مطهری: تندروها دولت را هم بگیرند معتدل میشوند | همین تندروها بهدنبال حل مشکل FATF و رابطه با امریکا میروند
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۰۱۳۷
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران، نرخ مشارکت در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی ۴۲ درصد بود و برخی رسانهها و چهرههای اصولگرا دلیل عمده آن را عملکرد دولت و مجلس میدانند. مطهری اما معتقد است اگر چنین ادعایی درست باشد قاعدتاً باید مشارکت از حد متعارف هم بالاتر میبود و مردم برای بیان انتقادشان از دولت و مجلس فعلی بیشتر پای صندوق رأی میرفتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در مجموع اتفاق خوبی نیفتاد. چه نگرش و روش شورای نگهبان در بررسی صلاحیتهای نامزدها را در نظر بگیریم و چه میزان مشارکت مردم، این واقعاً اتفاق مورد انتظار در این شرایط سخت کشور نبود. اما مهم این است که قبول کنیم باید آسیبشناسی و نقاط ضعف را برطرف کنیم که دوباره این اتفاق رخ ندهد. این اتفاقی که رخ داد و اینکه مشارکت پایین بود و بعد از انقلاب با چنین مشارکتی روبهرو نبودیم، علتهای مختلفی دارد. اینکه این اتفاق را گردن ویروس کرونا بیندازیم یا بهدلیل ضعف مجلس و دولت بدانیم، اینها دلایل قابل قبولی نیست آنچنان که برخی رسانههای اصولگرا چنین تحلیلهایی ارائه کردهاند.
هر کدام از اینها جواب خودش را دارد. بحث ویروس کرونا اگر تأثیری هم داشته بسیار کم بوده و قابل اعتنا نیست. اگر بگویند ضعف عملکرد دولت بوده که ماجرا برعکس است. یعنی اگر مردم دولتی را ضعیف بدانند و به فرایند انتخابات هم امید داشته باشند اتفاقاً انگیزه بیشتری پیدا میکنند که از طریق رأی دادن بیایند مجلس قویتری تشکیل دهند تا دولت را به حرکت وادارد. این امر سبب مشارکت بیشتر میشود. مسأله ضعف مجلس هم یک دروغ بزرگ است، به این دلیل که در واقع دستهای مجلس دهم بسته بود. شما ببینید در طول این چهار سال، مجلس کجا میتوانست درباره یک مسأله مهم کشور تصمیم بگیرد. ما مثلاً بعد از قضیه تصمیم شورای سران سه قوه درباره بنزین میخواستیم در مجلس تصمیمی بگیریم یا بعد خواستیم به خاطر حوادث آبان ماه وزیر کشور را استیضاح کنیم، که به خاطر فشارهای خارج از مجلس میسر نشد. در خیلی موارد دیگر همین اتفاق افتاد. در واقع اول دست مجلس را بستند و بعد شروع کردند به تحقیر مجلس و تلقین کردند که این مجلس ناتوان است. این یک دروغ بزرگ است. دروغ دیگرشان این بوده که میگویند این مجلس، مجلس اصلاحطلبان است در حالی که این مجلس، مجلس اصولگرایان است و اکثریت اصولگرا دارد. اساساً با روش شورای نگهبان هیچوقت این اتفاق در جمهوری اسلامی نمیافتد که یک مجلس با اکثریت اصلاحطلب روی کار بیاید. مجلس ششم البته یک استثنا بود. بنابراین اینکه میگویند مجلس ضعیف بوده اولاً این مجلس ضعیف نبوده و ثانیاً اگر هم ضعفی بوده عوامل خارج از مجلس باعث آن شدهاند و تبلیغات گسترده در طول چهار سال گذشته علیه این مجلس، نهاد مجلس را در چشم مردم ضعیف جلوه داده است.
الان با این وضعیتی که شما میگویید باید چه کرد و تکلیف چیست؟ به هر حال بخشی از جامعه هم در انتخابات شرکت نکردند، باید به نظر شما برای این قسمت از جامعه چه کرد؟باید علل این اتفاق را بررسی کنیم که در آینده دیگر تکرار نشود. مثلاً اتفاقات آبان ماه به نظر من در کم بودن مشارکت انتخاباتی تأثیر داشته است. البته هیچوقت درصد مشارکت انتخاباتی در هیچ کشوری صددرصد نمیشود. اما در کشور ما مشارکت بالای ۶۰ درصد طبیعی بوده. مثلاً در دوره قبل مشارکت ۶۲ درصد بود یا سال ۸۸ مشارکت بالای ۸۰ درصد داشتیم ولی این عدد ۴۲ درصد عدد پایینی است. مخصوصاً باید توجه داشته باشیم که مشارکت در کلانشهرها به طور قابل توجه پایین بوده است. مشارکت در شهر تهران ۱۸ درصد بوده که نگرانکننده است. در واقع مردم یک پیامی دادند به مجموعه نهادها و مسئولان که باید این پیام را دریافت کنند و ببینند چه نقایصی در کارشان وجود دارد، آن را برطرف کنند.
دلیل دیگر، حادثه هواپیما و رفتار غیردلسوزانه در حادثه جانباختگان کرمان بود. یک دلیل دیگر هم به نظر من این بود که برخی مسئولان ما بابت تشییع باشکوه پیکر سردار سلیمانی دچار توهم شدند و فکر کردند این جمعیت انبوه به معنی تأیید سیاستهای داخلی و خارجی آنهاست؛ در حالی که چنین چیزی نبود و مسأله، شکسته شدن غرور ملی بود و مردم از این بابت ناراحت بودند که یک فرمانده ارشد آنها را امریکا در خاک کشور همسایه ترور کرده و دیدیم که موافق و مخالف نظام، همه وارد شدند.
عامل دیگر در کاهش مشارکت مردم، روش بحث برانگیز شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدها بود. در این دوره یک رویه در شورای نگهبان برجستهتر بود و آن رد صلاحیت بابت اظهارنظر بود. در گذشته هم از این کارها میکردند اما در این دوره خیلی شدید بود، یعنی آشکارا میگفتند شما باید این را میگفتید و آن را نمیگفتید. این رویه کاملاً مخالف آزادی بیان بود. این هم یک پدیده نامبارکی بود که متأسفانه این بار شدت پیدا کرده بود.
دلیل دیگر، ناعادلانه بودن رقابت بود که بهدنبال رفتار شورای نگهبان ایجاد شد. یک طرف از چند ماه پیش با خیال آسوده مشغول برنامهریزی بود و طرف دیگر تا دو روز مانده به انتخابات هنوز نمیدانست که چه نامزدهایی از آن تأیید صلاحیت شدهاند و فهرست خود را چگونه ببندد. این اصلاً یک رقابت عادلانه نیست. مثل یک مسابقه دو سرعت است که افراد سریع را با دست نگه دارند برای اینکه ضعیفها جلو بیفتند. و این اتفاقی که افتاد به ضرر کشور بود. البته من خودم به این اتفاقی که رخ داد خوشبین هستم. به خاطر اینکه وقتی که کار دست دوستان به قول خودشان انقلابی میافتد و اداره کشور را به دست میگیرند باعث میشود که خودشان به برجام برگردند، خودشان مشکل اف ای تی اف را حل کنند، خودشان سیاست خارجی را اصلاح کنند، رابطه با عربستان را برقرار کنند، حتی رابطه خوب با اروپا را در پیش خواهند گرفت.
اینها در دل خودشان میدانند که کشور نمیتواند رابطه خود با دنیا را قطع کند ولی میخواهند این اتفاق یعنی بهبود روابط به وسیله خودشان رخ دهد نه به وسیله رقیبشان یا دولت آقای روحانی. من معتقدم با روی کار آمدن یک چنین مجلس یکدستی که بعد از آن هم احتمالاً یک دولت یکدست همراه به وجود خواهد آمد بسیاری از این مشکلات که عامل آن هم بیشتر خودشان بودهاند رفع خواهد شد. لذا این اتفاق را مبارک میدانم. چون مشکل دوستان ما این است که چرا قدرت در دست ما نیست؟ و وقتی که قدرت را به دست بگیرند و ببینند با روشهایی مثل برهم زدن برجام و کارشکنی در مورد FATF نمیتوان کشور را اداره کرد خودشان مشکلات را حل میکنند. در واقع مشکل، جنگ قدرت است.
یعنی شما معتقد هستید ترکیب جدیدی که در مجلس شکل گرفته است، به رفع مشکلات فعلی در کشور خواهد انجامید؟ اما این مجلس قرار است یک سال و نیم با دولت روحانی کار کند که در واقع رقیب آنان محسوب میشود....در این یک سال و اندی اگر مجلس جدید بخواهد اقدام احساسی در مورد دولت انجام دهد رهبری مانع میشود. اینکه مجلس و دولت یکدست شوند و به قول خودشان انقلابی باشند به نفع کشور است چون مسئول اداره کشور خواهند بود و به این نقطه میرسند که با این سیاستها نمیشود کشور را اداره کرد. دنبال احیای برجام، حل مشکل اف ای تی اف و اصلاح سیاست خارجی خواهند رفت.
ما مجلس نهم را داشتیم. حتی قبل از آن مجالس هشتم و هفتم هم تقریباً یکدست بودهاند. حتی با دولت وقت هم یکدست بودند اما این اتفاقاتی که شما پیشبینی میکنید، رخ نداده بود. اگر هم به تعامل با دنیا میرسیدند، زمان و انرژی و هزینه زیادی میبرد. آیا فکر میکنید این تصمیم اگر بخواهد در دوره جدید مجلس گرفته شود، سریعتر اتفاق میافتد؟امروز شرایط متفاوت است. ما هیچگاه این مقدار تحت فشار نبودهایم. در اواخر دولت احمدینژاد مجلس با دولت درافتاده بود و با هم متحد نبودند. خود احمدینژاد هم آدم خاصی بود و قابل پیشبینی نبود. این گروه سیاسی نیاز به کیسه بوکسی دارند بهنام دولت آقای روحانی که بتوانند حمله کنند. شما هم دیدید وقتی که صحبت از استعفای آقای روحانی میشد اینها خیلی نگران میشدند چون دیگر کیسه بوکس آنان از بین میرفت. ولی الان که وارد قدرت شدند و مخصوصاً اگر دولت را هم به دست بگیرند با تجربهای که سران آنها پیدا کردهاند میفهمند که راه نجات کشور اصلاح سیاست خارجی، زنده کردن برجام و حل مشکل اف ای تی اف و در صورت لزوم برقراری رابطه با امریکا است.
آقای دکتر، اگر شما این اعتقاد را داشتید چرا از این جریان در انتخابات حمایت نکردید؟برای اینکه این جریان مضرات دیگری دارد که در مجموع به ضرر کشور است. مثلاً اکثر آنها اصلاً اعتقادی به آزادی بیان و حقوق شهروندی ندارند. مثلاً اگر یک نفر منتقد در زندان کشته شود پیگیری نمیکنند. از طرفی انتخابات باید آزاد و رقابتی باشد. اگر بود، اینها رأی نمیآوردند اما حالا که این افراد رأی آوردهاند و تا بیرون بودند دائم تخریب می کردند، ورودشان به مجلس و مخصوصاً اگر دولت آینده را هم به دست بگیرند باعث میشود معتدل شوند. وقتی خود را مواجه با اداره کشور ببینند از رفتار تند و افراطی خود دست برمیدارند.
کسانی که نتوانستند در این انتخابات در میدان رقابت حضور داشته باشند، مانند اصلاحطلبان و معتدلین و شخص شما، در ادامه راه باید چه برنامهای داشته باشند؟باید به آگاهیبخشی خود ادامه دهند. مردم را آگاه کنند، شیطنتهایی را که در پشت پرده از سوی برخی نهادها انجام میشود به مردم توضیح دهند، دنبال تشکیل احزاب قوی باشند. مهمتر از همه اینکه بهدنبال حل مشکل نظارت استصوابی باشند. یادم است که رهبر انقلاب در آستانه مجلس چهارم که بحث نظارت استصوابی پیش آمده بود، گفتند که بله این یک موضوع قابل بحث است. حالا فعلاً در آستانه انتخابات هستیم، اما بعد از برگزاری انتخابات در این مورد بحث کنید. البته هیچوقت در این مورد بحث نشد و نظارت استصوابی بهعنوان یک امر مسلّم تلقی شد. من راجع به خودم نمیخواهم صحبت کنم ولی فردی مانند آقای جعفرزاده نماینده رشت، جانباز ۷۰ درصد قطع نخاعی است که خودش هم نمیداند به چه دلیل رد صلاحیت شده است. احتمالاً به خاطر نطقی است که گفت تا کی فتنه فتنه میکنید. یا آقای رحیمی نماینده تهران. این بنده خدا از ۱۵ سالگی به جبهه رفته است. اسیر شده، یک پای خود را از دست داده، آدم معتدلی هم هست. یک جمله حرف تندی که بگوییم نظام آسیب ببیند هم نزده است. چرا چنین فردی را رد میکنند؟ این مشکلات باید حل شود. باید با مقام رهبری صحبت شود. ممکن است که دستوراتی از سوی ایشان صادر شود. بالاخره باید تلاش کرد.
کد خبر 486701 برچسبها علی مطهریمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: علی مطهری شورای نگهبان اف ای تی اف حل مشکل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۰۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقاد تند از علی مطهری بعد از اظهاراتش درباره نوروز /به دنبال تبدیل عید به عزا هستید؟/خیال نکنید مردم خیلی سرخوش هستند اما.../نوروز تعطیل بردار نیست
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «متأسفانه اکثر کشورهای اسلامی موضوع غزه را فراموش کردهاند و در ایران هم همهمان در این ایام درگیر نوروز هستیم و بهطور کلی همه موضوع غزه را فراموش کردهاند و به نظرم به خاطر ظلمی که به مردم غزه شده ما اصلا نباید عید میداشتیم.»
بنابر گزارش عصرایران، اینها را آقای علی مطهری گفته که در نوبت اخیر انتخابات تأیید صلاحیت شده بود تا بلکه کمی نرخ مشارکت بالا برود چون با عقاید مشعشع فرهنگی او مشخص بود قادر به جلب و جذب آرای اقشار خاکستری جامعه و تغییر چیدمان نیست و بخت موفقیت نداشت و البته خود نیز اعلام کرده بود اصلاح طلب نیست.
این نوشته به قصد آن است که از ۱۰ منظر مدعای آقای مطهری بررسی و قلم بطلان بر آن کشیده شود:
۱. قبل و بعد نوروز چه؟/ حملات اسراییل به غزه از نیمه مهر ۱۴۰۲شروع شد یعنی قریب ۶ ماه قبل از عید و نوروز ۱۴۰۳ و این یعنی نوروز مزاحم هیچ اقدامی برای تقبیح و توقف آن نبوده است! اگر ایده و طرحی درباره غزه داشتید قبل از عید هم ۵ ماه و نیم وقت و فرصت داشتید والبته اگر خدای ناکرده ادامه یابد بعد از نوروز هم دارید و نوروز هرگز مانع و رادع شما نیست. این گوی و این میدان! مگر این که یگانه ایده شما تبدیل عید به عزا باشد!
۲. جشن هویتی نه سور دربرابر سوگ/ فرمودهاند: امسال اصلا نباید عید میداشتیم. همین جمله نشان میدهد ایشان درک دقیقی از نوروز ندارد و آن را تنها به مثابه «عید» در مقابل «عزا» تصور کرده در حالی که نوروز یک آیین/جشن هویتی است. چه، ایرانیان دیر زمانی است در پاسداشت آن اصرار دارند تا بگویند اگرچه نیاکان ما اسلام را پذیرفتند اما هویت فرهنگی خود را نباختند و استقلال و پیشینه و بیشینه فرهنگی خود را پاس میداریم.
تصور علی مطهری از نوروز اما به مثابه شادی کودکانه در برابر سوگ است و احتمالا ناشی از نگاه ایدیولوژیک و محدود بودن مطالعات فرهنگی او است ولی بهتر است با جلوههای دیگر فرهنگی این سرزمین و مهم ترین آنان همین نوروز هم آشنا شوند که در مقاله زیبا و درخشان استاد دکتر پرویز ناتل خانلری منعکس است که در همان سال تولد ایشان - ۱۳۳۶- در مجله سخن منتشر شد:
«مسلمان شدن ایرانیان به ظاهر پیوند ایشان را با گذشته دراز و پرافتخارشان برید. همه چیز در این کشور دیگرگون شد و به رنگ دین و آیین نو درآمد. هرچه نشانه و یادگار گذشته بود، در آتش سوخت و بر باد رفت. اما یاد روزگار پیشین مانند سمندر از میان آن خاکستر برخاست و در هوای ایران پرواز کرد.
بیش از آنچه ایرانیان رنگ بیگانه گرفتند، بیگانگان ایرانی شدند. جامهی ایرانی پوشیدند، آیین ایرانی پذیرفتند، جشنهای ایران را برپا داشتند و پیش خدای ایران زانوی ادب بر زمین زدند.
از بزرگانی مانند فردوسی بگذریم که گویی رستخیز روان ایران در یک تن بود. دیگران که به ظاهر جوش و جنبشی نشان نمیدادند، همه در دل، زیر خاکستر بیاعتنایی اخگری از عشق ایران داشتند
نظامیِ مسلمان -که ایران باستان را آتشپرست و آیین ایشان را ناپسند میداند- آنجا که داستان عدالت هرمز ساسانی را میسراید، بیاختیار حسرت و درد خود را نسبت به تاریخ گذشته ایران بیان میکند و میگوید:
جهان ز آتشپرستی شد چنان گرم
که بادا زین مسلمانی تو را شرم»
۳. جشن در ورزشگاه آزادی/ در گرماگرم بحث غزه و جنایات اسراییل همین دیروز ( ۷ فروردین ۱۴۰۳) در ورزشگاه آزادی جشن بزرگ مولود نیمه رمضان برگزار شد. موضع ایشان چیست؟ برای امام حسن علیهالسلام هم نباید به خاطر قربانیان مظلوم غزه جشن میگرفتند یا فقط نوروز مد نظرشان است؟
۴. تلاش های قطر/ این ادعا که کشورهای اسلامی موضوع غزه را فراموش کردهاند نیز نادرست است. چرا که درست در همان روز که این سخن را گفتند قطر در حال میانجیگری برای آتشبس بود.
۵. سفره هفت سین در جبهههای جنگ/ همه به خاطر داریم که نوروز ۶۴ و نوروز ۶۷ زیر بمباران و موشک باران صدام حسین بود. ایرانیان آن دو نوروز را هم تعطیل نکردند و رزمندگان ایرانی در جبهه های جنگ هم سفره هفت سین می گسترانیدند.
آن قدر عید نوروز برای مردم ما مهم است که تلاش های مرحوم شیخ ابوالقاسم خزعلی برای جایگزینی عید غدیر به جای نوروز هرگز به جایی نرسید و خوش بختانه فرزندان هم پی گیر نیستند. آقای مطهری البته به دنبال جایگزینی نیست وتنها امسال را گفته ولی باب این امر را می گشاید اگرچه محکوم به شکست است.
۶. رفتار خانواده امام/ چون اسراییل به غزه ظلم کرده ما از جشن هویتی خود دست بکشیم؟ به یاد آوریم که خانواده رهبر فقید انقلاب در هر دو نوبت درگذشت حاج سید احمد خمینی درآستانه نوروز ۷۴ و همسر امام در نوروز ۸۹ مراسمی برگزار نکردند تا به عید آسیب نرسد و نوروز را پاس داشتند. حالا آقای مطهری می گوید نباید عید میداشتیم! نه برادر! نوروز تعطیل بردار نیست. نه زیر موشک باران صدام حسین و نه جنایات اسراییل در غزه.
۷. اولین عید/ در سنت ایرانی وقتی کسی سوگوار است در عید به دیدار او میروند و میگویند اولین عید اوست. یعنی عید را باز تعطیل نمیکنند. این را که دیگر باید ایشان بداند.
۸. در حال و هوای قبل/ مشکل علی مطهری این است که نمیتواند خود را از پیلههای فرهنگی که گرد خود تنیده رها کند در حالی که فضای فرهنگی جامعه کاملا تغییر کرده و این در نوع پوشش زنان و دختران و ناله و شِکْوه های صادق کوشکی درباره رفتار مردم در رمضان امسال کاملا هویداست. بر کوشکی البته حرجی نیست ولی آقای مطهری که خود را «صدای ملت» می داند باید قدری بیشتر دقت کند و منتقد ملت نباشد.
۹. ادای شادی زیر فشار تورم/ علی آقای مطهری خیال نکند مردم خیلی سرخوشاند. این همه سفر در واقع بیشتر جا به جایی در جادههاست و به خانه اقوام و زادگاه رفتن و گرنه با این قیمتها مجال اقامت در هتل و رستوران رفتن از کثیری از ایرانیان سلب شده و به واقع شاد نیستند و ادای شادی را درمیآورند و با این نگاه منظور جناب مطهری تامین شده است! به جای این حرف ها چهار تا محل اقامت درست می کردند. عید را عزا کردن هنر نیست. مردمان افسرده و درگیر غم نان را شاد کردن هنر است!
۱۰. رقبای ماهوارهای/ وقتی پیمان جبلی و وحید جلیلی هم کوتاه آمده اند و صدا و سیما تکانی خورده علی مطهری چه میگوید؟ اصلا تصور کنید عید ۱۴۰۳ عزا اعلام می شد و تلویزیون هم از صبح تا شب مرثیه پخش می کرد. مردم جامه سیاه می پوشیدند و در مقابل تلویزیون گریه و زاری می کردند یا سراغ کانال های دیگر میرفتند؟! با این نگاه ایده علی آقای مطهری با مصالح امنیتی هم سازگار نیست چون اگر به هوای عید تلویزیون داخلی را تماشا کنند لا به لا و در زیر نویس در جریان غزه قرار می گیرند ولی جم و شب خیز و ایران اینترنشنال که چنین نمیکنند.
به مقاله دکتر ناتل خانلری بازگردیم که ۶۰ سال قبل از وزیر دانشمند کنونی آموش و پرورش، سکاندار فرهنگ فرزندان ایران بود:
«کدام ملت دیگر را میشناسیم که به گذشته خود، به تاریخ باستان خود، به آیین و آداب گذشته خود بیش از این پایبند و وفادار باشد؟ این جشن نوروز که دو سه هزار سال است با همه آداب و رسوم در این سرزمین باقی و برقرار است، مگر نشانی از ثبات و پایداری ایرانیان در نگه داشتن آیین ملی خود نیست؟
نوروز یکی از نشانههای ملیت ماست. نوروز یکی از روزهای تجلی روح ایرانی است. نوروز برهان این دعوی است که ایران، با همهی سالخوردگی، هنوز جوان و نیرومند است.»*
27215
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888574