Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام باقر علیه‌السلام ضمن تفسیری از آیه قرآن، از دعای حضرت ابراهیم نبی (ع) برای توجه مردم به اهل‌بیت می‌گوید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، عصر امام محمدباقر(ع) و امام صادق(ع) در تاریخ حدیث شیعه به «عصر طلایی حدیث» شناخته می‌شود. امام باقر(ع) با علم کاملی که از اوضاع و شرایط زمان خویش داشت، در جهت شناختن اساس فکری جامعه، نهضتی علمی، فقهی، فلسفی و کلامی بنیاد نهاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبیین نظریه امامت به‌شکل کامل آن و مبارزه با افکار توجیه‌گرای مرجئه و سایر جنبش‌های انحرافی بخشی از اقدامات آن حضرت است، از این جهت احادیث و روایت‌هایی که از این دو امام بزرگوار باقی مانده است، در مقایسه با سایر امامان بسیار زیاد است.

برپایی جلسات مناظره با ادیان و مذاهب مختلف از شیوه‌هایی بود که امام محمد باقر (ع)‌ در گسترش علم پیش گرفتند تا گوشه‌ای از علم بی‌کران اهل‌بیت وحی را در معرض همگان قرار دهند و از این طریق اهل حق را به صراط مستقیم الهی دعوت کنند. بازخوانی این مناظرات ضمن آنکه می‌تواند ما را با علم بی‌کران اهل‌بیت آشنا کند، شیوه مناسبی را برای فراگیری مدل مناظره با اهل باطل فرا روی اندیشمندان قرار می‌دهد. 

درباره یکی از مناظرات امام باقر(ع) می‌خوانیم:
« قتاده بن دعامه» به حضور امام علیه‌السلام رسید. امام به او فرمود: فقیه اهل بصره تویی؟ عرض کرد: بله، اینطور می‌گویند. امام فرمود: به من گفته‌اند که تو تفسیر قرآن می‌گویی. عرض کرد: بله؛ امام فرمود: تفسیر تو از روی علم است یا جهل؟! عرض کرد: نه، از روی علم است. امام فرمود: خدای تعالی در سوره سبا می‌فرماید: «وَ قَدَّرْنا فیهَا السَّیْرَ سیرُوا فیها لَیالِیَ وَ أَیَّاماً آمِنین‏؛ و در میان آنها مسافت را به اندازه مقرر داشته بودیم. در این [راه‏]ها، شبان و روزان آسوده‏‌خاطر بگردید.» (سبأ آیه18)

قتاده گفت: این آیه درباره کسی است که از خانه خود با زاد و توشه‌ و مَرکب حلال به سوی خانه کعبه حرکت می‌کند. خداوند می‌فرماید او در امن و امان است تا به خانه خود برگردد.

امام باقر علیه السلام فرمود:« آیا تا به حال پیش نیامده کسی با زاد و توشه‌ی حلال به زیارت خانه خدا برود ولی در راه، دزدان او را بگیرند و اموالش را ببرند و او را چنان بزنند که دیگر نتواند به راه خود ادامه دهد؟» قتاده گفت: چرا؛ امام فرمود: وای بر تو ای قتاده، اگر قرآن را از پیش خود تفسیر کنی! (یعنی تو که گفتی هر کس به سوی خانه‌ی خدا برود، تا موقع برگشتن در امان است، پس این‌ همه دزدی‌ها و غارت‌ها در راه و در داخل شهر مکه چیست؟) در این صورت هم خودت هلاک شده‌ای و هم دیگران را هلاک کرده‌ای.

این آیه در مورد کسی است که از خانه خود با زاد و توشه‌ی حلال حرکت کند و به زیارت خانه خدا بیاید و به حق ما ائمه معصومین آگاه باشد و قلبش ما را طلب کند و در سرش هوای ما باشد. همان‌طور که خدای تعالی هم فرموده: «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوی‏ إِلَیْهِم‏؛ پس دل‌هاى برخى از مردم را به سوى آنان گرایش بده» (سوره ابراهیم آیه 37) 

در این آیه منظور خداوند شوق خانه‌ی کعبه نیست وگرنه می‌فرمود: «تَهْوی‏ إلیه». ابراهیم عرض می‌کند خدایا دلهاى گروهى از مردم را متوجه خاندان من بکن منظورش دوست داشتن خانه نیست اگر منظور خانه بود می‌فرمود (تهوى الیه) دوست بدارند آن را نه اینکه‏ بفرماید (تَهْوِی إِلَیْهِمْ) دوست بدارند آنها را بخدا سوگند منظور از دعاى ابراهیم ما بودیم که اگر با دل ما را دوست داشته باشند حج آنها قبول مى‏شود و گر نه قبول نخواهد شد اگر چنین بود آن وقت از عذاب جهنم در روز قیامت ایمن خواهد. قتاده عرضکرد بخدا دیگر همین طور تفسیر خواهم کرد. فرمود ای قتاده، منظور قرآن را کسانى درک می‌کنند که با آنها صحبت شده و طرف خطاب قرآن هستند. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏8، ص311)

دَخَلَ قَتَادَةُ بْنُ دِعَامَة عَلَى أَبِی جَعْفَرٍ ع فَقَالَ یَا قَتَادَةُ أَنْتَ فَقِیهُ أَهْلِ الْبَصْرَةِ فَقَالَ هَکَذَا یَزْعُمُونَ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع بَلَغَنِی أَنَّکَ تُفَسِّرُ الْقُرْآنَ فَقَالَ لَهُ قَتَادَةُ نَعَمْ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع بِعِلْمٍ تُفَسِّرُهُ أَمْ بِجَهْلٍ قَالَ لَا بِعِلْمٍ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع فَإِنْ کُنْتَ تُفَسِّرُهُ بِعِلْمٍ فَأَنْتَ أَنْت‏ عَلَى أَبِی جَعْفَرٍ ع فَقَالَ یَا قَتَادَةُ أَنْتَ فَقِیهُ أَهْلِ الْبَصْرَةِ فَقَالَ هَکَذَا یَزْعُمُونَ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع بَلَغَنِی أَنَّکَ تُفَسِّرُ الْقُرْآنَ فَقَالَ لَهُ قَتَادَةُ نَعَمْ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع بِعِلْمٍ تُفَسِّرُهُ أَمْ بِجَهْلٍ قَالَ لَا بِعِلْمٍ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع فَإِنْ کُنْتَ تُفَسِّرُهُ بِعِلْمٍ فَأَنْتَ أَنْت‏ فَقَالَ قَتَادَةُ ذَلِکَ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ بِزَادٍ حَلَالٍ وَ رَاحِلَةٍ وَ کِرَاءٍ حَلَالٍ یُرِیدُ هَذَا الْبَیْتَ کَانَ آمِناً حَتَّى یَرْجِعَ إِلَى أَهْلِهِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع نَشَدْتُکَ اللَّهَ یَا قَتَادَةُ هَلْ تَعْلَمُ أَنَّهُ قَدْ یَخْرُجُ الرَّجُلُ مِنْ بَیْتِهِ بِزَادٍ حَلَالٍ وَ رَاحِلَةٍ وَ کِرَاءٍ حَلَالٍ یُرِیدُ هَذَا الْبَیْتَ فَیُقْطَعُ عَلَیْهِ الطَّرِیقُ فَتُذْهَبُ نَفَقَتُهُ وَ یُضْرَبُ مَعَ ذَلِکَ ضَرْبَةً فِیهَا اجْتِیَاحُه‏ قَالَ قَتَادَةُ اللَّهُمَّ نَعَمْ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَیْحَکَ یَا قَتَادَةُ إِنْ کُنْتَ إِنَّمَا فَسَّرْتَ الْقُرْآنَ مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِکَ فَقَدْ هَلَکْتَ وَ أَهْلَکْتَ وَ إِنْ کُنْتَ قَدْ أَخَذْتَهُ مِنَ الرِّجَالِ فَقَدْ هَلَکْتَ وَ أَهْلَکْتَ وَیْحَکَ یَا قَتَادَةُ ذَلِکَ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ بِزَادٍ وَ رَاحِلَةٍ وَ کِرَاءٍ حَلَالٍ یَرُومُ هَذَا الْبَیْتَ عَارِفاً بِحَقِّنَا یَهْوَانَا قَلْبُهُ کَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی‏ إِلَیْهِم‏ وَ لَمْ یَعْنِ الْبَیْت‏ فَیَقُولَ إِلَیْهِ فَنَحْنُ وَ اللَّهِ دَعْوَةُ إِبْرَاهِیمَ ع الَّتِی مَنْ هَوَانَا قَلْبُهُ قُبِلَتْ حَجَّتُهُ وَ إِلَّا فَلَا یَا قَتَادَةُ فَإِذَا کَانَ کَذَلِکَ کَانَ آمِناً مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ قَالَ قَتَادَةُ لَا جَرَمَ وَ اللَّهِ لَا فَسَّرْتُهَا إِلَّا هَکَذَا فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَیْحَکَ یَا قَتَادَةُ إِنَّمَا یَعْرِفُ الْقُرْآنَ مَنْ خُوطِبَ بِهِ.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: امام محمدباقر ابراهیم نبی ادیان و مذاهب امام باقر ع ی ا ق ت اد ة امام فرمود ال ق ر آن ال ب ی ت اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۹۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

امام جمعه سنندج، گفت: تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان کردستانی به مطالعه وظیفه مسئولان استانی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، ماموستا فایق رستمی عصر امروز در دیدار با دبیر کل کتابخانه‌های کشور که در دفتر امام جمعه سنندج برگزار شد، اظهار داشت: دین مبین اسلام و قرآن برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است.

وی افزود: اهمیت کتابخوانی در اسلام به قدری است که معجزه پیامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر حضرت محمد(ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توام شده است. 

امام جمعه سنندج با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی از جایگاهی بسیار عظیم برخوردار است، تصریح کرد: قرآن، به سبب اینکه برای علم و دانش و کسب علم و تفکر در پدیده‌های جهان اهمیت خاصی قائل شده است، به تبع آن، برای دانشمندان و علمای دین و دانش هم فضیلت و اعتبار خاصی قائل است.

وی ایجاد مراکز کتابخوانی و کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه در کردستان را ضروری دانست و گفت: اگر با تفکر و تدبر کتاب‌ها را نگاه کنیم، می‌توانیم به همه مسائل و شخصیت‌ها دست پیدا کنیم. 

ماموستا رستمی با اشاره به فرموده خداوند، تردیدی در جایگاه و عظمت قرآن وجود ندارد، تأکید کرد: توجه اسلام به حفظ و گسترش میراث علمی، جایگاه والای دانش و کتاب را از دیدگاه این دین مبین نشان می‌‏دهد.

وی با تأکید بر اینکه تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان کردستانی به مطالعه وظیفه مسئولان استانی است، عنوان کرد: کتاب و کتابخانه، مجموعه ارزشمندی را شکل می‌‏دهد که می‏‌تواند در راه شکوفایی و بالندگی افراد و جوامع نقش سازنده‌‏ای ایفا کند.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری ظرفیت کتاب و کتابخوانی را یکی از راه‏‌های کسب دانایی و توانایی خواند که آدمی را در فهم و درک درست از نادرست کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها برای ایجاد علاقه جوانان به کتاب و کتابخوانی همراهی لازم را داشته باشند و زمینه مطالعه را فراهم کنند.

به گفته وی، قرآن بهترین مبلغ برای انسان‌ها است که می‌توان با تبعیت از آن راه درست را انتخاب و مسیر درست را طی کرد.

امام جمعه سنندج عنوان کرد: در استانی همچون کردستان نویسندگان و ناشران توانمند و مستعدی هستند که بیش از صدها تألیفات داشته و در دنیا حرف برای گفتن دارند، باید این ظرفیت‌ها به دور از وعده و شعار مورد توجه مسئولان کشوری و استانی قرار گیرند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • رابطه بین دانش و صنعت تقویت شود
  • اعلام ترکیب ایران در مرحله حذفی جام ملت‌ها
  • رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • امام جمعه زاهدان: برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است
  • ارسال ۳۰ اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور
  • عملکرد دستگاه قضا درعدالت و مبارزه با فساد در وضعیت حجاب موثر است