Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسانه‌های آمریکا از حدود ۲ هفته گذشته گزارش‌هایی درباره توافق طالبان و واشنگتن منتشر کردند و به نظر می‌رسد که این توافق در روز‌های آینده امضا خواهد شد.

نیویورک تایمز اخیرا گزارش داد که ترامپ به طور مشروط موفقت خود را برای صلح با طالبان اعلام کرده است.

پس از این گزارش نیز، خبرگزاری «آسوشیتد پرس» به نقل از یک مقام آمریکایی این گزارش را تایید کرد و سپس مقامات آمریکا و افغانستان گزارش دادند که مذاکرات برای این توافق میان ۲ طرف در جریان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این توافق در صرتی که طی یک دوره ۷ روزه طالبان اراده و تمایل خود را برای توقف خشونت‌ها نشان دهد توافق امضا خواهد شد و بر اساس آن آمریکا نیرو‌های خود را از افغانستان خارج می‌کند.

این دوره ۷ روزه از بامداد یکشنبه اجرایی شده و بر اساس گزارش‌ها ترامپ نیز گفته که این توافق را امضا خواهد کرد.

با این وجود بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران چشم انداز روشنی برای این توافق نمی‌بینند و درباره آن ابراز تردید کردند.

پایگاه «چاینا اُرگ» در گزارشی به این موضوع پرداخته و این سوال را مطرح می‌کند که آیا این توافق، صلح و ثبات را برای افغانستان در پی خواهد داشت.

این گزارش می‎گوید: توافق صلح میان آمریکا و افغانستان که از مدت‌ها پیش انتظار آن کشیده می‌شود ظاهرا نهایی شده و قرار است در روز ۲۹ فوریه (دهم اسفند) امضا شود.

این پایگاه در ادامه می‌افزاید: سوال کلیدی برای میلیون‌ها نفر از مردم افغانستان که در طول چند دهه به جز جنگ و تخریب چیز دیگری را شاهد نبوده اند، این است که آیا این توافق صلح و ثبات را با خود به همراه داشت یا خیر.

چاینا ارگ می‌نویسد: نشانه‌های اولیه عالی به نظر می‌رسند؛ طالبان پیش از امضای توافق، موافقت خود را با پیشنهاد کاهش خشونت‌ها اعلام کرده و این توافق رسما به حضور آمریکا در افغانستان پایان می‌دهد، اما با این وجود در مرحله کنونی مشخص نیست که چه تعداد از نظامیان آمریکایی در افغانستان باقی می‌مانند.

این پایگاه در ادامه تاکید می‌کند: صلح پایدار را باید در ایجاد مذاکرات درون افغانستانی جست وجو کرد.

اگرچه مقام های آمریکا درباره این صلح لفاظی‌های بسیاری کرده اند، اما بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده هستند که هرگونه مذاکرات صلح افغانستان باید با حضور تمامی طرف‌های درگیر در این کشور انجام پذیرد.

تحلیلگران درباره توافق میان آمریکا و طالبان تردید بسیاری از کارشناسان را در پی داشته و این موضصوع از آنجایی نشات می‌گیرد که طی سال ۲۰۱۹ چندین دور از مذاکرات صلح میان ۲ طرف در شهر «دوحه»، پایتخت قطر، برگزار شد، اما در نهایت این مذاکرات بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسی خبر طالبان آمریکا افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۰۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش دوحه به خروج هیأت اسرائیلی از مذاکرات آتش‌بس غزه

در پی انتشار اخباری مبنی بر خروج هیأت مذاکره کننده رژیم صهیونیستی از دوحه، سخنگوی وزارت خارجه قطر امروز (سه‌شنبه) با تکذیب این خبر از ادامه مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه خبر داد.

به گزارش ایسنا، «ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در این باره اعلام کرد: گفت‌وگوها میان طرفین در سطح تیم‌های فنی ادامه دارد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، او گفت: جدول زمانی مشخصی برای مذاکرات وجود ندارد، اما با شرکای خود به تلاش‌های میانجی‌گری ادامه می‌دهیم.

الانصاری ادامه داد: مشکلات میدانی در زمینه مذاکرات وجود دارد، اما دیدارها همچنان در دوحه ادامه دارد.

او درباره تصویب قطعنامه برقراری آتش‌بس فوری در نشست دوشنبه شورای امنیت نیز تاکید کرد: امیدواریم تصمیم شورای امنیت بر مذاکرات آتش‌بس منعکس شود.

این مقام قطری همچنین اضافه کرد: هیأت اسرائیل از دوحه خارج نشده و بخشی از هیأت همچنان در دوحه حضور دارد.

با گذشت ۱۵ روز از ماه مبارک رمضان، فعلا از توافق آتش‌بس در غزه خبری نیست.

حماس خواهان هر گونه توافقی است که شامل پایان دائمی جنگ باشد، در حالی که اشغالگران قصد دارند آن را تا دستیابی به هدف ادعایی یعنی «نابودی حماس» ادامه دهند.

به گفته منابع رسمی فلسطینی، اشغالگران دست‌کم ۹۱۰۰ فلسطینی را در زندان‌های خود نگه داشته‌اند، در حالی که تعداد اسرای صهیونیست در غزه به دلیل امتناع حماس از افشای این تعداد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این در حالی است که رسانه‌های عبری از بین ۲۴۰ تا ۲۵۳ اسیر صهیونیست، از جمله سه نفر آزاد شده و ۱۰۵ نفر که توسط حماس در یک معامله تبادل اسیران در نوامبر گذشته آزاد شدند، صحبت می‌کنند.

جنبش حماس در عین حال از کشته شدن ۷۰ نفر دیگر در نتیجه بمباران اشغالگران خبر داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مک‌کال:بایدن برای آزادی زندانیان از افغانستان کاری نکرده است
  • آمریکا: مبارزه با گروه‌های تروریستی به نفع حکومت طالبان است
  • استفاده طالبان از بالگردهای آمریکا پیام ضعف واشنگتن است
  • شایعات اخراج حکمتیار نادرست است
  • حماس: امکان توافق آتش‌بس با اشغالگران وجود ندارد
  • واکنش دوحه به خروج هیأت اسرائیلی از مذاکرات آتش‌بس غزه
  • حکمتیار از اقامتگاه دولتی خود منتقل شد
  • داعش سرکوب شده است
  • حکمتیار محل اسکان خود را تغییر داده است
  • توافق ایران و طالبان برای آموزش زبان فارسی