Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@11:06:36 GMT

چگونه در خانه‌تکانی آسیب نبینیم؟

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۸۷۸۷

چگونه در خانه‌تکانی آسیب نبینیم؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، اسفند ماه خانه‌تکانی است و حالا که به خاطر ترس از ویروس بیرون رفتن هم به حداقل رسیده خیلی‌ها دستمال به دست در حال تمیز کردن در و دیوار خانه‌اند. در جدال بین افراد و لکه‌ها ممکن است تلفات عجیب و غریبی پیش بیاید. تلفاتی که البته همه آنها با مراقبت‌های ویژه و کارهای پیشگیرانه می‌تواند رخ ندهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه درباره مراقبت‌هایی در حین خانه‌تکانی گفته‌ایم، کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا شب عیدی، صحیح و سالم و نه با پاها و دست‌های شکسته، سر سفره هفت‌سین حاضر شوید.

 گرم کنید: خانه‌تکانی هم یک جور ورزش است. برای این که در ورزش کردن، آسیب جدی نبینید، اول باید گرم کنید. برای خانه تکانی هم بدنتان را گرم کنید. یک نرمش ساده، می‌تواند کوفتگی، خستگی و گرفتگی عضلات را از بین ببرد.

کمک بگیرید: خانه‌تکانی یک کار خانوادگی است، پس از دیگر اعضای خانواده‌تان کمک بگیرید. تقسیم کار کنید و هر کدام از کارها را به یک نفر واگذار کنید. با این اتفاق خانم خانه، کمتر خسته می‌شوید و کارها هم زودتر تمام می‌شود.

برنامه‌ریزی کنید: همه کارهای خانه را نباید در یک روز انجام دهید. خانه‌تکانی را طولانی کنید. چه یک ماه و چه یک روز، خانه تمیز می‌شود، مهم این است که شما، در دوماه کمتر خسته می‌شوید و احتمال آسیب هم کمتر است.

سنگین بلند نکنید: به اندازه وزن و توانتان اجسام سنگین را بلند کنید. در مسابقات قوی‌ترین زنان که شرکت نکرده‌اید! زمان بلند کردن جسم، زانو را خم کنید، با خم کردن بدن رو به جلو، از فشار روی کمر جلوگیری کنید. اگر نمی‌توانید جسمی را بلند کنید، از دیگر اعضای خانواده کمک بگیرید.

نکشید: یکی از آسیب‌های شایع در خانه‌تکانی، کشیدن عضلات و تاندون‌هاست. اگر دستتان به قاب عکس روی دیوار نمی‌رسد، یک صندلی و یا چهارپایه بگذارید زیر پایتان. روش دیگر این است که تمیز کردن بخش‌های مرتفع خانه را به عضو قدبلند خانواده بسپرید.

درست بنشینید و بایستید: قرار گرفتن بدن در شرایط مناسب و بعد تمیزکاری وسایل، می‌تواند به حفظ سلامتی‌تان کمک کند. زیاد یک جا ننشینید یا یک جا نایستید. بعد از چند دقیقه، شرایط قرار گرفتنتان را تغییر دهید. با این کار به عضلاتتان استراحت می‌دهید.

استراحت کنید: حتی اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید تا دو روزه، خانه چند ده یا چند صد متری‌تان را یک تنه، تمیز کنید، باید زمانی را برای استراحت درنظر بگیرید. بدنتان نیاز دارد که مدت زمانی استراحت کند تا دوباره از نو، سرحال شود.

استاندارد استفاده کنید: توجه داشته باشید که از جارو و تی استاندارد و مناسب استفاده کنید. جاروها و تی‌های متحرک بخرید و بسته به قدتان آن را تنظیم کنید تا کمتر خم شوید.

مراقب حساسیت باشید: اگر به ماده شیمیایی خاصی حساسیت دارید، در زمان خرید، به این نکته توجه کنید. یکی از مشکلاتی که در زمان خانه‌تکانی برای خانم خانه پیش می‌آید همین حساسیت‌های پوستی یا حتی تنفسی است. بهترین کار این است که زمانی که از مواد شیمیایی استفاده می‌کنید، مواد تشکیل‌دهنده را چک کنید.

بپوشانید: لباسی را برای خانه‌تکانی انتخاب کنید که دایره حرکت شما را محدود نکند مثل لباس‌های راحت و نخی. استفاده از ماسک و دستکش هم فراموش نشود.

باز بگذارید: مشکلات تنفسی را در زمان خانه‌تکانی، جدی بگیرید. بلند شدن خاک و بوی مواد شوینده، از چند متری، خانه‌ای که در حال خانه‌تکانی است، به مشام می‌رسد، برای این که ریه‌هایتان را اذیت نکنید، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا داخل خانه، در جریان باشد.

ماساژ فراموش نشود: عضلات بعد از یک فعالیت سنگین، نیاز به استراحت دارد بنابراین، دوش بگیرید و یا این که با روغن‌های درمانی، مانند سیاهدانه و روغن زیتون، عضلاتتان را ماساژ دهید تا کوفته نباشد.

مراقب کودکتان باشید: درست است که باید خانه را تمیز کنی، اما کودک خردسالتان هم نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. آن قدر درگیر خانه‌تکانی نشوید که کودک را به فراموشی بسپارید. آسیب‌های جسمی و روحی در زمان خانه‌تکانی، در کمین فرزندتان نشسته است. بهتر است زمانی که خانه را می‌تکانید، فرزندتان را به کسی بسپارید.

چک کنید: بعد از تمیز کردن، اجاق گاز، تلویزیون و بست‌های الکترونیکی، حتما چک کنید که لوله‌ها‌، بست‌ها و کلیدها در شرایط استانداردی است. آتش‌سوزی و حتی نشت گاز در خانه‌تکانی به شدت شایع است. یکی از نکات دیگری که باید چک کنید، ترکیب مواد شیمیایی با هم است. شاید مواد شیمیایی موجود در شیشه پاک‌کن و جرمگیری که با هم استفاده می‌کنید، یک واکنش شیمیایی خطرناک ایجاد کند.

لیز نخورید: یکی از آسیب‌هایی که در این روزها، در کمین است، همین لیز خوردن است. اگر سرامیک خانه را با تی تمیز کر‌ده‌اید، مطمئن شوید خوب خشک شده است. در صورتی که زمین خیس باشد، ممکن لیز بخورید و خدای نکرده دست و پایتان بشکند یا ضرب ببیند. در زمان خانه‌تکانی باید دقت کنید که پایتان را کجا می‌گذارید.

​​​​

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: استراحت ماساژ خانه تکانی آسیب جسمی زمان خانه تکانی چک کنید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۸۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروس امام خمینی درگذشت | جزئیاتی از زندگی همسر سیدمصطفی خمینی؛ معصومه حائری که بود؟

زی‌سان: معصومه حائری فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم بود.

خانم معصومه حائری در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کردند، ایشان در ابتدا علاقه‌ای به ازدواج نداشتند، اما با توجه به شرایط آن دوران به توصیه پدرشان و بعد از ملاقات حاج آقا مصطفی به ازدواج با ایشان رضایت می‌دهند، و بعد از گذشت یک سال به عقد ایشان در می‌آیند. 

حاصل ازدواجشان ۴ فرزند بود، دو تن از فرزندانشان در کودکی از دنیا رفته اند، و یک پسر به نام حسین و یک دختر به نام مریم دارند. ایشان در دوران تبعید حضرت امام (س) و حاج آقا مصطفی در عراق حضور داشتند، و همسر گرامیشان را همراهی می‌کردند.

 ناگفته‌‌های زندگی امام خمینی به روایت مرحوم معصومه حائری 

معصومه حائری سال ۱۴۰۰، در گفتگو با نشریه «حریم امام» به بیان نکاتی درباره خانواده امام خمینی پرداخت: 

- امام خیلی به من علاقه داشت و یادم هست هر هفته که می‌خواست سر و صورتش را اصلاح کند، به من می‌گفت بیا رو به روی من بنشین تا در کنار اصلاح کردن با هم حرف بزنیم. آقا در آن زمان خودش سر و صورتش را اصلاح می‌کرد و علاوه بر کوتاه کردن مو‌های سر و صورت، مو‌های پرپشت ابروهایش را که روی چشمش را می‌گرفت کوتاه می‌کرد. مژه‌های امام هم خیلی بلند بود و من به شوخی می‌گفتم مژه‌هاتان را هم کوتاه کنید.

- آقا خیلی تمیز و اهل رعایت بهداشت بود، به طوری که ما سر سفره برای ایشان دو تا چنگال می‌گذاشتیم تا اگر دو نوع غذا در سفره بود، هر کدام را با چنگال جداگانه‌ای بردارد. ایشان این قدر تمیز و اهل مراعات بود که می‌گفتم من خانواده‌های روحانی زیادی را دیده‌ام، اما شما از همه مدرن‌تر و امروزی‌تر هستید.

- یادم هست یک بار مرحوم حاج احمد آقا پیش ایشان می‌خواست با دست غذا بخورد که فرمود احمد، اگر می‌خواهی با دست غذا بخوری، برو بیرون بخور! باز به یاد دارم که خانم در بشقابی که پلو خورده بود و می‌خواست خربزه بگذارد و بخورد، باز آقا به ایشان تذکر داد. آقا خیلی مرتب و تمیز بود و به عنوان نمونه دیگر، یک میز جلوی در خانه بود که آقا وقتی وارد منزل می‌شد، کفش‌هایش را در می‌آورد و داخل آن می‌گذاشت و یک جفت دمپایی برمی‌داشت و می‌پوشید.

- خانم اصالتاً تهرانی و امروزی و از یک خانواده اصیل بود و خود آقای خمینی هم اصالت خانوادگی بالایی داشت و برادر ایشان، مرحوم آقای پسندیده هم یک آدم حسابی به تمام معنا بود. حسین آقا می‌گفت بعد از رحلت حاج آقا مصطفی اگر جریان انقلاب و مبارزه پیش نمی‌آمد و فکر و ذهن امام معطوف به این مسائل نمی‌شد، امام از غصه مرگ حاج آقا مصطفی دق می‌کرد و از دنیا می‌رفت.

- من قضایای شب رحلت حاج آقا مصطفی را از زبان خدمتکاری که به او ننه می‌گفتیم و زن فهمیده‌ای بود نقل می‌کنم؛ چون خودم مریض بودم و در طبقه پایین منزل پیش بچه‌ها خوابیده بودم. ننه می‌گفت آن شب وقتی حاج آقا مصطفی به خانه آمد، به من گفت در خانه را ببند، ولی قفل نکن؛ چون قرار است کسی به ملاقات من بیاید. اتاق ننه روبروی در خانه بود و می‌توانست ببیند چه کسی وارد منزل یا خارج می‌شود. حاج آقا مصطفی طبق معمول برای مطالعه به کتابخانه خودش در طبقه بالا رفت تا مطالعه کند. آن شب ننه دیده بود چه کسانی پیش آقا مصطفی رفته بودند و همه آنها را شناخته بود و ما هرچه اصرار کردیم اسم از آنها را به ما نگفت. ننه صبح خیلی زود صبحانه حاج آقا مصطفی را برده بود و ایشان را برای خوردن صبحانه صدا زده بود، اما ایشان بیدار نمی‌شود و به همین علت پیش من آمد. به طبقه بالا رفتم و دیدم حاج آقا مصطفی در حالت نشسته، روی میز کوچکی که جلویش بود خم شده است. دیدم بدنش گرم و از عرق بسیار زیاد، کاملاً خیس و نقاطی از بدنش کبود است. حاج آقا مصطفی را به بیمارستان بردند، ولی دیگر کار از کار گذشته و حاج آقا مصطفی از دنیا رفته بود.

- یکبار به آقا گفتم شما که در خمین بزرگ شدی، چرا این قدر مدرن و امروزی و تمیز و مرتب هستی؟! ایشان هم می‌خندید.

- آقا منظم و دقیق بود و همیشه دقیقاً سر وقت غذا می‌خورد. زمان تبعید آقا در نجف، گاهی من و خانم به ایران می‌آمدیم و امام تنها بود و حاج آقا مصطفی برای این که ایشان تنها نباشد، پیش امام می‌رفت و با ایشان غذا می‌خورد. یک روز حاج آقا مصطفی کمی دیرتر رفت و دید امام غذایش را سر وقت و مطابق معمول خورده و منتظر ایشان نمانده است. بعد از آن، هر روز حاج آقا مصطفی می‌رفت و موقع غذا خوردن، کنار امام می‌نشست و فقط نگاه می‌کرد و لب به غذا نمی‌زد و امام هم انگار نه انگار، به غذا خوردن ادامه می‌داد و اصلاً به حاج آقا مصطفی تعارف نمی‌کرد تا غذا بخورد. پدر و پسر کار خود را بلد بودند.

tags # اخبار سیاسی سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • عروس امام خمینی درگذشت | جزئیاتی از زندگی همسر سیدمصطفی خمینی؛ معصومه حائری که بود؟
  • جوزپه روسی: روی کین انتخابی عالی برای انجام یک خانه‌تکانی در منچستریونایتد است
  • تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل
  • معرفی ساده‌ترین راه‌های از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس
  • ۱۰ دقیقه‌ای دوش بگیرید؛ مضرات حمام طولانی چیست؟
  • سفر به خانه خدا بعد از ۹ سال | جزئیات عمره ۱۴۰۳
  • پاچه‌ ورمالیده کیست؟؛ چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟
  • بهترین روش دوش گرفتن برای اجتناب از آسیب رسیدن به پوست
  • ۱۰ دقیقه‌ای دوش بگیرید/ مضرات حمام طولانی چیست؟
  • هشدار‌های سیل را جدی بگیرید