Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@23:51:53 GMT

ایران و FATF | الجزیره: اتفاق جدیدی رخ نداده است

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۵۹۳۲

ایران و FATF | الجزیره: اتفاق جدیدی رخ نداده است

شبکه خبری الجزیره در گزارشی نوشت که ایران بعد از اقدام اخیر کارگروه مالی ویژه مبارزه با پولشویی، نیاز به گزینه‌های جدید ندارد چرا که خارج از قوانین این کارگروه روابط خود را برقرار کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری الجزیره در گزارشی به ایران و موضوع  FATF پرداخت. 

الجزیره نوشت، اخیرا بعد از اینکه کارگروه اقدام مالی ایران را در لیست سیاه خود اعلام کرد، بحث‌ها درباره مهار تبعات منفی این امر بر اقتصاد ایران، افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمتر از 24 ساعت بعد از آنکه وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج مسئول در شورای نگهبان قانون اساسی ایران را تحریم کرد، کارگروه مالی مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم، ایران را دوباره در لیست سیاه قرار دارد.

طبق این گزارش، عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران دلیل این امر را «نفوذ سعودی،‌ آمریکایی، صهیونیستی» در روند تصمیم‌گیری مکانیزم بین‌المللی و سیاسی شدن تصمیم‌های این کارگروه دانست و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران، این اقدام FATF را کم‌اهمیت قلمداد کرد. 

الجزیره نوشت، مسئولان ایرانی می‌گویند که این اقدام هیچ مشکلی در تجارت خارجی ایران یا نرخ ارز ایجاد نمی‌کند و چون نظام اقتصادی ایران توانسته خارج از چارچوب فاتف و در سایه «تحریم‌های ظالمانه آمریکا»، با دنیای خارج روابط برقرار کند. بعد از حدود شش سال که ایران در این لیست سیاه بود، کارگروه مالی تحریم ایران را موقتا و از سال 2016 و پس از توافق هسته‌ای،‌ تعلیق کرده بود و خروج کامل ایران از لیست را به پذیرش قوانین این گروه منوط کرده بود.

الجزیره نوشت به نقل از «محمد اسلامی» پژوهشگر حوزه اقتصاد نوشت، هیچ اتفاق جدیدی برای ایران نیفتاده است و نیازی به گزینه‌های جدید برای ممانعت از وخیم شدن وضع اقتصاد ایران نیست چرا که ایران بر تحریم‌های آمریکا غلبه کرده است. با این حال، او منکر تاثیر منفی نسبی این امر بر اقتصاد نیست. 

الجزیره به نقل از اسلامی نوشت، «ادامه شیوه روابط اقتصاد و تجاری که ایران تا الان با برخی کشورها ایجاد کرده گزینه ساده‌تر و اول برای بی‌اثر کردن تحریم‌های لیست سیاه است. برخی کشورها اصلا اعتقادی به سیاست تحریم [آمریکا] ندارند. دور زدن این تحریم‌ها هم نقض قوانین بین‌المللی به شمار نمی‌رود. از طرفی دیگر هم تحریم‌های آمریکا در دو سال اخیرا شامل خیلی از بخش‌های ایران شده و هیچ روابط رسمی میان شبکه بانکی ایران و همتایان خارجی‌اش وجود ندارد». 

جمعه گذشته، «کارگروه ویژه اقدام مالی»، معروف به «FATF» که خودش را نهادی برای مبارزه با پولشویی و «تأمین مالی تروریسم» معرفی می‌کند، ایران را در فهرست سیاه قرار داد. خبرگزاری رویترز نوشت که FATF علی‌رغم این در بخشی از بیانیه‌اش تلاش کرده تا حدی درها را برای ایران باز نگاه دارد (جزئیات بیشتر). 

انتهای پیام/م

 

منبع: فارس

کلیدواژه: الجزیره ایران کارگروه مالی مبارزه با پولشویی لیست سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۵۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الجزیره: ایران توانست اسرائیل را در معضل راهبردی قرار دهد

مجموعه‌ای از کارشناسان شبکه الجزیره با بررسی پیامدهای زودهنگام عملیات تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کردند که ایران توانست اسرائیل را در یک معضل راهبردی قرار دهد و آن را در برابر حملات آسیب‌پذیر کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در ادامه تحلیل‌های مربوط به عملیات تلافی‌جویانه «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران ضد رژیم صهیونیستی، جمعی از کارشناسان عرب زبان در شبکه الجزیره به بررسی ابعاد و نتایج این عملیات پرداخته و نکته مورد توافق همه آنها این بود که ایران با این عملیات خود اسرائیل را وارد یک معضل راهبردی کرده و آن را در رده طرف‌های ضعیفی قرار داد که می‌تواند مستقیما مورد حمله قرار بگیرد.

به گفته این کارشناسان، آنچه که معضل رژیم صهیونیستی را در این زمینه پیچیده تر می‌کند آن است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در منحرف کردن توجهات افکار عمومی اسرائیلی‌ها از غزه به ایران شکست خورد؛ زیرا خانواده‌های اسرای صهیونیست این فرصت را به نتانیاهو ندادند و بلافاصله اعتراضات خود را با هدف تحت فشار قرار دادن اسرائیل جهت رسیدن به توافق تبادل اسرا با حماس و آزاد کردن اسرای اسرائیلی از غزه تشدید کردند.

اسرائیل بعد از عملیات ایران وارد معضل راهبردی شد

دکتر «مهند المصطفی» کارشناس امور رژیم صهیونیستی اعلام کرد که درحالی که اسرائیل تلاش دارد وانمود کند موفق به مقابله با حمله ایران شده و تهدید به اقدام نظامی علیه آن می‌کند اما واقعیت آن است که اسرائیل امروز بعد از عملیات ایران وارد یک معضل راهبردی بی‌سابقه شد.

وی افزود که رژیم صهیونیستی اکنون وارد یک معضل استراتژیک شده؛ به گونه‌ای که اگر بخواهد اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد، این امر منجر به شعله ور شدن آتش جنگ منطقه‌ای می‌گردد که عواقب سنگینی برای اسرائیل دارد و اگر هم اقدامی نکند علنا بر این واقعیت تاکید می‌کند که اسرائیل یک طرف ضعیفی است که می‌توان آن را مورد حمله قرار داد.

دکتر «حسن ایوب» دیگر کارشناس امور منطقه و استاد علوم سیاسی نیز به نوبه خود به تحلیل این عملیات ایران از جنبه کمک غربی‌ها به رژیم صهیونیستی جهت سرپوش گذاشتن بر شکست این رژیم پرداخته و اظهار داشت که اسرائیل بر این باور است که بعد از حمله ایران، فرصتی برای تقویت حمایت غرب از تل آویو فراهم شده است.

وی تصریح کرد که کشورهای غربی بیش از قبل به حمایت از اسرائیل در برابر هر اقدام نظامی علیه این رژیم ادامه خواهند داد؛ زیرا اسرائیل درواقع خنجر غرب بر استخوان کشورهای عربی محسوب می‌شود و غربی‌ها به خوبی می‌دانند که این عملیات مستقیم ایران ضد اسرائیل بعد از عملیات طوفان الاقصی و همچنین ضرباتی که حزب‌الله لبنان به این رژیم وارد کرده، منجر به نابودی «هیمنه» اسرائیل می‌شود و همه تلاش‌های تل آویو برای ارائه تصویر پیروزی را ناکام می‌گذارد.

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربیدستاوردهای زودهنگام عملیات «وعده صادق»

انفجار اوضاع داخلی اسرائیل

این کارشناس عرب زبان در ادامه گفت که کاهش توانایی اسرائیل برای ارائه تصویر پیروزی منجر به شعله‌ور شدن اوضاع داخلی این رژیم خواهد شد؛ زیرا هرکاری که نتانیاهو انجام می‌دهد خصومت‌های منطقه‌ای را نسبت به تل‌آویو تشدید می‌کند و این ایده که فلسطین پناهگاه امنی برای یهودیان جهان است را از بین می‌برد و در حال حاضر اسرائیل در یک باتلاق بزرگ قرار دارد.

در ادامه دکتر مصطفی مهند با تایید این صحبت‌های دکتر حسن ایوب درباره شعله ور شدن اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی و تشدید اختلافات داخلی میان اسرائیلی‌ها گفت که روش نخ نما شده نتانیاهو برای استفاده از تهدید ایران جهت متحد کردن جامعه صهیونیستی این بار جواب نداد. علت این امر آن است که خانواده اسرای اسرائیلی در غزه اغلب از طرف‌های بانفوذ در عرصه سیاست و اقتصاد رژیم صهیونیستی هستند و به همین دلیل حقه‌های نخست‌وزیر را به خوبی درک می‌کنند.

وی افزود که بنابراین خانواده های اسرای اسرائیلی به فشارهای خود برای انعقاد معامله تبادل اسرا و برکناری نتانیاهو افزوده‌اند؛ تا جایی که بعد از عملیات ایران، 65 درصد اسرائیلی‌ها خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام هستند. علاوه بر آن موج انتقادات از نتانیاهو به شدت زیاد شده و اسرائیلی‌ها معتقدند او اسرائیل را در برابر حملات نظامی آسیب پذیر کرده است. علاوه بر آن با وجود اینکه نهاد نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح اجماع دارد اما فشارها برای معامله تبادل اسرا با حماس موجب به هم ریخته شدن کارت‌های اسرائیل در زمینه عملیات نظامی در رفح شده است.

این کارشناس امور رژیم صهیونیستی در ادامه تصریح کرد که علاوه بر آن رد ایده حمله به رفح از سوی آمریکا هم فشار بیشتری بر نتانیاهو وارد می‌کند؛ زیرا اسرائیلی‌ها نمی‌توانند بدون حمایت و موافقت واشنگتن هیچ عملیاتی انجام دهند.

دکتر ایوب هم در ادامه تحلیل خود اظهار داشت که آمریکا در تلاش است تا از عملیات ایران برای جلب حمایت‌ها به سمت اسرائیل استفاده کند و این درحالی است که نتانیاهو می‌خواهد از مذاکرات آتش بس غزه و تبادل اسرا فرار کرده و با مقصر جلوه دادن حماس، مانع توقف جنگ غزه شود و به همین دلیل است که حماس را به رد همه پیشنهادات در مذاکرات متهم می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • آکسیوس: آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند
  • الجزیره: ایران توانست اسرائیل را در معضل راهبردی قرار دهد
  • اراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌تر
  • وضع تحریم جدید نفتی علیه ایران توسط کنگره امریکا؟
  • واکنش کنگره آمریکا به پاسخ کوبنده ایران علیه اسرائیل
  • دلیل اصلی جدایی لیونل مسی از بارسلونا چه بود؟
  • پیام هشدار آمیز بی‌سابقه ایران به رژیم صهیونیستی درباره ماجراجویی
  • بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
  • الجزیره: اسرائیل تاکنون چنین حمله گسترده ای را به خود ندیده بود