Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-18@12:56:47 GMT

شایعاتی درباره کرونا که نباید باور کنید

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۷۱۹۷

ساعت 24-از وقتی پرجمعیت‌ترین کشور دنیا یعنی چین با ویروس به شدت مسری کرونا درگیر شد، شبکه‌های اجتماعی هم پر شدند از اخبار و اطلاعات درست و غلط از نحوه شیوع و انتقال آن گرفته تا کنترل این بیماری. بد نیست اندکی با اخبار واقعی و شایعات مربوط به این بیماری آشنا شویم و سعی کنیم از شایعه‌ها و اخبار غلط فاصله بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا دیگر ویروس سرزمین چشم‌بادامی‌ها از مرزهای ما هم عبور کرده و وحشتش بیش از قبل به جان همه افتاده. اگرچه بزرگ‌ترین خطر کرونا ویروس سرعت انتقالش است، ولی به نظر می‌رسد سرعت پخش شایعات و حواشی آن از سرایت خود بیماری هم بیشتر است.

از وقتی پرجمعیت‌ترین کشور دنیا یعنی چین با ویروس به شدت مسری کرونا درگیر شد، شبکه‌های اجتماعی هم پر شدند از اخبار و اطلاعات درست و غلط از نحوه شیوع و انتقال آن گرفته تا کنترل این بیماری. بد نیست اندکی با اخبار واقعی و شایعات مربوط به این بیماری آشنا شویم و سعی کنیم از شایعه‌ها و اخبار غلط فاصله بگیریم.

شایعه ۱: هرگونه نامه یا بسته‌ای که از چین دریافت شود می‌تواند ناقل باشد

شاید شنیده باشید که بعضی‌ها می‌گویند اگر از چین بسته یا نامه‌ای دریافت کنیم یا اجناس تازه‌ای از این کشور وارد شده باشند در معرض خطر ابتلا قرار می‌گیریم. این تصور کاملا غلط است، چون ثابت شده ویروس کرونا روی اشیایی همچون نامه یا بسته‌های پستی یا هر کالای دیگری نمی‌تواند برای مدت طولانی زنده بماند.

شایعه ۲: کرونا ویروس فقط در کمین بزرگسالان است

کودک و بزرگسال، جوان و پیر، مرد و زن همه می‌توانند با این ویروس آلوده شوند. با این حال افراد سالمند و کسانی که سابقه بیماری دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند. در واقع خطر ابتلا به قدرت سیستم ایمنی بستگی دارد نه به سن و سال.

شایعه ۳: کرونا ویروس از طریق حیوانات خانگی منتقل می‌شود

هیچ استناد علمی در این خصوص وجود ندارد و هنوز چنین ادعایی اثبات نشده که این ویروس از طریق حیوانات خانگی منتقل می‌شود. سگ‌ها و گربه‌ها احتمال ابتلا به کرونا ویروس را دارند، اما کرونایی که با کرونای انسانی متفاوت است و درواقع نه کرونای ما به آن‌ها قابل انتقال است و نه کرونای آن‌ها به ما، ولی به هر حال توصیه می‌شود افراد پس از تماس با حیوانات خانگی دست‌ها را با آب و صابون بشویند که این ربطی به کرونا ندارد و در هر شرایطی بهتر است این اصل بهداشتی رعایت شود.

شایعه ۴: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها کرونای جدید را درمان و یا از بروز آن پیشگیری می‌کنند

آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در مقابل باکتری‌ها موثر هستند نه ویروس‌ها. به گفته محققان آنتی‌بیوتیک را نباید به عنوان روش پیشگیری یا درمان کرونای جدید بکار برد. چون آنتی‌بیوتیک همیشه روش درمان باکتری‌ها بوده و هست و کمکی به از بین بردن ویروس‌ها نمی‌کند.

شایعه ۵: داروی مخصوصی برای درمان و پیشگیری از کرونای جدید کشف شده است

طبق جدیدترین تحقیقات هنوز هیچ دارویی برای پیشگیری یا درمان قطعی این بیماری توصیه نشده است. البته داروهایی در حال بررسی و آزمایش هستند که می‌توانند به درمان کرونا کمک کنند، ولی داروی قطعی یا واکسن کرونا هنوز ساخته نشده است.

شایعه ۶: مارها عامل اصلی انتقال کرونا بوده‌اند

ابتدا تصور می‌شد مارها مسئول ابتلای انسان به این ویروس هستند، اما تحقیقات بیشتر نشان داد هفت نوع از جانداران هستند که می‌توانند انسان را مبتلا کنند. از آنجا که بالغ بر دویست نوع کرونا ویروس دیگر می‌تواند از طریق انواع گونه‌های حیوانات بین آن‌ها سرایت پیدا کند خیلی سخت می‌توان گفت دقیقا کدام حیوان مسبب اصلی ظهور کرونا ویروس ۲۰۱۹ در انسان است. طبق مقاله‌ای که در ۲۲ ژانویه در ژورنال تخصصی ویروس‌شناسی منتشر شد، مارها عامل اصلی کرونا ویروس ۲۰۱۹ معرفی شدند که اندکی بعد این مورد تکذیب شد.

تحقیقات کنونی به نوعی از خفاش (خفاش نعل اسبی) به عنوان مقصر اصلی انتقال به انسان مشکوک است. پس از بررسی‌هایی که در همین هفته‌های اخیر صورت گرفته اعلام شد که ژنوم کرونای جدید تا ۹۶ درصد با کرونایی که در این خفاش وجود دارد برابری می‌کند. خفاش‌ها باعث و بانی شیوع و گسترش بسیاری از ویروس‌های مرگبار در بین انسان‌ها هستند؛ ویروس‌هایی از قبیل ابولا، رابیز، سارس و مرس. محققان انستیتو ویروس‌شناسی ووهان اعلام کردند این کروناویروس خفاشی یک همه‌گیری جدی را در پی دارد. اما خیلی زود است که بخواهیم با یقین بگوییم کرونا ویروس ووهان به طور مستقیم از خفاش به انسان منتقل شده و یا حیوان دیگری در این میانه نقش ناقل را بازی کرده است.

شایعه ۷: مسبب تمام این بدبختی سوپ‌خفاش‌خورها هستند

در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی منتشر شد از زنی در حال خوردن سوپ خفاش و پس از آن موجی از انتقادات و سرزنش‌ها نسبت به خوراک‌های آسیایی و اینکه همین رژیم‌های غذایی عامل انتقال این ویروس به انسان هستند. واقعیت این است که آن ویدئو مربوط به سال ۲۰۱۶ در کشور پالائو است و بعدتر آن خانم بابت ترس و وحشتی که بخاطر آن ویدئو در اذهان عمومی ایجاد شده عذرخواهی کرد و در کلیپ عذرخواهی توضیح داد که خوراکی که در ویدئو مشاهده می‌شود از خفاش میوه‌خوار تهیه شده که در واقع یکی از خوراکی‌های محلی رایج و محبوب در کشور پالائو است. انواع دیگری از خفاش هم هستند که در آفریقا و آسیا خوردن آن‌ها مرسوم است.

کرونا ویروس ووهان در انواع رسانه‌ها و فضای مجازی به سرعت در حال تکثیر است. پس بهتر است تمام آنچه می‌خوانیم و می‌بینیم و می‌شنویم را باور نکنیم. حتما اطلاعاتی که دریافت می‌کنید را از منبع دیگری هم کنترل کنید تا مطمئن شوید واقعیت دارد یا خیر.

تقریبا همان مواردی که برای پیشگیری از آنفولانزا باید رعایت شود در مورد کرونا هم صدق می‌کند. اگر احتمالا با علائمی نظیر تب، سرفه و تنگی نفس مواجه شدید از تماس فیزیکی با اطرافیان جدا خودداری کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید. نکته مهمتر اینکه دچار ترس واهی و اضطراب بیخودی نشوید و بدون دامن زدن به شایعات فقط نکات بهداشتی را رعایت کنید.

برترین‌ها

منبع: ساعت24

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس کرونای جدید آنتی بیوتیک ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۷۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ با مشخص‌تر شدن آثار دوران پس از همه گیری کرونا، آمار‌ها در انگلیس بیانگر افزایش شدید نرخ بیکاری در این کشور است.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، دهه‌ها قبل بازی‌های ویدئویی میلیون‌ها نفر از مردم را سرگرم خود کرده بود، اما حالا با پیشرفته‌تر شدن بازی‌های ویدئویی مردم می‌توانند با همین بازی‌های ویدئویی به اعماق دریا رفته و یا در مسابقات شرکت کنند. هر ساله صد‌ها بازی ویدئویی جدید به بازار عرضه می‌شود. تنها در انگلیس بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم هر روز بازی ویدئویی انجام می‌دهند، اما حالا مخاطبان بازی‌های ویدئویی افزایش قابل توجهی یافته و حتی آنهایی که شغل شان را از دست می‌دهند هم برای گذراندن اوقات بیکاری به این بازی‌ها روی آورده اند. میزان بیکاری در انگلیس به رکورد تازه‌ای رسیده که برخی از آن به عنوان تاثیر با تاخیر همه گیری کرونا یاد می‌کنند. مردم در زمانی که به دلیل همه گیری کرونا در قرنطینه بودند بیش از هر زمان دیگری به بازی‌های ویدئویی روی آوردند. ارزش سهام صنعت تولید بازی‌های ویدئویی تنها در یک سال بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، اما این رشد در مدت دو سال پایدار نبود. در مدت دو سال قبل بیش از ۱۹ هزار نفر در انگلیس شغل خود را از دست دادند. تنها در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز بیش از هشت هزار نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست دادند.

دیگر خبرها

  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • واکنش به شایعه تغییر در تیم اقتصادی دولت
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • چند باور رایج و غلط درباره ویتامین‌ها
  • شایعه عجیب درمورد نیمکت‌نشینی ستاره برزیلی استقلال | بگذارید باور نکنیم!
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم