Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@03:21:52 GMT

استعفای اعتراضی ماهاتیر

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۹۵۴۶

استعفای اعتراضی ماهاتیر

در پی درگیری‌ها و مناقشات سیاسی جدی اخیر در درون دولت ائتلافی «امید» مالزی، ماهاتیر محمد، نخست وزیر این کشور دیروز دوشنبه با تقدیم استعفای خود به پادشاه مالزی کشورش و جهان را شوکه کرد. او که حدود دو سال پیش، پس از پیروزی حزبش در انتخابات سراسری دولت ائتلافی تشکیل داده بود، حالا نه تنها خودش استعفا کرده بلکه حزبش هم از دولت ائتلافی «امید» خارج شده است؛ این یعنی آغاز یک بحران سیاسی در مالزی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش الجزیره، ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی دیروز دوشنبه در بیانیه‌ای دو خطی خطاب به پادشاه مالزی، اعلام کرد که از سمت نخست وزیری استعفا می‌دهد. اندکی پس از رسانه‌ای شدن این خبر، خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه نوشت، ماهاتیر 94 ساله همچنین از رهبری حزب خود نیز استعفا داده است. حزب ماهاتیر محمد هم که به خاطر پیروزی در انتخابات دو سال قبل مسئول تشکیل دولت ائتلافی و هدایت دولت شده بود، دیروز اعلام کرد، از دولت خارج می‌شود و از این پس هیچ مسئولیتی در دولت ندارد همین مسأله باعث شد که نگرانی‌ها از آینده مشارکت احزاب مالزیایی در دولت آینده و بروز بحران سیاسی در این کشور افزایش یابد. نخست وزیر آینده مالزی نیاز به ائتلاف با سایر احزاب مهم مالزی از جمله حزب آمنو، حزب اسلامی مالزی «پاس» و حزب ماهاتیر محمد و سایر احزاب برای تشکیل کابینه دارد. زیرا براساس قوانین مالزی نخست وزیر برای به دست گرفتن قدرت نیازمند حمایت ۱۱۲  نفر از  ۲۲۲ نماینده مجلس است. حالا با استعفای ماهاتیر و خروج حزبش از دولت ائتلافی، رایزنی‌های سیاسی در میان احزاب و پارلمان مالزی برای تصمیم‌گیری برای ایجاد ائتلاف جدید  بسیار شدت یافته است.
استعفا به خاطر خلف وعده
اگرچه در بیانیه دو خطی ماهاتیر محمد هیچ اشاره‌ای به دلیل استعفای او نشده است اما به عقیده ناظران و تحلیلگران، این تصمیم پس از آن گرفته شد که در روزهای شنبه و یکشنبه مشاجره‌های سیاسی در درون دولت ائتلافی بالا گرفت و گزارش‌ها حاکی از این بود که یکشنبه شب حزب ماهاتیر از برنامه‌اش برای تشکیل دولت جدید بدون حضور انور ابراهیم رونمایی کرده است. این در حالی است که از دو سال پیش اینگونه مقرر شده بود که در سال 2020 ماهاتیر نخست وزیری را به انور ابراهیم، «نخست وزیر در انتظار» واگذار کند.
دیروز دوشنبه قبل از آنکه ماهاتیر استعفای خود را تقدیم پادشاه مالزی کند، ماهاتیر و انور در اقامتگاه نخست وزیری با هم دیدار کرده بودند. پس از علنی شدن استعفای ماهاتیر هم انور ابراهیم اعلام کرد که ماهاتیر به او گفته است هیچ قصدی برای پیوستن به هیچ فرد یا حزبی برای تشکیل دولت جدید ندارد. وقتی از ابراهیم سؤال شد که آیا ماهاتیر مسئول این آشفتگی سیاسی به وجود آمده در مالزی است، پاسخ داد: «آنهایی که در درون حزب و بیرون از حزب از نام ماهاتیر دارند استفاده می‌کنند، مسئول هستند.»
جایگزین‌های احتمالی ماهاتیر
 به نظر می‌رسد علت اصلی استعفای ماهاتیر این است که حزب او می‌خواهد خلف وعده کند و به جای انور ابراهیم فرد دیگری را جایگزین ماهاتیر کند در حالی که بر اساس وعده‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۸ باید انور ابراهیم جایگزین ماهاتیر شود. در یک سال اخیر نام افرادی مانند «عزمین علی»، وزیر اقتصاد فعلی مالزی و «مخریز ماهاتیر» پسر ماهاتیر محمد برای نخست وزیری مالزی مطرح شده است.
عزمین علی، معاون سیاسی انور ابراهیم در حزب عدالت و وزیر اقتصاد است و مخریز نیز پنجمین فرزند ماهاتیر محمد است که در سابقه فعالیت‌های سیاسی وی سروزیری ایالت کداح مالزی وجود دارد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ماهاتیر محمد انور ابراهیم دولت ائتلافی نخست وزیری نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۹۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش ترکمانچای آذربایجان شرقی شهرستان شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی تراب محمدی گفت: فرایند لازم برای ایجاد فرمانداری ترکمانچای در سه ماه آینده انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: این اقدام در راستای سیاست محرومیت زدایی دولت سیزدهم و رعایت عدالت در جهت ارایه خدمات بهتر به مردم شریف منطقه و با توجه به پیگیری‌های اهالی بخش ترکمانچای با رای هیات دولت انجام شد و این بخش به شهرستان تبدیل شد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: اقدامات کارشناسی لازم برای انجام این مهم توسط کارشناسان معاونت سیاسی استانداری آذربایجان شرقی و همچنین با نظر مساعد کارشناسان تقسیمات کشوری وزارت کشور در چندین مرحله بررسی و انجام شد.

وی یادآوری کرد: ضمنا چندین بخش دیگر از جمله مهربان در حال تبدیل به شهرستان هستند و کار‌های کارشناسی مرتبط با آنها در حال انجام است.

شهرستان ترکمانچای با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت در فاصله حدود ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز واقع شده است.

دیگر خبرها

  • حاشیه های پررنگ تر از متن سفر رئیسی به پاکستان؛ از استقبال سرد در فرودگاه تا غیبت آجودان
  • به زودی شاهد موج استعفای مقامات سیاسی و نظامی اسراییل خواهیم بود
  • بخش ترکمانچای آذربایجان شرقی شهرستان شد
  • پیام ابراهیم رئیسی به بشار اسد +جزئیات
  • دعا کردن ابراهیم رئیسی در کاخ نخست وزیری پاکستان
  • جابجایی «حلقه اول» یاران رئیسی از پُستی به پُست دیگر /اصلاح کابینه، شاید وقتی دیگر! +جدول
  • (عکس) دعا کردن ابراهیم رئیسی در کاخ نخست وزیری پاکستان
  • مطالبات علمای شیعه از حکومت سرپرست افغانستان
  • پیشنهاد بزرگان اهل تشیع به آغاز پروژه‌ای عمرانی در غرب کابل
  • ابراهیم رئیسی به سرنوشت احمدی نژاد دچار خواهد شد؟