Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@10:43:12 GMT

شایعات آزارهنده تر از کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۶۲۹۹

شایعات آزارهنده تر از کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

مشکلی که البته از فحوای کلام متولیان بهداشت و درمان در کهگیلویه وبویراحمد از روزهای گذشته هویدا بوده و امروز نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به شدت از برخی دروغ پراکنی ها ، غولاسالاری ها و عوام زدگی در شبکه های اجتماعی و مجازی نسبت به شیوع این بیماری و امارهای غیرواقعی از آن به شدت گلایه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد بانشی تصریح کرد: مردم و شهروندان خبرها و حتی هر گونه توصیه درمانی و پزشکی در خصوص این بیماری را تنها از وزارت بهداشت و داشنگاه علوم پزشکی استان و همچنین حوزه معاونت بهداشتی و روابط عمومی دریافت کنند.

وی یادآور شد: ارایه هرگونه امار از تعداد مبتلایان و یا فوتی های ناشی از این بیماری نیز بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت از سوی دانشگاه های علوم پزشکی ممنوع بوده و تنها با اجازه دولت و این وزارتخانه می توانند خبرهای مربوط به شمار مبتلایان و فوتی ها را ارایه اطلاع رسانی کنند.

بانشی با تاکید بر اینکه تمامی اقدامات و تمهیدات لازم برای مقابله جدی با این ویروس از مدت ها قبل و از حدود هشت بهمن امسال در استان اندیشیده شده بود، گفت: هم اینک نیز هیچ گونه نگرانی از کمبود تجهیزات و یا وسایل مورد نیاز برای این مقابله با این بیماری در استان وجود ندارد.

 وی با اشاره به برخی عوامل تشدید کننده و راه های انتقال به این ویروس نیز گفت: دست دادن و روبوسی کردن یکی از مهمترین راه های انتقال است.

 قلیان سراها خطرناک ترین راه انتقال

این مسئول بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد: همچنین قلیان سراها نیز از مهمترین راه های انتقال این ویروس هستند که با دستور حسین کلانتری استاندار و همچنین همکاری یگان ویژه نیروی انتظامی تمامی قلیان سراها در سطح استان باید ظرف امروز تعطیل و پلمب شوند.

براساس نتایج تحقیقاتی که اوایل ماه جاری میلادی در نشریه Hospital Infection منتشر شد، این کروناویروس‌ها تا ۹ روز بر روی سطوح بی‌جان از جمله سطوح فلزی، شیشه‌ای و پلاستیکی ضدعفونی نشده باقی می‌مانند.

بانشی تاکید کرد که دستگیره های درب و پنجره ها و نی قلیان از جمله سطوحی هستند که ماندگاری ویروس کرونا در انها حدود ۹ روز بطول می انجامد.

سرپرست مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد که هنوزهیچ مورد مثبتی از بیماری کرونا ویروس در هیچ جای استان مشاهده و گزارش نشده اما در عین حال هر مورد مشکوک و افراد مبتلا به بیماری آنفلوآنزا به سرعت تحت شدیدترین مراقبت های بهداشتی برای مقابله جدی با شیوع این بیماری انجام می شود.

بانشی یادآور شد که از روزهای گذشته با تدابیر و تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با این ویروس ، تمامی مسافران که از استان قم و برخی استان های درگیر با این بیماری به کهگیلویه وبویراحمد سفر کرده اند در  ورودی  شهر و قبل از حضور میان شهروندان مورد آزمایش و تحت مراقبت های اولیه قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: هم اینک برخی افراد دارای بیماری آنفلوآنزا ویا مشکوک به سابقه بیماری تنفسی تحت مراقبت های ویژه قرار گرفته اند.

۸۰درصد مبتلایان نیازمند مراقبت های ویژه نیستند

بانشی یادآور شد: درست است که اکنون با اپیدیمی کرونا در کشور مواجه هستیم اما بیماری ها و ویروس هایی از جمله آنفلوانزا موج دوم و سرماخوردگی ها با توجه به برودت هوا آلودگی های محیطی همچنان وجود دارند و نمی شود هر علائم و حتی عطسه ای را به بیماری کرونا قلمداد کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: عفونت های تنفسی و بیماری های ویروسی فراوان هستند و بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از ۸۰درصد مبتلایان به کرونا نیازمند مراقبت های ویژه پزشکی نیستند و تنها ۲۰ درصد که بیشتر نیز افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای و تنفسی هستند در معرض خطر این ویروس قرار دارند.

وی یاداور شد: حدود ۲ درصد افراد در صورت ابتلا و انتقال این ویروس در معرض خطر مرگ قرار دارند.

افراد سالم نیازی به ماسک ندارند

وی همچنین یکی از موارد شایعه ساز در فضاهای مجازی را به کمبودهای برخی تجهیزات و امکانات از جمله ماسک برای مقابله با این بیماری دانست و گفت: این در حالی است که افراد سالم در شرایط مبتلا نشدن به بیماری هیچ گونه نیازی به ماسک ندارند و به جای استفاده از ماسک به شستن مرتب دست ها با آب و صابون اقدام کنند.

بانشی یاداور شد که طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، مردم سالم در شرایط معمولی نیازی به استفاده از ماسک ندارند و هیچ شواهدی در مورد مفید بودن استفاده از ماسک برای محافظت از افراد غیر بیمار وجود ندارد.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد گفت: در صورت تمایل به استفاده از ماسک، ماسک های جراحی معمولی نیز برای افرادی عادی مناسب است.

برچسب‌ها ویروس کرونا کهگیلویه وبویراحمد یاسوج علائم کرونا بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کهگیلویه وبویراحمد یاسوج علائم کرونا بهداشت و سلامت حسین کلانتری ویروس کرونا کهگیلویه وبویراحمد یاسوج علائم کرونا بهداشت و سلامت کهگیلویه وبویراحمد استفاده از ماسک برای مقابله علوم پزشکی یادآور شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۶۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند

حسین فرشیدی درخصوص تزریق واکسن «گارداسیل»، وضعیت شیوع بیماری HPV درکشور و اهمیت واکسیناسیون علیه آن، اظهار کرد: عملکرد ما باید بر اساس اسناد و مدارک باشد؛ به طور مثال یک کشور در اروپا ادعا می‌کند که سالیانه در جمعیت کشورش افرادی دچار سرطان مشخصی هستند؛ بنابراین برای این کشور، واکسیناسیون برای پیشگیری از این نوع سرطان، صرفه اقتصادی دارد. بنابراین در فعالیت‌ها باید تحلیل هزینه داشته باشیم؛ به این ترتیب برای واکسیناسیون با واکسن گارداسیل نیز باید اسناد و مدارک داشته باشیم.  

وی ادامه داد: به‌طور مثال ما اگر واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می‌کنیم، مشخص است که واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری در کودکان جلوگیری خواهد کرد و این بسیار رقم زیادی است.

فرشیدی افزود: معاونت پژوهشی و پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت در رابطه با واکسن گارداسیل نیز از سال گذشته در حال انجام تحقیقات مورد لزوم هستند و اگر نتایج تحقیقات، لزوم ورود آن به برنامه واکسیناسیون ملی را مشخص کند، وارد برنامه واکسیناسیون کشوری خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تولید و تزریق این واکسن از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود، اظهار کرد: در خارج از وزارت بهداشت شرکت‌هایی هستند که واکسن گارداسیل را تامین می‌کنند و بسیاری از افراد نیز که تمایل به تزریق آن دارند، خریداری می‌کنند؛ اما این کار از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.

وی در خصوص ضرورت استفاده از این واکسن گفت: افراد دارای رفتار پرخطر و جوامع غربی و اروپایی به دلیل روابط خارج از عرف و شرع و خطر بالای انتقال این بیماری، این واکسن را تزریق می‌کنند. اما در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد که تمامی افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم و اگر ما ذره‌ای به این اطمینان برسیم که برای سلامت مردم تزریق واکسن گارداسیل نیاز است حتما این کار انجام خواهد شد.

فرشیدی در پایان خاطرنشان کرد: پژوهشگاه مربوطه این وعده را داده است که در بازه زمانی شش ماهه اطلاعات لازم را ارائه دهند و اگر نتیجه پژوهش‌ها این باشد که باید تزریق این واکسن انجام شود و به نفع مردم است، حتما انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی دومین پایگاه اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران
  • برگزاری آیین تکریم و معارفه سرپرست بیمارستان شهید جلیل یاسوج
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • روزانه ۳ نفر در کهگیلویه و بویراحمد به سرطان مبتلا می شوند
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • نواخته شدن زنگ سلامت در مدارس کهگیلویه وبویراحمد