Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد از بستری هشت مورد مشکوک به کرونا در یزد خبر داد و گفت: هیچ تستی تاکنون تأیید نشده است و زمان توزیع بسته‌های بهداشتی رایگان حاوی ماسک برای اعضای خانوار پس از توزیع کشوری و ورد به یزد به اطلاع مردم می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، محمدرضا دهقانی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد که با حضور نوری شادکام معاون درمان این دانشگاه برگزار شد اظهار کرد: هشت مورد نمونه آزمایش از بیماران بستری مشکوک به کرونا برای پایلوت اولیه در استان و انجام تست کرونا ارسال‌شده است و منتظر جواب آن هستیم و تا امروز هیچ تستی مثبت اعلام‌نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*ورود کیت آزمایش کرونا از یک هفته قبل به کشور

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که چرا ورود کرونا به کشور با فوت دو نفر در قم اعلام‌شده است؛ اذعان کرد: کیت تشخیصی کرونا ویروس یک هفته وارد ایران شده و به آزمایشگاه مرجع رسیده است و نمونه‌های آنان قبلاً گرفته‌شده بود.

دهقانی تصریح کرد: از زمانی که در ووهان چین مشکل اپیدمی بیولوژیک و اورژانس بهداشت جهانی اعلام شد تیم ویژه ما همه چینی‌های مسافر یزد را رصد کردند و مبادی ورودی کشور اعم از هوایی، زمینی و دریایی از سوی وزارت بهداشت کنترل‌شده است و دستگاهی در مبادی ورودی کشور وجود دارد تا علائم را با حضور تیم بهداشتی کنترل می‌کند.

*یزد ازنظر تجهیزات آزمایشگاهی کرونا استاندارهای لازم را دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در پاسخ به این سؤال که آیا تجهیزات لازم برای نمونه‌برداری در استان هست؟ اظهار کرد: اگر فرد بیماری نوع «ساری» و دارای عفونت حاد تنفسی شامل تب، سرفه‌های خشک و تنگی نفس مراجعه کرد ابتدا یک متخصص اولیه حدس می‌زند و سپس توسط متخصص عفونی دوم تشخیص نهایی برای انجام تست کرونا داده می‌شود و اگر او تأیید کرد ازاینجا مورد مشکوک است و باید نمونه‌برداری شود.

دهقانی افزود: کیت‌های نمونه‌بردار هر دو آزمایش راداریم و کیت تشخیصی در اختیار انستیتو پاستور و وارداتی است و در مرکز ملی آنفولانزا انجام می‌شود و حداکثر زمانی برای رفت‌وآمد آن و اعلام نتایج آن 48 ساعت است.

 وی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را به دودسته تقسیم کردند و برخی قبلاً تست آنفولانزا را انجام می‌دادند و یک بحث فنی و استاندارد و شرایط خاصی در این آزمایش وجود دارد که باید به‌صورت موازی دو آزمایش هم‌زمان در دو آزمایشگاه انجام شود و اگر نتایج هر دو آزمایش 95 درصد نزدیک به هم بود جواب آن مثبت اعلام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد تشریح کرد: آزمایش «تیپ یک» یک تعدادی از آزمایشگاه‌های کشور هستند و یزد جزء «تیپ دوم» است که اعلام کرده‌ایم در یزد تجهیزات آن راداریم و با بازدید از سوی وزارت بهداشت تأیید می‌شود.

دهقانی افزود: هم ما و هم تهران این دو آزمایش موازی انجام و نتایج باهم منطبق می‌شود و نمی‌توانیم یک تستی را تنها با یک آزمایش مثبت یا منفی اعلام کنیم زیرابه ضرر بیمار است و چنانچه تست ما منفی باشد و به‌سرعت به بیمار اعلام شود و نتیجه نهایی مثبت شده باشد بیمار در جامعه رها و ناقل بیماری می‌شود و چنانچه نتیجه نهایی مثبت باشد فرد بیمار و یا افراد خانواده باید ارتباطات خود را محدود کنند.

*فوت بیمار کرونا در یزد یک شایعه است

وی با اشاره به وجود هشت بیمار مشکوک بستری در یزد به کرونا گفت: دو سبک ازلحاظ مشکوک داریم که هشت نمونه فعلی هیچ‌کدام علائم آن‌ها به کرونا نمی‌خورد و فوت‌شدگان تنها یک شایعه است و حتی آزمایش آنان ارسال‌شده است و یک فرد فوتی مشکل قلبی داشت و کودک هشت‌ماهه‌ای که فوت‌شده ربطی به کرونا ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: تا این لحظه در دنیا مورد مبتلای به کرونای زیر 9 سال نداشتیم و بچه‌های زیر 9 سال بسیار خفیف است و مبتلا نمی‌کند و این‌که بگوییم اصلاً کودکان مبتلا نمی‌شوند نباید دلیلی برعدم حمایت از کودکان و یا عدم پیشگیری از بیماری کرونا در این سنین باشد.

دهقانی خاطرنشان کرد: داروی موردنیاز این بیماری که «کلرکین» نام دارد در استان وجود دارد و برای بیماران بستری حاد استفاده می‌شود و ثابت‌شده که تأثیر دارد و درمان قطعی نیست ولی کمک‌حال است.

*از چه زمانی علائم بیماری ظاهر می‌شود؟

وی در خصوص این‌که از چه زمانی علائم بیماری ظاهر می‌شود گفت: از زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود از دو روز تا 14 روز بر اساس مقاومت بدن علائم آن از خفیف تا حاد ظاهر خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره علل تعطیلی زودهنگام مدارس و مراکز آموزشی استان یزد اذعان کرد: براثر فشار مردمی ناشی از جوّ روانی بیماری کرونا در کشور، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و با توجه جمع‌بندی نظرات با تعطیلی مدارس و یا مرکز آموزشی، سرویس‌ها و محیط مدارس در حال ضدعفونی است و فرصتی برای بهسازی مدارس برای پیشگیری از کرونا ایجاد شد.

دهقانی در خصوص ضدعفونی دیگر اماکن عمومی هم گفت: یک ستاد در استان تشکیل شد که وظایف هر یک از دستگاه‌ها در خصوصاً اقدامات پیشگیرانه و کنترل این بیماری ابلاغ‌شده است و دانشگاه علوم پزشکی موظف شد پروتکل ضدعفونی کردن را رصد کند و به استانداری گزارش دهد.

وی تصریح کرد: به بهانه کرونا کارهای خوبی در حال انجام است و تیم ها ما از شنبه بسیج شدند برای حفظ سلامت مردم همه اماکن عمومی، حسینیه‌ها و مساجد ضدعفونی انجام‌شده است و اتوبوس‌های عمومی ضدعفونی خواهد شد و هر دستگاه متولی انجام وظایف خاصی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: سرویس‌های بهداشتی عمومی در سطح استان باید دارای شوینده باشد و شهرداری، اتوبوس‌رانی و... وظایفشان مشخص‌شده است.

*اطلاع‌رسانی اخبار بیماری کرونا در یزد

دهقانی گفت: برای اطلاع عموم از اخبار کرونا هرروز در بخش‌های خبری و آمار نهایی تست های مثبت یا منفی هرروز ساعت 13 اعلام می‌شود و زودتر از این ساعت هیچ آماری اعلام نخواهد شد.

وی در خصوص نحوه انتقال بیماری هم اظهار کرد: سگ، گربه و خفاش از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان ناقلان احتمالی این بیماری اعلام‌شده است و اگر افراد با این حیوانات تماس دارند حتماً بهداشت فردی را رعایت کنند.

*تغذیه مناسب برای پیشگیری و درمان بیماری کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد در خصوص تغذیه مناسب برای پیشگیری و یا درمان این بیماری بیان کرد: ازلحاظ طب ایرانی مواد غذایی با طبع گرم مصرف شود و مصرف میوه‌های تازه حاوی ویتامین ث و سبزی و مصرف سوپ به‌خصوص شولی یزدی مناسب است.

دهقانی در خصوص غذاهایی که نباید مصرف کرد گفت: غذاهای پرچرب، غذاهای سرخ‌کردنی، کبابی و فست فود را در این مدت مصرف نکنیم و از پخت کامل انواع گوشت و یا حتی تخم‌مرغ مطمئن شویم و خوردن زیاد ادویه‌هایی همچون دارچین و زنجبیل بیش‌ازحد توصیه نمی‌شود.

*توزیع بسته های رایگان ماسک در یزد بزودی

وی درباره پیامک توزیع بسته رایگان بهداشتی شامل ماسک برای سرپرستان خانوار گفت: این پیامک نباید ارسال می‌شده است و در شهر قم این بسته بهداشتی شامل بروشورهای آموزشی و ماسک رایگان در حال توزیع است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد اظهار کرد: وزیر بهداشت توزیع ماسک از سوی کارخانه‌ها را ممنوع کرد و تمام این ماسک را وزارت بهداشت خریداری و در اختیار مردم قرار می‌دهد.

دهقانی اضافه کرد: برای هر خانواده یک بسته بهداشتی شامل تعدادی ماسک و پکیج‌های آموزشی در مورد نحوه استفاده و ضدعفونی‌کننده‌ها در اختیار مراکز جامع سلامت گذاشته‌شده است و دانشگاه‌های علوم پزشکی سامانه‌ای دارند که برای همه مردم پرونده الکترونیک تشکیل داده‌اند و با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود در مراکزی که خانوارها عضوند این بسته بااطلاع رسانی قبلی به آنان توزیع می‌شود.

وی تأکید کرد: هنوز بسته بهداشتی وارد یزد نشده است و به‌محض ارسال به استان از طریق صداوسیما و مراکز جامع سلامت به مردم اطلاع داده می‌شود و افرادی که هنوز پرونده الکترونیکی ندارند برای تشکیل پرونده مراجعه نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد توصیه کرد: ماسک‌ها را دو گروه کارکنان مراقبت‌کننده بیماران در بیمارستان‌ها و یا افراد خانواده بیمار در منزل و نیز بیماران دارای علائم سرماخوردگی و تنفسی استفاده کنند.

انتهای پیام/90030

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون علوم پزشکی یزد کرونا در یزد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد بیماری کرونا کرونا در یزد دو آزمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۶۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای اعضای بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیرحسام علیرضایی رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران برای نخستین بار در کشور موفق به اهدای اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی شد.

وی خاطرنشان کرد: واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه مذکور به عنوان واحد پیشرو در امر اهدا پس از مرگ قلبی در کشور طی سه سال اخیر موفق به اهدای اعضای بیماران پس از مرگ قلبی به نیازمندان عضو شده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: به تازگی تیم فراهم آوری اعضا این دانشگاه به سرپرستی سام زراعتیان نژاد جراح قلب و عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه موفق به فراهم آوری اعضای پیوندی از اهداکننده مبتلا به آمبولی ریه و ایست کامل قلبی شد که گیرندگان اعضا پس از دریافت عضو با شرایط عمومی خوب از بیمارستان ترخیص شدند.

وی عنوان کرد: این نوع اهدا در کشور و حتی در جهان بر اساس طبقه بندی ماستریخت بی نظیر و در صورت وجود کم نظیر است. در حال حاضر از افراد پس از مرگ مغزی (DBD) و در شرایط خاص از افراد پس از مرگ قلبی (DCD) با استفاده از فناوری‌های خاص که به آن فناوری برتر گفته می‌شود، اعضا با موفقیت به اهدا می‌رسد.

علیرضایی افزود: این روش جدید اهدا در کشور به عنوان منبع جدید تأمین اعضا می‌تواند میزان لیست بیماران در انتظار دریافت اعضا را کاهش دهد.

وی از زحمات تیم واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ایران و همکاران پرتلاش اداره پیوند و فراهم آوری اعضا و نسوج وزارت بهداشت قدردانی کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان سندروم لی + فیلم
  • اهدای اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای اعضای بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو بیمار پس از ایست کامل قلبی
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • زندگی دوباره ۴ بیمار با اهدای عضو در مشهد