Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@22:21:41 GMT

قم در انتظار باران تند و سیلاب خسارت‌بار

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۸۴۹۴

قم در انتظار باران تند و سیلاب خسارت‌بار

به گزارش خبرنگار ایرنا از این نشست، استاندار قم با اشاره به پیش بینی اداره کل هواشناسی مبنی بر احتمال بارندگی شدید و وقوع سیلاب در این استان، گفت: تمهیدات لازم برای مدیریت و کنترل سیلاب و جلوگیری از آب گرفتگی معابر صورت گیرد. 

بهرام سرمست روز دوشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران قم در سالن اجتماعات اداره کل مدیریت بحران قم، اظهار داشت: اداره کل هواشناسی باید تا حداکثر فردا دقیق ترین رقم و عدد مربوط به بارندگی احتمالی در استان را اعلام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرمست بیان داشت: تا زمان مشخص شدن این موضوع، باید کلیه اقدام ها جهت مقابله با بارندگی بر اساس عارضه یابی و مدل سازی ارائه شده در فروردین ماه ۹۸ انجام شود.

استاندار قم همچنین با تاکید بر اینکه هر یک از دستگاه های عضو مدیریت بحران استان مشکل های مرتبط با حوزه فعالیت خود را بررسی و رفع کنند، گفت: فرماندار نیز مکلف است، ستاد بحران را با هماهنگی بخشداری ها و دهیاری ها در بخش های پنج گانه استان تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه معاون عمرانی استانداری نیز مطابق برآوردهای جدیدی که از سوی هوا شناسی اعلام می شود، اقدام نماید، گفت: صدا و سیمای مرکز استان نیز در خصوص این بارندگی با یک شیب ملایم و به نحوی که در مردم ایجاد نگرانی نکند، و تبعات اجتماعی نداشته باشد، اطلاع رسانی کند.

استاندار قم با تاکید بر ارائه هشدار های لازم به مناطق آسیب پذیر استان، گفت: در خصوص اطراف حرم حضرت معصومه (س) نیز کیسه شن و تجهیزات لازم پیش بینی شود.

استاندار قم با تاکید بر توجه جدی به اقداماتی از قبیل دیوار چینی اطراف رودخانه قمرود، خاطر نشان کرد: پارکینگ و پارک سوار حرم نیز از همین امروز تخلیه شود.

وی ضرورت ایمن سازی جاده های قم توسط اداره کل راهداری استان را مورد توجه قرار داد، و گفت: به منظور مصون سازی زندان قم از سیلاب نیز اقدام های لازم برای هدایت آب در اولویت قرار بگیرد.

مدیرکل هواشناسی قم نیز در این جلسه با اشاره به ورود به یک سامانه بارشی به کشور از جمله قم، گفت: این بارش ها از امشب آغاز و تا روز چهارشنبه ادامه دارد و بیشترین میزان بارش ها نیز فردا شب رخ می دهد.

مهران حیدری بنی میزان بارش قابل پیش بینی در استان را بین ۳۰ تا ۶۰ میلیمتر ذکر کرد، و گفت: مطابق مدل های هواشناسی، روز گذشته کانون بارش ها بر روی شمال غرب قم قرار داشت ولی امروز به جنوب غرب منتقل شده و میزان آورد و حداکثر حجم آب برای سد ۱۵ خرداد، سد کبار و رو به روی حرم حضرت معصومه (س) نیز بین ۳۰ تا ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه پیش بینی می شود، که با توجه به تغییر محل سامانه بارشی، این حجم آب تا ۴۰۰ متر مکعب نیز قابل پیش بینی است.

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در این جلسه، گفت: در صورت انجام بارش به میزان ذکر شده، پُر شدن تمام بندهای بالادستی آبخیزداری استان را شاهد خواهیم بود.

محسن اوروجی همچنین با اشاره به اهمیت قم به لحاظ جغرافیایی و قرار داشتن در مسیر مواصلاتی ۱۷ استان کشور پیش بینی دقیق میزان بارش و همچنین امکانات هشدار سیل برای این استان را ضروری دانست، و گفت: طبق دستورالعمل ارائه شده باید تمام راه های منتهی به رودخانه هایی که سیل در آنها جریان دارد با همکاری پلیس راه مسدود شود.

مدیرکل مدیریت بحران قم، ادامه داد: برای جلوگیری از گرفتار شدن مسافران در جاده ها و مسیرهای منتهی به قم باید اطلاع رسانی لازم انجام شود، و این امر نیز بدون تعیین دقیق میزان بارش غیر ممکن است.

اوروجی اذعان داشت: در حال حاضر ظرفیت سدهای قره چای و کُبار تقریبا تکمیل است، و در صورت وقوع یک بارندگی شدید، خودروهایی که در محور قم - تهران و قم - کاشان آمد و شد می کنند، در معرض خطر قرار خواهند گرفت‌.

مدیرکل شرکت آب منطقه ای قم نیز در این جلسه وقوع بارندگی در استان طبق میزانی که هواشناسی اعلام کرده را منجر به تخریب پُل بیمارستان امام رضا(ع) و استخر نیک اندیش عنوان کرد، و گفت: تخلیه پارکینگ های داخل رودخانه و طبقاتی ضروری است، چرا که احتمال ورود آب به پارکینگ وجود دارد.

احمد حاجی حسینی مسگر همچنین با یادآوری برخی نقاط آسیب پذیر و بحرانی استان در هنگام وقوع سیلاب، گفت: برخی پُل ها در محدوده شهر قم از محدویت و ظرفیت آب گذری بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ مترمکعب بر ثانیه برخوردار می باشند، که در این بارندگی قطعا باعث آبگرفتگی داخل حرم و شهر خواهند شد.

وی ظرفیت فعلی سد ۱۵ خرداد را ۱۰۰ میلیون مترمکعب دانست، و گفت: این سد تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد، و این بارندگی تنها ۱۳۰ میلیون مترمکعب حجم این سد را پُر خواهد کرد.

حاجی حسینی همچنین وجود یک سری سازه های موقت موجود در داخل رودخانه قمرود مانند کانکس، تابلوهای تبلیغاتی و تاسیسات برق را نیز از نقاط آسیب پذیر استان به هنگام سیلاب دانست، و گفت: هجوم سیلاب باعث تخریب این سازه ها و در نتیجه گرفتگی دهانه پل ها و ایجاد اختلال در روند عبور آب می شود.

وی با اشاره به انهار ۱۱ گانه قم به عنوان دیگر نقاط آسیب پذیر قم در مواقع بروز سیلاب، مسدود سازی آن را مورد توجه قرار داد، و تصریح کرد: علاوه بر این موارد در بیرون از شهر نیز برخی نقاط آسیب پذیر را داریم که ۱۸۴ سازه تقاطعی از جمله آن است، که عمدتا با سیلاب هایی با دوره بازگشت ۱۰ ساله دچار آبگرفتگی می شوند، و ظرفیت و گنجایش لازم را ندارند، از این رو باید اصلاح شوند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم نیز در این جلسه با اشاره اهمیت هدایت آب های سطحی بویژه در بلوار غدیر قم، گفت: آبفا به هیچ عنوان نمی تواند اقدامی را در این زمینه انجام‌ دهد، و این کار باید توسط شهرداری صورت بگیرد.

علی جان صادق پور، گفت: شهرداری نباید بگذارد که روان آب ها از بالا دست ها رها شده و وارد کانال های هدایت فاضلاب شوند.

مدیرعامل آبفای قم، تصریح کرد: اکیپ های آبفای استان برای رفع پس زدگی آب آماده هستند، ولی به دلیل بالا بودن حجم‌ آب های سطحی امکان جمع آوری کامل آن وجود ندارد و باید از بالا دست انجام شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای قم نیز با اشاره به تامین و آمادگی ۹۰ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات مختلف برای بازگشایی جاده های استان در زمان بارندگی، یادآور شد: با توجه به سوابق گذشته چهار محور قدیم قم - تهران، قم - نیزار، قم - دلیجان و آزاد راه قم - کاشان از جمله مسیرهایی هستند که دچار آب گرفتگی می شوند.

محمد حسن کلهری افزود: هشت راهدارخانه ثابت و بین پنج تا هشت راهدارخانه سیار با نیروی کافی مستقر خواهند بود.

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز با بیان اینکه پارکینگ شرقی حرم حضرت معصومه برای پارک خودروها در موقع بارندگی در نظر گرفته شده است، گفت: از امشب از پارک خودروها در حاشیه رودخانه قمرود جلوگیری می شود.

سید امیر سامع همچنین حفاظت از کارگاه های قطار شهری را ضروری دانست، و گفت: باید از ورود آب به درون کارگاه های نیمه کاره و یا دهانه های تونل ها جلوگیری شود.

معاون شهردار قم توجه به نقاط پیرامونی شهر قم را نیز در زمان بارش و بارندگی های شدید مورد توجه دانست، و یادآور شد: شهرک دانشگاهی، جعفریه، جاده اراک و مسجد جمکران از جمله این نقاط به شمار می آیند، که به غیر از جمکران در سایر موارد به دلیل کمبود بودجه و همچنین قرارگرفتن در خارج از حوزه شهری اقدامی در مورد اصلاح آنها صورت نگرفته است.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا بیمارستان جاده های استان شرکت آب و فاضلاب شهرداری هواشناسی انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی قم نیز در این جلسه نقاط آسیب پذیر مدیریت بحران استاندار قم میزان بارش پیش بینی اداره کل بحران قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۸۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب بارندگی‌ها به ۷۰ واحد مسکونی در کاشان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در کاشان با اشاره به اینکه ۱۷ گروه ارزیاب در استان مشغول ارزیابی خسارت‌های ناشی از سیل هستند، گفت: باید علت بروز حوادث ریشه یابی شود تا از بروز مشکلات مشابه جلوگیری شود.
منصور شیشه فروش افزود: در بحث جبران خسارت در بخش کشاورزی سیاست دولت این است که بیمه باید پرداخت کند چراکه سال گذشته هزارو۸۰۰ میلیارد ریال غرامت بیمه کشاورزی در استان اصفهان پرداخت شد.
وی گفت: همچنین در پی بارش‌های اخیر همچنین ۷۰ واحد مسکونی در شهرستان‌های کاشان، اردستان، آران وبیدگل در اثر سیل آسیب دیده است.
منصور شیشه فروش افزود: صندوق خسارت ساختمان‌ها از حوادث طبیعی در کشور تاسیس شده و بنیاد مسکن موظف شد، خانه‌های مسکونی که خسارت دیده اند را ثبت سامانه کرده تا صندوق یادشده جبران خسارت کند.
وی ادامه داد:بسته بودن مسیر طبیعی رودخانه‌ها از عوامل تشدید سیل است و باید با ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها مقابله شود.
شیشه فروش افزود: بارش‌های شبانه روز گذشته از قبل پیش بینی و اطلاع رسانی لازم به دستگاه‌ها شده بود و شهرستان به حالت آماده باش در آمده و تیم‌های عملیاتی به موقع وارد شدند و با محوریت فرمانداری و دیگر بخش‌ها برنامه ریزی لازم برای رفع مشکلات در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: بارش‌های رگباری باران در مقطع کوتاه موجب شد سیلاب و گل و لای از چند حوزه رودخانه‌ای کاشان فعال شود و مسیر رودخانه‌های حیدر و گازرگاه به شکل خاص فعال و از حوزه آبریز قهرود و جوینان و حوزه آبریز پایین دست «دره» سیلاب وارد و در بلوار امام رضا (ع) و محله گازرگاه فین بزرگ و یزدآباد آب جاری شد.
شهرستان کاشان با جمعیت ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آسیب بارندگی‌ها به ۷۰ واحد مسکونی در کاشان
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • حفر چاه‌های جذبی پاسخگوی بارش‌های شدید کوتاه مدت نیست + فیلم
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد
  • تشدید بارش در ۶ استان/ احتمال وقوع سیلاب
  • سیلاب به بیش از ۲ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • خسارت ۸۲ میلیارد تومانی بارش شدید باران و تگرگ در حاجی آباد
  • خسارت بارش شدید باران و تگرگ در حاجی آباد
  • خسارت گسترده سیلاب به کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان