Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-29@06:42:47 GMT

پاسخ به 100 هزار سؤال درباره «کروناویروس» +فیلم

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۰۹۷۰

پاسخ به 100 هزار سؤال درباره «کروناویروس» +فیلم

سامانه 190 وزارت بهداشت با حضور 60 کارشناس متخصص از رشته‌های مختلف، به صورت شبانه‌روزی به سوالات هموطنان درباره کروناویروس پاسخ می‌دهد.

گروه سلامت خبرگزاری فارس- محمد رضازاده: با شیوع ویروس کرونا و انشتر اخبار ضد و نقیض درباره مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ابتلا به این بیماری شاهد موجی از نگرانی در جامعه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین نیز برخی با انتشار شایعات در فضای مجازی و برخی از شبکه‌های معاند تمام تلاش خود را برای تزریق اضطراب به جامعه به کار گرفته‌اند.

با اعلام اولین خبر ابتلا به این ویروس در کشور وزارت بهداشت، پزشکان پرستاران و پرسنل بهداشت به عنوان خط مقدم مبارزه با این ویروس دست به کار شده و تلاش بی‌وقفه‌ای را برای مهار و کنترل آن در کشور به کار گرفتند، نباید از این نکته غافل شد که عده‌ای دیگر از کارشناسان هم به صورت 24 ساعته در این خط مقدم مبارزه و پیشگیری با کرونا درحال فعالیت هستند و تلاش می‌کنند با ارائه نکات بهداشتی و آموزش‌های لازم سواد سلامت مردم جامعه را افزایش دهند؛ صحبت از «سامانه 190 وزارت بهداشت» است، سامانه‌ای که این روزها شلوغ‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و کارشناسان این مجموعه در دو شیفت شب و صبح تلاش می‌کنند از اضطراب و نگرانی مردم جامعه بکاهند.

*تماس پشت تماس

برای بررسی وضعیت و اطلاع از آخرین اقدامات این مرکز پاسخگویی و مشاوره راهی خیابان فلسطین شدیم؛ هنوز وارد مجموعه نشده‌ایم که صدای زمزمه‌های کارشناسان و صحبت‌های نامفهمومشان در مورد بهداشت، درمان و پیشگیری به گوش می‌رسد.

مجموعه 190 وزارت بهداشت از چندین قسمت تشکیل شده است، عده‌ای از این افراد مسؤول رسیدگی به شکایات مردمی هستند، عده‌ای پاسخگوی کمبودهای دارویی و عده‌ای مشاوره‌های پزشکی را ارائه می‌دهند. اما این روزها به دلیل شلوغی خطوط و سوالات متعدد مردم بیش از 60 نفر از این افراد مشاوره‌های پزشکی درباره بیماری کرونا را آموزش می‌دهند. همچنین یک سالن دیگر نیز مهیا شده تا در صورت افزایش تماس‌ها کارشناسان دیگری در آن استقرار پیدا کنند. اینقدر تعداد تماس‌ها زیاد است که حتی برای یک دقیقه هم فرصت سر خاراندن ندارند، هنوز یک تلفن قطع نشده تلفن دیگری را پاسخ می‌دهند، یکی به سوالات در مورد علائم بیماری پاسخ می‌دهد، یکی دیگر در مورد نحوه مراجعه به مراکز درمانی و دیگری تخلفات مراکز درمانی و گران فروشی ماسک را ثبت می‌کند.

برخی همطونان با یک توضیح کوتاه پاسخ سوالشان را دریافت می‌کنند و برخی دیگر سوالات بیشتری دارند، آنچه توجهم را جلب می‌کند صبر، حوصله و متانت کارشناسان است، با اینکه روزانه به بیش از 400 الی 500 تماس می‌دهند اما آنچنان پرانرژی هستند که گویی همین حالا کار خود را آغاز کرده‌اند. شاید در نگاه اول به نظر برسد که کار سختی انجام نمی‌دهند اما پاسخگویی به صدها سوال در یک روز آن هم، بدون وقفه کار آسانی نیست و شاید انجام آن کار هرکسی نباشد.

*190 چیست؟

پس از ورود به مرکز، برای چند دقیقه با عذرا صابری ظفرقندی، رئیس مرکز 190 وزارت بهداشت، به گفت‌وگو می‌نشینم، درباره فعالیت‌های این سامانه توضیح می‌دهد: این سامانه از سال ۱۳۹۳ کار خود را آغاز کرده است در حال حاضر وظیفه رسیدگی به شکایات مردمی به صورت تلفنی را برعهده دارد. مردم از تمام کشور با این سامانه ارتباط برقرار کرده و شکایت خود را ثبت می‌کنند، شکایات، ثبت پیگیری و نتیجه آن به مردم اعلام می‌شود، معمولا با شکایاتی درباره مسائل درمانی، مشکلات بهداشتی، تعرفه‌های درمانی و مشکلات اورژانس ۱۱۵ و داروهای کمیاب مواجه می‌شویم، همچنین از حدود یک ماه قبل به دلیل احتمال شروع کرونا خط «هات لاین» این سامانه فعال شده و به صورت ویژه به مردم مشاوره می‌دهد.

*فعالیت شبانه‌روزی مرکز

صابری توضیح می‌دهد: سامانه در حال حاضر به صورت شبانه‌روزی فعال است و بین ۵۰ تا ۶۰ کارشناس در سامانه به صورت شبانه‌روزی در هر شیفت فعال هستند و به سرعت به تماس‌های مخاطبان پاسخ می‌دهند، تماس‌ها در شیفت شب کاهش می‌یابد، کارشناسان هر واحد از تخصص‌های خاصی برخوردار هستند و پرستاران، کارشناسان بیهوشی و کارشناسان  اورژانس مشاوره و راهنمایی را به مردم اطلاع می‌دهند.

*کارشناسان آموزش دیده‌اند

رئیس مرکز 190 وزارت بهداشت ادامه می‌دهد: عمده سوالات و نگرانی این است که اگر با فردی تماس داشتیم چه کار کنیم، در اجتماع هستیم آیا احتمال ابتلا وجود دار؟ و چه اقداماتی را باید انجام دهیم اگر احساس سرفه تب و سرماخوردگی داشتیم باید چه اقداماتی انجام دهیم؟ اضطراب افراد ناشی از تهاجم و پیشروی بیماری بین مردم است، تمام کارشناسان آموزش های لازم را برای پاسخگویی درباره بیماری کرونا دیده‌اند و کلاس های مختلفی را گذراندند، ما به مردم توصیه می‌کنیم نکات بهداشتی و ایمنی خصوصاً شستن دست ها را رعایت کنند اگر سالم هستند نیاز به استفاده از ماسک نیست و شستن دست‌ها کفایت می‌کند و اگر احساس کردند و علائمی شبیه سرماخوردگی دارند حتما به پزشک مراجعه کنند و معاینه شوند.

*عموه نگرانی بابت کرونا

صابری در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: عمده نگرانی و سوالات مردم این است که اگر با فردی تماس داشتیم چه کار کنیم؟ آیا وقتی در اجتماع هستیم آیا احتمال ابتلا وجود دارد؟ و چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟ اگر احساس سرفه تب و سرماخوردگی داشتیم باید چه اقداماتی انجام دهیم؟ اضطراب افراد ناشی از تهاجم و پیشروی بیماری بین مردم است. من به مردم توصیه می‌کنیم نکات بهداشتی و ایمنی خصوصاً شستن دست ها را رعایت کنند اگر سالم هستند نیاز به استفاده از ماسک نیست و شستن دست ها کفایت می‌کند و اگر احساس کردید و علائمی شبیه سرماخوردگی دارند حتما به پزشک مراجعه کنند و معاینه شوند.

* پاسخ به 100 هزار سوال و مشاوره

وی ادامه می‌دهد: روزهای اول تعداد تماس‌ها بسیار زیاد بود، شاید بیش از ۱۰۰ هزار تماس! اما در حال حاضر متوسط تماس بین ۹۰ تا ۹۵ هزار تماس است. کارشناسان ما به تمام این سوالات پاسخ می‌دهند و تماس‌ها از ساعت ۱۰:۳۰ صبح ۷ شب به اوج خود می‌رسد و پس از آن به تدریج تماس‌ها کاهش پیدا کرده که ساعت ۲ الی ۳ بامداد شاهد کمترین تعداد تماس‌ها هستیم.

*زمان انتظار فقط یک دقیقه

صابری می‌گوید: مدت انتظار در بیشترین ساعات تماس دقیق است و هیچ وقت بیشتر از ۳ دقیقه نمی شود و معمولا مردم پس از یک دقیقه پاسخ های خود را دریافت می‌کنند.

 

 

*پاسخ روزانه به 400 تماس

صحبت‌هایمان که با رئیس مرکز به اتمام می‌رسد برای چند دقیقه به سراغ کارشناسان می‌رویم، به دلیل تعداد زیاد تماس‌ها نمی‌شود خیلی وقتشان را گرفت، اما سعی می‌کنم لابه‌لای تلفن‌ها چند سوال از آنها بپرسم، از یکی از کارشناسان این مرکز درباره نحوه فعالیتشان سول می‌کنم پاسخ می‌دهد: روزانه به بیش از 400 تماس پاسخ می‌دهم، عموم مردم درباره کرونا سوال می‌پرسند و برخی درباره شایعات منتشر شده در فضای مجازی سوال می‌کنند و برخی هم راهنمایی و مشاوره درباره پیشگیری از این بیماری را دریافت می‌کنند. برخی هم تخلفات مراکز درمانی را گزارش می‌کنند که ما این تخلفات را در سامانه ثبت کرده و بلافاصله رسیدگی می‌کنیم.

در مورد کرونا ویروس از او سوال می‌کنم با تسلط کامل پاسخ می‌دهد: یک ویروس جدید تنفسی است که اولین بار در شهر ووهان Wuhan ، استان هوبی Hubei در کشور چین شناسایی شد.خانواده کوروناویروس‌ها بطور شایع در انسان‌ها چرخش داشته‌اند و سبب بیماری سرماخوردگی می‌شده‌اند، ویروس جدید قبلا در این خانواده و بررسی دیده نشده بود.

*کرونا ویروس اولین بار چه زمانی ظاهر شد؟

در پاسخ به این پرسش که منبع (منشأ) کوروناویروس ۲۰۱۹ چیست، توضیح می‌دهد: مسؤولان جهانی بهداشتی و مؤسسات علمی همکار آنها بطور جدی در تلاش هستند تا منشا کوروناویروس جدید ۲۰۱۹ را شناسایی کنند. کوروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که در میان حیواناتی مانند شترها، گربه‌ها و خفاش‌ها دیده می‌شوند. تجزیه و تحلیل ژنتیکی ویروس جدید فعلی در جریان است تا حیوان منبع ویروس را مشخص کند؛ کوروناویروس دیگر موسوم به سارس SARS که در سال ۲۰۰۲ میلادی ظاهر شد و سبب بیماری انسان شد از گربه‌های چینی منشأ گرفته بود در حالیکه کوروناویروس خاورمیانه MERS که در سال ۲۰۱۲ میلادی ظاهر و سبب بیماری انسان شد از شتر منشأ گرفته بود.

*نحوه پیشگیری از انتشار ویروس در منازل و خوابگاه‌ها چگونه است؟

 به سراغ یکی دیگر از کارشناسان می‌روم، نمی‌شود بیشتر از یک الی دو دقیقه وقتش را گرفت، به همین دلیل سعی می‌کنیم سوالاتمان را کوتاه مطرح کنیم؛ در صورت احتمال تماس نزدیک با بیماران مبتلا به کوروناویروس چگونه خود را از ابتلا محافظت کنیم؟ نحوه پیشگیری از انتشار ویروس در منازل و خوابگاه‌ها چگونه است؟ باآرامش پاسخ می‌دهد: بیمارانی که دچار علائم خفیف هستند نیاز به بستری در بیمارستان ندارند، در رابطه با بیماران دچار علائم شدید بیماری که در بیمارستان بستری بوده‌اند (و ابتلاء آنها به بیماری قطعی شده است) و بعد از بهبود وضعیت جسمانی از بیمارستان ترخیص شده و به منزل رفته اند باید گفت که چنانچه پزشک توصیه کند که بیمار نیازی به بستری در بیمارستان ندارد، وی توسط پرسنل مرکز بهداشت شهرستان مسؤول تحت نظر قرار می‌گیرد، ضمنا بیمار باید در زمان استراحت در منزل موازین پیشگیری زیر را رعایت کندنا زمانی که مرکز بهداشت شهرستان آیا استان) به وی بگویند میتواند به فعالیتهای روزمره خود بازگردد.

*کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

در پاسخ به این پرسش که ویروس جدید کورونا چگونه منتشر می‌شود پاسخ می‌دهد: احتمالا ویروس در ابتدا از یک منبع حیوانی در چین منتقل شده باشد ولی هم اکنون انتقال آن به صورت انسان به انسان صورت می‌گیرد.

*آیا من هم باید تست کروناویروس بدهم؟

هرچند عمده کارشناسان این مرکز را خانم‌ها تشکیل داده‌اند اما پرسنل اورژانس و سایر رشته‌ها نیز این مرکز حضور دارند تا بتوانند پاسخ‌های شفاف و دقیقی را به مخاطبان ارائه دهند. چند دقیقه‌ای وقت یکی از پرسنل آقا را می‌گیرم از او می‌پرسم آیا نیاز هست هر فردی علامت داشت باید تست کروناویروس بدهد؟ با صرحت پاسخ می‌دهد: چنانچه شما تب و علائم تنفسی یعنی سرفه یا تنگی نفس داشتید و طی 14 روز گذشته به چین سفر کرده بودید باید با پزشک مشورت کنید، همچنین اگر تماس نزدیک با فردی داشتید به پزشک خود بگویید، این پزشک شماست که در مشورت با مرکز بهداشت استان مشخص می‌کند آیا شما به نمونه‌گیری نیاز دارید یا خیر.

*خطر ابتلا به کروناویروس در صورت واردات بسته‌های چینی وجود دارد؟

از این کارشناس می‌پرسم، آیا خطر ابتلاء به کوروناویروس ncov در نتیجه واردات بسته‌ها و کالاهای چینی وجود دارد؟ پاسخ می‌دهد: برای پاسخ به این سؤال باید از تجربیات SARS و MERS که هم خانواده ویروس جدید هستند، بهره گرفت. به طورکلی به علت قابلیت بقای ضعیف و کوتاه‌مدت کورناویروس‌ها بر روی سطوح، احتمال بسیار ناچیزی دارد که بسته‌ها و کالاها سبب انتقال ویروس شوند زیرا روزها یا هفته‌ها طول می‌کشد تا این اقلام به کشور برسند و در دمای محیط این ویروس در مدت کوتاهی غیرفعال می‌شود. به طورکلی کوروناویروس‌ها تقریباً همه موارد از طریق قطرات تنفسی آلوده (دفع شده با عطسه و سرفه) منتقل می‌شوند. در حال حاضر، شواهدی در دست نیست که کوروناویروس جدید از طریق کالاهای وارداتی به کشورهای جهان وارد شده باشد.

*امکان انتقال از حیوانات خانگی وجود دارد؟

در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه حیوانات یا فرآورده‌های حیوانی وارداتی از چنین ما را تهدید می‌‌کند توضیح می‌دهد: در حال حاضر شواهدی در دست نیست که حیوانات و فرآورده‌های حیوانی وارداتی از چین خطر انتشار بیماری در سایر کشورها ایجاد کنند. البته با توجه به حصول سریع اطلاعات در این روزها در صورت تغییر وضعیت اطلاع‌رسانی لازم از طریق وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

از او می‌پرسم، من باید در خصوص حیوانات خانگی و سایر حیوانات و خطر انتقال کوروناویروس جدید 2019 نگران باشم؟ توضیح می‌دهد: در حالی که به نظر می‌رسد ویروس از یک منبع حیوانی پدید آمده باشد، ولی در حال حاضر انتقال بیماری به صورت انسان به انسان صورت می‌گیرد. وزارت بهداشت توصیه می‌کند که در صورت اجبار به مسافرت به چین از تماس با حیوانات زنده و مرده خودداری کنید اما دلایل علمی وجود ندارد که فکر کنید هر نوع حیوان وحشی یا خانگی در کشور ممکن است منبع عفونت کوروناویروس جدید باشد.

* بایداز تماس با حیوانات خانگی و سایر حیوانات خودداری کنم؟

سوال می‌کنم اگر علائم بیماری تنفسی داشته باشم، آیا باید از تماس با حیوانات خانگی و سایر حیوانات خودداری کنم؟پاسخ می‌دهد: زمانی که بیمار هستید از دست زدن به حیوانات خانگی و سایر حیوانات خودداری نمائید. اگرچه تاکنون گزارشی از انتقال بیماری کوروناویروس جدید از انسان به حیوانات وجود ندارد، اما چندین نوع کوروناویروس وجود دارد که می‌توانند سبب بیماری در حیوانات شده و از آنها به سایر حیوانات و انسان منتقل شوند. تا زمانی که اطلاعات دقیقی در این مورد به دست آید، افراد مبتلا به کوروناویروس باید از تماس نزدیک با حیوانات خودداری کرده و اگر لازمست نزدیک به حیوانات باشند یا از آنها مراقبت کنند، باید از ماسک جراحی استفاده کنند.

به گزارش فارس، با توجه به وفور اخبار و شایعات منتشر شده در فضای مجازی با اطمینان می‌توان گفت که کارشناسان سامانه 190 در کنار پزشکان متخصص جزو بهترین افرادی هستند که می‌توانند آموزش و مشاوره‌های لازم را به شما ارائه دهند، و از این طریق نیز می‌توانید سواد سلامت خود را درباره بیماری کرونا افزایش دهید، این کارشناسان به صورت 24 ساعته منتظر پاسخگویی به سوالات شما هموطنان گرامی هستند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: چین بیماری انسان ویروس سامانه 190 کرونا کوروناویروس جدید حیوانات خودداری وزارت بهداشت توضیح می دهد چه اقداماتی پاسخ می دهد حال حاضر شستن دست ها سبب بیماری ویروس جدید انجام دهیم شبانه روزی اگر احساس ویروس ها تماس ها عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۰۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری نانو به کمک درمان بیماری‌های خودایمنی می‌آید

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیماری‌های خود ایمنی معمولا مرموز هستند. در دهه ۱۹۵۰ دانشمندان فهمیدند که سیستم ایمنی بدن می تواند به اندام‌های خود بدن آسیب برساند. حتی امروز نیز، دلایل اساسی و عملکرد درونی بیشتر بیماری های خود ایمنی ناشناخته باقی مانده است که گزینه های درمانی آن را محدود می‌کند.

با این حال، طی چند سال گذشته، دانشمندان سرنخ هایی برای چگونگی بروز بیماری‌های خود ایمنی پیدا کرده‌اند. این تحقیق نشان داده است که DNA متصل به ذرات کوچک موجود در جریان خون ، مقصر احتمالی است که در بسیاری از بیماری های خود ایمنی به ویژه لوپوس اریتماتوز سیستمیک دیده می‌شود که در درجه اول زنان جوان را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند باعث آسیب به کلیه شود.

با این حال، به دلیل تنوع زیاد در اندازه ذرات و DNA در خون، شناسایی آن ها دشوار بوده است. به تازگی محققان دانشگاه دوک راهی برای آزمایش سیستماتیک چگونگی تعامل این ذرات با سیستم ایمنی بدن ایجاد کرده اند. محققان با استفاده از ذرات ریز در اندازه‌های مشخص و اتصال رشته های DNA با طول های خاص به آنها و قرار دادن این ساختار در معرض کمپلکس‌های حاصل از سلول‌های ایمنی ممکن است درک اساسی محققان از این بیماری ها را افزایش دهند.

کریستین پین، استاد مهندسی مکانیک و علوم مواد می‌گوید: « رویکرد ما مسیر سلولی که باعث پاسخ آسیب‌زا به این ذرات هیبریدی می شود، را شناسایی کرد و نشان داد که DNA محصور به سطوح نانوذرات از تخریب توسط آنزیم ها محافظت می شود. ما فکر می کنیم این نتایج بسیار مهم است و پایه و اساس مطالعات آینده را تشکیل می دهد.»

در حالی که DNA معمولاً درون هسته سلول هستند، هنگامی که سلول ها می میرند یا توسط ویروس ها و باکتری ها مورد حمله قرار می گیرند، اغلب وارد جریان خون می‌شوند. در حالی که به آنها “DNA بدون سلول” گفته می‌شود عمر کوتاهی داشته و به سرعت تجزیه می‌شوند، اما در بعضی از افراد و موقعیت ها، این رشته‌ها می تواند مدت زمان طولانی تری دوام داشته باشند. در این پروژه سطح بالای DNA بدون سلول با شدت علائم لوپوس ارتباط نشان داد.

اولین مشاهده مهمی که تیم ایجاد کرده بود این بود که DNA متصل به نانوذرات از آنزیم های دگرگون کننده محافظت می شود. این گروه معتقد است آنزیم‌ها ممکن است به DNA دسترسی پیدا نکرده باشند تا آنها را از بین ببرند. نتایج نشان داد که ماکروفاژها با تولید سیگنال های التهابی برای سایر سلول‌ها، به کمپلکس‌های ذرات DNA پاسخ می‌دهند، که این موضوع مشخصه بسیاری از بسیاری از بیماری های خود ایمنی است. آنها همچنین نشان دادند که این پاسخ از طریق یک مسیر سیگنالینگ خاص به نام CGAS-STING ایجاد می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افراد بزرگسال تا ۸۰۰ بار در روز صورت خود را لمس می‌کنند/ ما چطور مریض می‌شویم؟
  • فناوری نانو به کمک درمان بیماری‌های خودایمنی می‌آید
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • پیشگیری از بیماری هاری ارزان و قطعی است ؛ از تحریک سگ و گربه بپرهیزید
  • سرگرمی نوروزی؛ عدد درست را به جای علامت سؤال قرار دهید؟ + پاسخ
  • بیشترین بیماری هاری توسط سگ و گربه ایجاد می‌شود
  • واکسیناسیون رایگان ۱۴ هزار سگ جهت پیشگیری از هاری
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • پاسخ به یک سوال اخلاقی؛ زمان کشتن حیوان خانگی کی است؟