Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@18:54:34 GMT

سرخط خبری کرونا ویروس در خوزستان

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۸۹۰۱

سرخط خبری کرونا ویروس در خوزستان

زنگ خطر کرونا و لزوم اتخاذ تمهیدات لازم در دزفول

کرونا اخیرا با مرگ تعدادی از هموطنان به یکی از دغدغه‌های اصلی کشورمان تبدیل شده که لازم است تمهیداتی بیش از آنچه تاکنون در دزفول انجام شده برای در امان ماندن از این بیماری و مقابله با آن در نظر گرفت.

 ویروسی ناشناخته از خانواده کرونا که در چین ظهور کرد و مرگ بیش از ۲ هزار نفر در اقصی نقاط دنیا را به همراه داشت روز به روز نمود بیشتری پیدا می‌کند و با ورود به کشورمان جان چند نفر را گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


موجی از استرس و ترس با انتشار اطلاعاتی از این بیماری بی‌درمان در بین خانواده‌ها ایجاد شد؛ اظهارنظرهای مختلف و بالارفتن لحظه‌ای آمار فوتی‌ها چیزی نبود که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

این نگرانی ها باعث شد خانواده‌ها در اقدامی خودجوش از فرستادن فرزندان به مدرسه خودداری کنند و استاندار خوزستان مدارس را تا پایان هفته جاری تعطیل کند.
هجوم همگانی به سمت داروخانه‌ها برای تهیه ماسک و ژل ضدعفونی کننده باعث کمبود و نایابی این اقلام و در برخی موارد افزایش نامتعارف قیمت‌ها شد.
انتشار اخباری کذب از ثبت این بیماری در بیمارستان دزفول نیز نگرانی مردم را بیش از پیش بالا برد.

البته در این شرایط آگاه سازی مردم ضروری است و باید راه‌های انتقال این بیماری و همچنین راه‌های پیشگیری از آن به طور مستمر برای جامعه بیان شوند.

همچنین توزیع رایگان ماسک که نقش مهمی می‌تواند در پیشگیری از این بیماری داشته باشد، باید در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد.

۸۰ درصد مبتلایان به کرونا بعد از یک هفته بهبود می‌یابند

رئیس مرکز بهداشت دزفول در این باره گفت: بیماری کرونا از حیوان به انسان و از انسان به انسان سرایت می‌کند و در حال حاضر راه‌های انتقال آن مخازن حیوانی هستند که این امر نگرانی‌هایی در سطح جوامع بین الملل و داخل کشور ایجاد کرده است.

رضا پورآیین افزود: با وجود میزان کشندگی کم این بیماری، قدرت بالای سرایت و ناشناخته بودن آن باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه شده است.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا فاقد علائم بالینی هستند و پس از یک هفته بهبود می‌یابند، گفت: ۱۷.۵ درصد بیماران دارای علائم خفیف تا متوسط و تنها ۲.۵ درصد دارای علائم شدید هستند که علت عمده آن وجود علائم خطر از جمله سن بالا، بارداری و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای است.
رییس مرکز بهداشت دزفول بیان کرد: ویروس کرونا شامل طیف گسترده‌ای از بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و بیماری‌های خفیف و شدید تنفسی هستند که در اغلب موارد به شکل یک بیماری تنفسی بدون عارضه ظاهر می‌شود و در برخی موارد دیگر با آسیب زدن به ریه‌ها موجب مرگ می‌شود.
وی افزود: اغلب بیماران فوت شده از گروه سالمندان، زنان باردار با بیماری‌های زمینه‌ای از قبیل آسم، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و نقص ایمنی هستند.

پورآیین اظهارداشت: برخی موارد مشکوک به بیماری کرونا سابقه سفر به چین را ۱۴ روز قبل از بروز علائم داشته‌اند یا پاسخ بالینی مناسبی نداده‌اند و وضعیت آنها وخیم‌تر شده است.

فاصله یک و نیم متری با فرد مشکوک به کرونا رعایت شود
رئیس مرکز بهداشت دزفول علائم این بیماری را تب، گلودرد، سرفه، تنگی نفس، سردرد، بروز حس ناخوشایند و آبریزش بینی عنوان کرد و گفت: این ویروس از راه هوا در مکان‌های سربسته، تماس نزدیک، استفاده از وسایل مشترک مانند موس، موبایل، قلم، حوله، دست دادن، روبوسی، تماس با حیوانات اهلی و وحشی آلوده، استفاده از قلیان و مواد مخدر مشترک، مواد غذایی فله روباز مانند خرما و حلوا، قندان‌های اشتراکی ادارات، پول و اسکناس منتقل می‌شود.
وی افزود: تاکنون ۷۸ هزار و ۷۷۳ نفر در دنیا به کرونا مبتلا شده‌اند که منجر به مرگ ۲ هزار و ۴۶۲ نفر از آنها شده و ۲۳ هزار و ۲۵۳ نفر بهبود یافته‌اند. 
پورآیین گفت: ۳.۱ درصد از مبتلایان به کرونا فوت کرده و ۲۹.۵ درصد بهبود یافته‌اند که ۹۸ درصد این بیماران چینی‌ هستند.
رییس مرکز بهداشت دزفول اظهارداشت: تاکنون ۲۹ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند که ۶ نفر از آنها فوت کرده‌اند و هیچ مورد بستری ثبت نشده است.
وی با بیان اینکه یک نفر در عراق به کرونا مبتلا شده است، افزود: برای پیشگیری از این بیماری باید دست‌ها را با صابون و مایع دستشویی شست و از دست دادن و روبوسی با افراد دارای علائم تنفسی مانند سرفه خودداری کرد.
پورآیین با تاکید بر لزوم خودداری از حضور در مناطق سربسته و شلوغ و رهاکردن دستمال کاغذی استفاده شده در محیط گفت: مردم برای پیشگیری از ابتلای کرونا از خوردن مواد غذایی نیمه پز و تماس با حیوانات اهلی و وحشی خودداری کنند و  فاصله حداقل ۱.۵ متری خود را با افراد مشکوک حفظ کنند.
رییس مرکز بهداشت دزفول افزود: باید از تماس دست‌های آلوده به چشم و دهان خودداری و فرد مشکوک به این بیماری را از مراکز آموزشی و مدارس جدا کرد.
وی گفت: اگر فردی پرخطر با بیماری زمینه‌ای اقدام به سفر می‌کند باید موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارد و درصورت موافقت پزشک، داروهای خاص خود را به اندازه به همراه داشته باشد.
پورآیین افزود: شهرداری نیز آموزش‌های لازم را به کارگران مختلف از جمله کارگران جمع‌آوری زباله و پسماند ارائه کند.

ماسک رایگان توزیع خواهد شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: براساس بخشنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فروش ماسک با قیمت غیرقانونی در داروخانه‌های دزفول ممنوع است.
داود سلمانپور افزود: کرونا ویروس یک موضوع ملی و بین المللی است که برای مدیریت آن نظم، حرف نخست را می‌زند. 
وی بیان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه تصمیمات خوبی در این خصوص گرفته‌اند و فروش ماسک در داروخانه‌ها را ممنوع کرده‌اند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: توزیع ماسک در اهواز انجام می‌شود و از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد.
وی گفت: انواع ماسک براساس نیاز در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید و براساس نیاز در استان‌ها توزیع می‌شود.
سلمانپور افزود: داروخانه‌ها فقط موظفند اندوخته قبلی خود از ماسک را با قیمت قانونی به فروش برسانند و تا اطلاع ثانوی اجازه عرضه و فروش ماسک را نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه تاکنون گرانفروشی رسمی ماسک در دزفول ثبت نشده‌است، اظهارداشت: ماسک به اندازه کافی از طریق دانشگاه علوم پزشکی در مکان‌های موردنیاز توزیع خواهد شد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول درخصوص مواد شوینده نیز گفت: مواد شوینده در استان تهیه و توسط شرکت‌های پخش طی این هفته با قیمت مصوب توزیع می‌شوند.
وی افزود: مواد شوینده جوابگوی کل جمعیت نیست ولی در مکان‌های مورد نیاز توزیع می‌شود؛ در این خصوص با همکاران داروساز هماهنگ شده تا قیمت‌ها اضافه نشوند.

تجمع های غیرضروری برای پیشگیری از کرونا محدود شوند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول خواستار اجتناب از تجمع‌های غیرضروری شد و گفت: بیماری‌های نوپدید نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد می‌کنند که البته این نگرانی‌ها خوب است ولی اگر از کنترل خارج شود باعث تنش‌های اجتماعی و خانوادگی می‌شود.
شاپور مسعودی‌فر افزود: درصد اندکی از بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند و پزشکان براساس شواهد بالینی بیمار اقدام به ارجاع به بیمارستان خواهند کرد. 
وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از بیماران ترخیص و در منزل مراقبت می‌شوند؛ خانواده‌هایی که بیمار دارند و قرار است از آنها مراقبت کنند باید آگاهی کامل درخصوص این بیماری داشته باشند. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: با توجه به انتقال بیماری‌های تنفسی از طریق سطوح و زنده ماندن این ویروس بین ۲ تا ۱۱ روز  خارج از بدن باید از تماس با سطوح آلوده اجتناب کرد. 
وی افزود: بیمار مبتلا به کرونا باید ماسک بزند و فاصله خود را با دیگر افراد رعایت کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: در حال حاضر ۳۳ کشور از جمله ایران درگیر کرونا ویروس هستند؛ ۱۳۳ مورد ابتلا به کرونا نیز در کره جنوبی ثبت شده است.
وی با بیان اینکه اقدامات لازم پزشکی درصورت مشاهده بیماری انجام می‌شود، افزود: برای تماس با سطوح، آموزش‌های لازم در ادارات و سازمان‌ها ارائه شود و سازمان‌های دارای اماکن عمومی مانند اتوبوسرانی اقدامات لازم را برای گندزدایی و ضدعفونی انجام دهند. 
مسعودی‌فر بیان کرد: آموزش شستشوی دست‌ها اهمیت زیادی دارد و باید اطلاعات لازم در این خصوص از طریق کارشناسان بهداشتی ارائه شود.

وی افزود: ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی به منظور ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان در مراکز پرتجمع مانند سبزقبا و هایپرمارکت‌ها راه‌اندازی می‌شود.

بخش ویژه کنترل کرونا در بیمارستان بزرگ دزفول ایجاد شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: بیماری کرونا داروی خاصی ندارد ولی اقدامات لازم برای عوارض بیماری مانند نارسایی ریه انجام می‌شود.
یوسف پریدار افزود: طبق تصمیمات استانی، یک بیمارستان در استان و یک بخش در هر بیمارستان برای کنترل بیماری کرونا در نظر گرفته شده به همین منظور بخش مورد نظر برای مراقبت از افراد مشکوک در بیمارستان گنجویان دزفول نیز در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به پیش بینی تجهیزات لازم برای مقابله با کرونا در دزفول اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود ظرف چند ماه آینده و با شروع فصل گرما این بیماری کنترل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: سرماخوردگی بیماری است که با عمل بیش از ۳۰۰ نوع ویروس بروز می‌کند که گروهی از این ویروس‌ها کرونا ویروس‌ها هستند. 
وی با بیان اینکه کرونا باعث عطسه، سرفه، آبریزش بینی و گلودرد می‌شود، افزود: سال ۲۰۱۹ تعدادی بیمار با نارسایی حاد تنفسی در چین مشاهده و مشخص شد علت آن کرونا ویروسی است که جهش ژنتیکی پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد این بیماری شبیه کرونا ویروس قبلی و ۳۰ درصد متفاوت با آن است، گفت: این کرونا ویروس در بدن خفاش زندگی می‌کند که شانس ابتلای آن بالا و ماندگاری آن خارج از سطح زنده بین چهار تا ۱۱ روز است.
وی با اشاره به کشندگی کم کرونا گفت: کشندگی این ویروس کمتر از ۲ درصد است یعنی ۹۵ درصد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند حتی متوجه بیماری نمی‌شوند.
پریدار افزود: افرادی که به ووهان چین سفر کرده‌اند افراد مشکوک به این بیماری هستند.
وی با بیان اینکه نخستین گزارش‌ها از ابتلای کرونا در ایران با مرگ ۲ نفر در قم ثبت شد، اظهارداشت: تاکنون ۲۸ مورد ابتلا در ایران ثبت شده و ۶ نفر فوت شده‌اند که آمار فوتی‌ها با آمار جهانی مطابقت ندارد زیرا برای ۶ مورد فوتی باید ۳۰۰ بیمار ثبت می‌شد.

کرونا در دزفول مشاهده نشده است
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز از رسانه‌ها خواست از شایعه پراکنی و انتشار اخبار کذب درخصوص کرونا در فضای مجازی به طور جدی خودداری کنند.
امید بن عباس افزود: تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شده و از رسانه‌ها انتظار می‌رود اخبار مربوط به کرونا را از منابع دانشگاه علوم پزشکی دریافت کنند. 
وی پیشنهاد کرد یک قرارگاه موقتی با مدیریت واحد در دانشگاه علوم پزشکی دزفول تشکیل و موارد لازم در کمیته‌های مختلف بررسی شوند. 
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول گفت: یک تیم برای بازرسی از اماکن پرجمعیت ایجاد شود تا گندزدایی و ضدعفونی‌ها را بررسی کنند.
وی افزود: نحوه درست شستشوی دست‌ها در مکان های پرتردد و دستشویی‌ها نصب شود و شهرداری‌ها اقدام به ضدعفونی کردن اماکن عمومی، پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و وسایل عمومی کنند. 
بن عباس گفت: مکان‌های پرتردد مانند دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها، زندان و دیگر مکان‌های عمومی نیز بازرسی و آموزش‌های لازم بهداشتی ارائه شوند.
وی با بیان اینکه کرونا یک ویروس سرمادوست است که با گرم شدن هوا روند رشد آن کاهش می‌یابد، افزود: با توجه به اینکه موردی از بیماری کرونا در دزفول ثبت نشده نباید جامعه را ملتهب کرد.

وی با تاکید بر لزوم اجتناب از برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و برنامه‌هایی که با تجمع همراه است، بیان کرد: ماموریت‌های غیرضروری به استان‌ها و شهرهای دیگر بویژه شهرهایی که کرونا در آنها ثبت شده لغو شوند.
بن عباس افزود: فروش ماسک و مایع دستشویی نیز با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت و تنظیم بازار مدیریت شود تا ضمن جلوگیری از احتکار از فروش آن با قیمت گزاف جلوگیری شود.
وی بر ضرورت بازرسی تیم‌های مشترک در سطح شهرستان تاکید کرد و گفت: از هرگونه اظهارنظر غیرکارشناسی و دامن زدن به شایعات توسط مدیران و رسانه‌ها جلوگیری شود.

مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاهی سراسر خوزستان به منظور حفظ نکات ایمنی و بهداشتی و به درخواست مردم و رفع نگرانی بهداشتی آنها، تا پایان هفته جاری تعطیل شدند.

ویروس کرونا از دی ماه گذشته تا کنون بیش از ۲ هزار قربانی گرفته است. تقریبا تمامی جانباختگان از چین، ‌کشوری که ویروس از آنجا شیوع پیدا کرد، هستند. ۶ نفر نیز در ایران بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌ اند. ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد.
بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ تن را گرفته است.

اتوبوس‌های آبادان به منظور پیشگیری از کرونا ویروس ضدعفونی شدند

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری آبادان گفت: در راستای پیشگیری از ابتلای همشهریان به ویروس کرونا شست و شو و ضدعفونی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری انجام شد.

حمزه بغلانی دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به هشدارهای پزشکان مبنی بر احتمال آلوده بودن میله‌ها و صندلی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های خط‌ واحد ،در راستای رفع نگرانی و پیشگیری از ابتلای احتمالی شهروندان، این سازمان با خرید تجهیزات لازم ضدعفونی و شست و شوی کامل داخل اتوبوس‌های فعال درون شهری را انجام داد.

وی با بیان اینکه  ۸۰دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس درون شهری وظیفه جابجایی قشر زیادی از شهروندان را در آبادان برعهده دارند، افزود: این تمهیدات و اقدام پیشگیرانه ضمن ارتقای ضریب ایمنی سلامت، شهروندان می‌توانند با خاطری آسوده از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

بغلانی گفت:ضد عفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی آبادان به صورت هر هفته یک بار انجام و تمام میله‌ها و شیشه‌های ناوگان شهری آبادان، ضدعفونی خواهند شد و این اقدام تا اعلام وزارت بهداشت در خصوص کنترل این ویروس تداوم خواهد داشت.

 وی همچنین از نظافت و نظارت بر ایستگاه‌های خط واحد در سطح شهر آبادان خبر داد و از شهروندان خواست نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند.

 روزانه ۱۰ هزار مسافر بوسیله ۵۰ دستگاه اتوبوس و ۳۰دستگاه مینی‌بوس در مسیرهای مختلف شهری در آبادان جابجا می‌شوند.

مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاهی سراسر خوزستان به منظور حفظ نکات ایمنی و بهداشتی و به درخواست مردم و رفع نگرانی بهداشتی آنها، تا پایان هفته جاری تعطیل شدند.

ویروس کرونا از دی ماه گذشته تا کنون بیش از ۲ هزار قربانی گرفته است.
بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ نفر را گرفته است.

ماسک تنفسی برای افراد عادی توصیه نمی شود

مدیر گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ماسک تنفسی هرگز برای مردم عادی توصیه نمی‌شود و ارزشی در پیشگیری از ویروس کرونا ندارد.

سیدمحمد علوی روز دوشنبه در سرسرای اداری دانشگاه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه آمادگی کامل علمی و تجهیزاتی برای پیشگیری از ویروس کرونا وجود دارد اظهار داشت: ماسک تنها برای افراد با علائم سرماخوردگی، آبریزش بینی، سرفه، عطسه و تنفسی دارند می تواند مناسب باشد که در درجه اول رعایت آداب سرفه و عطسه یعنی استفاده از دستمال کاغذی یا پشت آرنج و بعد از آن ماسک تنفسی توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: ماسک فقط  به فرد آلوده برای جلوگیری ازانتشار بیماری و یا افراد درارتباط نزدیک با بیماران دربخش های ایزوله و تنفسی (ماسک N۹۵) توصیه می‌شود.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: بیمارستان رازی در اهواز به عنوان مرجع تعیین شده اما باید سیستم ویزیت بیماران در تمام اورژانس‌های بیمارستان‌های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی تعریف شده باشد و بر اساس شرایط بیمار دستورالعمل های لازم ارائه شده و کلاس های آموزشی برگزارشده است.

مهران ورناصری بیان کرد: کادر درمان در آمادگی ۱۰۰ درصد است و هیچ داروی خاص و ویژه ای برای این بیماری در دنیا در نظر گرفته نشده ولی یکسری اقدامات درمانی و دارویی انجام می شود.

وی ادامه داد: بیمارستان های سپاه، بقایی، شرکت نفت، تامین اجتماعی و ارتش نیز آماده همکاری هستند.

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز اظهار داشت: به زودی توزیع رایگان ماسک و ضد عفونی کننده در استان خوزستان شروع می شود که امروز صبح از قم آغاز شده و در استان نیز انجام می شود.

حسین برزگر ادامه داد: سامانه ۱۹۰ آماده پاسخگویی به سوالات مردم است.

برخورد با داروخانه های متخلف در فروش محصولات بهداشتی

مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان گفت:برخورد با فروشندگان و داروخانه‌های متخلف در فروش محصولات بهداشتی همچون ماسک و ژل شست و شوی دست با توجه بحث کرونا ویروس در اولویت بازرسی این اداره کل است.

نعمت اله بیرانوند دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تعزیرات حکومتی در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه آمادگی انجام گشت‌ بازرسی در داروخانه‌ها و مراکز توزیع محصولات بهداشتی با دستگاه های ناظر همچون سازمان صمت با توجه به بحث ویروس کرونا را دارد.

وی گفت: در چند روز اخیر چندین گشت مشترک بازرسی در سطح داروخانه‌های شهرستان های خوزستان انجام شده است و موارد لازم به مسوولان داروخانه ها برای جلوگیری از هر گونه تخلف در فروش محصولات بهداشتی اعلام شده است.

بیرانوندی ادامه داد: از مردم خواستاریم که در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این خصوص موارد را به سامانه ۱۲۴ یا میز خدمت اداره کل تعزیرات حکومتی استان اعلام کنند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان ادامه داد: همچنین سامانه اینترنتی   tazirat۱۳۵.ir  آماده دریافت شکایات مردمی در این خصوص است.

قیمت محصولات بهداشتی از جمله ماسک و ژل شست و شوی دست و الکل در استان به دلیل بحث کرونا ویروس در چند روز اخیر افزایش یافته است.

همچنین به دلیل هجوم مردم برای خرید ماسک و ژل شستشوی دست در استان داروخانه ها با کمبود این کالاها مواجه شده اند.

مردم خوزستان تا حد امکان به دیگر استان ها سفر نکنند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازگفت: تعطیل کردن مدارس و دانشگاهها در استانی که آلودگی وجود ندارد زمینه سفر به استان‌های اطراف را فراهم می‌کند لذا توصیه می‌شود مردم خوزستان تا حد امکان به دیگر استانها سفر نکنند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان دوشنبه در سرسرای اداری دانشگاه علوم پزشکی اهواز درجمع خبرنگاران اظهار داشت: این مسافرت ها ممکن است باعث انتقال آلودگی شود. تعطیلی مدارس و دانشگاه ها برای رفع دغدغه و نگرانی مردم انجام شد.

وی افزود: در شهری که آلودگی ندارد تعطیل شدن توجیه علمی ندارد، در خوزستان تا کنون موردی از ابتلا به کروناویروس گزارش نشده است . تجمع، همایش و گردهمایی رای احتیاط تا آخر اسفند ماه تعطیل است.

ابول نژادیان بیان کرد: ویروس کرونا قدرت انتشار بالایی دارد به نحوی که در سطوح صاف تا ۹ روز زنده می ماند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: بیمارستان های معین خوزستان برای ارجاع موارد مشکوک به آنفلوآنزا و کرونا در نظر گرفته شده است؛ در اهواز بیمارستان رازی و درهمه شهرهای استان بخش معین معرفی شده و به پرسنل آموزش های لازم ارائه شده است.

وی گفت: از بیماران مشکوک ۲ نمونه آنفلوآنزای نوع B  و کرونا گرفته می شود و تا کنون هیچ مورد مثبتی از ویروس کرونا در خوزستان گزارش نشده است.

ابول نژادیان اظهار داشت: بیماری آنفلوآنزای نوع B و کرونا نظام بالینی شبیه به هم دارند و علائمی از جمله تب و لرز، سرفه و تنگی نفس و ضعف عضلانی بروز می‌کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز افزود: چهاردستگاه آمبولانس برای احتیاط  به صورت آماده باش قرار دارند تا بیماران مشکوک را جابجا کنند و توصیه می‌شود اگر خانواده ای بیمار مشکوک داشت از آمبولانس‌های خصوصی استفاده نکند.

وی ادامه داد: این آمبولانس‌ها بعد از انتقال بیمار مشکوک درهمان بیمارستان گند زدایی می‌شوند.

ابول نژادیان گفت: برخی عمل های جراحی الکتیو در بیمارستان‌ها کنسل شده تا از تردد به بیمارستانها جلوگیری شود و برخی درمانگاهها از جمله چشم پزشکی بیمارستان امام خمینی (ره) به علت ازدحام جمعیت فقط موارد اورژانسی را انجام می دهد.

جراحی الکتیو Elective surgery به آن دسته از اعمال جراحی می‌گویند که انجام آن را می‌توان از قبل برنامه ریزی کرد بر عکس اعمال جراحی اورژانس Emergency surgery که باید فورا انجام شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازاضافه کرد: تعداد پزشکان در اورژانس بیمارستانها افزایش  داده شده است  تا ازدحام جمعیت پیشگیری شود.

وی توضیح داد: آموزش‌های لازم به پرسنل و پزشکان ارائه شده و پیام‌های آموزشی و پمفلت در رسانه ها و فضای مجازی در رابطه با بیماری کرونا منتشر شده است.

ابول نژادیان گفت: انتظار از فعالان رسانه ای این است که برای جلوگیری از اضطراب مردم اخبار را از دانشگاه پیگیری کنند و هیچ دلیلی برای پنهان کاری وجود ندارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازاضافه ادامه داد: رسانه ها باید تلاش کنند فضای جامعه را آرام کنند، خبرهای موثق نشر دهند و در این شرایط اصول پیشگیری و رعایت بهداشت فردی را به مردم آموزش دهند.

فرار رو به جلوی شهرداری اهواز در پاسخ به دغدغه های کرونایی

یکی از مهمترین راهکارهای کاهش دغدغه مردم درخصوص ابتلا به ویروس کرونا اطلاع رسانی و همچنبن انجام اقدامات پیشگیرانه است، در این میان شهرداری اهواز بی توجه به لزوم آگاهی بخشی به شهروندان، در فراری رو به جلو از مردم خواسته اند به دلیل وجود نداشتن زیرساخت های مناسب اهواز خود را برای آبگرفتگی خیابان ها آماده کنند.

چهارشنبه هفته گذشته بود که خبر ابتلای ۲ نفر در شهر قم به ویروس کرونا باعث داغ‌تر شدن این خبر بین مردم ایران شد، از آن روز تاکنون با انتشار اخبار مرتبط با آمار مبتلایان به این ویروس، توصیه های پزشکی و البته برخی شایعات موجی از نگرانی بین مردم ایجاد شده است.

در استان خوزستان نیز اگرچه تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به ویروس کرونا مشاهده نشده است اما به دلیل هراس خانواده از ابتلای خود و فرزندانشان مدارس مقاطع مختلف در روز یکشنبه به دلیل عدم حضور بسیاری از دانش آموزان در کلاس های درس به حالت نیمه تعطیل درآمد و پس از آن مسئولان استان با برگزاری یک جلسه مدارس و دانشگاه های استان را تا پایان هفته تعطیل اعلام کردند.

مطابق بند ۴ قانون ۵۵ شهرداری ها  مراقبت در امور بهداشت ساکنین شهر و تشریک مساعی با مؤسسات وزارت بهداری در آبله کوبی و تلقیح واکسن و غیره برای جلوگیری از امراض ساریه ازجمله وظایف شهرداری ها است.

قیام برخی شهرداری ها علیه کرونا

به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت مهمترین راه مقابله با ویروس کرونا پیشگیری است از این رو در نشست شورای سلامت استان خوزستان و همچنین شورای سلامت شهرستان اهواز وظایفی برای دستگاه ها و سازمان های مختلف درخصوص آموزش خودمراقبتی شهروندان، ضدعفونی و پاکسازی محیط و همچنین نصب بنر در نقاط مختلف شهر تعیین شده است.

در این میان وظایف سازمانی مانند شهرداری به دلیل ارتباط مستقیم با شهروندان نسبت به سایر دستگاه ها به مراتب حساس‌تر و خطیرتر است، در همین راستا شهرداری کلانشهرهایی نظیر تهران، تبریز و مشهد اقدام به ضدعفونی ایستگاه های اتوبوس، ناوگان حمل و نقل عمومی، سرویس های بهداشتی و اماکن عمومی کرده اند.

عدم پاسخگویی شهرداری اهواز

در اهواز اما باوجود مصوبه شورای سلامت شهرستان اهواز مبنی بر الزام شهرداری به این اقدامات اما مسئولان شهرداری حتی حاضر به پاسخگویی در این خصوص به خبرنگاران و شهروندان نیستند و مشاهدات عینی سطح شهر نیز نشان می دهد تاکنون اقداماتی همچون نصب بنر در سطح شهر برای آگاهی بخشی شهروندان انجام نشده است.

اگرچه شهرداری اهواز چندی پیش برای موارد بحرانی اقدام به تعیین سخنگو کرد اما وی نیز پاسخگویی به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص برنامه‌های شهرداری برای مقابله با ویروس کرونا در سطح اماکن عمومی را موکول به تشکیل یک نشست خبری با رسانه ها در چند روز آینده کرد.

این عدم پاسخگویی شفاف درحالی است که امروز سایت شهرداری اهواز به نقل از سخنگوی شهردار اهواز بدون اشاره به دغدغه این روزهای مردم، از شهروندان خواسته تا به دلیل مشکلات ساختاری و اشکال در طراحی شهری اهواز خود را برای پیامدهای بارندگی روزهای اخیر آماده کنند.

فرماندار اهواز نیز روز گذشته در صحبت با رسانه ها شهرداری اهواز را موظف به ضدغفونی کردن اماکن عمومی کرده است.

دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز درخصوص مصوبات این شورا به خبرنگار ایرنا گفت: در نشست روز گذشته شورای سلامت شهرستان اهواز موضوعات مختلفی برای مقابله با شیوع ویروز کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

مهرداد شریفی افزود: شهرداری اهواز موظف شده است تا ظرف مدت یک هفته نسبت به آموزش کارگران جمع آوری کننده زباله، ئبازیافت، کارکنان حوزه حمل و نقل عمومی همانند تاکسیرانی و اتوبوسرانی اقدام کند.

وی بیان کرد: آموزش مهارت های شست وشوی صحیح دست ها به کارکنان، نصب بنرهای آموزشی در بیلبوردها دراماکن عمومی نظیر سرویس های بهداشتی و سالن های ترمینال از دیگر وظایف شهرداری اهواز است.

شریفی درخصوص لزوم جمع آوری مراکز عرضه کننده قلیان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: یکی از مهم ترین راه های انتقال بیماری های ویروسی همچون کرونا شیلنگ قلیان است.

مصرف قلیان، زنگ خطر شیوع کرونا

وی ادامه داد: وظیفه جمع آوری این عرضه کنندگان در سطح پارک ها با شهرداری اهواز است که امیدواریم همانند اقدامی که با همکاری بهداشت غرب، نیروی انتظامی، مقامات قضایی و شهرداری اهواز در پارک دولت برای جمع آوری عرضه کنندگان قلیان شد در سایر نقاط شهر نیز صورت گیرد.

دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز یادآور شد: شهروندان نیز باید برای سلامتی خود ارزش قائل شوند و از مصرف قلیان به ویژه در این روزها پرهیز کنند، زیرا مصرف قلیان های مشترک زنگ خطری برای سلامتی آنها تلقی می شود.

وی از مردم خواست اخبار مرتبط با ویروس کرونا را از منابع معتبر همچون سایت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اهواز پیگیری و به شایعات توجه نکنند، همچنین سامانه ۱۹۰ نیز آماده پاسخگویی به سوالات مردم در این خصوص است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در همین راستا از شهرداری اهواز خواسته است که کلاس های آموزشی برای پاکبان ها و زباله گردها باید برگزار شود.

فرهاد ابول نژادیان افزود: از جمله دستور العمل های شورای سلامت این است که از شهرداری درخواست شده که سرویس های بهداشتی اماکن عمومی گندزدایی و ضدعفونی شوند و مایع دستشویی داشته باشند، همین تکالیف از فرودگاه، پایانه های مسافربری و راه آهن نیز باید خواسته شند و همه سازمان ها باید از پرسنل خود مراقبت کنند.

منفی بودن جواب آزمایش ۲ بیمار مشکوک با علاءم حاد تنفسی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: جواب آزمایش ۲ بیمار مشکوک که با علایم حاد تنفسی به بیمارستان رازی اهواز مراجعه کرده‌ بودند منفی و آنفلوآنزا گزارش شد.

دکتر مهران ورناصری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: جواب آزمایش ۲ بیمار مشکوک دیگر هنوز اعلام نشده و تا ۲۴ ساعت آینده مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: هر بیماری که با علایم تنفسی شدید به بیمارستان مراجعه می‌کند بستری و مورد بررسی قرار می‌گیرد چون هر فردی با علایم حاد تنفسی از نظر پزشکی مشکوک است.

ورناصری اضافه کرد: با توجه به اینکه نظام مراقبت تشدید شده و حتی کوچکترین موردی را از دست نمی دهیم تمام بیماران با علایم شدید تنفسی روزانه مورد بررسی، و ۲ نمونه آنفلوآنزا و کرونا ویروس از آنها گرفته میشود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در روزهای گذشته نیز چندین مورد مشکوک در خوزستان بررسی و نتیجه منفی اعلام شده و همگی آنفلوآنزا بودند.

خوزستان به کیت تشخیص کرونا مجهز شد

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کیت‌های تشخیصی ویروس کرونا از روز دوشنبه در اختیار خوزستان قرار گرفت و از این پس نیازی به ارسال آزمایش‌ها به تهران نیست.

دکتر فرهاد ابول نژادیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این کیت‌ها از امروز برای تشخیص ویروس کرونا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار گرفته است.

وی پیش از این اعلام کرده بود: کیت‌های تشخیصی از دوشنبه دراختیار دانشگاه‌های قطب قرار می‌گیرد. پیش از این، کیت ها فقط در اختیار انستیتو پاستور تهران بود و نمونه‌های مشکوک به کرونا به این انستیتو در تهران ارجاع داده می‌شد.

به گفته ابول نژادیان دانشگاهای قطب منطقهای شامل اهواز، اصفهان، مشهد و تهران و تبریز است.

صادرات الکل از خوزستان ممنوع شد

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان گفت: هرگونه صادرات الکل و موادشوینده بهداشتی ازخوزستان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

امیر حسین نظری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: باتوجه به وضعیت موجود در خصوص کرونا ویروس و تامین اقلام مورد نیاز بهداشتی مردم خوزستان مقرر شده تا هرگونه صادرات مواد شوینده از این استان ممنوع شود.

وی افزود: شرکت الکل رازی شرکت توسعه نیشکر خوزستان قرار است با تولید روزانه ۱۰۰ هزار لیتر الکل تا حدودی نیاز خوزستان در تامین  این ماده ضد عفونی کننده را  برطرف نماید.

رییس سازمان صمت خوزستان ادامه داد: این سازمان آمادگی دارد تا با انجام هماهنگی لازم برای در اختیار قراردادن الکل مورد نیاز به واحدهای بسته بندی ، توزیع در خوزستان را انجام دهد تا این محصول در استان و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

روز دوشنبه رییس سازمان صمت خوزستان از کارخانه الکل رازی در اهواز و روند تولید آن دیدن کرد.

سه تولید کننده الکل در خوزستان به نام های الکل خرمشهر، رازی و  فن آوران اروند فعال هستند.

بر اساس گزارش ایرنا مصرف الکل و مواد شوینده بهداشتی در چند روز گذشته به دلیل موضوع کرونا ویروس در خوزستان افزایش یافته و باعث کمبود الکل در برخی از داروخانه‌های این استان شده است.

سازمان صمت خوزستان از تولیدکنندگان این استان برای تولید مواد ضدعفونی نیز دعوت کرده است.

آمادگی کادر درمانی بیمارستان های جنوب غرب خوزستان برای مقابله با کرونا

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: کادر درمانی بیمارستان‌های این دانشکده در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان برای پیشگیری و درمان احتمالی مبتلایان به کرونا ویروس آمادگی مقابله با این ویروس را دارند.

به گزارش ایرنا آرش یلالی روز دوشنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی در فرمانداری خرمشهر بیان کرد:مجموعه درمانی بخش دولتی و خصوصی آخرین اطلاعات و نحوه مدیریت مربوط به ویروس کرونا و نحوه حفاظت اطلاعات فردی را در سه نوبت دستورالعمل دریافت کردند.

وی افزود: تمام نیروها و کادر درمانی بیمارستان‌ها، مراکز بهداشت و درمان و فوریت‌های پزشکی آمادگی لازم را پیدا کردند و آموزش مراقبت و محافظت فردی به مردم از طریق رسانه‌های محلی ارایه شده و در حال انتشار است.

یلالی با بیان اینکه هیچ موردی از کرونا ویروس در آبادان، خرمشهر و شادگان مشاهده نشده گفت:از تمام موارد حاد تنفسی که به بیمارستان‌های تابعه مراجعه می‌کنند آزمایش کرونا ویروس انجام و به سرعت به آزمایشگاه مرجع ارسال می‌شود.

وی رعایت بهداشت فردی را مهمترین عوامل پیشگیری از این بیماری بیان کرد و افزود: شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون بهترین توصیه برای پیشگیری از بیماری کرونا ویروس است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر نیز در این نشست گفت: تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع احتمالی این بیماری در شهرستان خرمشهر و مرز شلمچه اتخاذ شده است.

محمد حیدری به استقرار چند گروه پایش و غربالگری و درمانی در مرز بین المللی شلمچه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه محدودیت‌ در مرز شلمچه توسط طرف عراقی‌ اعمال شده نگرانی در این زمینه نداریم.

وی بیان کرد: باید تمام وضعیت‌های محتمل در نظر گرفته شود و تمام توصیه‌های وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری‌ از سوی دستگاه‌های اجرایی، آموزش و پرورش و اقشار مختلف جامعه عملی شود لذا خود مراقبتی بسیار مهم است.

حیدری، بر تامین دارو و  لوزام مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی در خرمشهر تاکید کرد و گفت: ژل‌های شست‌وشو و مواد ضدعفونی و ماسک مورد نیاز مردم از سوی وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تامین شده و از این لحاظ هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر افزود: مردم این اطمینان را داشته باشند که همه مراکز و کادر درمانی بیمارستان‌ها علم و تخصص و توانایی پیشگیری و جلوگیری از شیوع این بیماری را دارند بنابراین از این بابت نگران نباشند.

فرمانده مرزبانی خرمشهر نیز در این نشست به بسته شدن مرز مسافری شلمچه از سوی طرف عراقی اشاره کرد و گفت:به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کروناویروس تمام تمهیدات لازم و امکانات بهداشتی در مرز شلمچه و مبادی ورودی اتباع خارجی پیش‌بینی شد.

سرهنگ کرم‌علی پیریایی افزود: با مشارکت گروه‌های بهداشت و درمان در مرز شلمچه کلاس‌های آموزش بهداشت برای نیروهای مستقر در مرز برگزار شد و خوشبختانه تا این لحظه مشکلی در این خصوص نیست.

به گزارش ایرنا ۶۰۷ هزار نفر از خدمات ۳۰مرکز شهری، ۱۸مرکز روستایی، ۱۳۲خانه بهداشت و ۱۲ پایگاه سلامت در شهرستان های زیر مجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان شامل آبادان، خرمشهر و شادگان بهره مند هستند.

برای مقابله با کرونا ویروس امکانات لازم را بسیج کرده ایمبر

سخنگوی شهرداری اهواز گفت: برای مقابله با کرونا ویروس امکانات لازم را بسیج کرده ایم و در این راستا نظارت بر جمع آوری عرضه‌کنندگان قلیان در سطح مناطق هشتگانه شهرداری اهواز افزایش یافته است.

علی احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درخصوص تمهیدات شهرداری اهواز برای مقابله با ویروس کرونا بیان کرد: پس از آخرین شیفت کاری  ناوگان شهری تمام سطوح داخلی صندلی ها، میله ها و دستگیره های اتوبوس ها را مطابق دستورالعمل بهداشت صدعفونی می کنیم.
وی ادامه داد: در طول روز نیز هر سه ساعت یکبار رانندگان ناوگان اتوبوسرانی، با محلول های بهداشتی دستگیره ها و میله ها را ضدعفونی می کنند.
احمدی با اشاره به اینکه تمام اتوبوس ها باید پیش از سوار شدن مسافران با محلول، ضدعفونی شوند اظهار داشت: همچنین تمام دستگاه های آبسردکن موجود در اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی برای مقابله با ویروس کرونا جمع آوری شده اند.
احمدی گفت: سرویس های بهداشتی پارک ها، معابر و پایانه ها نیز به صورت مستمر شست‌وشو و ضد عفونی می شوند و نظارت ها برای وجود مایع دستشویی در سرویس های بهداشتی افزایش یافته است.
وی با اشاره به لزوم نصب بنرهای آموزشی و هشداردهنده برای مقابله با ویروس کرونا در سطح شهر یادآور شد: در فضاهای عمومی مانند معابر و سالن های انتظار پایانه ها به شهروندان درخصوص شیوه مقابله با ویروس کرونا مطابق مصوبه اداره بهداشت اطلاع رسانی می شود.
سخنگوی شهرداری اهواز گفت: سازمان‌مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز مکلف شد آموزش های خودمراقبتی را به کارگران جمع کننده زباله و شاغلان سایت بازیافت زباله بدهد که از امروز این آموزش ها برای کارگران شرق اهواز آغاز شد.
تاکنون هیچ موردی از ویروس کرونا در خوزستان گزارش نشده است و بیمارستان رازی اهواز به عنوان معین در نظر گرفته شده که موارد مشکوک برای بررسی به آن ارجاع می‌شوند.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا پول سازمان صنعت معدن و تجارت سرماخوردگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا شورای سلامت شهرستان اهواز دانشگاه علوم پزشکی دزفول کادر درمانی بیمارستان ها ناوگان حمل و نقل عمومی برای مقابله با کرونا مرکز بهداشت دزفول سرویس های بهداشتی مبتلایان به کرونا نظر گرفته شده محصولات بهداشتی برای جلوگیری برای پیشگیری بیمارستان رازی تعزیرات حکومتی ویروس کرونا ویروس کرونا ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا مبتلا آموزش های لازم شهرداری اهواز تا پایان هفته معاون بهداشت افزایش یافته مایع دستشویی بیماری کرونا ابول نژادیان وزارت بهداشت توصیه می شود انجام می شود مواد شوینده بیمار مشکوک اماکن عمومی داروخانه ها داشته باشند نظر گرفت دانشگاه ها شهرداری ها سازمان صمت کادر درمان چند روز سطح شهر مورد نیاز دزفول نیز اتوبوس ها حاد تنفسی پایانه ها اهواز نیز مرز شلمچه نگرانی ها سازمان ها دستگاه ها ماسک و ژل آموزش ها هیچ مورد رسانه ها استان ها انجام شد هزار نفر ضد عفونی جمع آوری شهر نیز نیز گفت شده اند میله ها تا کنون دی ماه ۵ درصد کیت ها دست ها ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۸۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

۳ راه برای تشخیص کرونا از آنفلوآنزا و سرماخوردگی | چرا افراد جوان براثر کرونا فوت می‌کنند؟ افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روزها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند،

شیوع سویه JN۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمدهای از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

کد خبر 846548 منبع: میزان برچسب‌ها کرونا حج عمره وزارت بهداشت و درمان خبر مهم بیماری - آنفلوآنزا بیماری - سرما خوردگی

دیگر خبرها

  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • سندروم پس از کرونا چیست؟