Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@19:35:16 GMT

آموزش غذا خوردن به پرندگان با کمک فیلم!

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۰۸۵۴

آموزش غذا خوردن به پرندگان با کمک فیلم!

پژوهشگران "دانشگاه کمبریج" در بررسی جدید خود توانستند انتخاب غذای مناسب را با کمک فیلم به پرندگان یاد بدهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌نت، بررسی جدید "دانشگاه کمبریج" (University of Cambridge) نشان می‌دهد پرندگان می‌توانند با تماشای تلویزیون یاد بگیرند که باید چه غذاهایی را بخورند و از چه غذاهایی دوری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهش نشان می‌دهد که پرنده‌ای موسوم به "چرخ‌ریسک سر آبی" (Eurasian blue tit) و "چرخ‌ریسک بزرگ" (Great tit) می‌توانند با تماشای فیلم‌هایی که همتایان آنها را در حال انتخاب غذای مناسب و اشتباه نشان می‌دهد، یاد بگیرند چه غذایی را بخورند و به چه غذایی نزدیک نشوند. یاد گرفتن این رفتار می‌تواند به پرندگان در دوری از غذاهایی که احتمالا سمی هستند، کمک کند.

پژوهشگران در این بررسی، از بادام‌هایی استفاده کردند که در یک بسته کاغذی سفید قرار داشتند. بادام‌های متفاوتی نیز به یک محلول تلخ آغشته شدند. واکنش پرندگان هنگام انتخاب بادام‌هایی که طعم خوب و یا طعم بدی داشتند، ثبت و سپس به پرندگان نشان داده شد. روی پاکت بادام‌های تلخ، نشانه مدوری چاپ شده بود.

واکنش پرندگان فیلم نسبت به غذاهای بدمزه، حرکاتی مانند تکان دادن سر و محکم پاک کردن نوک را در برداشت. هم چرخ‌ریسک سر آبی و هم چرخ‌ریسک بزرگ پس از تماشای رفتار پرندگان هنگام خوردن غذا، تعداد کمتری از بادام‌های تلخ را خوردند.

"لیزا هامالاینن" (Liisa Hamalainen)، از پژوهشگران این پروژه گفت: چرخ‌ریسک سر آبی و چرخ‌ریسک بزرگ با یکدیگر به جستجو پرداختند و رژیم غذایی یکسانی دارند؛ اما ممکن است تردید آنها در امتحان کردن غذاهای جدید، با یکدیگر متفاوت باشد. آنها می‌توانند با تماشای پرندگان دیگر، به سرعت یاد بگیرند که کدام غذا، بهترین انتخاب است. این روش می‌تواند زمان و انرژی مورد نیاز را برای امتحان کردن غذاهای متفاوت کاهش دهد و به آنها در دوری از اثرات بیماری‌زای خوردن یک غذای سمی کمک کند.

این پژوهش، در "Journal of Animal Ecology" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پرنده غذا دانشگاه کمبریج چرخ ریسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۰۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ تمدید شد

مشاور رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ تا روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر علیرضا کریمیان با اعلام این خبر، گفت: تاکنون بیش از ۶۷ هزار نفر از داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۳ انتخاب رشته کرده‌اند و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند تا روز شنبه ۸ اردیبهشت نسبت به ثبت کدرشته محل‌های انتخابی خود به میزان حداکثر ۵۰ کدرشته محل در صورت وجود با توجه به مجموعه امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، اقدام کنند.


وی خطاب به متقاضیان تأکید کرد: ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌ها و اصلاحات مرتبط با آن اقدام، سپس کدرشته‌محل‌های مورد علاقه خود را از کدرشته‌محل‌های مربوط به مجموعه امتحانی انتخاب و اولویت‌ها را به ترتیب علاقه مرتب و پس از آن نسبت به ثبت انتخاب‌های خود اقدام نمایند.


مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته بوده و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به درگاه اطلاع رسانی دانشگاه مذکور به آدرس www.azmoon.org مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های مربوط که در درگاه اطلاع رسانی آن دانشگاه منتشر می‌شود، اقدام کنند ضمن اینکه کد دسترسی برای انتخاب رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در انتهای کارنامه درج شده است.


وی در پایان به داوطلبان توصیه کرد به منظور کسب اطلاعات بیشتر، اطلاعیه تمدید مهلت انتخاب رشته و اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ که در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است را به دقت مطالعه کنند.

دیگر خبرها

  • پیگیری و اجرای طرح های جوانی جمعیت در آموزش و پرورش
  • رونمایی از نشان نود سالگی دانشگاه تهران
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • میان وعده هایی سالم برای کودکان
  • مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ تمدید شد
  • نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان
  • دو روی سکه هوش مصنوعی در گزارش سال ۲۰۲۴ دانشگاه استنفورد
  • بهترین روش آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال برای ورود به بازار رمزارزها
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳