Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به اینکه فعالیت هفت سال گذشته این پژوهشگاه در پیشرفت فناوری فضایی می‌تواند تاثیرگذار باشد بیان داشت: توسعه علم و فناوری‌های فضایی همیشه از افتخارات ایران بوده است و توانسته اقتدار ما در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی در میان جهانیان است به طوریکه می‌توان آن را یکی از ضروریات کشور دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  او اظهار داشت: فناوری فضایی به عنوان ایجاد زمینه‌های رقابتی در میان کشور‌ها شناخته می‌شود و برای مقایسه از نظر توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهاست. با توجه به ویژگی‌ها و کاربرد‌های منحصر به فرد فناوری‌های فضایی در اموری همچون ارتباطات، مخابرات، سنجش از دور، آموزش از دور، مکان‌یابی و ناوبری، زندگی بدون استفاده از فضا دیگر متصور نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ایران نیز تاکنون فعالیت‌هایی چشمگیری در حوزه فضایی صورت داده و توانسته به چرخه فضایی دست یابد و پژوهشگاه فضایی ایران، از جمله نهاد‌های تاثیرگذار برای توسعه این فناوری در کشور به شمار می‌رود. این پژوهشگاه در حوزه‌های مختلف فناوری‌های فضایی از جمله طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی، تراستر‌ها و موتور‌های پیشران، بلوک انتقال مداری، بالن مخابراتی، خدمات فضاپایه و کاربرد آن در مدیریت بحران در بلایای طبیعی، موفقیت‌های ارزشمندی داشته که پشتوانه‌ای قوی برای حوزه فضایی کشور است.

آذری جهرمی ادامه داد: پژوهشگاه در سال جاری با حرکتی برنامه‌ریزی شده با استفاده از داده‌های سنجش از دور فضایی با برآورد خسارت ناشی از سیل فروردین ۹۸ با استفاده از بالن مخابراتی در ارائه سرویس اینترنت رایگان به این مناطق کمک شایانی به ستاد مدیریت بحران کرد و نیز خدمات به زائران اربعین حسینی میلیارد‌ها تومان برای کشور صرفه‌جویی اقتصادی به همراه داشت که می‌توان از آن به عنوان خدمات فضاپایه پژوهشگاه فضایی نام برد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه طراحی و ساخت ماهواره نیز ماهواره مخابراتی ناهید ۱ را به پایان رسانده که آماده پرتاب است و ماهواره سنجشی پارس ۲ هم در دست تجمیع است، همچنین مدل مهندسی ماهواره ناهید ۲ نیز پایان رسیده و مراحل ساخت مدل کیفی و پروازی آن در دست اقدام است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: درحوزه موتور‌های فضایی، آزمایش موتور آرش از دیگر موفقیت‌های بزرگ و ارزشمند این پژوهشگاه است، ضمن اینکه تست‌های نمونه کیفی سامانه بلوک مداری را هم با موفقیت پشت سر گذاشته است. در حوزه توسعه فناوری‌های فضایی نیز این پژوهشگاه موفقیت‌های مهمی را به دست آورده است که طراحی و ساخت پین پولر و چرخ عکس‌العملی، باتری‌های فضایی، پنل خورشیدی و حسگر‌ها از آن جمله است که هر کدام در حوزه پروژه‌های فضایی کاربرد دارد و نمونه بارز آن، استفاده از چرخ عکس‌العملی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران در پروژه ملی ماهواره سنجشی ظفر است.

وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مسأله درحوزه فضایی این است که همه این موفقیت‌ها در شرایطی حاصل شد که کشور و به ویژه حوزه فضایی در تحریم بوده و دستیابی به این فناوری‌ها ممکن نبوده است.

انتهای پیام/ توضيح وزير ارتباطات درباره وضعيت ماهواره ناهید ۱

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماهوراه فناوری فناوری های فضایی حوزه فضایی موفقیت ها فناوری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۶۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم

ایلان ماسک گفت اگر موجودات فضایی وجود داشته باشند، ماهواره‌های او آن را فاش می‌کنند.

تاکر کارلسون، مجری سابق فاکس نیوز، اخیراً دیدگاه‌های خود در مورد بیگانگان را مطرح و پیشنهاد کرد موجودات ماوراء طبیعی وجود دارند و در زیر اقیانوس و زمین زندگی می‌کنند.

ماسک در پاسخ به ویدئویی از کارلسون که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، گفت: «من هیچ مدرکی برای موجودات فضایی ندیده‌ام و با ۶ هزار ماهواره که به دور زمین می‌چرخند، فکر می‌کنم اگر بیگانگان وجود داشتند، من مطلع می‌شدم.»

ماسک در صحبت با کارلسون در سال ۲۰۲۳، زمانی که او هنوز در فاکس نیوز بود، گفت اغلب از او در مورد بیگانگان سوال می‌شود. «بسیاری از مردم از من می‌پرسند، می‌دانید بیگانگان کجا هستند؟ و فکر می‌کنم اگر کسی درباره بیگانگان روی زمین بداند، احتمالاً من هستم.» وی افزود: «می دانید، من با چیز‌های فضایی بسیار آشنا هستم؛ و هیچ مدرکی از بیگانگان ندیده ام.»

او گفت در حالی که هیچ نشانه‌ای را ندیده است که به بیگانگان اشاره کند، امیدوار است که زندگی فراتر از زمین وجود داشته باشد و آنها صلح آمیز باشند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • کره جنوبی نانوماهواره پرتاب کرد
  • چین ۳ فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی خود می‌فرستد
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در مسیر پیشرفت