Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروهای پدافندی کشورمان نظیر نیروی پدافند هوایی ارتش، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء و نیروی هوافضای سپاه به عنوان مدافعان آسمان ایران اسلامی همواره نقش فوق‌العاده‌ای در حفط امنیت هوایی دارند و به همین خاطر فرمانده معظم کل قوا پدافند هوایی را خط مقدم دفاع از کشور نامیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بخواهیم تاریخچه این نیرو را بررسی کنیم باید به دوران پیش از پیروزی انقلاب بازگردیم. آن زمان این نیرو نیز مانند سایر بخش‌های ارتش کشورمان وابسته به تجهیزات غربی و مستشاران خارجی بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی و اعمال تحریم‌های ضالمانه آمریکا و متحدانش و همچنین آغاز جنگ تحمیلی، متخصصان جوان و بومی صنایع دفاعی کشورمان کار ساخت تجهیزات و تسلیحات دفاعی را شروع کردند. اما نقش قهرمانانی همچون سرلشکر شهید منصور ستاری که بعد‌ها به فرماندهی نیروی هوایی ارتش رسید در این میان بسیار چشمگیرتر و پررنگ‌تر بود.

ایران در سال‌های اخیر و عمر پر برکت انقلاب اسلامی و توصیه‌های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری که همواره تاکید بر خودکفایی داشتند به سوی خودکفایی در همه زمینه ها به ویژه عرصه دفاعی گام برداشته است.

پیروی از این رهنمودها نیز باعث شده تا ایران همواره امن‌ترین آسمان منطقه غرب آسیا و یکی از امن‌ترین آسمان‌ها را در جهان داشته باشد. این امنیت مرهون تلاش و زحمات متخصصان صنایع دفاعی و تسلیحاتی کشورمان است. متخصصانی که همیشه در جهت تلاش و امنیت ملت ایران تلاش کردند و هر روز با طراحی و ساخت تجهیزات به روز و جدید در این راه تلاش می‌کنند.

به همین دلیل باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه بررسی دستاورد‌های بومی دفاعی کشورمان در حوزه توپ‌های ضدهوایی این دستاورد‌ها را بررسی می‌کند. در گزارش‌های قبلی سامانه مصباح ۱ و سامانه سعیر را بررسی کردیم و در این گزارش به بررسی سامانه سماوات می‌پردازیم.

سامانه توپ ضد هوایی سماوات

این سامانه در واقع نمونه مهندسی معکوس شده سامانه دفاع ضد هوایی اورلیکن ساخت سوئیس است. اکثر ویژگی های این سامانه با نمونه بومی مشترک بوده به غیر از اضافه شدن چند قابلیت ویژه و همچنین رفع نواقص موجود در سامانه اورلیکن.

سامانه دفاع ضد هوایی اورلیکن

این سامانه ساخت کشور سوئیس و یکی از سامانه هایی است که با برد ۶ هزار و ۸۰۰ متر در رده سلاح های ضد هوایی کوتاه برد قرار می گیرد. گلوله‌های اورلیکن در هنگام شلیک تا ارتفاع ۴ هزار متری پرتاب می شوند. فشنگ‌های این توپ ضد هوایی حدود ۱۶۰۰ گرم و گلوله‌های آن حدود ۵۵۰ گرم وزن دارند و با سرعت قابل توجه ۱۱۷۵ متر بر ثانیه از زبانه لوله‌های ۳/۱۵ متری این توپ خارج می‌شوند. سرعتی که از اغلب توپ‌های ضدهوایی مشابه بالاتر است. نواخت تیر تئوریک این سیستم ۵۰ گلوله در دقیقه است.

بنابراین می‌توان گفت توپ ۳۵ میلی‌متری «اورلیکن» یک توپ دو لول با توان شلیک مهمات‌های ۳۵ میلی‌متری با طول پوکه‌های ۲۲۸ میلی‌متری است که هر کدام یک و نیم کیلوگرم وزن دارند. توپ به صورت خودکار مسلح می‌شود و هر لوله در سمت خود دارای یک خشاب ۶۳ گلوله‌ای برای هر لوله است.

این توپ که می‌تواند با اهداف زمینی و هوایی درگیر شود، دارای توان پوشش منفی ۵ درجه به طرف پایین و مثبت ۹۲ درجه به طرف بالاست و با داشتن شش هزار و ۷۰۰ کیلوگرم وزن، با سه نفر خدمه عملیاتی می‌شود.

نحوه جایجایی

این سامانه یک سیستم کششی است و برای جابجایی بر روی کامیون سوار می‌شود، اما مدل‌های خودکششی آن نیز در آلمان غربی با نام ژپارد با استفاده از شاسی تانک لئوپارد ۱ و در ژاپن با نام «توپ ضدهوایی خودکششی تایپ ۸۷» با شاسی تانک ژاپنی تایپ ۷۴ ساخته شده‌اند.

شرکت بریتانیایی مارکونی هم یک مدل خودکششی از این سیستم را با رادار‌های سری ۴۰۰ مارکونی طراحی کرده که با نام «سامانه ضدهوایی مارکسمن» شناخته می‌شود و بر روی شاسی تانک‌های مختلف قابل نصب است. فنلاند و لهستان این مدل را خریداری کرده و بر روی تانک‌های تی-۵۵ خود نصب کرده‌اند.

اورلیکن ایرانی با نام سماوات 

این سامانه ضد هوایی به کشورهای محتلفی همچون اتریش، چین، عربستان، کویت، بحرین، امارات، ایران، آرژانتین، نیجریه، مصر، برزیل، اکوادور، شیلی و برخی دیگر از کشورها فروخته شده است. 

مسئولان کشورمان ایران نیز در دهه ۵۰ شمسی و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اقدام به خرید یکصد دستگاه از این نوع سامانه کردند. با آغاز جنگ تحمیلی و تهاجم رژیم بعثی به کشورمان این سامانه در حوزه دفاع هوایی در حفاظت از آسمان کشورمان نقش موثری داشت و به همین دلیل مسئولان دفاعی کشورمان پس از پایان دفاع مقدس مسغول نوسازی سیستم‌های قبلی و طراحی سیستم جدید کردند.

سامانه ساخته شده در کشورمان به نام «سماوات» معروف شد و تاکنون نیز در حوزه دفاع هوایی نزدیک از آن بهره برداری می شود. اما در نمونه ایرانی قابلیت دید در شب و رادار‌های استفاده شده با Skyguard و Super Fledermaus FC نیز به آن افزوده شده که باعث قدرتمندتر شدن بیش از پیش این سامانه شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دستاوردهای دفاعی پدافند هوایی وزارت دفاع ضد هوایی توپ ضد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۰۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا سیلی ایران به اسرائیل خیره‌کننده است؟

پایگاه هوایی نواتیم توسط بهترین پدافند هوایی اسرائیل از جمله سامانه راداری آمریکایی محافظت می‌شود، این سامانه موشک‌های بالستیک را شناسایی کرده و سیستم عملکرد بی‌عیب و نقصی دارد. - اخبار رسانه ها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک یوتیوبر آمریکایی در واکاوی حمله ایران به اسرائیل آورده است:‌ پایگاه هوایی نواتیم توسط بهترین پدافند هوایی اسرائیل از جمله سامانه راداری آمریکایی محافظت می‌شود، این سامانه موشک‌های بالستیک را شناسایی کرده و سیستم عملکرد بی‌عیب و نقصی دارد.

.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آسمان ایران امن تر از همیشه
  • پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد
  • هشدار فرمانده نیروی هوایی ارتش به دشمنان: خطای راهبردی کنید با سوخو 24 جواب می‌گیرید
  • موشن گرافی: مهمترین سامانه های پدافندی ایران | خاری در چشم دشمنان
  • هر تجاوز دشمن با پاسخ پشیمان کننده روبرو خواهد شد
  • چرا سیلی ایران به اسرائیل خیره‌کننده است؟
  • به دشمنان ایران توصیه می‌کنم خطای راهبردی نکنند
  • ایران مقتدر، آبروی جهان اسلام
  • عملیات وعده صادق مصداق همدلی، همیاری و هم‌افزایی ارتش با سپاه است
  • انسجام نیروهای مسلح محاسبات دشمنان را به چالش کشید