جاری ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان از سکته مغزی جان سالم به در بردند؛ ولی بسیاری از این افراد با چالش‌های اساسی از قبیل ناتوانی جسمی، مشکلات ارتباطی، ‌تغییر در نحوه تفکر و احساسات، از دست دادن شغل و درآمد و روابط اجتماعی روبرو هستند.
فشار خون، استعمال دخانیات، چاقی و عدم فعالیت بدنی از جمله مهمترین دلایل سکته مغزی محسوب می‌شوند.
نتایج این مطالعه در نشریه European Heart Journal منتشر شده است.

برچسب‌ها سکته قلبی شریان مغزی طرح ملی کنترل فشار خون کلسترول

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سکته قلبی شریان مغزی طرح ملی کنترل فشار خون کلسترول سکته قلبی شریان مغزی طرح ملی کنترل فشار خون کلسترول سکته مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۵۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، «دن مرنشتاین»، محقق ارشد از دانشگاه جرج تاون، گفت: «عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی که باعث سرفه می‌شوند، می‌توانند خطرناک‌تر شوند و ۳ ٪ تا ۵ ٪ از این بیماران دچار ذات الریه می‌شوند.»

مرنشتاین گفت: «اما همه افراد در ویزیت اولیه تحت عکسبرداری قرار نمی‌گیرند، به همین دلیل پزشکان هنوز هم آنتی بیوتیک می‌دهند بدون هیچ مدرک دیگری در مورد عفونت باکتریایی.»

وی افزود: «این امر باعث شده است که برخی از بیماران تجویز آنتی بیوتیک برای سرفه داشته باشند.»

برای مشاهده اینکه آیا آنتی بیوتیک ها تفاوت ایجاد می‌کنند، محققان استفاده از آنها را در افرادی که دارای عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی بودند، ردیابی کردند.

در حدود ۲۹ ٪ از افراد در ویزیت اولیه پزشکی خود آنتی بیوتیک برایشان تجویز شد، اما این داروها در مقایسه با کسانی که نسخه‌ای دریافت نکردند، هیچ تأثیری در سرفه شأن مشاهده نشد.

همچنین به همان مدت زمان زیادی طول کشید تا مردم مدت درمان ابتلاء به عفونت شأن سپری شود، خواه آنتی بیوتیک دریافت کرده بودند یا نه- حدود ۱۷ روز.

محققان خاطرنشان کردند که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها این خطر را افزایش می‌دهد که باکتری‌های خطرناک در برابر داروها مقاوم شوند.

مرنشتاین گفت که این مطالعه نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد سرفه را برجسته می‌کند.

وی افزود: «ما می‌دانیم که سرفه می‌تواند نشانگر یک مشکل جدی باشد. علائم جدی سرفه و نحوه درمان صحیح آنها باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.»

کد خبر 6081562

دیگر خبرها

  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز/ ارتباط آرتروز زانو با زوال عقل
  • پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • ارتباط میان سکته قلبی و ریزش مو کشف شد
  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • چاقی و رژیم غذایی پرچرب پیری مغز را تسریع می کند
  • نتایج یک تحقیق جدید؛ این ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • قند و شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
  • بهترین رژیم غذایی برای مغز